Miejsce zwykłego pobytu dziecka jako podstawa jurysdykcji krajowej w rozporządzeniu Bruksela II ter

Miejsce zwykłego pobytu dziecka jako podstawa jurysdykcji krajowej w rozporządzeniu Bruksela II ter

1 ocena

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

169,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 169,00 zł  


169,00

w tym VAT

Miejsce zwykłego pobytu dziecka jest podstawowym łącznikiem jurysdykcyjnym w rozporządzeniu nr 2019/1111 (Bruksela II ter), które zaczęło obowiązywać 1 sierpnia 2022 r. Łącznik ten występuje współcześnie w wielu umowach międzynarodowych regulujących prawo właściwe, jurysdykcję krajową oraz uznawanie i wykonywanie orzeczeń w sprawach cywilnych, a także w rozporządzeniach unijnych z zakresu współpracy sądowej w sprawach cywilnych. Szczególną rolę odgrywa w regulacjach obejmujących problematykę prawnorodzinną. Autorka odpowiada na wątpliwości pojawiające się w praktyce przy ustalaniu jurysdykcji krajowej na podstawie tego łącznika także w sytuacjach nietypowych, takich jak: • naprzemienne przebywanie dziecka w dwóch różnych państwach (np. w ramach pieczy naprzemiennej), • przebywanie w państwie wbrew woli dziecka lub jego rodziców, • nielegalne przebywanie dziecka na terytorium danego państwa.


Poruszane zagadnienia ilustrowane są kazusami. Autorka omawia je w kontekście orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i sądów państw członkowskich Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, a także piśmiennictwa w języku polskim, angielskim i niemieckim. Rozważania obejmują również problematykę współstosowania przepisów rozporządzenia nr 2019/1111 i Kodeksu postępowania cywilnego. Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla przedstawicieli zawodów prawniczych: sędziów, adwokatów, radców prawnych. „ (…) Mobilność obywateli poszczególnych państw Unii Europejskiej przekłada się na zwiększenie liczby spraw rodzinnych z elementem zagranicznym (sprawy małżeńskie, sprawy dotyczące odpowiedzialności rodzicielskiej, sprawy uprowadzenia dziecka), zaś zawarte w pracy rozważania mają także aspekt praktyczny, zyskują na aktualności”. Z recenzji dra hab. Tadeusza Zembrzuskiego, prof. Uniwersytetu Warszawskiego


Rok wydania2024
Liczba stron464
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8358-591-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    13
   Wstęp    19
   Rozdział I
   Miejsce zwykłego pobytu jako łącznik jurysdykcyjny    31
   1. Wprowadzenie    31
   2. Miejsce zwykłego pobytu – uwagi terminologiczne    32
   2.1. Uwagi de lege lata    32
   2.2. Wnioski de lege ferenda    38
   3. Łącznik miejsca zwykłego pobytu jako element normy jurysdykcyjnej    43
   3.1. Jurysdykcja krajowa, właściwość międzynarodowa, jurysdykcja, jurysdykcja międzynarodowa – uwagi terminologiczne    43
   3.2. Norma jurysdykcyjna    46
   3.3. Struktura i rodzaje łączników jurysdykcyjnych    52
   4. Geneza łącznika jurysdykcyjnego miejsca zwykłego pobytu    57
   4.1. Uwagi wstępne    57
   4.2. Od origo do domicilium    57
   4.3. Miejsce zwykłego pobytu jako nowy domicyl    64
   5. Zwykły pobyt na tle zamieszkania i pobytu prostego    69
   5.1. Miejsce zwykłego pobytu a miejsce zamieszkania    69
   5.2. Zwykły pobyt a pobyt prosty    73
   5.3. Miejsce zwykłego pobytu jako łącznik kolizyjny i jurysdykcyjny    75
   6. Wnioski    79
   Rozdział II
   Geneza łącznika miejsca zwykłego pobytu dziecka w konwencjach Haskiej Konferencji Prawa Prywatnego Międzynarodowego i w europejskim prawie procesowym cywilnym    81
   1. Wprowadzenie    81
   2. Miejsce zwykłego pobytu dziecka w pracach Haskiej Konferencji Prawa Prywatnego Międzynarodowego    83
   2.1. Uwagi wstępne    83
   2.2. Miejsce zwykłego pobytu dziecka w konwencjach Haskiej Konferencji Prawa Prywatnego Międzynarodowego    86
   2.2.1. Konwencja haska z 1902 r.    86
   2.2.2. Konwencja haska z 1956 r.    87
   2.2.3. Konwencja haska z 1961 r.    89
   2.2.4. Konwencje haskie z 1973 r.    91
   2.2.5. Konwencja haska z 1980 r.    93
   2.2.6. Konwencja haska z 1993 r.    97
   2.2.7. Konwencja haska z 1996 r.    98
   2.2.8. Protokół haski i konwencja haska z 2007 r.    105
   2.3. Znaczenie pojęcia miejsca zwykłego pobytu dziecka w konwencjach Haskiej Konferencji Prawa Prywatnego Międzynarodowego    107
   3. Miejsce zwykłego pobytu dziecka w europejskim prawie procesowym cywilnym    110
   3.1. Europejskie prawo procesowe cywilne    110
   3.1.1. Uwagi wstępne    110
   3.1.2. Konwencja brukselska z 1968 r. i konwencja lugańska I    111
   3.1.3. Rozporządzenie nr 44/2001 i konwencja lugańska II    115
   3.2. Współpraca państw członkowskich Unii Europejskiej w dziedzinie prawa rodzinnego    119
   3.2.1. Uwagi wstępne    119
   3.2.2. Miejsce zwykłego pobytu dziecka w rozporządzeniu nr 1347/2000    128
   3.2.3. Miejsce zwykłego pobytu dziecka w rozporządzeniu nr 2201/2003    130
   3.2.4. Miejsce zwykłego pobytu dziecka w rozporządzeniu nr 4/2009    132
   4. Wnioski    136
   Rozdział III
   Sprawy z zakresu odpowiedzialności rodzicielskiej jako przedmiot rozporządzenia nr 2019/1111    141
   1. Wprowadzenie    141
   2. Stosunek rozporządzenia nr 2019/1111 do innych aktów prawnych z zakresu międzynarodowego prawa rodzinnego    142
   2.1. Uwagi wstępne    142
   2.2. Stosunek rozporządzenia nr 2019/1111 do umów bilateralnych zawartych z państwami trzecimi    144
   2.3. Stosunek rozporządzenia nr 2019/1111 do konwencji haskiej z 1980 r.    147
   2.4. Stosunek rozporządzenia nr 2019/1111 do konwencji haskiej z 1996 r.    157
   3. Element obcy    160
   3.1. Element obcy w sprawach z zakresu odpowiedzialności rodzicielskiej    160
   3.2. Jurysdykcja krajowa jako przesłanka procesowa a problem elementu obcego    161
   3.3. Rozporządzenie nr 2019/1111 a sprawy „czysto wewnętrzne”    162
   3.4. Charakter elementu obcego jako przesłanki stosowania rozporządzenia nr 2019/1111    165
   4. Terytorialny, podmiotowy, czasowy i przedmiotowy zakres zastosowania przepisów rozporządzenia nr 2019/1111 dotyczących odpowiedzialności rodzicielskiej    169
   4.1. Zakres terytorialny    169
   4.2. Zakres podmiotowy    170
   4.3. Zakres czasowy    174
   4.4. Zakres przedmiotowy    174
   4.4.1. Dziecko w świetle rozporządzenia nr 2019/1111    174
   4.4.2. Pojęcie odpowiedzialności rodzicielskiej    180
   4.4.3. Podmiot odpowiedzialności rodzicielskiej    185
   4.4.4. Piecza nad dzieckiem    187
   4.4.5. Prawo do osobistej styczności z dzieckiem    189
   5. Sprawy dotyczące odpowiedzialności rodzicielskiej objęte przedmiotowym zakresem zastosowania rozporządzenia nr 2019/1111    192
   5.1. Uwagi wstępne    192
   5.2. Sprawy cywilne na tle rozporządzenia nr 2019/1111    193
   5.3. Pozytywny katalog spraw z zakresu odpowiedzialności rodzicielskiej    196
   5.4. Sprawy wyłączone    211
   6. Wnioski    214
   Rozdział IV
   Dobro dziecka w rozporządzeniu nr 2019/1111    217
   1. Wprowadzenie    217
   2. Dobro dziecka a najlepsze interesy dziecka – uwagi terminologiczne    219
   3. Znaczenie pojęcia dobra dziecka w polskim prawie rodzinnym i w Konwencji o prawach dziecka    223
   3.1. Dobro dziecka jako podstawowa zasada polskiego prawa rodzinnego    223
   3.2. Potrójna natura pojęcia najlepszych interesów dziecka w Konwencji o prawach dziecka    228
   3.3. Problem niedookreśloności pojęcia dobra dziecka    231
   4. Realizacja zasady dobra dziecka w rozporządzeniu nr 2019/1111    234
   5. Regulacja podstaw jurysdykcji krajowej i przekazanie sprawy sądowi innego państwa członkowskiego w rozporządzeniu nr 2019/1111 jako realizacja zasady dobra dziecka    240
   5.1. Dobro dziecka jako uzasadnienie ogólnej podstawy jurysdykcji krajowej (art. 7)    240
   5.2. Dobro dziecka w szczególnych podstawach jurysdykcji krajowej    245
   5.2.1. Utrzymanie jurysdykcji krajowej w sprawach o zmianę orzeczenia przyznającego prawo do osobistej styczności z dzieckiem. Ochrona prawa dziecka do kontaktów z obojgiem rodziców (art. 8)    245
   5.2.2. Utrzymanie jurysdykcji krajowej w sprawach dotyczących odpowiedzialności rodzicielskiej w przypadku bezprawnego uprowadzenia dziecka za granicę. Ochrona dziecka przed szkodliwymi skutkami wynikającymi z bezprawnego uprowadzenia (art. 9)    248
   5.2.3. Wybór sądu w sprawach dotyczących odpowiedzialności rodzicielskiej. Uwzględnienie zgodnych z dobrem dziecka interesów rodziców (art. 10)    250
   5.2.4. Subsydiarna podstawa jurysdykcji krajowej. Priorytet kryterium bliskości sądu do dziecka (art. 11)    255
   5.2.5. Jurysdykcja krajowa w pozostałych przypadkach. Zapewnienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących dzieci (art. 14)    259
   5.2.6. Jurysdykcja krajowa do stosowania środków tymczasowych, w tym środków zabezpieczających. Zabezpieczenie dobra dziecka w sprawach pilnych (art. 15)    260
   5.3. Dobro dziecka jako uzasadnienie instytucji przekazania sprawy sądowi innego państwa członkowskiego (art. 12 i 13)    263
   6. Wnioski    268
   Rozdział V
   Wykładnia pojęcia miejsca zwykłego pobytu dziecka na tle rozporządzenia nr 2019/1111    271
   1. Wprowadzenie    271
   2. Autonomiczna i jednolita wykładnia pojęcia miejsca zwykłego pobytu dziecka    272
   3. Modele interpretacyjne pojęcia miejsca zwykłego pobytu dziecka    283
   4. Kombinowany model interpretacyjny pojęcia miejsca zwykłego pobytu dziecka w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na tle rozporządzenia nr 2201/2003    291
   5. Interpretacja pojęcia miejsca zwykłego pobytu dziecka na tle rozporządzenia nr 2201/2003 w orzecznictwie sądów krajowych    296
   6. Jedno czy dwa miejsca zwykłego pobytu dziecka?    303
   7. Wnioski    308
   Rozdział VI
   Wyznaczniki miejsca zwykłego pobytu dziecka w rozporządzeniu nr 2019/1111    311
   1. Wprowadzenie    311
   2. Fizyczna obecność    313
   2.1. Uwagi wstępne    313
   2.2. Fizyczna obecność jako warunek konieczny ustalenia miejsca zwykłego pobytu dziecka    314
   2.3. Fizyczna obecność jako warunek niewystarczający do ustalenia miejsca zwykłego pobytu dziecka    320
   2.4. „Trwałość lub regularność” pobytu a czasowa nieobecność dziecka w państwie jego zwykłego pobytu    322
   2.5. Wnioski    324
   3. Problem legalności pobytu jako przesłanki ustalenia miejsca zwykłego pobytu dziecka    325
   3.1. Uwagi wstępne    325
   3.2. Legalność pobytu w znaczeniu administracyjnoprawnym    327
   3.3. Zmiana miejsca zwykłego pobytu dziecka z naruszeniem prawa do pieczy – problem uprowadzeń rodzicielskich    329
   3.4. Zmiana miejsca zwykłego pobytu dziecka na podstawie orzeczenia o charakterze tymczasowym    332
   3.5. Wnioski    334
   4. Integracja dziecka w środowisku społecznym i rodzinnym    335
   4.1. Uwagi wstępne    335
   4.2. Długość pobytu    335
   4.2.1. Uwagi wstępne    335
   4.2.2. Minimalna długość pobytu    336
   4.2.3. Upływ czasu jako warunek determinujący zmianę miejsca zwykłego pobytu    342
   4.2.4. Wnioski    345
   4.3. Rodzinne i społeczne więzi dziecka    346
   4.4. Warunki pobytu    351
   4.5. Wiek dziecka    353
   5. Wola    356
   5.1. Uwagi wstępne    356
   5.2. Wola rodziców    357
   5.2.1. Uwagi wprowadzające    357
   5.2.2. Forma wyrażenia woli    358
   5.2.3. Problem (braku) zgodnej woli rodziców    359
   5.2.4. Zmiana miejsca zwykłego pobytu dziecka pomimo odmiennej woli rodziców    363
   5.2.5. Nieuczciwe intencje    367
   5.2.6. Wnioski    369
   5.3. Wola dziecka    369
   6. Wnioski    373
   Rozdział VII
   Ustalenie jurysdykcji krajowej na podstawie łącznika miejsca zwykłego pobytu dziecka według rozporządzenia nr 2019/1111    377
   1. Wprowadzenie    377
   2. Sąd powołany do ustalenia miejsca zwykłego pobytu dziecka    379
   3. Moment właściwy do oceny miejsca zwykłego pobytu dziecka    388
   4. Badanie jurysdykcji krajowej na podstawie łącznika miejsca zwykłego pobytu dziecka    395
   5. Zmiana miejsca zwykłego pobytu dziecka w toku postępowania    407
   6. Konsekwencje braku miejsca zwykłego pobytu dziecka w państwie siedziby sądu    410
   7. Kontrola ustaleń faktycznych co do miejsca zwykłego pobytu dziecka    416
   8. Wnioski    422
   Podsumowanie    425
   Bibliografia    439
RozwińZwiń