Krytyka teatralna i krytycy. Studia o krytyce drugiej połowy XIX i początku XX wieku

-20%

Krytyka teatralna i krytycy. Studia o krytyce drugiej połowy XIX i początku XX wieku

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

33,60  42,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 42,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 33,60 zł  


33,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia zatytułowana Krytyka teatralna i krytycy. Studia o krytyce drugiej połowy XIX i początku XX wieku wpisuje się w kierunki poszukiwań typowe dla najnowszych badań krytycznoteatralnych. Na pracę składają się artykuły oraz omówienia dwóch autorek poświęcone wybranym przedstawicielom i zjawiskom należącym do nurtu polskiej krytyki teatralnej drugiej połowy XIX oraz pierwszych dekad XX wieku, będące efektem kilkuletnich poszukiwań indywidualnych. Uzupełnieniem obserwacji pozostaje wybór tekstów źródłowych związany bezpośrednio z omawianymi krytykami bądź tematami. Charakterystyka czołowych oraz mniej znanych krytyków i recenzentów ośrodków teatralnych – warszawskiego, krakowskiego, lwowskiego – stanowi zarazem próbę odpowiedzi na pytanie o kondycję polskiej krytyki teatralnej omawianego okresu, a także wgląd w polską myśl krytycznoteatralną przełomu XIX i XX stulecia. (Fragment Wstępu)


Rok wydania2021
Liczba stron434
KategoriaTeatrologia
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-329-7
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     5
  
  
  Krytyka i krytycy drugiej połowy XIX wieku
  1. W kręgu „Przeglądu Tygodniowego” (1866-1876)    13
  1.1. Felietonistyka teatralna Józefa Kotarbińskiego (A. Sobiecka)    13
  1.2. Młodzi pozytywiści wobec dramatu obcego (A. Sobiecka)    35
  1.3. Rubryki teatralne „Przeglądu Tygodniowego” (A. Sobiecka)    51
  2. Dyskursy krytyczne Michała Bałuckiego (A. Sobiecka)    73
  
  
  Krytyka i krytycy przełomu XIX i XX wieku
  1. Władysław Bukowiński – krytyk zapomniany (A. Podstawka)    101
  2. Recepcja nowych modeli dramatu i teatru w krytyce teatralnej Jana Augusta Kisielewskiego (A. Podstawka)     129
  3. Tadeusza Micińskiego myślenie teatrem (A. Sobiecka)    151
  4. Działalność krytycznoteatralna Macieja Szukiewicza (A. Podstawka)    171
  
  Dwugłos o Kasprowiczu
  1. Recenzje teatralne Jana Kasprowicza (A. Sobiecka)    205
  2. Kasprowiczowska wizja teatru (A. Podstawka)    229
  
  Teksty źródłowe (wybór)
  1. W kręgu „Przeglądu Tygodniowego” (1866-1876)    255
  Miron [Aleksander Michaux], O teatrze i Szekspirze (rzuty pióra) (1868)    255
  Józef Kotarbiński, Przegląd teatralny. Kilka słów o repertuarze. Wystąpienia p. Kwiatyńskiej (1871)     261
  Aleksander Świętochowski, Aktoromania (1871)     263
  Anonim, Reżyseria (1872)     266
  Józef Kotarbiński, Przegląd teatralny. Kilka słów o istocie sztuki aktorskiej. Występ p. Bolesława Leszczyńskiego, artysty dramatycznego Krakowskiego Teatru, w 5-tym akcie tragedii Szekspira „Otello” (1872)    270
  
  2. Michał Bałucki     279
  Sardou czy Ibsen? (?)     279
  O różnych modach w literaturze powieściowej (1894)    281
  Teatr dawny a dzisiejszy (1894)     290
  Projekt Teatrzyków Ludowych (1894)     295
  
  3. Władysław Bukowiński     299
  Z teatru. „Dzika kaczka”. Dramat w 5 aktach Henryka Ibsena. Przedstawienie dramatyczne Miłośników sceny na rzecz Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności (1899)     299
  Przegląd teatralny. Michał Bałucki: „Blagierzy”, komedia w 4 aktach. Wznowienie „Zbójców” Schillera i „Otella” Shakespeare’a (1901)    300
  Przybyszewski Stanisław, „Matka”, dramat w IV aktach (1903)    304
  Wrażenia teatralne (1909)     306
  
  4. Jan August Kisielewski     321
  „Salome” Oscara Wilde’a (1901)     321
  O „Japończykach” w teatrze. Przed odczytem (1902)    322
  Panmusaion (1904)     326
  „Widma” Henryka Ibsena (1904)     329
  
  5. Tadeusz Miciński     341
  Teatr świątynia (1905)     341
  Znaczenie rytmu (1911)     344
  Uwaga dla teatrów (1927)     352
  
  6. Maciej Szukiewicz     355
  Dokoła teatru (1918)     355
  O dublurach w teatrze słów kilkoro i tyleż o jednoaktówkach (1926)    358
  Z teatru im. Słowackiego. „Dziady”, część IV w układzie St. Wyspiańskiego. „Hanusia” Gerharta Hauptmanna, przekład Marii Konopnickiej. Reżyser Józef Sosnowski (1926)     361
  Z teatru im. Słowackiego. „Cyrano de Bergerac”, komedia bohaterska w 5 aktach Edmunda Rostanda. Przekład Marii Konopnickiej i Włodzimierza Zagórskiego. Reżyser Józef Sosnowski. Muzyka Kazimierza Meyerholda. Nowe dekoracje Bolesława Kudewicza (1927)     365
  Rzut oka na ubiegły sezon teatralny 1927-1928 (1928)    368
  O teatr popularny (ludowy i amatorski) (1928)     371
  
  7. Jan Kasprowicz     381
  Teatr (1890)     381
  Z teatru. „Miłostki” („Liebelei”), komedia w trzech aktach Artura Schnitzlera (1896)     384
  Teatr krakowski (1898)     386
  Z teatru (1902)     387
  Z teatru („Jan Gabriel Borkman”, dramat w 4 aktach Henryka Ibsena) (1903)    390
  Organizacja i program Teatru Narodowego w Warszawie [wypowiedź w ankiecie] (1925)     393
  
  Zasady modernizacji tekstów źródłowych     399
  Wykaz pierwodruków     401
  Noty o autorkach     403
  Spis ilustracji     405
  Bibliografia (wybór)     409
  Summary     413
  Indeks nazwisk     415
RozwińZwiń