Hałas drogowy, szynowy i lotniczy podstawy teoretyczne

Hałas drogowy, szynowy i lotniczy podstawy teoretyczne

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Każdy model jest uproszczonym opisem rzeczywistości. Obejmuje tylko najbardziej istotne cechy zjawiska. W naszym przypadku jest to zjawisko generacji i propagacji hałasu w atmosferze ziemskiej. W odległości 10 m od samochodu na drodze, 100 m od wagonu na torach i 1000 m od samolotu w powietrzu rzeczywiste źródło hałasu można traktować tak, jakby było źródłem punktowym. Miarą hałasu pojedynczego źródła jest ekspozycja hałasu – e. W książce pokazano jak oblicza się e dla ruchomych źródeł punktowych. Wielkość e rośnie wraz z prędkością ruchu źródła i spada wraz z odległością od jego toru. Spadek ten jest relatywnie mały lub duży, kiedy powierzchnia ziemi jest twarda lub miękka. (O wpływie powierzchni odbijających na hałas można się przekonać, śpiewając w sypialni i w łazience). Jeszcze większe znacznie na hałas drogowy, kolejowy i lotniczy ma kierunek wiatru. Na zależności e od kierunku wiatru oraz od jego zmian wraz z wysokością koncentruje się obecnie uwaga akustyków na całym świecie. W ciągu jednej doby setki i tysiące samochodów, wagonów i samolotów (w przyszłości dronów) generuje hałas w naszym otoczeniu. Miarą hałasu dobowego jest poziom równoważny. W książce pokazano, jak charakterystyki statystyczne tego poziomu zależą od charakterystyk statystycznych e.


Publikacja przeznaczona jest dla studentów, magistrantów i doktorantów m.in. akustyki, ekologii, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, transportu samochodowego, szynowego i lotniczego oraz urbanistyki.


Rok wydania2021
Liczba stron270
KategoriaAkustyka
WydawcaWydział Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ISBN-13978-83-232-3955-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  O czym jest ta książka?     9
  Rozdział 1. WPROWADZENIE     13
    1.1. Człowiek przeszłości     13
    1.2. Człowiek współczesny     14
    1.3. Krótka historia hałasu     16
    1.4. Celowe stosowanie hałasu     19
  Rozdział 2. EUROPEJSKIE WSKAŹNIKI OCENY HAŁASU     21
    2.1. Roczny poziom równoważny     21
    2.2. Prawo Webera-Fechnera     24
    2.3. Poziom dźwięku     31
  Rozdział 3. RÓWNOWAŻNY POZIOM DŹWIĘKU     37
    3.1. Ekspozycja hałasu     37
    3.2. Dobowe poziomy hałasu – LAeqD, LAeqN     46
    3.3. Roczne poziomy hałasu – LN, LDWN     48
    3.4. Niegaussowskie rozkłady prawdopodobieństwa ekspozycji hałasu – S     53
  Rozdział 4. WYDARZENIA HAŁASOWE     67
    4.1. Losowe zmiany liczby wydarzeń hałasowych – q     67
    4.2. Losowe zmiany liczby wydarzeń hałasowych – q oraz ekspozycji – e     70
    4.3. Dwie kategorie wydarzeń hałasowych     74
    4.4. Hałas tramwajowy     77
    4.5. Hałas drogowy     80
  Rozdział 5. POMIARY POZIOMÓW EKSPOZYCJI     85
    5.1. Rozseparowane wydarzenia hałasowe     85
    5.2. Nierozseparowane wydarzenia hałasowe     88
  Rozdział 6. PROPAGACJA HAŁASU     93
    6.1. Fala kulista     93
    6.2. Pochłanianie energii akustycznej przez atmosferę     98
  Rozdział 7. ODDZIAŁYWANIE FALI Z POWIERZCHNIĄ ZIEMI     111
    7.1. Wprowadzenie     111
    7.2. Rezonator Helmholtza     115
    7.3. Fala nad odbijającą płaszczyzną     121
    7.4. Fala nad powierzchnią ziemi     126
  Rozdział 8. REFRAKCJA     133
    8.1. Gradient temperatury powietrza     133
    8.2. Gradient prędkości wiatru     140
    8.3. Gradient temperatury powietrza i prędkości wiatru     146
  Rozdział 9. HAŁAS DROGOWY     149
    9.1. Wpływ powierzchni gruntu     149
    9.2. Generacja hałasu     153
    9.3. Hałas „nagłego” skrętu     158
    9.4. Hałas „łagodnego” skrętu w rondzie     160
    9.5. Hałas „stop and go”     165
    9.6. Wpływ refrakcji     170
      9.6.1. Refrakcja wiatrowa     171
        9.6.1.1. Odbiornik blisko drogi     171
        9.6.1.2. Odbiornik w dowolnej odległości od drogi     183
      9.6.2. Refrakcja temperaturowa i wiatrowa     188
    9.7. Pochłanianie hałasu drogowego przez atmosferę i przez grunt     205
    9.8. Jednogodzinna ekspozycja hałasu drogowego     208
  Rozdział 10. HAŁAS KOLEJOWY     211
    10.1. Wprowadzenie     211
    10.2. Tłumienie hałasu przez powierzchnię ziemi     215
    10.3. Refrakcja     218
      10.3.1. Refrakcja wiatrowa     218
        10.3.1.1. Odbiornik blisko toru     218
        10.3.1.2. Odbiornik w dowolnej odległości od toru     223
      10.3.2. Refrakcja temperaturowa i wiatrowa     229
    10.4. Pochłanianie hałasu kolejowego przez atmosferę i przez grunt     230
    10.5. Hałas pociągu – nierozdzielone wydarzenia hałasowe     232
  Rozdział 11. HAŁAS LOTNICZY     237
    11.1. Wprowadzenie     237
    11.2. Refrakcja temperaturowa sprzyjająca propagacji     240
    11.3. Refrakcja temperaturowa niesprzyjająca propagacji     245
    11.4. Refrakcja wiatrowa     252
  Rozdział 12. PODSUMOWANIE     261
    12.1. Pomiary poziomu równoważnego – LAeqT     261
    12.2. Pomiary poziomu ekspozycji – LAE     263
    12.3. Obliczenia charakterystyk ekspozycji ❬e❭, ❬e2    264
  INDEKS RZECZOWY     265
  INDEKS NAZWISK     267
  NAJWAŻNIEJSZE OZNACZENIA     269
RozwińZwiń