Genius and Melancholia

Fryderyk Chopin and Pedagogies of Romanticism in the Perspective of Performance Studies

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

29,05  35,00

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 35,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 21,00 zł  


29,05

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Geniusz i melancholia. Fryderyk Chopin i pedagogika romantyzmu w aspekcie nauk performatywnych


Książka jest interdyscyplinarnym studium funkcjonowania wybitnej jednostki w społeczeństwie. Przedmiot rozważań badaczki to z jednej strony sposób konstruowania – czy też performowania – statusu artysty-geniusza, Fryderyka Chopina, z drugiej – teatr jego życia codziennego interpretowany jako praktyka dramatyczna i jej kulisy. Na przykładzie biografii polskiego kompozytora autorka analizuje performans romantyzmu, indywidualizmu, a także performans Chopina jako idei odradzającej się i wieczne trwałej. W obszarze jej zainteresowania znalazły się ponadto koncepty geniuszu, gruźlicy jako metafory epoki, melancholii, wirtuozerii i dandyzmu, a także koncept „wielości romantyzmów” w pierwszej połowie XIX wieku. Badaczka skupia się również na społecznym odbiorze tych pojęć i ich funkcjonowaniu w XIX-wiecznym europejskim kontekście artystycznym.


*********


The book is an interdisciplinary study of the way an outstanding individual functions in society. The author explores how the artistic genius of Fryderyk Chopin is structured or performed and how the theatre of his everyday life is interpreted as dramatic practice and its backstage. Using the biography of the Polish composer, the author analyses performance in Romanticism, individualism and Chopin’s performance as a reborn and resurgent idea. Theauthor also explores the notion of genius, tuberculosis as a metaphor of the period, melancholy, virtuosity, dandyism and the “multitude of Romanticisms” in the first half of the 19 th century. She focuses on the social perception of these concepts and their functioning in the 19th century European artistic context.


Rok wydania2023
Liczba stron282
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5933-7
Numer wydania1
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Acknowledgments    9
  Introduction    11
  Abbreviations    17
  
  PART I
  Performance of Romanticism
  Chopin as a Suffering Melancholic Genius
  Chapter 1. Performance of the Body 21
   Romantic Genius and the Divine Malady    22
   Tuberculosis: Its Romantic Metaphors in Popular
   Culture versus Medical Etiology    25
   Fryderyk Chopin – the Suffering Genius – Case Study
   under a Performative Lens    31
   Banishing TB – Internal and External Asylums –
   Mallorca and Nohant    39
   The Many-Faced Disease – Chopin Aut Deus, Aut Daemon
       50
   Blood and the Uncanny – Chopin, Vampirism, and
   Romantic Gothicism    54
   Water and the Melancholic Victory of Sorrow    59
   Le dernier regard aux traits du Grand Maître (KFC II
   463): The Exemplary Agony of the Ultimate Romantic
   Genius    63
  
  Chapter 2. Performance of Spirit 73
   Genius, Melancholia, and Inspiration    73
   Furor Romanticus – Furor Melancholicus    75
   Chopin’s Algorithm of Existential Sorrow – Moja Biéda
       80
   From Melancholia Generosa to Modern Genius    87
   Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae – Some
   Aspects of the Romantic Genius, le Génie Mélancolique
       91
   Voir clair dans le ravissement – Chopin the Romantic
   (Non-)Prophet    96
   Romantic Genius and Psychoanalysis – the Concept of
   Inward Performative Personality and Shame    100
  
  PART II
  Performance of Individualism
  Chopin as a Unique Romantic Virtuoso and Dandy
  Chapter 3. The Virtuoso Performer 111
   Towards the Blue Note – Paris of “Pianists, Asses and
   Virtuosos”    111
   Performance on the Verge – Between the Enlightenment
   and Romanticism: Building the Grounds for
   Correspondance des Arts    119
   Shifting Codes of Representation – the Virtuoso of
   Caricature and Improvisation    126
   The Epiphany of the Virtuoso: Pinpointing the Mystery
       132
   Microcosme et Microthée: The Piano as the Divine
   Telegraph and the Instrument of the Nineteenth
   Century    138
   Bel Canto, or the Tubercular Song    145
   Tempo Rubato: Towards Celebrityism à Rebours    150
  
  Chapter 4. The Dandy Performer 153
   Le Beau Monde – Chopin’s Presence in the Romantic
   Salons    157
   “Playing House”    168
   Lucrezia Floriani’s Doll Effect    177
   Gender Ambivalence in the Representation of the
   Genius Dandy    182
   Chopin Flâneur? Espaces Imaginaires    189
  
  PART III
  Chopin as an Idea – An Ongoing Performance: The Afterlife
  Chapter 5. Multiple Romanticisms 199
   Genius Patriae: On Chopin’s Polishness and
   Cosmopolitanism    200
   Romantic Volksgeist – Chopin and the Mythical Slavic
   Soul    213
   Transcendental Chopin – Conversations with God    221
   Chopin’s Epistemology – Tere bzdere kuku – Music as
   Existence    228
   Mason without an Apron – Chopin and Freemasonry    232
   Chopin the Philistine? In the arms of Biedermeier,
   “Domesticized Romanticism”    236
  
  Epilogue. In the Shadow of the Romantic Paradigm 241
   Chopin’s Afterlife – towards the Chopin Olympics –
   Apollo and Marsyas    241
  
  Conclusion 245
   The Ultimate Artist – Chopin against Philistinism and
   Performativity    245
  
  Bibliography    249
  Index of Persons    271
RozwińZwiń