INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Książka stanowi analizę opublikowanych w XXI wieku polskich utworów literackich dla dzieci i młodzieży mówiących o Zagładzie. Autor analizuje sposób obrazowania Szoa w książkach kierowanych do młodych czytelników i odpowiada na pytanie, jak konstruowane są literackie i wizualne obrazy postaci, przestrzeni i czasu oraz peryteksty. Wykorzystuje przy tym narzędzia narratologiczne, badania nad postpamięcią oraz studia nad ideologią.
******
Imaging the Shoah: Holocaust Narratives in Polish Children’s and Young Adult Literature of the 21st Century
The book analyses Polish literary works on the Holocaust for children and young adults published in the 21st century. The author examines the representation of the Shoah in books for young readers and investigates how literary and visual portraits of people, space and time as well as peritexts are constructed. To achieve this, he uses narratology, post-memory and ideology studies.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 316 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-6281-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 7 |
Wstęp 9 | |
Zakres badań | 9 |
Rys historycznoliteracki | 15 |
Stan badań | 23 |
Cel i pytania badawcze | 28 |
Ramy teoretyczne | 30 |
Struktura książki | 36 |
Rozdział 1. Postaci 38 | |
1.1. Dzieci | 45 |
1.1.1. Tożsamość | 46 |
1.1.2. Sprawczość i fokalizacja | 57 |
1.2. Bohaterowie subdziecięcy | 65 |
1.2.1. Zwierzęta | 66 |
1.2.2. Rośliny | 73 |
1.3. Dorośli: Korczak, Sendlerowa i Niemcy | 78 |
1.3.1. Janusz Korczak | 78 |
1.3.2. Irena Sendlerowa | 87 |
1.3.3. Niemcy | 97 |
1.4. Wnioski | 108 |
Rozdział 2. Przestrzeń 111 | |
2.1. Getto | 116 |
2.1.1. Określenia getta | 117 |
2.1.2. Topofilie w getcie | 120 |
2.1.3. Ulice getta | 126 |
2.1.4. Miejsca deportacji | 131 |
2.2. Mur i tzw. aryjska strona | 136 |
2.2.1. Mur i przejście na tzw. aryjską stronę | 137 |
2.2.2. Po tzw. aryjskiej stronie | 142 |
2.3. Miejsce-po-getcie | 146 |
2.4. Obóz | 150 |
2.5. Wnioski | 154 |
Rozdział 3. Czas 157 | |
3.1. Formuły początku | 160 |
3.2. Formuły zakończenia | 167 |
3.2.1. Ostatnia droga Janusza Korczaka | 169 |
3.2.2. Zmącony happy end | 176 |
3.3. Podróż w czasie | 184 |
3.3.1. Podróż do przeszłości | 186 |
3.3.2. Z przeszłości do przyszłości | 194 |
3.4. Wnioski | 200 |
Rozdział 4. Peryteksty 203 | |
4.1. Pierwsza strona okładki | 210 |
4.1.1. Ilustracja okładkowa | 210 |
4.1.2. Tytuł i podtytuł | 217 |
4.2. Czwarta strona okładki | 225 |
4.3. Wyklejki, przedmowa, tytuły rozdziałów, posłowie | |
229 | |
4.3.1. Wyklejki | 229 |
4.3.2. Przedmowa | 236 |
4.3.3. Tytuły rozdziałów | 238 |
4.3.4. Posłowie | 241 |
4.4. Aparat krytyczny: bibliografia i przypisy | 246 |
4.5. Fotografie | 251 |
4.6. Wnioski | 254 |
Zakończenie. Ideologia i obrazowanie Zagłady w literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży | 258 |
Bibliografia | 272 |
Nota edytorska | 301 |
Summary | 303 |
Indeks osób | 306 |