Zarządzanie i inżynieria jakości

Ze spojrzeniem w rzeczywistość 4.0

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

89,10  99,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 99,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 49,50 zł  


89,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka nawiązuje do dwóch wcześniejszych publikacji autora: Zarządzanie jakością z przykładami oraz Zarządzanie i inżynieria jakości. W stosunku do nich jest jednak opracowaniem nowym i oryginalnym. Inspiracją do jej napisania stały się przesłanki związane z trwającą od kilkudziesięciu lat rewolucją informacyjną i będącą jej następstwem, czwartą rewolucją przemysłową. Pierwsza przesłanka dotyczy wpływu technologii informacyjnych na potrzeby człowieka oraz na oczekiwania co do sposobu ich spełniania. Jest zatem związana ze zmianami w postrzeganiu przez człowieka jakości dóbr konsumpcyjnych. Druga ma związek z możliwościami, jakie te technologie wnoszą do rozwoju oraz sposobów stosowania w organizacjach narzędzi inżynierii jakości, strategii oraz systemów zarządzania jakością.


Zmiany, jakie niesie trwająca rewolucja przemysłowa, określana jako Industry 4.0, wymagają zdefiniowania na nowo zakresu wiedzy oraz umiejętności potrzebnych do planowania, zapewnienia, sterowania oraz doskonalenia jakości. Uzasadnienie nowego podejścia do zarządzania oraz inżynierii jakości wynika także z zagrożeń związanych z niezrównoważonym rozwojem społecznym i gospodarczym, w tym zmianami klimatu. Stosowanie dominującego do dzisiaj paradygmatu projektowania produktów podhasłem „orientacja na klienta”, nastawionego przede wszystkim na spełnianie oczekiwań oraz wymagań konsumentów, ma w powstaniu tych zagrożeń istotny udział.


Wielowątkowość książki ma swoje odbicie w jej układzie. Książka jest zbiorem wzajemnie dopełniających się części, ułożonych w kolejności wpisującej się w cykl powstawania i życia produktu (projektowanie, wykonanie, dystrybucja, użytkowanie oraz likwidacja) oraz w funkcje zarządzania jakością (planowanie, zapewnianie, sterowanie z kontrolą jakości oraz doskonalenie).


Publikacja jest adresowana do studentów, menadżerów i doradców. Czytelnicy poprzednich wydań znajdą w niej nowe podejście do zarządzania jakością, uwzględniające zmiany w projektowaniu i produkcji wyrobów oraz w procesach dostarczania usług, oferowane przez technologie Przemysłu 4.0.


Rok wydania2023
Liczba stron360
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-22833-0
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Prolog. Z jakością do Rzeczywistości 4.0     11
  1. Jakość dóbr jako stymulator wzrostu i rozwoju     12
    1.1. Permanentny deficyt jakości     12
    1.2. Permanentny deficyt jakości stymulatorem wzrostu i rozwoju gospodarczego     14
    1.3. Permanentny deficyt jakości katalizatorem rozwoju naukowo-technicznego     15
  2. Czwarta rewolucja przemysłowa     17
  3. Rzeczywistość 4.0     19
  Bibliografia     21
  Wprowadzenie     23
  1. Zakres książki     23
  2. Układ książki     24
  3. Literatura     27
  4. Adresaci książki     27
  5. Podziękowania     27
  ROZDZIAŁ 1 Postrzeganie i definiowanie jakości     29
    1.1. Postrzeganie jakości     29
      1.1.1. Trochę historii     29
      1.1.2. Konteksty postrzegania jakości produktu     30
    1.2. Potrzeby, oczekiwania i wymagania     32
    1.3. Właściwości jakościowe produktów     34
      1.3.1. Metawłaściwości wyrobów i usług     35
      1.3.2. Marketingowe właściwości wyrobów     36
      1.3.3. Marketingowe właściwości usług     38
      1.3.4. Procesowe właściwości wyrobów     39
      1.3.5. Procesowe właściwości usług     40
    1.4. Jakość w cyklu życia produktu     41
      1.4.1. Cykl życia produktu     41
      1.4.2. Łańcuch jakości     43
      1.4.3. Kluczowe znaczenie etapu projektowania     45
  Bibliografia     46
  ROZDZIAŁ 2 Ocena jakości     49
    2.1. Podstawowe pojęcia     49
      2.1.1. Ocena, obserwacja, pomiar     49
      2.1.2. Dane liczbowe oraz dane opisowe     50
      2.1.3. Skale pomiarowe     51
      2.1.4. Niezgodność i wada     52
    2.2. Ocena jakości     54
      2.2.1. Ocena jakości produktów finalnych – perspektywa klienta     54
      2.2.2. Ocena jakości produktów w procesie realizacji – perspektywa wykonawcy     55
    2.3. Mierniki satysfakcji klientów     56
    2.4. Mierniki jakości procesów     57
      2.4.1. Mierniki odnoszące się do niezgodności (DPU, DPO, DPMO)     58
      2.4.2. Mierniki odnoszące się jednostek zgodnych/niezgodnych (p, ppm, FTY)     59
      2.4.3. Wskaźnik zdolności jakościowej (Cp, Cpk)     60
      2.4.4. Poziom sigma     66
      2.4.5. Wskaźnik OEE     69
  Bibliografia     72
  ROZDZIAŁ 3 Planowanie jakości produktów     73
    3.1. Etapy planowania jakości produktu     73
    3.2. Identyfikacja potrzeb i oczekiwań klientów     74
      3.2.1. Model Kano     75
      3.2.2. Mapa jakości produktu     76
    3.3. Współtworzenie produktów przez klientów     77
      3.3.1. Masowa kastomizacja     77
      3.3.2. Konfiguratory produktów     80
      3.3.3. Design Thinking     81
    3.4. Projektowanie produktu     81
      3.4.1. Innowacyjność produktu     81
      3.4.2. Quality Function Deployment     82
      3.4.3. Systemy projektowania     86
      3.4.4. Zapewnianie niezawodności, bezpieczeństwa i ekologiczności wyrobów     88
    3.5. Ocena ryzyka     94
      3.5.1. Przegląd, weryfikacja oraz walidacja     95
      3.5.2. Badania prototypu     96
      3.5.3. FMEA produktu     96
  Bibliografia     103
  ROZDZIAŁ 4 Planowanie i zapewnienie zdolności jakościowej procesów realizacji produktu     107
    4.1. Zdolność jakościowa procesu     107
      4.1.1. Dobór technologii     108
      4.1.2. Dobór parametrów procesu     110
      4.1.3. Zapewnienie warunków pracy     113
      4.1.4. Standaryzacja pracy .116
      4.1.5. Praktyki 5S     119
      4.1.6. Zapobieganie powstawaniu błędów i wczesne ich wykrywanie     120
      4.1.7. Utrzymanie zdolności jakościowej     124
    4.2. Kwalifikacja dostawców     124
    4.3. Weryfikacja zdolności jakościowej procesu     128
      4.3.1. Kontrola pierwszej sztuki     128
      4.3.2. Testowanie zdolności jakościowej     129
      4.3.3. Planowanie kontroli jakości     129
    4.4. FMEA procesu     129
  Bibliografia     132
  ROZDZIAŁ 5 Kontrola jakości     135
    5.1. Planowanie kontroli jakości     135
    5.2. System pomiarowo-kontrolny     138
      5.2.1. Skuteczność kontroli     138
      5.2.2. Sprzęt pomiarowo-kontrolny     139
      5.2.3. Badanie przydatności systemów pomiarowych     140
      5.2.4. Badanie przydatności systemu kontroli organoleptycznej i wizyjnej .147
      5.2.5. Nadzorowanie i obsługa sprzętu pomiarowo-kontrolnego     150
    5.3. Kontrola selekcjonująca stuprocentowa i wyrywkowa     152
    5.4. Statystyczna kontrola odbiorcza partii wyrobów     153
      5.4.1. Ryzyko odbiorcy i dostawcy.    153
      5.4.2. Kontrola alternatywna     155
      5.4.3. Kontrola liczbowa     160
    5.5. Statystyczna kontrola procesu     164
    5.6. Statystyczne sterowanie procesem – karty kontrolne     165
      5.6.1. Stabilność procesu – zakłócenia naturalne i specjalne     165
      5.6.2. Karty kontrolne liczbowe     167
      5.6.3. Karty kontrolne alternatywne .176
      5.6.4. Ogólne wytyczne do projektowania kart kontrolnych     179
  Bibliografia     180
  ROZDZIAŁ 6 Zapewnienie jakości w dystrybucji i eksploatacji. Badanie opinii klientów     183
    6.1. Zapewnienie i ochrona jakości w dystrybucji     183
      6.1.1. Czynniki zagrażające     183
      6.1.2. Opakowanie, magazynowanie i transport     185
    6.2. Eksploatacja i serwis     186
      6.2.1. Zużywanie i starzenie się wyrobu     186
      6.2.2. Instrukcja obsługi     187
      6.2.3. Serwis     188
      6.2.4. Rękojmia i gwarancja     188
    6.3. Koniec życia wyrobu     189
    6.4. Badanie oczekiwań i satysfakcji klientów     190
      6.4.1. Metody badań     191
      6.4.2. Dobór próby     191
      6.4.3. Pytania ankietowe     195
      6.4.4. Przeprowadzenie badań     196
      6.4.5. Analiza i prezentacja wyników badań     197
  Bibliografia     203
  ROZDZIAŁ 7 Cel, funkcje oraz zasady zarządzania jakością     205
    7.1. Cele i funkcje zarządzania jakością     205
      7.1.1. Cele zarządzania jakością     206
      7.1.2. Funkcje zarządzania jakością     207
    7.2. Zasady zarządzania jakością.    209
      7.2.1. Orientacja na klienta     210
      7.2.2. Przywództwo     211
      7.2.3. Zaangażowanie ludzi     212
      7.2.4. Podejście procesowe .217
      7.2.5. Doskonalenie     218
      7.2.6. Podejmowania decyzji na podstawie dowodów     219
      7.2.7. Dbałość o relacje     220
    7.3. Koncepcje zarządzania jakością     222
      7.3.1. Ewolucja koncepcji zarządzania jakością     222
      7.3.2. TQM     224
      7.3.3. Six Sigma     224
      7.3.4. Kaizen     225
      7.3.5. Znormalizowane systemy zarządzania jakością     226
      7.3.6. Lean Six Sigma     226
  Bibliografia     229
  ROZDZIAŁ 8 Znormalizowane systemy zarządzania jakością     231
    8.1. System zarządzania jakością     231
      8.1.1. Poziomy zaawansowania systemu zarządzania jakością     231
      8.1.2. Przesłanki do wprowadzania znormalizowanego systemu zarządzania jakością     232
    8.2. Normy dotyczące systemów zarządzania jakością     234
      8.2.1. Normalizacja i organizacje normalizacyjne     234
      8.2.2. Normy ISO serii 9000     235
      8.2.3. Normy branżowe     235
      8.2.4. Integracja systemów     237
    8.3. Wymagania normy ISO 9001     238
    8.4. Projektowanie systemów zarządzania jakością     240
      8.4.1. Etapy projektowania systemu     240
      8.4.2. Deklaracja kierownictwa oraz ogłoszenie polityki jakości     241
      8.4.3. Działania przygotowawcze     243
      8.4.4. Identyfikacja procesów i dokumentowanie     244
    8.5. Nadzorowanie i certyfikacja     248
      8.5.1. Audyt     248
      8.5.2. Audyt wewnętrzny     251
      8.5.3. Przegląd systemu     254
      8.5.4. Certyfikacja     254
  Bibliografia     255
  ROZDZIAŁ 9 Doskonalenie     257
    9.1. Idea doskonalenia     257
      9.1.1. Doskonalenie a rozwiązywanie problemów     257
      9.1.2. Doskonalenie a postęp i innowacje     260
      9.1.3. Cykl doskonalenia     260
    9.2. Narzędzia doskonalenia     262
      9.2.1. Klasyfikacja     262
      9.2.2. Opis wybranych narzędzi     265
    9.3. Planowanie i prowadzenie eksperymentów     273
      9.3.1. Czynniki oraz interakcja czynników     273
      9.3.2. Plany eksperymentów stosowane w doskonaleniu procesów     276
      9.3.3. Plan jednoczynnikowy     277
      9.3.4. Plan z sekwencyjną zmianą czynników – OFAT     278
      9.3.5. Plan czynnikowy – dwupoziomowy     280
      9.3.6. Wstępna selekcja czynników     289
      9.3.7. Eksperyment pasywny     292
    9.4. Prowadzenie projektu według metodyki DMAIC     296
  Bibliografia     301
  ROZDZIAŁ 10 Koszty jakości     303
    10.1. Źródła kosztów jakości     303
    10.2. Klasyfikacja kosztów jakości     304
    10.3. Ewidencjonowanie oraz wskaźniki kosztów jakości     304
    10.4. Modele kosztów jakości     310
      10.4.1. Model z optymalnym, niezerowym poziomem niezgodności     310
      10.4.2. Model z minimum kosztów jakości przy „zero niezgodności”     311
  Bibliografia     314
  ROZDZIAŁ 11 Jakość, inżynieria jakości i zarządzanie jakością w Rzeczywistości 4.0     317
    11.1. Produkty i jakość 4.0     317
      11.1.1. Produkty 4.0     317
      11.1.2. Rozpowszechnienie produktów 4.0     321
      11.1.3. Jakość produktów 4.0     322
    11.2. Inżynieria jakości w Rzeczywistości 4.0     323
      11.2.1. Technologie 4.0     323
      11.2.2. Technologie 4.0 i produkty 4.0 w inżynierii jakości     326
    11.3. Technologie 4.0 w inżynierii jakości     329
      11.3.1. Profilowanie klientów     329
      11.3.2. Wykorzystywanie sprawdzonych rozwiązań – systemy KBE     330
      11.3.3. Udział klienta w konfigurowanie produktu w rzeczywistości wirtualnej     331
      11.3.4. Szybkie prototypowanie wyrobów – technologie przyrostowe     333
      11.3.5. Prototypy cyfrowe     334
      11.3.6. Kontrola jakości in-line – systemy wizyjne     335
      11.3.7. Prognozowanie zdolności jakościowej procesu – diagnostyka procesu     338
      11.3.8. Zdalne monitowanie i serwisowanie wyrobów     342
    11.4. Zarządzanie jakością w Rzeczywistości 4.0     343
      11.4.1. Potrzeba ewolucji koncepcji zarządzania jakością     343
      11.4.2. Nowe aspekty zasad zarządzania jakością     344
  Bibliografia     350
  Epilog. Zagrożenia i wyzwania w pogoni człowieka za jakością     353
  Bibliografia     358
  Załącznik     360
  Indeks     363
RozwińZwiń