Polski system szkolny po roku 1989

W kręgu demokratyzacji, centralizacji oraz komercjalizacji

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,98  32,50

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 32,50 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 19,50 zł  


26,98

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zagadnienie przemian zachodzących w polskiej szkole od wielu lat nie traci na aktualności, nie zbliżając się do choćby częściowego badawczego nasycenia. Tym bardziej, że w naszej rzeczywistości edukacyjnej „reforma goni reformę”, nowelizacje przyjmowane są w tempie ekspresowym i trudno oczekiwać, by inaczej działo się w najbliższej przyszłości. Zawarte w niniejszej książce analizy – poświęcone przedstawieniu zmian, jakie zachodziły w polskiej szkole w ciągu ponad trzydziestu minionych lat – podporządkowane zostały ideom, które – zdaniem autora – niejednokrotnie stały u podstaw konstruowania i rekonstruowania systemowych rozwiązań: mowa o demokratyzacji, centralizacji oraz komercjalizacji.


******


The Polish School System after 1989. Democratization, Centralization and Commercialization


The problem of changes occurring in Polish schools has not lost its relevance for many years, without approaching even a partial research saturation. In our educational reality, a reform “chases” another reform, amendments are accepted at a fast pace and it can hardly be expected to be otherwise in the foreseeable future. The analyses contained in this book – devoted to the presentation of changes that took place in the Polish school over the last thirty years – were subordinated to the ideas, which, in the author’s opinion, have often been the basis for constructing and reconstructing system solutions, i.e. democratization, centralization and commercialization.


Rok wydania2024
Liczba stron182
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-6300-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  ROZDZIAŁ I. Demokratyzacja, centralizacja i komercjalizacja jako płaszczyzny analiz edukacyjnych 12
   1. Rozważania o naturze współczesnych demokracji    13
   1.1. Wolność, równość i sprawiedliwość w fi lozofi
   i społecznej    15
   1.2. Demokracja liberalna    19
   1.3. Modele państwa opiekuńczego jako podstawa
   rozważań o współczesnych odmianach demokracji
   liberalnej    23
   1.4. Modele demokracji liberalnej    25
   1.5. Demokratyzacja    30
   1.6. Demokratyzacja systemu szkolnego    31
  
   2. Pomiędzy centralizacją a decentralizacją    35
  
   3. Komercjalizacja jako jeden z postulatów
   neoliberalnych    38
   3.1. Neoliberalizm i jego społeczne implikacje    41
   3.2. Zagadnienia prywatyzacji i komercjalizacji
   jako postulaty (neo)liberalne    45
  
  ROZDZIAŁ II. Dobra publiczne i prywatne a kontekst
  edukacyjny 51
   1. Dobro publiczne – dobro prywatne    51
   1.1. Klasyczna teoria dóbr publicznych    53
   1.2. Rywalizacyjność oraz wykluczalność    54
   1.3. „Zatorowość”    57
   1.4. Zawodności państwa i rynku    60
   1.5. Dobro publiczne w ujęciu prawno-
   administracyjnym    64
   1.6. Rozstrzygnięcie podstawowych charakterystyk
       65
  
   2. Edukacja – między dobrem publicznym a prywatnym    66
  
  ROZDZIAŁ III. Rozważania o metodzie 75
   1. Rola wyboru stanowiska badawczego    75
  
   2. Struktura procesu badawczego    82
  
  ROZDZIAŁ IV. Przeobrażenia polskiego szkolnictwa w świetle procesów demokratyzacji, centralizacji i komercjalizacji 90
   1. Struktura systemu szkolnego    91
   1.1. Przemiany struktury systemu szkolnego    91
   1.2. Miejsce placówek niepublicznych w systemie
   szkolnym    100
  
   2. Relacja szkoły, samorządu oraz administracji
   centralnej    106
   2.1. Szkoła a samorząd terytorialny    107
   2.2. Szkoła w relacji z administracją centralną
       112
   2.3. Pozycja i kompetencje dyrektora szkoły    119
  
   3. Instytucje i procedury demokratyczne    127
   3.1. Dostęp do systemu    127
   3.2. Demokratyczne treści systemu szkolnego    131
   3.3. Alternatywne formy i programy nauczania    138
   3.4. Przedstawicielstwo    140
  
   4. Elementy finansowania systemu szkolnego    149
  
   5. Podsumowanie i wnioski    156
   5.1. Przemiany w zakresie demokratyzacji i
   centralizacji    156
   5.2. Komercjalizacja systemu    160
   5.3. Przemiany polskiego systemu szkolnego w
   perspektywie teorii dóbr    163
  
  Zakończenie    167
  Bibliografia    171
  Spis tabel i schematów    179
RozwińZwiń