INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Każdy model jest uproszczonym opisem rzeczywistości. Obejmuje tylko najbardziej istotne cechy zjawiska. W naszym przypadku jest to zjawisko generacji i propagacji hałasu w atmosferze ziemskiej. W odległości 10 m od samochodu na drodze, 100 m od wagonu na torach i 1000 m od samolotu w powietrzu rzeczywiste źródło hałasu można traktować tak, jakby było źródłem punktowym. Miarą hałasu pojedynczego źródła jest ekspozycja hałasu – e. W książce pokazano jak oblicza się e dla ruchomych źródeł punktowych. Wielkość e rośnie wraz z prędkością ruchu źródła i spada wraz z odległością od jego toru. Spadek ten jest relatywnie mały lub duży, kiedy powierzchnia ziemi jest twarda lub miękka. (O wpływie powierzchni odbijających na hałas można się przekonać, śpiewając w sypialni i w łazience). Jeszcze większe znacznie na hałas drogowy, kolejowy i lotniczy ma kierunek wiatru. Na zależności e od kierunku wiatru oraz od jego zmian wraz z wysokością koncentruje się obecnie uwaga akustyków na całym świecie. W ciągu jednej doby setki i tysiące samochodów, wagonów i samolotów (w przyszłości dronów) generuje hałas w naszym otoczeniu. Miarą hałasu dobowego jest poziom równoważny. W książce pokazano, jak charakterystyki statystyczne tego poziomu zależą od charakterystyk statystycznych e.
Publikacja przeznaczona jest dla studentów, magistrantów i doktorantów m.in. akustyki, ekologii, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, transportu samochodowego, szynowego i lotniczego oraz urbanistyki.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 270 |
Kategoria | Akustyka |
Wydawca | Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
ISBN-13 | 978-83-232-3955-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
O czym jest ta książka? | 9 |
Rozdział 1. WPROWADZENIE | 13 |
1.1. Człowiek przeszłości | 13 |
1.2. Człowiek współczesny | 14 |
1.3. Krótka historia hałasu | 16 |
1.4. Celowe stosowanie hałasu | 19 |
Rozdział 2. EUROPEJSKIE WSKAŹNIKI OCENY HAŁASU | 21 |
2.1. Roczny poziom równoważny | 21 |
2.2. Prawo Webera-Fechnera | 24 |
2.3. Poziom dźwięku | 31 |
Rozdział 3. RÓWNOWAŻNY POZIOM DŹWIĘKU | 37 |
3.1. Ekspozycja hałasu | 37 |
3.2. Dobowe poziomy hałasu – LAeqD, LAeqN | 46 |
3.3. Roczne poziomy hałasu – LN, LDWN | 48 |
3.4. Niegaussowskie rozkłady prawdopodobieństwa ekspozycji hałasu – S | 53 |
Rozdział 4. WYDARZENIA HAŁASOWE | 67 |
4.1. Losowe zmiany liczby wydarzeń hałasowych – q | 67 |
4.2. Losowe zmiany liczby wydarzeń hałasowych – q oraz ekspozycji – e | 70 |
4.3. Dwie kategorie wydarzeń hałasowych | 74 |
4.4. Hałas tramwajowy | 77 |
4.5. Hałas drogowy | 80 |
Rozdział 5. POMIARY POZIOMÓW EKSPOZYCJI | 85 |
5.1. Rozseparowane wydarzenia hałasowe | 85 |
5.2. Nierozseparowane wydarzenia hałasowe | 88 |
Rozdział 6. PROPAGACJA HAŁASU | 93 |
6.1. Fala kulista | 93 |
6.2. Pochłanianie energii akustycznej przez atmosferę | 98 |
Rozdział 7. ODDZIAŁYWANIE FALI Z POWIERZCHNIĄ ZIEMI | 111 |
7.1. Wprowadzenie | 111 |
7.2. Rezonator Helmholtza | 115 |
7.3. Fala nad odbijającą płaszczyzną | 121 |
7.4. Fala nad powierzchnią ziemi | 126 |
Rozdział 8. REFRAKCJA | 133 |
8.1. Gradient temperatury powietrza | 133 |
8.2. Gradient prędkości wiatru | 140 |
8.3. Gradient temperatury powietrza i prędkości wiatru | 146 |
Rozdział 9. HAŁAS DROGOWY | 149 |
9.1. Wpływ powierzchni gruntu | 149 |
9.2. Generacja hałasu | 153 |
9.3. Hałas „nagłego” skrętu | 158 |
9.4. Hałas „łagodnego” skrętu w rondzie | 160 |
9.5. Hałas „stop and go” | 165 |
9.6. Wpływ refrakcji | 170 |
9.6.1. Refrakcja wiatrowa | 171 |
9.6.1.1. Odbiornik blisko drogi | 171 |
9.6.1.2. Odbiornik w dowolnej odległości od drogi | 183 |
9.6.2. Refrakcja temperaturowa i wiatrowa | 188 |
9.7. Pochłanianie hałasu drogowego przez atmosferę i przez grunt | 205 |
9.8. Jednogodzinna ekspozycja hałasu drogowego | 208 |
Rozdział 10. HAŁAS KOLEJOWY | 211 |
10.1. Wprowadzenie | 211 |
10.2. Tłumienie hałasu przez powierzchnię ziemi | 215 |
10.3. Refrakcja | 218 |
10.3.1. Refrakcja wiatrowa | 218 |
10.3.1.1. Odbiornik blisko toru | 218 |
10.3.1.2. Odbiornik w dowolnej odległości od toru | 223 |
10.3.2. Refrakcja temperaturowa i wiatrowa | 229 |
10.4. Pochłanianie hałasu kolejowego przez atmosferę i przez grunt | 230 |
10.5. Hałas pociągu – nierozdzielone wydarzenia hałasowe | 232 |
Rozdział 11. HAŁAS LOTNICZY | 237 |
11.1. Wprowadzenie | 237 |
11.2. Refrakcja temperaturowa sprzyjająca propagacji | 240 |
11.3. Refrakcja temperaturowa niesprzyjająca propagacji | 245 |
11.4. Refrakcja wiatrowa | 252 |
Rozdział 12. PODSUMOWANIE | 261 |
12.1. Pomiary poziomu równoważnego – LAeqT | 261 |
12.2. Pomiary poziomu ekspozycji – LAE | 263 |
12.3. Obliczenia charakterystyk ekspozycji ❬e❭, ❬e2❭ | 264 |
INDEKS RZECZOWY | 265 |
INDEKS NAZWISK | 267 |
NAJWAŻNIEJSZE OZNACZENIA | 269 |