POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Autorzy analizują aktywność artystyczną Krzysztofa Zanussiego w krajach niemieckiego obszaru językowego. Spektrum analizy, a przede wszystkim eseistycznie komentującej prezentacji stanowi twórczość Zanussiego filmowa i teatralna na obszarze Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Ramę rozważań stanowi szeroko rozumiana działalność kulturotwórcza: dorobek reżysera zarówno filmowy, jak i teatralny oraz operowy we wspomnianych krajach jest pokaźny i znaczący. Autorzy zadają pytania badawcze dotyczące genezy powstania oraz recepcji filmów, widowisk teatralnych oraz inscenizacji operowych. W tle pojawia się również kwestia powinowactwa między kinem polskim a niemieckim Krzysztofa Zanussiego.
******
Krzysztof Zanussi. Between the Imaginarium of Cinema and the Magnetism of Theatre. Germany, Switzerland, Austria
The authors analyse Krzysztof Zanussi’s artistic activity in the German speaking countries. Their analysis and essay comments cover Zanussi’s film and theatre works in Germany, Austria and Switzerland. The framework of their reflections is broadly understood cultural activity: Zanussi’s film, theatre and opera achievements in those countries are impressive. The authors ask research questions regarding the origin and reception of films, theatre works and operas staged by the director.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 228 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-6016-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedsłowie | 9 |
Rozdział 1. Rozważania wstępne i uwagi metodologiczne 13 | |
1.1. Wybór tematu | 13 |
1.2. Struktura książki | 20 |
1.3. Uwagi metodologiczne | 24 |
1.4. Imagologia i transgresja | 27 |
Rozdział 2. Film 32 | |
2.1. Percepcja twórczości filmowej Krzysztofa | |
Zanussiego w Niemieckiej Republice Demokratycznej | 32 |
2.2. Percepcja twórczości filmowej Krzysztofa | |
Zanussiego w Niemczech Zachodnich przed i po roku | |
1990 | 39 |
2.3. Współpraca Krzysztofa Zanussiego z | |
zachodnioniemieckimi producentami filmowymi | 50 |
2.4. Między Wschodem i Zachodem, czyli miraże | |
wolności | 55 |
2.5. Faust, czyli rewia cieni | 78 |
Rozdział 3. Teatr 98 | |
3.1. Krakowski debiut | 98 |
3.2. Debiutant scen niemieckich | 102 |
3.2.1. Król umiera, czyli pierwsze kroki | 104 |
3.2.2. Noc i dzień, czyli przecieranie szlaków | 108 |
3.2.3. Duet na jeden głos, czyli dalej w Bonn | 112 |
3.2.4. Wszyscy moi synowie, czyli pierwszy romans | |
z klasyką | 114 |
3.2.5. Dawne czasy oraz Zdrada, czyli Harold | |
Pinter w dwóch odsłonach | 120 |
3.2.6. Śmierć i dziewczyna, czyli na pohybel | |
konkurencji | 124 |
3.2.7. Zdaniem Amy, czyli piekło wojny rodzinno- | |
domowej | 129 |
3.2.8. Dowód, czyli dowód na istnienie jego braku | |
132 | |
3.2.9. (Nie) Małe zbrodnie małżeńskie, czyli | |
wielki sukces komercyjny | 135 |
3.2.10. Odległe głosy, czyli jak pokonać traumę | |
140 | |
3.2.11. Od reżysera teatralnego do autora krótkich | |
dramatów | 150 |
3.3. Opera | 152 |
3.3.1. Zawodowe doświadczenie i dziecięce | |
wspomnienia | 152 |
Rozdział 4. Miscellanea 159 | |
4.1. Rozmowa z prof. Reginą Ziegler, twórczynią | |
Ziegler Film GmbH, producentką filmów Krzysztofa | |
Zanussiego powstałych w Niemczech | 159 |
4.2. Rozmowa z Birgit i Joachimem Landgrafami | |
poświęcona twórczości teatralnej Krzysztofa | |
Zanussiego w Niemczech | 162 |
4.3. Pozatwórcza aktywność reżysera | 169 |
Rozdział 5. Podsumowanie, czyli zakończenie 176 | |
5.1. Scenariusze i filmy niezrealizowane | 176 |
5.2. W roli producenta | 179 |
Posłowie | 182 |
Wykaz skrótów | 185 |
Bibliografia | 186 |
Summary | 197 |
Indeks osób | 201 |
Ilustracje | |