Zofia Lipecka Labirynty sztuki

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,56  34,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 34,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,97 zł  


26,56

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zofia Lipecka. Labirynty sztuki to książka poświęcona twórczości polsko-francuskie j artystki od lat siedemdziesiątych XX wieku mieszkającej i tworzącej w Paryżu. Autorka z bogatego dorobku malarki, obejmującego niemal czterdzieści lat, w kolejnych rozdziałach przedstawiła najistotniejsze punkty „zwrotne” jej twórczości, sytuując sztukę Lipeckiej w zmiennych zależnościach teoretyczno-filozoficznych.
Publikacja jest efektem długoletniej przyjaźni, więzi intelektualnej i emocjonalnej, wspólnych doświadczeń, rozmów, dyskusji łączących artystę z krytykiem sztuki. Analizowane przez autorkę prace Lipeckiej odnoszone są do jej pojmowania rzeczywistości, do określonej historii, w której powstają znaczenia i dzieją się motywujące ją wydarzenia. „Lektura książki pozwala podążać czytelnikowi za twórczością artystki, patrzeć na wybrane dzieła, zagłębiać się w myśli, które im towarzyszą, przeżywać związane z nimi emocje, zastanawiać się, pytać i – niemal natychmiast – znajdować odpowiedź na rodzące się wątpliwości” – pisał Andrzej Turowski w liście do autorki. Słowo pisane stało się ekwiwalentem obrazu.
Praca na pisana językiem współczesnej humanistyki (filozofii, historii sztuki, religioznawstwa), pozwalającym opisać i interpretować sztukę, wskazu je osadzenie rozprawy wśród pojęć historii idei. Jest on ponadto spójny z „rzeczywistością obrazową” będącą przedmiotem rozważań. Mimo bogactwa odniesień tekst nie dominuje nad malarstwem, „pozostawia to, co ukryte, ukrytym, starając się jednak zbliżyć do nigdy niewyjaśnionego sedna twórczości, dążąc jednocześnie do zrozumienia motywacji etycznych i metafizycznych, estetycznych i politycznych, które dzieła sztuki w sobie zawiera ją”. Taka perspektywa pozwala działalność artystyczną związać ze wspólnotową odpowiedzialnością.
„Zofię Lipecką odnajdujemy w lekturze tej książki jako artystkę kompletną – wrażliwą, zainteresowaną człowiekiem we współczesnym świecie; jego kondycją w codzienności – traumie post-pamięci wojny i Zagłady, a także uwikłaniami w aktualne scenariusze polityczne – łącznie z wojną na Ukrainie”.


Rok wydania2023
Liczba stron312
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-343-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  
  Rozdział 1. Myślenie symboliczne – znaki i idee    19
  1.1. Język symboli i archetypów     61
  
  Rozdział 2. Archetypy labiryntu / spirali – droga od / droga do    75
  2.1. Obraz – spirala – labirynt (fotografia)     89
  
  Rozdział 3. Fraktale    101
  3.1. Fraktale – nieskończoność, powtarzalność i podobieństwo    106
  3.2. Fraktale i natura – obraz zorganizowany     118
  
  Rozdział 4. Natura – wzrost, ruch, symetria    123
  4.1. Biotopie – ekologia XXI wieku    128
  4.2. Malarstwo jako odbicie świata    155
  
  Rozdział 5. Ślady – petroglify i piktogramy    167
  
  Rozdział 6. Lustro jako odbicie świata    177
  
  Rozdział 7. Narkotyczna natura Narcyza – Intérieur Témoin     189
  
  Rozdział 8. Postpamięć / bycie i nieobecność    199
  8.1. Po Jedwabnem, czyli „pamięć nieprzyswojona”    202
  8.2. Nieostrość obrazu     207
  8.3. Projekt Treblinka (2004…). Pamięć – fotografia – dokument. Fotografia i malarstwo    209
  8.4. Oczy warszawskiego getta    229
  
  Rozdział 9. Comment peindre en temps de guerre? / Jak malować w czasie wojny?    239
  
  Zakończenie    261
  Podziękowania    267
  Bibliografia    269
  Indeks osób    283
  Spis ilustracji    291
  Summary    297
  Résumé    305
RozwińZwiń