Regionalne aspekty gospodarki

-24%

RODZAJ DOSTĘPU

37,54  49,40

Format: pdf

Cena początkowa: 49,40 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 37,54 zł  


37,54

w tym VAT

Polska, jako kraj członkowski Unii Europejskiej, jest zobligowana do wyrównywania dysproporcji w rozwoju regionalnym. Poszukuje się zatem wielu sposobów rozwiązywania tego typu problemów, uwzględniając nie tylko tendencje w gospodarce światowej, lecz także specyfikę warunków funkcjonowania struktur rządowych i samorządowych odpowiedzialnych za realizację polityki regionalnej na danym obszarze. Jak wskazują badania, nieodłącznym elementem tej polityki powinno być ukierunkowanie na: wiedzę, rozwój technologii informacyjnych, współpracę, innowacyjność, konkurencyjność czy komunikację ze społeczeństwem, które stanowią instrumenty ułatwiające tworzenie strategii rozwoju regionalnego.


W książce autorzy, skupiając się na problemach dotyczących nierówności w rozwoju regionów, omówili m.in.: działania Unii Europejskiej wobec współczesnych wyzwań, rolę innowacji w rozwoju firm i regionów, współpracę podmiotów w modelu triple-helix, planowanie i wdrażanie strategii rozwoju jednostki samorządu terytorialnego, wybrane zagadnienia z dziedziny finansów, w tym wyrównywania dysproporcji finansowych między jednostkami samorządu terytorialnego.


Książka jest przeznaczona dla pracowników naukowych, doktorantów i studentów administracji, ekonomii i zarządzania. Może być również przydatna dla pracowników administracji rządowej i samorządowej, zajmujących się problemami rozwoju regionalnego.


Rok wydania2024
Liczba stron176
KategoriaGospodarka światowa
WydawcaPWE
ISBN-13978-83-208-2610-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  
  Rozdział 1. Unia Europejska wobec wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych świata
  1.1. Region w kontekście procesów integracyjnych — podejście teoretyczne
  1.2. Kontrowersje wokół zróżnicowania rozwojowego regionów wiodących i peryferyjnych
  1.3. Przyczyny i skutki nierównowagi ekonomicznej w regionach
  1.4. Unia Europejska wobec zagrożeń cywilizacyjnych
  1.5. Doświadczenia Japonii w zakresie wychodzenia z kryzysu — lata 90. XX wieku i późniejsze. Studium przypadku, czyli o czym Europa powinna pamiętać
  Podsumowanie
  Bibliografia
  
  Rozdział 2. Współczesne tendencje w gospodarce światowej na przykładzie Chin
  2.1. Procesy internacjonalizacyjne, globalizacyjne i integracyjne
  2.2. Chińskie otwarcie na świat
  2.3. Członkostwo Chin w Światowej Organizacji Handlu i jego podstawowe aspekty
  2.4. Chiny w organizacjach regionalnych
  Podsumowanie
  Bibliografia
  
  Rozdział 3. Innowacja jako determinanta rozwoju firm i regionów
  3.1. Środowiskowe uwarunkowania rozwoju innowacyjności
  3.2. Przedsiębiorstwo w procesie transferu wiedzy
  3.3. Przewaga konkurencyjna, innowacja, zasoby — wzajemne relacje
  Podsumowanie
  Bibliografia
  
  Rozdział 4. Współpraca podmiotów w modelu triple-helix w rozwoju innowacyjności w Wielkopolsce — bariery i ich ograniczanie
  4.1. Metodyka badań
  4.2. Zdolność czynników do zwiększania innowacji w Polsce — niedopasowania
  4.3. Bariery zewnętrzne kształtujące innowacyjność
  4.4. Bariery wewnętrzne rozwoju innowacyjności
  4.5. Zamierzenia przedsiębiorstw w zmniejszaniu barier innowacyjności
  Podsumowanie
  Bibliografia
  
  Rozdział 5. Rynek pracy w województwie podlaskim — podejście popytowe
  5.1. Polityka zatrudnienia a polityka rynku pracy
  5.2. Popyt na pracę w polityce rynku pracy — ujęcie teoretyczne
  5.3. Uwarunkowania popytu na pracę w województwie podlaskim
  5.4. Rynek pracy w województwie podlaskim w opinii pracodawców — wyniki badań wtórnych
  Podsumowanie
  Bibliografia
  
  Rozdział 6. Planowanie i wdrażanie strategii rozwoju jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie powiatu zielonogórskiego
  6.1. Istota planowania strategicznego w jednostkach samorządu terytorialnego
  6.2. Zakres i funkcje strategii rozwoju lokalnego
  6.3. Uwarunkowania budowy strategii rozwoju jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie powiatu zielonogórskiego
  Podsumowanie
  Bibliografia
  
  Rozdział 7. Wybrane problemy finansów gmin
  7.1. Niektóre problemy prawne związane z finansami gmin
  7.2. Rzeczywistość finansowa gmin
  7.3. Praktyka subwencjonowania gmin
  7.4. Zasady wyrównywania sytuacji dochodowej gmin — mechanizm wertykalny
  7.5. Zasady wyrównywania sytuacji dochodowej gmin — mechanizm horyzontalny
  7.6. Nieskuteczny mechanizm wyrównywania sytuacji dochodowej gmin
  7.7. Potrzeba zmian w mechanizmach subwencjonowania gmin
  7.8. Ocena mechanizmu subwencjonowania gmin — studium przypadku
  Podsumowanie
  Bibliografia
  
  Rozdział 8. Strategia komunikacji marketingowej w jednostkach samorządu terytorialnego
  8.1. Proces komunikacji marketingowej w samorządach
  8.2. Instrumenty komunikacji marketingowej w JST
  8.3. Wpływ technologii na funkcjonowanie JST
  8.4. Charakterystyka procesu badawczego
  8.5. Strategia komunikacji marketingowej w gminach podkarpackich
  Podsumowanie
  Bibliografia
RozwińZwiń