Smaki życia razem

Metafory wizualne w dyskursie dziecięcym

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 13,47 zł  


22,45

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja pozwala nie tylko lepiej :zrozumieć sposób postrzegania świata przez dzieci, lecz także stanowi bardzo dobrą ilustrację tezy o wszechobecności metafor w myśleniu codziennym. Jej podstawowym celem było jednak stworzenie przestrzeni teoretycznej dla działań w zakresie krytycznej rewizji założeń obecnie dominującego systemu edukacji. Ideałem autorów jest bowiem edukacja holistyczna, łącząca zdolność myślenia logiczno-abstrakcyjnego z inteligencją emocjonalną, kreatywnością, wrażliwością społeczną i estetyczną. Ich praca ma być impulsem do refleksji nad potrzebą poszerzenia przestrzeni semantycznej w dyskursie edukacyjnym. Książka rzeczywiście inspiruje do namysłu nad celami i metodami edukacji. Dodatkowo, w wymiarze czysto praktycznym, może stanowić zbiór wskazówek pozwalających wzbogacić i uatrakcyjnić zajęcia prowadzone przez nauczycieli czy edukatorów.
Dr hab. Leszek Kleszcz, prof. UWr
Gdyby można było zamknąć przesłanie tej książki w jednej myśli, zapewne brzmiałaby ona tak, że od dzieci możemy się niezwykle wiele nauczyć. Formy dziecięcego sposobu myślenia są bowiem niejako laboratoryjnym środowiskiem dla metod konceptualizacji naszego doświadczenia, które w dużym stopniu jest odizolowane od całego bagażu skonwencjonalizowanych, kulturowo-symbolicznych form myślenia, nieświadomie wpływających na nasz proces mentalny. Wierzymy, że możliwość przyjrzenia się procesowi myślenia w warunkach in vitro – w znacznym ograniczeniu oddziaływania językowego konwenansu – może przyczynić się do […] uchwycenia umysłu ludzkiego w czystszej postaci, dając nam tym samym pełniejszy wgląd w to, kim właściwie jesteśmy jako ludzie.
Ze Wstępu


Rok wydania2023
Liczba stron188
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-972-3
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Metafora jako sposób dziecięcego rozumienia świata    07
  
  CZĘŚĆ PIERWSZA. Tło i rozwój kognitywnej teorii metafory    13
  Rozdział I. Trochę historii – Metafora (jeszcze nie całkiem) kognitywna    15
  Rozdział II. Kognitywna rewolucja w językoznawstwie     21
  Szkoła Bloomfielda    22
  Generatywizm Chomsky’ego    31
  Maszyny Turinga i gramatyki Chomsky’ego    33
  Racjonalna krytyka behawioralnego modelu języka i jej problematyczne konsekwencje    39
  Językoznawstwo kognitywne    46
  Semantyka realistyczna i jej problemy    52
  Semantyka kognitywna    62
  Rozdział III. Kognitywna teoria metafory    75
  
  CZĘŚĆ DRUGA. Metafory wspólnotowe w dyskursie dziecięcym – analiza empiryczna    87
  Rozdział IV. Cel i problematyka badań    89
  Metody, techniki i narzędzia badawcze    92
  Organizacja i przebieg badań    95
  Rozdział V. Jest im łatwiej i jest trudniej, bo są razem – dziecięce rozumienie zróżnicowanych aspektów życia razem    99
  Jest im łatwiej, bo są razem    101
  Jest im trudniej, bo są razem    129
  
  Zakończenie. Na skrzydłach metafory… Kilka uwag końcowych, ale nie zamykających    161
  Proces zawiązywania i umacniania bycia razem    162
  Zobowiązania w ramach wspólnoty    163
  Przeszkody towarzyszące poszukiwaniu utraconej wspólnoty    165
  
  Bibliografia    169
  
  Aneks    175
RozwińZwiń