POLECAMY
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Narodziny naukowej psychologii to fascynująca opowieść. Zaczyna się od przednaukowych koncepcji funkcjonowania psychicznego człowieka: frenologii, mesmeryzmu, spirytualizmu i leczenia mentalnego. W toku wyłaniania się i rozwoju psychologii jako dyscypliny naukowej te zdroworozsądkowe i potoczne koncepcje nie przetrwały naukowej weryfikacji.
Filozofia umysłu została stopniowo zastąpiona akademicką psychologią, która zatoczyła pełne koło od eksperymentalnych badań świadomości (strukturalizm i funkcjonalizm), przez eksperymentalne badania nad zachowaniem (behawioryzm), do eksperymentalnych badań nad zachowaniem i procesami umysłowymi (behawioryzm i psychologia poznawcza).
Ludy T. Benjamin porywająco opisuje kształtowanie się nowych koncepcji psychologicznych, spory, które towarzyszyły temu procesowi oraz śledzi wymianę intelektualną między psychologami europejskimi i amerykańskimi. Pokazuje narodziny głównych szkół psychologicznych i początki stosowania psychologicznej wiedzy w rozwiązywaniu palących społecznych problemów. Śledzi także kształtowanie się zawodu psychologa. Historia współczesnej psychologii to nowe, uzupełnione wydanie pozycji znanej polskim Czytelnikom.
Książka została pomyślana jako alternatywa dla typowo encyklopedycznych podręczników historii psychologii.
Mam nadzieję, że moja książka przedstawia historię psychologii w sposób zarówno akademicki, jak i kształcący oraz że zgodnie z najlepszymi tradycjami dobrej historii będzie interesująca dla czytelnika.
Ze Wstępu
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 404 |
Kategoria | Historia myśli psychologicznej |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Julitta Rydlewska |
ISBN-13 | 978-83-01-23111-8 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp XI | |
Rozdział. Psychologia przednaukowa | 1 |
1.1 Psychologia potoczna | 6 |
1.1.1 Frenologia | 7 |
1.1.2 Fizjonomika | 11 |
1.1.3 Mesmeryzm | 13 |
1.1.4 Spirytualizm | 15 |
1.1.5 Leczenie mentalne | 17 |
1.2 Droga do filozofii umysłu | 20 |
1.2.1 Brytyjski empiryzm | 21 |
1.2.2 Szkocki realizm | 23 |
1.2.3 Amerykańscy filozofowie umysłu | 24 |
1.3 Walka o nową naukę | 25 |
Rozdział 2. Fizjologia, psychofizyka i nauka o umyśle | 27 |
2.1 Mózg i system nerwowy | 30 |
2.1.1 Lokalizacja korowa | 32 |
2.1.2 Specyfika funkcjonowania nerwów | 36 |
2.1.3 Prędkość przewodzenia nerwowego | 38 |
2.2 Fizjologia zmysł | 40 |
2.2.1 Widzenie barwne | 42 |
2.2.2 Percepcja wysokości dźwięku | 43 |
2.3 Psychofizyka | 44 |
2.3.1 Badania Ernsta Webera | 46 |
2.3.2 Psychofizyka Fechnera | 48 |
Rozdział 3. Niemcy i narodziny nowej nauki | 51 |
3.1 Lipskie laboratorium Wundta | 53 |
3.1.1 Psychologia Wundta | 56 |
3.1.2 Metody badawcze stosowane przez Wundta | 59 |
3.1.3 Instrumentarium psychologiczne w badaniach | 63 |
3.1.4 Badania w laboratorium Wundta | 64 |
3.1.5 Wundta Völkerpsychologie | 64 |
3.1.6 Uczniowie Wundta | 65 |
3.2 Hermann Ebbinghaus i badanie pamięci | 67 |
3.3 Psychologia aktów Franza Brentano | 72 |
3.4 Carl Stumpf i psychologia muzyki | 73 |
3.5 Georg Elias Müller i pamięć | 75 |
3.6 Oswald Külpe i myślenie | 77 |
Rozdział 4. Początki psychologii naukowej w Ameryce | 81 |
4.1 William James jako psycholog | 84 |
4.1.1 Jamesa Zasady psychologii | 85 |
4.1.2 Studentka Jamesa: Mary Whiton Calkins | 90 |
4.1.3 James jako psycholog i filozof | 92 |
4.2 G. Stanley Hall i profesjonalizacja psychologii | 94 |
4.2.1 Nurt badań nad dzieckiem | 95 |
4.2.2 Okres dojrzewania i psychologia genetyczna Halla | 97 |
4.2.3 Psychoanaliza, religia, starzenie się | 99 |
4.3 James McKeen Cattell: ambasador psychologii | 102 |
4.3.1 Cattella testy zdolności umysłowych | 102 |
4.3.2 Cattell jako redaktor czasopisma Science | 105 |
4.4 Popularyzowanie nowej nauki | 106 |
Rozdział 5. Wczesne nurty psychologiczne | 109 |
5.1 Pierwsze laboratoria psychologiczne w Ameryce Północnej | 112 |
5.1.1 Strukturalizm | 115 |
5.1.2 Introspekcja | 118 |
5.1.3 Badania nad wrażeniami: psychologiczny układ okresowy | 120 |
5.1.4 Podręczniki laboratoryjne | 121 |
5.1.5 Eksperymentatorzy | 123 |
5.1.6 Pierwsza doktorantka Titchenera: Margaret Floy Washburn | 124 |
5.2 Funkcjonalizm | 126 |
5.2.1 Wpływy brytyjskie | 127 |
5.2.2 Chicago: Angell i psychologia funkcjonalna | 129 |
5.2.3 Columbia: Woodworth i psychologia dynamiczna | 131 |
5.2.4 Podręczniki Woodwortha | 133 |
5.2.5 Psychologiczne dokonania funkcjonalistów | 135 |
5.3 Spuścizna strukturalizmu i funkcjonalizmu | 136 |
Rozdział 6. Narodziny amerykańskiej psychologii stosowanej | 139 |
6.1 Początki psychologii klinicznej | 143 |
6.1.1 Lightner Witmer i klinika psychologiczna | 144 |
6.2 Psychologia biznesu | 149 |
6.2.1 Psychologia reklamy | 150 |
6.2.1.1 Walter D. Scott | 151 |
6.2.1.2 Harry L. Hollingworth | 153 |
6.2.2 Münsterberg i wydajność pracy | 155 |
6.2.3 Lilian Gilbreth i psychologia inżynieryjna | 156 |
6.2.4 Nieakademicka psychologia biznesu | 159 |
6.3 Doradztwo zawodowe | 160 |
6.4 Testy inteligencji | 161 |
6.5 Eugenika jako przykład chybionego zastosowania psychologii | 164 |
6.6 Münsterberg i psychologia sądowa | 166 |
6.7 Nowy zawód: psycholog | 167 |
Rozdział 7. Psychoanaliza | 171 |
7.1 Wczesna edukacja Freuda | 173 |
7.2 Josef Breuer i przypadek Anny O. | 176 |
7.3 Psychoanaliza jako teoria normalnego umysłu | 178 |
7.4 Psychoanaliza jako teoria nerwic | 179 |
7.4.1 Lęk i mechanizmy obronne | 180 |
7.4.2 Seksualność wieku dziecięcego | 181 |
7.5 Psychoanaliza jako metoda | 183 |
7.6 Psychoanaliza w Ameryce | 186 |
7.7 Neofreudyści | 192 |
7.7.1 Alfred Adler i psychologia indywidualna | 192 |
7.7.2 Carl Jung i psychologia analityczna | 194 |
7.7.3 Karen Horney i feministyczny punkt widzenia w psychoanalizie | 197 |
7.8 Niegasnąca popularność psychoanalizy | 199 |
Rozdział 8. Behawioryzm | 201 |
8.1 John Watson i narodziny behawioryzmu | 204 |
8.1.1 Początki psychologii porównawczej | 205 |
8.1.2 Watson i behawioryzm | 210 |
8.1.3 Warunkowanie emocji: eksperyment z udziałem małego Alberta | 212 |
8.1.4 Watson na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa | 214 |
8.1.5 Watson jako twórca behawioryzmu | 216 |
8.1.6 Rozwój behawioryzmu | 217 |
8.2 Neobehawioryzm | 217 |
8.2.1 Tolman i behawioryzm kognitywny | 218 |
8.2.2 Hull i behawioryzm hipotetyczno-dedukcyjny | 220 |
8.2.3 Skinner i behawioryzm radykalny | 224 |
8.3 Behawioryzm: uwagi końcowe | 230 |
Rozdział 9. Nowy zawód: psycholog | 231 |
9.1 Definicja zawodu | 233 |
9.2 Doświadczenia z czasów I wojny światowej | 235 |
9.3 Wczesne prace organizacyjne na rzecz psychologii jako zawodu | 239 |
9.4 Rola diagnozy psychologicznej | 243 |
9.5 Psychologia kliniczna | 244 |
9.6 Psychologia przemysłowa i organizacji | 249 |
9.7 Psychologia szkolna | 253 |
9.8 Doradztwo psychologiczne | 257 |
9.9 Współczesny zawód | 260 |
Rozdział 10. Psychologia działań i przemian społecznych | 263 |
10.1 Psychologia różnic płciowych | 267 |
10.1.1 Helen Bradford Thompson (Woolley) | 268 |
10.1.2 Leta Stetter Hollingworth | 271 |
10.2 Kurt Lewin i badania zaangażowane społecznie | 275 |
10.3 Psychologia rehabilitacji i społeczne piętno niepełnosprawności | 281 |
10.4 Psychologia rasowa | 285 |
10.4.1 Różnice rasowe w zakresie inteligencji | 286 |
10.4.2 Psychologia a szkolna desegregacja | 290 |
10.5 Uwagi końcowe | 295 |
Rozdział 11. Psychologia poznawcza | 297 |
11.1 Psychologia Gestalt | 301 |
11.2 Frederic Bartlett i umysł konstruktywny | 309 |
11.3 Narodziny współczesnej psychologii poznawczej w Ameryce | 313 |
11.3.1 Karl Lashley i Hixon Symposium | 313 |
11.3.2 Metafory komputerowe | 315 |
11.3.3 Pionierzy z lat 50. XX w. | 318 |
11.3.3.1 Jerome Bruner | 318 |
11.3.3.2 Roger Brown | 319 |
11.3.3.3 Noam Chomsky | 322 |
11.3.3.4 George Miller | 323 |
11.3.4 Nadanie nazwy dyscyplinie: Ulric Neisser | 326 |
Zakończenie | 329 |
Bibliografia | 339 |
Indeks nazwisk | 371 |
Indeks rzeczowy | 381 |
O Autorze | 387 |