POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
William Faulkner, jeden z najbardziej oryginalnych prozaików amerykańskich XX wieku, urodził się w 1897 roku w New Albany w stanie Missisipi jako William Cuthbert Falkner. Zadebiutował powieścią "Żołd" (1925), którą dołączył do głosów tzw. straconego pokolenia: pisarzy przeżywających rozczarowanie cywilizacją świata zachodniego po I wojnie światowej. Kolejną powieścią "Sartoris" (1927) – osadzoną w fikcyjnym hrabstwie Yoknapatawpha w stanie Missisipi – zapoczątkował serię utworów poświęconych Głębokiemu Południu: dziedzictwu niewolnictwa i rasizmu, problemowi supremacji rasowej, mitowi czystości krwi. Najbardziej twórczy czas w życiu Faulknera przypadł na lata 1929-1936. Napisał wówczas arcydzieła: "Wściekłość i wrzask" (1929), "Kiedy umieram" (1930), "Światłość w sierpniu" (1932) oraz "Absalomie, Absalomie…" (1936). Wytrawny stylista i oryginalny eksperymentator upowszechniający technikę strumienia świadomości, swoją twórczość poświęcił amerykańskiemu Południu. Inspirowali się nią m.in. William Styron, Mario Vargas Llosa, Alberto Moravia, Toni Morrison. W 1949 roku został uhonorowany literacką Nagrodą Nobla. Zmarł w 1962 roku w Oxfordzie w stanie Missisipi.
O Faulknerze napisali w tej książce: Ewelina Bańka (Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II), Grażyna Maria Teresa Branny (Akademia Ignatianum w Krakowie), Michał Choiński (Uniwersytet Jagielloński), Kamil Chrzczonowicz (Uniwersytet Warszawski), Paweł Jędrzejko (Uniwersytet Śląski), Zofia Kolbuszewska (Uniwersytet Wrocławski), Ewa Barbara Łuczak (Uniwersytet Warszawski), Zbigniew Maszewski (Uniwersytet Łódzki), Ewa Paczoska (Uniwersytet Warszawski), Marek Paryż (Uniwersytet Warszawski), Alicja Piechucka (Uniwersytet Łódzki), Beata Zawadka (Uniwersytet Szczeciński) oraz Joanna Ziarkowska (Uniwersytet Warszawski).
******
An expert stylist and original experimenter, promoting the stream of consciousness method, devoted his works to the American South. He inspired such writers as William Styron, Mario Vargas Llosa, Alberto Moravia, Toni Morrison. In 1949 he received the Nobel Prize in Literature.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 296 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5616-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Ewa Barbara Łuczak | |
Wstęp | |
Negatywna zdolność Williama Faulknera | 7 |
Marek Paryż | |
Motywy pierwszowojenne w powieściach "Żołd" i "Sartoris" | 25 |
Paweł Jędrzejko | |
Faulkner w czasie, czyli o dwóch Jasonach i etosie Południa: wokół "Wściekłości i wrzasku" w adaptacjach Martina Ritta i Jamesa Franco | 49 |
Zbigniew Maszewski | |
Williama Faulknera podróż rodziny Bundrenów w "Kiedy umieram" | 77 |
Ewa Barbara Łuczak | |
"Światłość w sierpniu": powieść nomadyczna | 89 |
Michał Choiński | |
„Suchy wrzesień”: polifoniczna retoryka konfliktu Williama Faulknera | 107 |
Ewa Paczoska | |
"Absalomie, Absalomie…": Williama Faulknera tragedia | |
nowoczesna | 123 |
Grażyna Maria Teresa Branny | |
Kto jest prekursorem denegacji? Nieznany dług Faulknera wobec krótkiej prozy Conrada | 141 |
Alicja Piechucka | |
Kobiety w obliczu „straconej sprawy”. Faulkner, Fitzgerald i wojna secesyjna: "Niepokonane" i wybrane opowiadania Fitzgeralda | 169 |
Zofia Kolbuszewska | |
Modernistyczny powrót baroku i eksplozja kobiecej wzniosłości: "Dzikie palmy" i "Stary" | 203 |
Ewelina Bańka | |
Las utracony drogą ku wolności Ike’a McCaslina: "Niedźwiedź" | 223 |
Joanna Ziarkowska | |
„Potomek dzikich królów”: polityka kwantum krwi w "Zstąp, Mojżeszu" | 245 |
Kamil Chrzczonowicz | |
Humor i defamiliaryzacja w "Koniokradach" | 265 |
Beata Zawadka | |
Faulkner i kino cyfrowe: długie, gorące lato? | 281 |