INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Nie jest to książka poświęcona historii prawa międzynarodowego. Nie przedstawiono w niej rozwoju regulacji prawnych dotyczących użycia siły zbrojnej, a analizy skoncentrowano na obowiązującym stanie prawnym. Jej tytuł akcentuje „wojnę sprawiedliwą”, ponieważ ze względu na żywotność przesłania teorii tej wojny wskazane jest, w przekonaniu autora, wykorzystanie dorobku dawnej myśli prawniczej i filozoficznej w ocenie oraz kwalifikowaniu współczesnych przejawów używania siły zbrojnej. Teoria wojny sprawiedliwej stanowiła wyraz wiary w siłę rozumu. Racjonalizacja praktyki, zdaniem jej czołowych przedstawicieli, służyć miała poskramianiu zła wynikającego z arbitralnego posługiwania się siłą zbrojną jako narzędziem polityki międzynarodowej. Myśl Kanta, choć ten literalnie nie odwoływał się do doktryny wojny sprawiedliwej, stanowiła spektakularne intelektualne zwieńczenie tej doktryny.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Unia Europejska |
Wydawca | Polski Instytut Spraw Międzynarodowych |
ISBN-13 | 978-83-66091-15-3 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Wykaz skrótów (11) | |
Wstęp (13) | |
ROZDZIAŁ | 1 |
Od bellum iustum do bellum legale (17) | |
1.1. Ius ad bellum jako prawo narodów ( 17) | |
1.2. Średniowieczna teoria wojny sprawiedliwej ( 22) | |
1.3. Reminiscencje teorii wojny sprawiedliwej u klasyków nowożytnego prawa narodów ( 42) | |
1.4. Retoryka wojny sprawiedliwej jako „wyraz uznania, jakim występek darzy cnotę” ( 48) | |
1.5. Czy bellum legale to bellum iustum pod rządami Karty Narodów Zjednoczonych? ( 53) | |
ROZDZIAŁ 2 | |
Ius ad bellum i ius contra bellum w świetle Karty Narodów Zjednoczonych ( 67) | |
2.1. Pokój, sprawiedliwość i legalność a siła zbrojna ( 67) | |
2.2. Artykuł 2.4 Karty Narodów Zjednoczonych jako fundament ius contra bellum. ( 70) | |
2.3. Samoobrona jako wyjątek od zakazu groźby lub użycia siły zbrojnej ( 76) | |
2.3.1. Samoobrona indywidualna i jej dylematy ( 76) | |
2.3.2. Samoobrona zbiorowa ( 84) | |
2.3.3. Warunki wykonywania prawa do samoobrony: natychmiastowość, konieczność i proporcjonalność (93) | |
2.3.4. Kontrowersje wokół uprzedzającego/wyprzedzającego i prewencyjnego użycia siły zbrojnej ( 100) | |
2.3.5. Kontrowersje wokół użycia siły zbrojnej w ramach samoobrony w celu ochrony własnych obywateli ( 107) | |
2.4. Rada Bezpieczeństwa w ramach ius ad bellum ( 111) | |
2.4.1. Rada Bezpieczeństwa, „utrzymanie międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa” i rozdział VII Karty Narodów Zjednoczonych ( 111) | |
2.4.2. Hard cases jako konsekwencje zaniechań Rady Bezpieczeństwa albo czy to, co nielegalne, może być legitymizowane ( 117) | |
ROZDZIAŁ 3 | |
Poza paradygmatem Karty Narodów Zjednoczonych: legalność i legitymizacja jednostronnego użycia siły zbrojnej ( 127) | |
3.1. Wprowadzenie ( 127) | |
3.2. Zasada nieinterwencji i jej konsekwencje dla oceny jednostronnego używania siły zbrojnej ( 134) | |
3.3. Użycie siły zbrojnej z motywów i w celach humanitarnych ( 140) | |
3.3.1. Tło prawne ( 140) | |
3.3.2. Akcja zbrojna w Kosowie (1999): „nielegalna, lecz legitymizowana” ( 151) | |
3.3.3. Responsibility to Protect a Darfur: niehumanitarna nieinterwencja, czyli brak odpowiedzialności za ochronę ( 156) | |
3.4. Użycie siły zbrojnej w celu przywrócenia lub ustanowienia demokracji ( 165) | |
3.4.1. Dylematy tzw. interwencji prodemokratycznej ( 165) | |
3.4.1.1. Tło prawne ( 165) | |
3.4.1.2. Janusowe oblicze interwencji prodemokratycznej: przypadek Haiti ( 170) | |
3.4.2. Interwencja na zaproszenie a demokratyczna legitymizacja rządu państwa ( 174) | |
3.5. Użycie siły zbrojnej w celu zmiany władzy w państwie ( 176) | |
ROZDZIAŁ 4 | |
Terroryzm i jego zwalczanie w świetle ius ad bellum ( 196) | |
4.1. Wojna z terroryzmem – problemy prawa i etyki ( 196) | |
4.2. Zwalczanie terroryzmu a prawo do samoobrony ( 202) | |
4.2.1. Akt terrorystyczny: napaść zbrojna w rozumieniu art. 51 Karty Narodów Zjednoczonych? ( 202) | |
4.2.2. Organizacja terrorystyczna: autonomiczne podmiotowe źródło napaści zbrojnej? | |
( 207) | |
4.2.3. Przypisanie państwu odpowiedzialności za działalność organizacji terrorystycznych. ( 215) | |
4.3. Zwalczanie terroryzmu a system zbiorowego bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych: przypadki Syrii, Iraku i Jemenu ( 219) | |
4.4. Zwalczanie terroryzmu przy użyciu siły zbrojnej: wojna sprawiedliwa? ( 227) | |
ZAKOŃCZENIE | |
Ius ad bellum a filozofia prawa międzynarodowego (235) | |
Bibliografia ( 250) | |
Summary ( 269) | |