Konstytucyjny wzorzec reżimu zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej

-25%

Konstytucyjny wzorzec reżimu zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

114,00  152,00

Format: pdf

Cena początkowa: 152,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 114,00 zł  


114,00

w tym VAT

W monografii przedstawiono wykładnię i ocenę obecnie obowiązujących regulacji dotyczących zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej oraz propozycje nowych rozwiązań w tej materii. Autor opisuje, jaki reżim zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej jest najbardziej prawidłowy z punktu widzenia realizacji jego celu konstytucyjnego, czyli zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa.


Publikacja zawiera zagadnienia dotyczące m.in.: • ewolucji reżimu zatrudnienia w służbie cywilnej; • standardów konstytucyjnych dotyczących członków korpusu służby cywilnej; • form i charakterystyki zatrudnienia w służbie cywilnej (umowa o pracę, mianowanie, powołanie); • roli i kształtu naborów na wolne stanowiska; • zakresu podporządkowania urzędników administracji rządowej.


Książka jest przeznaczona dla prawników praktyków – sędziów, radców prawnych, prokuratorów, adwokatów, a także pracowników organów i urzędów administracji publicznej. Zainteresuje również przedstawicieli nauki prawa pracy i prawa administracyjnego.


Rok wydania2024
Liczba stron640
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8358-742-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  SPIS TREŚCI
   Wykaz skrótów     9
   Wstęp     13
   Rozdział    1
   Służba cywilna w strukturze państwa – ujęcie ustrojowe     27
   1.1. Państwo jako struktura organizacyjna     27
   1.2. Zjawisko administracji – definicja, rola i znaczenie     39
   1.3. Administracja publiczna w strukturze państwa     58
   1.4. Administracja publiczna w prawie międzynarodowym i unijnym     72
   1.5. Zakres podmiotowy administracji rządowej     90
   1.6. Służba cywilna i korpus służby cywilnej a administracja rządowa     99
   1.6.1. Działanie korpusu służby cywilnej w urzędach administracji rządowej     99
   1.6.2. Członkowie korpusu służby cywilnej a pozostali pracownicy administracji rządowej     104
   1.6.3. Metody wyznaczania zakresu działania służby cywilnej     108
   1.6.4. Szczególne rozwiązania dotyczące kształtowania zakresu podmiotowego korpusu służby cywilnej     116
   1.6.5. Uwagi podsumowujące     122
   Rozdział    2
   Wymogi stawiane służbie cywilnej i członkom korpusu służby cywilnej na gruncie ustawy zasadniczej     125
   2.1. Uwagi wstępne – szczególna rola art. 153 ust. 1 Konstytucji RP     125
   2.2. Zawodowość     140
   2.2.1. Ujęcie słownikowe     140
   2.2.2. Zawodowość na gruncie Konstytucji i ustaw zwykłych     143
   2.2.3. Konstytucyjny wzorzec zawodowości korpusu służby cywilnej     162
   2.3. Rzetelność     165
   2.3.1. Ujęcie słownikowe     165
   2.3.2. Rzetelność na gruncie Konstytucji RP i ustaw zwykłych     166
   2.3.3. Konstytucyjny wzorzec rzetelności korpusu służby cywilnej     179
   2.4. Bezstronność     182
   2.4.1. Ujęcie słownikowe     182
   2.4.2. Bezstronność na gruncie Konstytucji RP i ustaw zwykłych     183
   2.4.3. Konstytucyjny wzorzec bezstronności korpusu służby cywilnej     199
   2.5. Neutralność polityczna     201
   2.5.1. Ujęcie słownikowe     201
   2.5.2. Neutralność polityczna na gruncie Konstytucji RP i ustaw zwykłych     204
   2.5.3. Konstytucyjny wzorzec neutralności politycznej korpusu służby cywilnej     216
   2.6. Pozostałe wybrane cechy     221
   2.6.1. Podleganie korpusu służby cywilnej zwierzchnictwu Prezesa Rady Ministrów     221
   2.6.2. Prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach (art. 60 Konstytucji RP)     234
   2.6.3. Działanie na podstawie i w granicach prawa (art. 7 Konstytucji RP)     239
   Rozdział    3
   Przeszłość i teraźniejszość zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej     245
   3.1. Uwagi wstępne     245
   3.2. Ewolucja reżimu zatrudnienia w służbie cywilnej     252
   3.2.1. Okres międzywojenny     252
   3.2.2. Lata 1944–1982     257
   3.2.3. Lata 1983–1996     261
   3.2.4. Lata 1997–2009     267
   3.3. Umowa o pracę w służbie cywilnej     282
   3.3.1. Zakres stosowania umowy o pracę     282
   3.3.2. Odmienność umowy o pracę w służbie cywilnej od standardu kodeksowego     285
   3.3.3. Rodzaje umów o pracę w służbie cywilnej     300
   3.3.4. Nabór i pierwsza ocena w służbie cywilnej     305
   3.3.5. Uwagi podsumowujące     313
   3.4. Mianowanie w służbie cywilnej     322
   3.4.1. Zakres stosowania mianowania     322
   3.4.2. Realizacja cech mianowania pracowniczego w służbie cywilnej     324
   3.4.3. Uwagi podsumowujące     348
   3.5. Powołanie w służbie cywilnej     354
   Rozdział    4
   Wnioski i uwagi de lege ferenda     375
   4.1. Uwagi wstępne     375
   4.2. Aspekt negatywny norm konstytucyjnych dotyczących korpusu służby cywilnej     380
   4.2.1. Rodzaje reżimów zatrudnienia     380
   4.2.2. Zatrudnienie penalne     382
   4.2.3. Zatrudnienie ustrojowe     385
   4.2.4. Zatrudnienie cywilnoprawne     387
   4.3. Ocena reżimu pracowniczego     399
   4.3.1. Cechy stosunku pracy in genere a wymogi konstytucyjne zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej     399
   4.3.2. Stosunek pracy nawiązany na podstawie spółdzielczej umowy o pracę, wyboru i powołania     413
   4.3.3. Umowny i nominacyjny stosunek pracy     417
   4.4. Ocena reżimu służbowego     428
   4.4.1. Charakterystyka prawa i stosunku administracyjnego     428
   4.4.2. Charakterystyka stosunku służbowego     436
   4.5. Uwagi końcowe – wnioski     454
   Zakończenie     475
   Bibliografia     485
RozwińZwiń