INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Zagadnienie przemian zachodzących w polskiej szkole od wielu lat nie traci na aktualności, nie zbliżając się do choćby częściowego badawczego nasycenia. Tym bardziej, że w naszej rzeczywistości edukacyjnej „reforma goni reformę”, nowelizacje przyjmowane są w tempie ekspresowym i trudno oczekiwać, by inaczej działo się w najbliższej przyszłości. Zawarte w niniejszej książce analizy – poświęcone przedstawieniu zmian, jakie zachodziły w polskiej szkole w ciągu ponad trzydziestu minionych lat – podporządkowane zostały ideom, które – zdaniem autora – niejednokrotnie stały u podstaw konstruowania i rekonstruowania systemowych rozwiązań: mowa o demokratyzacji, centralizacji oraz komercjalizacji.
******
The Polish School System after 1989. Democratization, Centralization and Commercialization
The problem of changes occurring in Polish schools has not lost its relevance for many years, without approaching even a partial research saturation. In our educational reality, a reform “chases” another reform, amendments are accepted at a fast pace and it can hardly be expected to be otherwise in the foreseeable future. The analyses contained in this book – devoted to the presentation of changes that took place in the Polish school over the last thirty years – were subordinated to the ideas, which, in the author’s opinion, have often been the basis for constructing and reconstructing system solutions, i.e. democratization, centralization and commercialization.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 182 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-6300-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
ROZDZIAŁ I. Demokratyzacja, centralizacja i komercjalizacja jako płaszczyzny analiz edukacyjnych 12 | |
1. Rozważania o naturze współczesnych demokracji | 13 |
1.1. Wolność, równość i sprawiedliwość w fi lozofi | |
i społecznej | 15 |
1.2. Demokracja liberalna | 19 |
1.3. Modele państwa opiekuńczego jako podstawa | |
rozważań o współczesnych odmianach demokracji | |
liberalnej | 23 |
1.4. Modele demokracji liberalnej | 25 |
1.5. Demokratyzacja | 30 |
1.6. Demokratyzacja systemu szkolnego | 31 |
2. Pomiędzy centralizacją a decentralizacją | 35 |
3. Komercjalizacja jako jeden z postulatów | |
neoliberalnych | 38 |
3.1. Neoliberalizm i jego społeczne implikacje | 41 |
3.2. Zagadnienia prywatyzacji i komercjalizacji | |
jako postulaty (neo)liberalne | 45 |
ROZDZIAŁ II. Dobra publiczne i prywatne a kontekst | |
edukacyjny 51 | |
1. Dobro publiczne – dobro prywatne | 51 |
1.1. Klasyczna teoria dóbr publicznych | 53 |
1.2. Rywalizacyjność oraz wykluczalność | 54 |
1.3. „Zatorowość” | 57 |
1.4. Zawodności państwa i rynku | 60 |
1.5. Dobro publiczne w ujęciu prawno- | |
administracyjnym | 64 |
1.6. Rozstrzygnięcie podstawowych charakterystyk | |
65 | |
2. Edukacja – między dobrem publicznym a prywatnym | 66 |
ROZDZIAŁ III. Rozważania o metodzie 75 | |
1. Rola wyboru stanowiska badawczego | 75 |
2. Struktura procesu badawczego | 82 |
ROZDZIAŁ IV. Przeobrażenia polskiego szkolnictwa w świetle procesów demokratyzacji, centralizacji i komercjalizacji 90 | |
1. Struktura systemu szkolnego | 91 |
1.1. Przemiany struktury systemu szkolnego | 91 |
1.2. Miejsce placówek niepublicznych w systemie | |
szkolnym | 100 |
2. Relacja szkoły, samorządu oraz administracji | |
centralnej | 106 |
2.1. Szkoła a samorząd terytorialny | 107 |
2.2. Szkoła w relacji z administracją centralną | |
112 | |
2.3. Pozycja i kompetencje dyrektora szkoły | 119 |
3. Instytucje i procedury demokratyczne | 127 |
3.1. Dostęp do systemu | 127 |
3.2. Demokratyczne treści systemu szkolnego | 131 |
3.3. Alternatywne formy i programy nauczania | 138 |
3.4. Przedstawicielstwo | 140 |
4. Elementy finansowania systemu szkolnego | 149 |
5. Podsumowanie i wnioski | 156 |
5.1. Przemiany w zakresie demokratyzacji i | |
centralizacji | 156 |
5.2. Komercjalizacja systemu | 160 |
5.3. Przemiany polskiego systemu szkolnego w | |
perspektywie teorii dóbr | 163 |
Zakończenie | 167 |
Bibliografia | 171 |
Spis tabel i schematów | 179 |