POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja pozwala nie tylko lepiej :zrozumieć sposób postrzegania świata przez dzieci, lecz także stanowi bardzo dobrą ilustrację tezy o wszechobecności metafor w myśleniu codziennym. Jej podstawowym celem było jednak stworzenie przestrzeni teoretycznej dla działań w zakresie krytycznej rewizji założeń obecnie dominującego systemu edukacji. Ideałem autorów jest bowiem edukacja holistyczna, łącząca zdolność myślenia logiczno-abstrakcyjnego z inteligencją emocjonalną, kreatywnością, wrażliwością społeczną i estetyczną. Ich praca ma być impulsem do refleksji nad potrzebą poszerzenia przestrzeni semantycznej w dyskursie edukacyjnym. Książka rzeczywiście inspiruje do namysłu nad celami i metodami edukacji. Dodatkowo, w wymiarze czysto praktycznym, może stanowić zbiór wskazówek pozwalających wzbogacić i uatrakcyjnić zajęcia prowadzone przez nauczycieli czy edukatorów.
Dr hab. Leszek Kleszcz, prof. UWr
Gdyby można było zamknąć przesłanie tej książki w jednej myśli, zapewne brzmiałaby ona tak, że od dzieci możemy się niezwykle wiele nauczyć. Formy dziecięcego sposobu myślenia są bowiem niejako laboratoryjnym środowiskiem dla metod konceptualizacji naszego doświadczenia, które w dużym stopniu jest odizolowane od całego bagażu skonwencjonalizowanych, kulturowo-symbolicznych form myślenia, nieświadomie wpływających na nasz proces mentalny. Wierzymy, że możliwość przyjrzenia się procesowi myślenia w warunkach in vitro – w znacznym ograniczeniu oddziaływania językowego konwenansu – może przyczynić się do […] uchwycenia umysłu ludzkiego w czystszej postaci, dając nam tym samym pełniejszy wgląd w to, kim właściwie jesteśmy jako ludzie.
Ze Wstępu
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 188 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-972-3 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Metafora jako sposób dziecięcego rozumienia świata | 07 |
CZĘŚĆ PIERWSZA. Tło i rozwój kognitywnej teorii metafory | 13 |
Rozdział I. Trochę historii – Metafora (jeszcze nie całkiem) kognitywna | 15 |
Rozdział II. Kognitywna rewolucja w językoznawstwie | 21 |
Szkoła Bloomfielda | 22 |
Generatywizm Chomsky’ego | 31 |
Maszyny Turinga i gramatyki Chomsky’ego | 33 |
Racjonalna krytyka behawioralnego modelu języka i jej problematyczne konsekwencje | 39 |
Językoznawstwo kognitywne | 46 |
Semantyka realistyczna i jej problemy | 52 |
Semantyka kognitywna | 62 |
Rozdział III. Kognitywna teoria metafory | 75 |
CZĘŚĆ DRUGA. Metafory wspólnotowe w dyskursie dziecięcym – analiza empiryczna | 87 |
Rozdział IV. Cel i problematyka badań | 89 |
Metody, techniki i narzędzia badawcze | 92 |
Organizacja i przebieg badań | 95 |
Rozdział V. Jest im łatwiej i jest trudniej, bo są razem – dziecięce rozumienie zróżnicowanych aspektów życia razem | 99 |
Jest im łatwiej, bo są razem | 101 |
Jest im trudniej, bo są razem | 129 |
Zakończenie. Na skrzydłach metafory… Kilka uwag końcowych, ale nie zamykających | 161 |
Proces zawiązywania i umacniania bycia razem | 162 |
Zobowiązania w ramach wspólnoty | 163 |
Przeszkody towarzyszące poszukiwaniu utraconej wspólnoty | 165 |
Bibliografia | 169 |
Aneks | 175 |