Przeostrzenia

Kino wobec transformacji ustrojowych 1945 i 1989

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,49  28,30

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 28,30 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,98 zł  


23,49

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce zestawiono dwa momenty przełomu ustrojowego, co pozwoliło na rozpatrzenie polskiej historii XX wieku w perspektywie nie tylko gwałtownych przekształceń, lecz także długiego trwania społecznych, politycznych i kulturowych narracji, które znalazły swoje odzwierciedlenie zarówno w wybranych polskich produkcjach filmowych, jak i organizacji przemysłu filmowego czy oczekiwaniach widowni wobec kina polskiego. Autorzy zastanawiają się nad tym, z jakimi narracjami zmierzyć się musieli polscy twórcy filmowi, jakie ich elementy przedostały się do tych polskich filmów, które dowodzą dziś polityczno-społecznych wstrząsów i ciągłości, składających się na skomplikowaną genealogię III Rzeczpospolitej. Teksty autorek i autorów podejmujących to zagadnienie w kinie niemieckim, rosyjskim i czechosłowackim pozwalają zobaczyć oba przełomy w polskim kinie w kontekście transnarodowym.


******


Rack Focuses. The Cinema in the Face of Political Transformations of 1945 and 1989


The book summarizes two moments of political breakthrough, which allows to look at Polish history in the 20th century not only from the perspective of violent transformations, but also long-lasting social, political and cultural narratives, reflected in Polish film productions, the organization of the film industry and the expectations the film audiences held of Polish cinema. The authors reflect on the narratives Polish filmmakers had to face, what elements of these narratives are present in Polish films which today prove both socio-political shocks and continuity and which form the complicated genealogy of the Third Polish Republic. The texts addressing this issue in German, Russian and Czechoslovakian cinema allow for seeing both transformations in Polish cinema in the transnational context.


Rok wydania2023
Liczba stron278
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-6142-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Piotr Śmiałowski, Budowanie nowej władzy w scenariuszach
  i prozie Aleksandra Ścibora-Rylskiego    13
  
  Jędrzej Kościński, Przełom łagodny. Twórczość Stanisława
  Urbanowicza    41
  
  Tomáš Hučko, Nacjonalizacja kinematografi i czechosłowackiej w poglądach i działaniach filmowców Otakara Vávry i Elmara Klosa    65
  
  Jerzy Stachowicz, Cyfrowa maszyna zmian i Pan Kleks. Obrazy komputerów na polskim ekranie w dobie transformacji    101
  
  Grzegorz Fortuna jr, Zmiana nośnika. Sytuacja polskich kin i dystrybucji filmowej w okresie transformacji    121
  
  Emil Sowiński, Młodzi i film? Instytucjonalne uwarunkowania debiutów okresu transformacji    135
  
  Piotr Pławuszewski, Król i śmieci. O filmie dokumentalnym Autoportret (1993) Marcela Łozińskiego    161
  
  Paulina Gorlewska, Kolegą moim bądź. Od „czarnuchy”
  do melodramatu, czyli ekscesy transformacji we wczesnych
  filmach Władysława Pasikowskiego    179
  
  Denis Viren, Spojrzenie na komunistyczną przeszłość w rosyjskim kinie lat 90.    199
  
  Marta Brzezińska-Pająk, Autem z papieru w nowe czasy. Symbolika trabanta w kontekście przełomu 1989 roku w filmie niemieckim (na wybranych przykładach)    213
  
  Michał Piepiórka, Dorosłe dzieci mają żal. Obrazy lat 90. w polskim kinie najnowszym (2014–2021)    231
  
  Biogramy i abstrakty    259
  
  Indeks nazwisk    267
RozwińZwiń