POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Problematyka cyberbezpieczeństwa z jednej strony jest obecna w polskiej przestrzeni publicznej w różnych dokumentach rządowych i w programach partii politycznych, natomiast z drugiej strony stała się przedmiotem badań zarówno przedstawicieli nauk o bezpieczeństwie, politologii, prawników, ekonomistów czy informatyków. Zdaniem A. Pieczywoka, „(…) cyberbezpieczeństwo jawi się jako rodzaj konstruktu, za pomocą którego kreowany jest obraz świata pełnego nienamacalnych niebezpieczeństw, do zwalczania których nieodzowne wydaje się publikowanie dokumentów pod postacią kolejnych doktryn i strategii walki z zagrożeniami w cyberprzestrzeni a także prowadzenia badań w tym zakresie”. Jednym z najważniejszych wyzwań w zakresie cyberbezpieczeństwa jest budowanie świadomości i edukacja użytkowników zarówno po stronie społeczeństwa, biznesu, jak i klientów firm oraz konsumentów na temat możliwych zagrożeń w cyberprzestrzeni związanych ze zmieniającym się światem, z coraz większym i bardziej powszechnym dostępem do nowoczesnych technologii oraz prowadzeniem drugiego życia w świecie cyfrowym.
Autorzy poszczególnych rozdziałów monografii nie tylko opisują różnorodne zagrożenia i niebezpieczeństwa cyfrowego świata, lecz starają się również odpowiedzieć na ważne pytania: Czy w cyfrowym świecie agresji, politycznych kłótni prowadzonych przez boty i trolle, sztucznych kont w mediach społecznościowych, baniek informacyjnych i innych działań z bogatego katalogu internetowej manipulacji, istnieje jeszcze miejsce dla wolności myśli oraz egzystencji, w której zwalcza się zagrożenia? Jak w sposób odpowiedzialny przygotować człowieka do świadomego, refleksyjnego korzystania z mediów elektronicznych i współtworzenia ich treści? Jak nauczyć go omijania tych pułapek, które zastawia na niego w cyberprzestrzeni drugi człowiek, ale i tych, które wynikają z jej cyfrowej ontologii? (Fragment Wstępu)
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 200 |
Kategoria | Bezpieczeństwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-327-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
Rozdział | 1 |
CYBERPRZESTRZEŃ MIEJSCEM WALKI (WOJNY) INFORMACYJNEJ (WYBRANE ASPEKTY) | |
Andrzej Żebrowski, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie | 9 |
1.1. Wprowadzenie | 9 |
1.2. Charakterystyka problemu | 9 |
1.3. Walka informacyjna | 17 |
1.4. Zagrożenia w cyberprzestrzeni | 23 |
1.5. Zakończenie | 35 |
Bibliografia | 36 |
Rozdział | 2 |
DARKNET JAKO ZAGROŻENIE DLA BEZPIECZNEJ CYBERPRZESTRZENI | |
Klaudia Skelnik, Dagmara Arcikiewicz, Jarosław Zych, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku | 37 |
2.1. Wprowadzenie | 37 |
2.2. Bezpieczeństwo cyberprzestrzeni | 39 |
2.3. Darknet – mroczna strona Internetu | 42 |
2.4. Globalny zasięg zagrożeń płynących z sieci Darknet | 44 |
2.5. Przeciwdziałania | 48 |
2.6. Zakończenie | 51 |
Bibliografia | 52 |
Rozdział | 3 |
CYBERSTALKING JAKO WSPÓŁCZESNA FORMA PRZEŚLADOWANIA I ZAGROŻENIE DLA BEZPIECZEŃSTWA PERSONALNEGO | |
Joanna Grubicka, Akademia Pomorska w Słupsku | 55 |
3.1. Wprowadzenie | 55 |
3.2. Stalking w kodeksie karnym w Polsce i wybranych krajach europejskich | 60 |
3.3. Metodologia i opis badanej próby | 66 |
3.4. Sposoby walki z cyberstalkingiem | 72 |
3.5. Zakończenie | 73 |
Bibliografia | 75 |
Rozdział | 4 |
ZNACZENIE EKOLOGII INFORMACJI W CYBERPRZESTRZENI | |
Beata Taraszkiewicz, Akademia Pomorska w Słupsku | 79 |
4.1. Wprowadzenie | 79 |
4.2. Przeładowanie informacyjne a ekologia informacji | 80 |
4.3. Zakończenie | 89 |
Bibliografia | 89 |
Rozdział | 5 |
INTERNET – MŁODZI LUDZIE W „SIECI” ZAGROŻEŃ | |
Dorota Kiełb-Grabarczyk, Akademia Pomorska w Słupsku | 91 |
5.1. Wprowadzenie | 91 |
5.2. Społeczeństwo informacyjne | 92 |
5.3. Wirtualna przemoc | 96 |
5.4. Zakończenie | 100 |
Bibliografia | 101 |
Rozdział | 6 |
PROBLEM UZALEŻNIEŃ BEHAWIORALNYCH W KONTEKŚCIE CYBERPRZESTRZENI ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM INFOHOLIZMU | |
Hanna Sommer, Politechnika Rzeszowska; Grzegorz Zakrzewski, Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna | 103 |
6.1. Wprowadzenie | 103 |
6.2. Zjawisko uzależnienia multimedialnego | 104 |
6.3. Zjawisko infoholizmu wśród młodzieży na terenie Podkarpacia w świetle badań | 106 |
6.4. Zakończenie | 112 |
Bibliografia | 114 |
Rozdział | 7 |
INTERNETOWY HANDEL NARKOTYKAMI JAKO ZAGROŻENIE W CYBERPRZESTRZENI | |
Milena Zajkowska, Uniwersytet w Białymstoku | 115 |
7.1. Wprowadzenie | 115 |
7.2. Charakterystyka handlu narkotykami | 116 |
7.3. Najczęściej konsumowane środki odurzające w Unii Europejskiej i ich charakterystyka | 119 |
7.4. Sposoby internetowego handlu narkotykami – w sieci TOR, wirtualnych aptekach, sklepach kolekcjonerskich oraz przez przelewy internetowe | 122 |
7.5. Zagrożenia prawno-kryminologiczne i społeczne wynikające z internetowego handlu narkotykami | 125 |
7.6. Wyzwania dla państwa – sposoby ścigania przestępstw popełnianych w cyberprzestrzeni, reakcja organów państwowych na handel narkotykami w cyberprzestrzeni | 126 |
7.7. Zakończenie | 127 |
Bibliografia | 128 |
Rozdział | 8 |
NAUCZYCIEL I UCZEŃ WE WSPÓŁCZESNEJ CYBERPRZESTRZENI | |
Witold Kołodziejczyk, Wyższa Szkoła Kryminologii i Penitencjarystyki w Warszawie; Jolanta Maciąg, Akademia Pomorska w Słupsku | 131 |
8.1. Wprowadzenie | 131 |
8.2. Perspektywa dwóch szkół i modeli uczenia się | 133 |
8.3. Zakończenie | 139 |
Bibliografia | 139 |
Rozdział | 9 |
SENIORZY W CYBERPRZESTRZENI – TEORETYCZNE ASPEKTY WYKLUCZENIA CYFROWEGO | |
Gabriela Czapiewska, Akademia Pomorska w Słupsku | 141 |
9.1. Wprowadzenie | 141 |
9.2. Egzemplifikacja wykluczenia cyfrowego | 142 |
9.3. Przejawy cyberwykluczenia i skala zjawiska | 145 |
9.4. Starzenie się społeczeństwa a zagrożenie cyberwykluczeniem | 146 |
9.5. Wykluczenie cyfrowe osób starszych | 147 |
9.6. Sposoby przeciwdziałania cyberwykluczeniu | 155 |
9.7. Zakończenie | 159 |
Bibliografia | 160 |
Rozdział | 10 |
ROLA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I ICH DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE W ZAPOBIEGANIU ZAGROŻENIOM W CYBERPRZESTRZENI | |
Robert Czyż, Akademia Pomorska w Słupsku | 163 |
10.1. Wprowadzenie | 163 |
10.2. Bezpieczeństwo i porządek publiczny w zapobieganiu cyberprzestępstwom (cyberzagrożeniom) 16410.3. Charakterystyka wybranych rodzajów zagrożeń cyberprzestępczością internetową wśród dzieci i młodzieży w wieku szkolnym | 165 |
10.4. Rodzaje czynów zabronionych z kategorii informatyki, z wykorzystaniem Internetu, których dopuszczają się nieletni | 167 |
10.5. Przykłady czynów karalnych z udziałem nieletnich w kategorii cyberprzestępstw stwierdzonych przez policję i rozpatrzonych przez Sąd Rejonowy, Wydział Rodzinny i Nieletnich w Słupsku, w regionie słupskim w latach 2015–2017 | 170 |
10.6. Organizacje pozarządowe w walce z cyberprzestępstwami i cyberzagrożeniami | 171 |
10.7. Działania profilaktyczne realizowane przez organizacje pozarządowe w obszarze bezpieczeństwa | 173 |
10.8. Organizacje pozarządowe z regionu słupskiego prowadzące działania w zapobieganiu cyberprzestępczości i cyberzagrożeniom | 174 |
10.9. Wybrane działania z powiatu słupskiego ukierunkowane na przeciwdziałanie zjawiskom cyberprzestępstw – cyberzagrożeń | |
10.10. Wnioski | 176 |
10.11. Zakończenie | 177 |
Bibliografia | 178 |
Rozdział | 11 |
PROGRAM STRAŻY MIEJSKIEJ W GDAŃSKU „CYBERPRZEMOC – NIE DAJ SIĘ ZŁAPAĆ W SIEĆ” | |
Hanna Sommer, Politechnika Rzeszowska; Grzegorz Zakrzewski, Przemysław Ptaszyński, Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna | 181 |
11.1. Wprowadzenie | 181 |
11.2. Metodologiczne aspekty badań | 184 |
11.3. Przeprowadzenie i opis wyników badań | 188 |
11.4. Zakończenie | 191 |
Bibliografia | 192 |