POLECAMY
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Niniejsza książka mówi nie o konserwatyzmie, lecz o ideach konserwatywnych w Rosji. Takie ujecie problematyki konserwatyzmu jest bowiem najbardziej adekwatne do jego różnorodnych konotacji i ich ewolucji.
Autorzy tekstów zamieszczonych w książce nawiązują do dominujących ujęć konserwatyzmu, zwracając uwagę na ich transformację na gruncie rosyjskim, nade wszystko zaś na jej uwarunkowania cywilizacyjne, ideowo-polityczne i geopolityczne. Dzięki takiemu podejściu badawczemu książka przedstawia głębokie korzenie idei konserwatywnych w Rosji i ich ewolucję - od epoki staroruskiej po pierwsze dziesięciolecie XXI wieku. Pokazuje powiązania idei konserwatywnych z trzema czynnikami: nacjonalizmem, imperializmem i mesjanizmem religijnym (prawosławiem) oraz politycznym. Czynniki te dzięki ukierunkowaniu konserwatywnemu nadały w XIX wieku specyficzne znaczenie nie tylko kulturze, ale również polityce rosyjskiej i - w konsekwencji - wpłynęły na obraz Europy. Po upadku Związku Radzieckiego odrodzenie idei konserwatywnych w Rosji stworzyło warunki powrotu do idei nacjonalistycznych i imperialnych. Nie w każdym jednak przypadku współczesny konserwatyzm rosyjski przybiera dziewiętnastowieczny charakter polityczny. Świadectwem tego jest postawa Aleksandra Solżenicyna, który z ideami konserwatywnymi połączył patriotyzm, dając odpór pokusom nacjonalistyczno-imperialnym.
Ze Słowa wstępnego
ISBN elektroniczny: 978-83-233-8353-6
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 222 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3111-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Anna Raźny, Słowo wstępne | 7 |
Mieczysław Smoleń, Wartość poznawcza mitu w rosyjskiej historii | 9 |
Hanna Kowalska-Stus, Konserwatyzm obrzędowy jako symbol kultury rosyjskiej | 21 |
Adam Wielomski, Idee konserwatywne dla Rosji XIX wieku | 31 |
Adam F. Kola, Słowianofilstwo rosyjskie a słowianofilstwo czeskie. Między konserwatyzmem a misjonizmem | 43 |
Anna Raźny, Fiodor Dostojewski – różne konserwatyzmy, jeden nacjonalizm | 57 |
Lidia Liburska, Myśl Lwa Tołstoja. Między tradycjonalizmem a anarchizmem | 75 |
Michał Bohun, Piękno i przerażenie. Konstantin Leontjew i syndrom konserwatyzmu | 95 |
Marta Lechowska, Bóg czy bożek? Myśl religijna Konstantina Leontjewa | 115 |
Lucjan Suchanek, Paweł Morozow – konserwatysta czy reakcjonista? | 131 |
Urszula Cierniak, Konserwatyzm Konstantina Pietrowicza Pobiedonoscewa | 143 |
Roman Bäcker, Eurazjatyzm a konserwatywna rewolucja | 163 |
Martyna Kowalska, Konserwatywne idee Aleksandra Sołżenicyna | 175 |
Katarzyna Duda, Konserwatyzm w ujęciu Władimira Maksimowa | 185 |
Michał Gwiżdż, Konserwatywne idee narodowe w wizji państwa Władimira Żyrinowskiego | 195 |
Marek Czajkowski, Konserwatywna wizja świata. Elementy myśli konserwatywnej dotyczące stosunków międzynarodowych w programach głównych rosyjskich partii politycznych w 2006 roku | 203 |
Indeks nazwisk | 215 |