POLECAMY
Autor:
Aldona Piotrowska, Piotr Ruczkowski, Bartłomiej Kupiec, Adam Behan, Marcin Smaga, Artur Żurawik, Michał Biliński, Krzysztof Oplustil, Tomasz Długosz, Paweł Woroniecki
Wydawca:
Format:
W podręczniku omówiono zarówno podstawowe kategorie teoretyczne, jak i praktyczne aspekty związane z regulacjami prawnymi dotyczącymi działalności gospodarczej oraz miejsca państwa w gospodarce. Autorzy w przystępny sposób przedstawili międzynarodowe i krajowe uwarunkowania funkcjonowania prawa gospodarczego w Polsce. Treść książki koresponduje z innym podręcznikiem przygotowanym przez pracowników Katedry Publicznego Prawa Gospodarczego i Polityki Gospodarczej pt. Instytucje gospodarki rynkowej pod red. Tadeusza Włudyki i Marcina Smagi. Opracowanie stanowi owoc pracy i zaangażowania pracowników Katedry Publicznego Prawa Gospodarczego i Polityki Gospodarczej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz osób zaprzyjaźnionych z Katedrą. Publikacja została przygotowana z myślą o studentach i odzwierciedla treść zajęć dydaktycznych prowadzonych w Katedrze, ale z pewnością będzie przydatna wszystkim zainteresowanym tematyką publicznego prawa gospodarczego.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 596 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8358-123-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Słowo wstępne | str. | 19 |
Rozdział I | |
Publiczne prawo gospodarcze i polityka gospodarcza | str. | 21 |
Pojęcie i zakres publicznego prawa gospodarczego | str. | 21 |
Funkcje państwa i prawa w gospodarce oraz prawne środki interwencji | str. | 29 |
Rozdział II | |
Zasady publicznego prawa gospodarczego | str. | 45 |
Wprowadzenie | str. | 45 |
Zasada demokratycznego państwa prawa (prawnego) urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej | str. | 49 |
Zasada społecznej gospodarki rynkowej i jej komponenty | str. | 50 |
Zasada wolności gospodarczej | str. | 51 |
Zasada ochrony własności prywatnej | str. | 53 |
Zasada solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych | str. | 55 |
Wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy | str. | 56 |
Zasada proporcjonalności | str. | 57 |
Zasada pomocniczości (subsydiarności) | str. | 58 |
Zasada równości wobec prawa | str. | 61 |
Zasada zrównoważonego rozwoju | str. | 63 |
Zasada ochrony dobra publicznego | str. | 65 |
Zasada prawidłowego gospodarowania majątkiem publicznym | str. | 67 |
Zasada pewności prawa i prawo do dobrej legislacji | str. | 68 |
Rozdział III | |
Zasady prawa unijnego mające znaczenie dla gospodarki. Wybrane zagadnienia | str. | 71 |
Uwagi ogólne | str. | 71 |
Zasada pierwszeństwa prawa unijnego przed prawem państw członkowskich | str. | 73 |
Zasada bezpośredniego skutku prawa unijnego | str. | 74 |
Zasada efektywności prawa unijnego | str. | 76 |
Zasada otwartej gospodarki rynkowej z wolną konkurencją | str. | 77 |
Zasada rynku wewnętrznego i swobody traktatowe | str. | 78 |
Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym | str. | 85 |
Zasada niedyskryminacji | str. | 87 |
Zasada zrównoważonego wzrostu gospodarczego | str. | 88 |
Zasada pewności prawnej (zaufania) i ochrony prawnie uzasadnionych oczekiwań | str. | 89 |
Ograniczenia swobód w prawie i orzecznictwie unijnym | str. | 90 |
Rozdział IV | |
Administracja publiczna w gospodarce | str. | 95 |
Pojęcie administracji gospodarczej – ujęcie podmiotowe, przedmiotowe i mieszane | str. | 95 |
Funkcje administracji gospodarczej | str. | 100 |
Naczelne i inne centralne organy administracji gospodarczej (rządowej) | str. | 105 |
3.1. Klasyfikacja organów administracji gospodarczej | str. | 105 |
3.2. Naczelne organy administracji gospodarczej (rządowej) | str. | 107 |
3.3. Kierownicy urzędów centralnych (centralne organy administracji gospodarczej/rządowej w znaczeniu ścisłym) | str. | 111 |
3.4. Organy regulacyjne oraz inne organy centralne o szczególnym statusie | str. | 113 |
Terenowe organy administracji gospodarczej | str. | 115 |
4.1. Wprowadzenie | str. | 115 |
4.2. Wojewoda i inne organy administracji zespolonej | str. | 116 |
4.3. Niezespolona administracja rządowa | str. | 119 |
4.4. Samorządowa administracja gospodarcza | str. | 120 |
Samorządy specjalne (nieterytorialne) i inne podmioty administracji gospodarczej | str. | 126 |
Organy i instytucje pełniące funkcje administracji gospodarczej w Unii Europejskiej | str. | 134 |
Rozdział V | |
Podejmowanie i reżimy wykonywania działalności gospodarczej | str. | 139 |
Podejmowanie działalności gospodarczej | str. | 139 |
Zasady wykonywania działalności gospodarczej przez podmioty zagraniczne | str. | 142 |
2.1. Zakres regulacji i cele ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium RP | str. | 142 |
2.2. Zasady podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej przez osoby zagraniczne na terytorium RP | str. | 143 |
2.3. Transgraniczna działalność usługowa i współpraca międzynarodowa organów w tym zakresie | str. | 144 |
2.4. Oddziały i przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych | str. | 148 |
Rejestry działalności gospodarczej | str. | 154 |
3.1. Uwagi ogólne | str. | 154 |
3.2. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej | str. | 156 |
3.3. Rejestr przedsiębiorców KRS | str. | 158 |
Kontrola i nadzór w sprawach gospodarczych | str. | 161 |
Załatwianie spraw dotyczących działalności gospodarczej | str. | 167 |
Rozdział VI | |
Reglamentacja działalności gospodarczej | str. | 175 |
Uwagi wprowadzające | str. | 175 |
Instrumenty reglamentacji działalności gospodarczej w ustawie – Prawo przedsiębiorców | str. | 179 |
2.1. Wprowadzenie | str. | 179 |
2.2. Koncesja | str. | 180 |
2.3. Zezwolenie | str. | 184 |
2.4. Rejestr działalności regulowanej | str. | 185 |
Rozdział VII | |
Publiczna działalność gospodarcza, monopole państwowe i kontrola państwa w zakresie wybranych przedsięwzięć czy inwestycji | str. | 189 |
Działalność gospodarcza państwa | str. | 189 |
Przedsiębiorstwa publiczne | str. | 199 |
Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej | str. | 207 |
Monopole państwowe | str. | 212 |
Ochrona interesów państwa w przedsiębiorstwach strategicznych | str. | 218 |
5.1. Uzasadnienie i instrumenty wpływu państwa w przedsiębiorstwach o znaczeniu strategicznym | str. | 218 |
5.2. Pojęcie „złotej akcji” oraz mechanizmów zwiększających kontrolę (CEM) w doktrynie i orzecznictwo TSUE | str. | 220 |
5.3. Ustawa o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych | str. | 223 |
5.4. Ustawa o kontroli niektórych inwestycji | str. | 227 |
Gospodarka komunalna | str. | 235 |
6.1. Pozycja ustrojowa oraz zadania samorządu terytorialnego | str. | 235 |
6.2. Zakres przedmiotowy gospodarki komunalnej | str. | 237 |
6.3. Zakres podmiotowy gospodarki komunalnej | str. | 242 |
Rozdział VIII | |
Publicznoprawna ochrona konkurencji i prawo pomocy publicznej | str. | 247 |
Pojęcie konkurencji i cel ochrony konkurencji | str. | 247 |
Systemy ochrony konkurencji i podstawowe instytucje publicznoprawnej ochrony konkurencji | str. | 253 |
Praktyki ograniczające konkurencję – uwagi ogólne | str. | 258 |
Kontrola koncentracji – uwagi ogólne | str. | 264 |
Prawo pomocy publicznej – uwagi ogólne | str. | 265 |
Ogólne przesłanki stosowania prawa konkurencji | str. | 268 |
Pojęcie przedsiębiorcy | str. | 273 |
Relacja między krajowym i unijnym prawem ochrony konkurencji | str. | 279 |
Rynek właściwy | str. | 281 |
Zakaz porozumień ograniczających konkurencję | str. | 283 |
Odpowiedzialność osób zarządzających i przedsiębiorców wywierających decydujący wpływ | str. | 289 |
Zakaz nadużywania pozycji dominującej | str. | 292 |
Postępowania i decyzje w sprawach praktyk ograniczających konkurencję | str. | 296 |
Kontrola koncentracji przedsiębiorców | str. | 302 |
Sankcje finansowe i program łagodzenia kar | str. | 307 |
Prawo pomocy publicznej – uwagi ogólne | str. | 314 |
Przesłanki pomocy publicznej | str. | 316 |
Monitorowanie i notyfikacja pomocy publicznej | str. | 325 |
Dopuszczalna pomoc publiczna | str. | 327 |
Zadania Prezesa UOKiK w dziedzinie pomocy publicznej | str. | 330 |
Rozdział IX | |
Ochrona konsumentów i nieprofesjonalnych uczestników rynku | str. | 337 |
Źródła prawa i instytucjonalny system ochrony konsumentów | str. | 337 |
Niedozwolone postanowienia umowne we wzorcach umownych z konsumentami | str. | 350 |
Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów | str. | 353 |
Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym | str. | 358 |
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich | str. | 361 |
Zadania administracji samorządowej i organizacje konsumenckie | str. | 365 |
Bezpieczeństwo produktów | str. | 367 |
Publicznoprawna ochrona konsumenta i nieprofesjonalnego klienta na rynku finansowym | str. | 375 |
Rozdział X | |
Prawna regulacja zamówień publicznych | str. | 381 |
Miejsce prawnej regulacji zamówień publicznych w systemie prawa | str. | 381 |
Źródła prawa | str. | 384 |
Definicja i rodzaje zamówienia publicznego | str. | 387 |
Zamawiający | str. | 392 |
Wykonawca | str. | 397 |
Konstrukcja systemu zamówień publicznych | str. | 398 |
Zasady udzielania zamówień publicznych | str. | 401 |
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego – wzmianka | str. | 408 |
Umowy w sprawie zamówienia publicznego | str. | 422 |
Środki ochrony prawnej | str. | 440 |
Rozdział XI | |
Prawo rynków finansowych | str. | 449 |
Publicznoprawna regulacja rynku finansowego | str. | 449 |
1.1. Nowa międzynarodowa architektura finansowa | str. | 449 |
1.2. Nowy paradygmat regulacyjny i nadzorczy – tzw. konsensus bazylejski | str. | 450 |
1.3. Struktura organizacyjna ESNF, modele nadzoru | str. | 451 |
Nadzór gospodarczy nad rynkiem finansowym | str. | 453 |
2.1. Zakres nadzoru nad rynkiem finansowym | str. | 453 |
2.2. Zasady nadzoru gospodarczego nad rynkiem finansowym w UE | str. | 455 |
2.3. Instrumenty działania organów nadzoru | str. | 457 |
2.3.1. Prawne formy działania | str. | 457 |
2.3.2. Instrumenty nieformalne (tzw. soft law) | str. | 459 |
Podejmowanie i prowadzenie działalności na rynku finansowym | str. | 460 |
3.1. Prowadzenie działalności bankowej | str. | 460 |
3.2. Prowadzenie działalności ubezpieczeniowej | str. | 463 |
3.3. Prowadzenie działalności inwestycyjnej | str. | 465 |
Finanse zrównoważone | str. | 466 |
Usługi crowdfundingu dla przedsięwzięć gospodarczych | str. | 470 |
Rozdział XII | |
Regulacja sektorów infrastrukturalnych | str. | 473 |
Wprowadzenie | str. | 473 |
Niezależność organu regulacyjnego | str. | 477 |
Ochrona konkurencji | str. | 482 |
Użyteczność publiczna | str. | 486 |
Władza dyskrecjonalna | str. | 488 |
Regulacja sektorowa na przykładzie sektora energetycznego | str. | 494 |
6.1. Wprowadzenie | str. | 494 |
6.2. Zasada dostępu stron trzecich do sieci (TPA) | str. | 497 |
6.3. Separacja działalności energetycznych | str. | 501 |
6.4. Sektorowy organ regulacyjny – Prezes URE | str. | 506 |
6.5. Rozstrzyganie sporów przez Prezesa URE | str. | 507 |
6.6. Reglamentacja działalności energetycznej | str. | 509 |
6.7. Usługa powszechna | str. | 512 |
6.8. Współpraca regulacyjna w ramach UE | str. | 514 |
Rozdział XIII | |
Kryptoaktywa– problematyka prawnej regulacji | str. | 519 |
Charakterystyka kryptowalut i kryptoaktywów | str. | 519 |
1.1. Geneza i rozwój alternatywnych systemów płatności elektronicznej | str. | 519 |
1.2. Bitcoin | str. | 521 |
1.3. Ethereum i smart contracts | str. | 524 |
1.4. Pojęcie i rodzaje tokenów | str. | 525 |
1.5. Stablecoiny | str. | 531 |
1.6. Zdecentralizowane finanse (DeFi) | str. | 533 |
1.7. Scentralizowane finanse (CeFi) | str. | 533 |
1.8. Technologia rozproszonego rejestru (ang. distributed ledger technology – DLT) | str. | 534 |
Początki publicznoprawnych regulacji dotyczących kryptoaktywów – giełdy walut wirtualnych | str. | 535 |
2.1. Wyzwania związane z tworzeniem regulacji publicznoprawnych sektora kryptoaktywów | str. | 535 |
2.2. Początki światowej regulacji sektora kryptoaktywów | str. | 539 |
2.3. Regulacje elementów i instrumentów rynku kryptoaktywów | str. | 542 |
Nowy pakiet rozwiązań Unii Europejskiej w zakresie finansów cyfrowych | str. | 545 |
3.1. Rozporządzenie w sprawie rynków kryptoaktywów (MiCAR) | str. | 545 |
3.2. Rozporządzenie pilotażowe DLT | str. | 551 |
3.3. Rozporządzenie DORA (ang. Digital Operational Resilience Act) | str. | 557 |
Kryptoaktywa a ustawa o obrocie instrumentami finansowymi | str. | 559 |
Bibliografia | str. | 565 |
Wykaz orzecznictwa | str. | 579 |
Skorowidz | str. | 583 |
Autorzy | str. | 593 |