Mroczna Selene

Magiczny rytuał sprowadzania księżyca z niebios w epoce antycznej

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

40,84  49,20

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 49,20 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 29,52 zł  


40,84

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka została poświęcona magicznemu rytuałowi znanemu z greckich i łacińskich źródeł antycznych, polegającemu na sprowadzeniu księżyca z niebios na ziemię. Na podstawie licznych relacji o tym fenomenie, pochodzących z okresu od połowy V wieku p.n.e. do połowy VI wieku n.e., autor omówił astronomiczne zjawiska zaćmienia księżyca oraz całkowitego zaniku miesiąca podczas czasu tzw. interluny (łac. interlunium), które były postrzegane przez niektórych ówczesnych ludzi jako efekt działa magów i czarownic.


******


Dark Selene. The Magic Ritual of Bringing The Moon Down from the Sky in the Ancient Era


The book is devoted to a magic ritual known from ancient Greek and Latin sources and performed to bring the moon down from the sky to the earth. On the basis of numerous accounts of the phenomenon from the middle of the 5 th century B.C.E. until the middle of the 6 th century C.E., the author describes the astronomical occurrences of the moon eclipse and its total eclipse during so called interlunium, which was perceived by some contemporaries as the result of magi’s and witches’ acts.


Rok wydania2023
Liczba stron500
KategoriaReligioznawstwo
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5972-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    11
  Wykaz skrótów    24
  
  Część pierwsza (A)
  Sprowadzanie księżyca z niebios w źródłach antycznych
  I. Ikonografia 29
   1. Lekythos z British Museum (koniec V wieku p.n.e.)
       29
   2. Przerysy malowidła z wazy Hamiltona    31
  II. Najstarsze greckie świadectwa pisane z czasów klasycznych i wczesnohellenistycznych (V–III wiek p.n.e.) 34
   1. Sofron z Syrakuz, Kobiety mówiące, że odpędzają
   boginię    34
   2. Arystofanes, Chmury    37
   3. Pseudo-Hippokrates, O świętej chorobie    40
   4. Platon, Gorgiasz    42
   5. Asklepiades z Tragilos, Tematy tragedii    46
   6. Sosifanes z Syrakuz, Meleager    48
   7. Menander, Tessalka    49
   8. Teokryt, Czarodziejki    51
   9. Apollonios z Rodos, Argonautika     53
   Aneks. Pindar (Nem. IV 58) i terakotowe wotywne koła
   iynks    59
  III. Grecka gramatyka czasów początków Cesarstwa
  (I wiek p.n.e./I wiek n.e. – II wiek n.e.) 63
   1. Theon, 2. Lukillos Tarraios (z Tarrha), 3.
   Sofokleios    63
  IV. Poezja łacińska „wieku złotego” czasów Augusta 70
   1. Wergiliusz    70
   A. Bukoliki    71
   B. Georgiki    73
   C. Eneida    75
   Aneks 1. Pseudo-Wergiliusz, Komar    77
   Aneks 2. Hosidius Geta, Medea: cento Vergilianus    78
   2. Horacy    79
   A. Epody    79
   B. Satyry    83
   Aneks. Kanidia-Gratidia i Albucjusz    84
   3. Tibullus, Elegie    89
   4. Propercjusz, Elegie    92
   5. Owidiusz    97
   A. Pieśni miłosne    97
   B. Listy mitycznych kochanków    99
   C. Sztuka kochania    100
   D.Lekarstwa na miłość    101
   E. O kosmetyce twarzy kobiecej    103
   F. Metamorfozy    104
  V. Historycy epoki wczesnego Cesarstwa 109
   1. Liwiusz    109
   2. Tacyt, Roczniki    113
  VI. Poezja łacińska „wieku srebrnego” (druga połowa I – początek II wieku) 118
   1. Seneka    118
   A. Medea    119
   B. Fedra    124
   C. Pseudo-Seneka, Herkules na Ojcie    126
   2. Lukan, Wojna domowa    127
   3. Marcjalis    129
   4. Waleriusz Flakkus, Argonautica    131
   5. Stacjusz, Tebaida    137
   6. Siliusz Italikus, Punica    142
   7. Juwenalis, Satyry    144
  VII. Literatura badawcza I wieku 146
   1. Seneka, O zjawiskach natury    146
   2. Pliniusz Starszy, Historia naturalna    148
  VIII. Literatura religijno-filozoficzna, moralistyka i biografistyka przełomu I i II wieku: Plutarch z Cheronei 153
   A. Dlaczego Pytia nie wygłasza już wyroczni
   wierszem?    153
   B. O zamilknięciu wyroczni    155
   C. Zalecenia małżeńskie    157
   D. Żywot Emiliusza Paulusa    160
   E. O obliczu widniejącym na tarczy księżyca    164
  IX. Łacińska powieść komiczno-realistyczna I i II wieku 168
   1. Petroniusz, Satyrikon    168
   2. Apulejusz z Madaury, Metamorfozy    171
  X. Grecka literatura sofistyczna II wieku 174
   1. Zenobios, Epitome    174
   2. Lukian z Samosat    176
   A. Rozmowy bogów    177
   B. O ofiarach    178
   C. Ikaromenippos    178
   D. Łgarz albo niedowiarek    179
   E. Aleksander albo rzekomy prorok    181
  XI. Poezja późnoantyczna (koniec III–V wiek) 183
   1. Nemesianus, Sielanki    183
   2. Klaudian    186
   A. Przeciw Rufinowi    187
   B. O wojnie gockiej (O wojnie pollentyńskiej)    188
   3. Nonnos, Dionysiaka    190
   4. Metrodoros (Anth. Gr. XIV 140)    192
  XII. Fachowe teksty magiczne 195
   1. Greckie Papirusy Magiczne (Papyri Graecae Magicae)
       196
   A. PGM XIII 870–875 („słońce się zatrzyma, a
   księżyc przerażony będzie”)    197
   B. PGM XXXIV 1–10 („jeśli rozkażę księżycowi,
   zstąpi w dół”)    199
   C. PGM IV 2296–2300 („będziesz się podziwiać, aż
   czarne światło zrzucisz z oczu”)    201
   D. PGM VII 865–879 (pianka księżycowa)    208
   2. Kyranides    211
  XIII. Literatura chrześcijańska (II–VI wiek) 219
   1. Pseudo-Hipolit, Odparcie wszelkich herezji    220
   2. Maksymus z Turynu    227
   A. Kazanie 30    228
   B. Kazanie 31    230
   3. Cezary z Arles    231
   A. Kazanie 13    232
   B. Kazanie 52    232
  XIV. Kres antycznej refleksji nad ściąganiem księżyca z niebios (VI wiek): Olympiodoros z Aleksandrii, Komentarz do Gorgiasza Platona 234
  
  Część druga (B)
  Pięć studiów o sprowadzaniu księżyca z niebios
  I. Endymion czy Pan? W poszukiwaniu mitu ajtiologicznego 243
   1. Endymion. Uśpiony kochanek ze świętej góry Latmos
       244
   A. „Ten, który jest w środku”: topografia życia i
   śmierci Endymiona    244
   B. Romans Selene z Endymionem w kontekście
   sprowadzania księżyca    249
   C. Uśpiony kochanek Selene – dalsze konteksty i
   asocjacje    259
   D. Ikonografia Endymiona    264
   Wnioski    266
   2. Pan. Podstępny uwodziciel skryty w mrocznym lesie
       267
   A. Selene i podstępny uwodziciel    268
   B. Pan w owczej skórze    271
   C. Pan-uwodziciel w antycznych komentarzach do
   Wergiliusza    275
   D. Pan czy Endymion: ajtiologia sprowadzania
   księżyca    279
   Wnioski    280
  II. Cztery alchemiczne kolory księżyca 283
   1. Kolory przemian księżyca    284
   A. Biel    284
   B. Czerń    288
   C. Żółty    291
   D. Czerwień    295
   Aneks 1. Kolorowe magiczne sznurki    298
   Aneks 2. Leukofryene i Melinoe – dwa barwne
   oblicza księżycowej bogini    302
   2. Biały, czarny, czerwony, żółty: „elementarne”
   kolory antyku i harmonia tetraktysu    306
   A. Antyczna teoria barw    307
   B. „Tetraktys: harmonia, w której śpiewają
   Syreny”    314
   3. Alchemiczny proces nigredo – albedo – citrinitas –
   rubedo i jungowska koncepcja Quaternität    317
   A. Nigredo – albedo – citrinitas – rubedo    317
   B. Quaternität    323
  III. Zwierciadło magów, wróżbitów i filozofów 329
   1. Lustro w świecie antycznym    330
   2. Lustro w rycie ściągania księżyca z niebios
   (magowie, chrześcijanie i… Arystofanes)    335
   3. Lustro i księżyc w magicznych sztuczkach    340
   A. „Sztuczka Pitagorasa”    340
   B. Anaksilaos z Larissy    345
   4. Katoptromancja (κατοπτρομαντεία / divinatio
   specularis) i hydromancja    346
   5. Metafizyka lustra w antycznych nurtach
   filozoficzno-religijnych    352
  IV. Pianka księżycowa (spuma lunaris), jej pozyskiwanie i wykorzystanie w antycznej oraz późniejszej magii 362
   1. Pozyskiwanie i użycie pianki księżycowej podczas
   magicznych rytuałów    362
   2. Księżycowa pianka z góry Apesantos w Argolidzie
       366
   3. Księżycowa pianka w papirusach magicznych    368
   4. Motyw zbierania światła księżyca w szaty przez
   dziewice    369
   Aneks. Pianka księżycowa w magii XIX i XX wieku    370
  V. Spiżowy demon. Bicie w brąz jako czynność odpędzająca wszelkie zaciemnienie księżyca 375
   1. Relacje autorów antycznych    379
   A. Historycy (Liwiusz i Tacyt)    380
   B. Biografowie i autorzy traktatów religijno-
   filozoficznych (Plutarch)    382
   C. Literatura fachowa (Seneka i Pliniusz Starszy).
       387
   D. Poeci (Teokryt, Tibullus, Owidiusz, Seneka,
   Stacjusz, Juwenalis, Klaudian)    389
   E. Kazania chrześcijańskich biskupów (Maksymus z
   Turynu i Cezary z Arles)    395
   F. Greckie Papirusy Magiczne (PGM IV 2296–2300)
       397
   Aneks 1. Biblia i chrześcijanie    399
   Aneks 2. Zachowane instrumenty    401
   2. Szerszy kontekst kulturowy i wnioski ogólne    402
  
  Zakończenie    409
  Bibliografia    428
  Indeks postaci antycznych, średniowiecznych i nowożytnych    472
  Indeks badaczy nowożytnych i współczesnych    482
  Indeks nazw geograficznych    495
RozwińZwiń