POLECAMY
Książka dla rodziców, którzy chcą być mądrymi przewodnikami swoich nastoletnich dzieci, dawać im wsparcie i towarzyszyć w rozwoju w tym pięknym, choć niekiedy trudnym czasie stawania się dorosłym.
Jak zrozumieć nastolatka
Dlaczego moje dziecko się tak zachowuje? Co się z nim stało, przecież kiedyś tak nie było? Czy to się kiedykolwiek zmieni? O co mu w ogóle chodzi? Czy to jest normalne?
„Nie sprząta swojego pokoju, a kiedy zwracam na to uwagę, odpowiada, że to jej pokój i jej bałagan",
„Lekceważy mnie. Jak mówię, że nie wyjdzie, odpowiada mi: «Właśnie że wyjdę!»",
„Upiera się przy swoim",
„Stawia się nauczycielom",
„Krzyczy, że nie będę mu rozkazywać",
„Zamyka mi z trzaskiem drzwi przed nosem".
Żeby dziecko stało się dorosłym, musi być nastolatkiem – z całym spektrum doświadczeń, które towarzyszą temu etapowi życia. Żeby nasz nastolatek stał się dojrzałym dorosłym, potrzebuje wspierających i akceptujących rodziców! Jak sobie z tym wszystkim radzić? Jak odnaleźć się w nowej roli – rodzica nastolatka? Jak nie zgubić z oczu tego, że nasze dziecko w dalszym ciągu nas potrzebuje? Jak być dla niego przewodnikiem? A zwłaszcza – jak mieć do tego cierpliwość i zrozumienie?Autorka prowadzi nas przez okres nastoletniości dzieci z empatią dla naszej frustracji, złości, a czasem także bezsilności.
Zdaje się mówić: „Bądźmy w tym razem, my, rodzice nastolatków. Jesteśmy bowiem w momencie, kiedy z kokona wykluwa się piękny motyl!".
Kim jest autorka?
Aneta Stępień-Proszewska – trenerka kompetencji relacyjnych, przywódczych, rodzicielskich i komunikacji empatycznej, mediatorka i facylitatorka porozumienia w konfliktach grupowych, terapeutka w nurcie Resonant Healing. Certyfikowana coachka. Wspiera osoby nastoletnie i ich rodziców, współtworzy warsztaty dla rodziców nastolatków „Dorastać z nastolatkiem”. Uczy empatycznej komunikacji i empatycznego przywództwa. Matka trójki nastolatków.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 190 |
Kategoria | Poradniki |
Wydawca | Natuli |
ISBN-13 | 978-83-67288-41-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści: | |
Wstęp (13) | |
1. Dorastanie, czyli bycie między dzieciństwem a dojrzałością (15) | |
Dorastanie jako rytuał przejścia (17) | |
| |
| |
| |
| |
Inicjacja – dlaczego warto do niej powrócić (36) | |
| |
| |
| |
2. Zrozumieć nastolatka w zmianie (47) | |
„Moje ciało się zmienia” – dojrzewanie płciowe (48) | |
| |
| |
| |
| |
| |
„Mój mózg nie jest zepsuty” – przebudowa mózgu (58) | |
| |
| |
„Kim jestem?” – tożsamość płciowa, orientacja seksualna i role płciowe (79) | |
| |
| |
| |
„Ciągle się zmieniam” – codzienność z nastolatkiem (92) | |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Przestrzeń rodzica – ćwiczenia (104) | |
| |
| |
| |
3. O co chodzi w buncie nastolatka (105) | |
Bunt i dorastanie (106) | |
Przestrzeń rodzica – ćwiczenia (112) | |
| |
| |
| |
4. Zrozumieć rodzica w zmianie (115) | |
Co jest największym wyzwaniem (119) | |
Wypalenie rodzicielskie (130) | |
Przestrzeń rodzica – ćwiczenia (135) | |
| |
| |
| |
5. Zmieniająca się rola rodzica, zmieniająca się relacja (139) | |
Rodzic jako przewodnik (143) | |
Oddawanie odpowiedzialności (149) | |
Mądre wyznaczanie granic (153) | |
Kiedy dziecko zaczyna wypływać na szersze wody (158) | |
| |
| |
Przestrzeń rodzica – ćwiczenia (161) | |
| |
| |
| |
6. Co rodzi nieporozumienia i konflikty (163) | |
Brak zrozumienia, czym jest dorastanie albo opór (164) | |
Obraz wroga (176) | |
Postrzeganie konfliktu jako trudności, której trzeba unikać (177) | |
Przestrzeń rodzica – ćwiczenia (178) | |
| |
| |
| |
7. Jak rozmawiać, by być w kontakcie i się dogadać (181) | |
Najważniejsze zadanie rodzica – bycie w kontakcie (182) | |
„Zabójcy kontaktu” (183) | |
Rozpoznawanie swoich potrzeb (190) | |
| |
| |
Empatyczne słuchanie (197) | |
Rozpoznawanie potrzeb rozmówcy (203) | |
Empatyczny dialog (207) | |
W dialogu nie zawsze chodzi o spełnienie potrzeb dziecka (209) | |
Prośba czy żądanie (213) | |
Przestrzeń rodzica – ćwiczenia (217) | |
| |
| |
| |
8. Kiedy jest tak trudno, że aż beznadziejnie (221) | |
Ostry kryzys (222) | |
| |
| |
| |
Przestrzeń rodzica – ćwiczenia (242) | |
| |
| |
| |
9. Konkretne wyzwania rodzicielskie (245) | |
„Ciągle siedzi na telefonie” (245) | |
„Pali marihuanę” (260) | |
„Nie ma znajomych”, „Ciągle siedzi w domu” (262) | |
„Jego cały świat to znajomi”, „W ogóle go nie ma w domu” (263) | |
„W ogóle nie chce rozmawiać” (268) | |
Zupełnie nie mam do niego zaufania” (272) | |
Tnie się”, „Nie je”, „Je za dużo” (274) | |
„Jest agresywny – krzyczy, przeklina, wali pięścią w ścianę…” (275) | |
Przestrzeń rodzica – ćwiczenia (280) | |
| |
| |
| |
10. Od czego zacząć, o czym nie zapominać i czego na pewno nie robić (283) | |
Przestrzeń rodzica – ćwiczenia (286) | |
| |
| |
| |
11. Świętowanie (289) | |
Zakończenie (292) | |
Dodatki (294) | |
| |
| |
| |
| |
| |