Polski język migowy w doświadczeniach osób niesłyszących, ich rodziców i rehabilitantów

Polski język migowy w doświadczeniach osób niesłyszących, ich rodziców i rehabilitantów

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia Polski język migowy w doświadczeniach osób niesłyszących, ich rodziców i rehabilitantów to książka z zakresu surdopedagogiki, poruszająca problematykę miejsca, jakie w procesie wspomagania rozwoju osób niesłyszących i słabosłyszących zajmuje język migowy. Same autorki określają to miejsce jako istotne w odniesieniu do wczesnego wspomagania rozwoju, edukacji, budowania tożsamości, a także szeroko rozumianej integracji społecznej wyżej wymienionej grupy. Ilustracją dla ich rozważań teoretycznych stały się badania zrealizowane w paradygmacie interpretatywnym. Osoby z uszkodzonym słuchem, a także ich rodzice i rehabilitanci, jako osoby badane, podzieliły się z czytelnikami swoim subiektywnym spojrzeniem na znaczenie języka migowego we własnej biografii. Tak oto dla niektórych z badanych opowieść o miejscu języka migowego we własnych doświadczeniach stała się rodzajem walki o prawo do rozpowszechniania tego języka jako sposobu porozumiewania się mniejszości kulturowej w Polsce.


Rok wydania2021
Liczba stron180
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-4009-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział I. Status języka migowego 13
    1.1. Status języka migowego wśród innych języków    13
    1.2. Komunikacja rodzinna oparta na naturalnym języku migowym     15
    1.3. Kody sztuczne a porozumiewanie się osób z uszkodzonym słuchem    17
  Rozdział II. Język migowy jako wyznacznik kulturowy 25
    2.1. Historia polskiego języka migowego    25
    2.2. Zwyczaje w społeczności Głuchych     30
    2.3. Małżeństwo i rodzicielstwo     33
    2.4. Twórczość artystyczna    34
  Rozdział III. Dwujęzyczność osób niesłyszących     49
    3.1. Osoby niesłyszące jako mniejszość predysponowana do dwujęzyczności    49
    3.2. Przyswajanie języka migowego jako czynnik sprzyjający opanowywaniu języka fonicznego    52
    3.3. Miejsce języka migowego w edukacji dwujęzycznej osób niesłyszących     55
  Rozdział IV. Miejsce języka migowego w stymulowaniu rozwoju kompetencji komunikacyjnej i językowej dziecka niesłyszącego     61
    4.1. Kompetencja komunikacyjna    61
    4.2. Miejsce języka migowego we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka niesłyszącego     64
    4.3. Miejsce języka migowego w ocenie dojrzałości szkolnej dziecka niesłyszącego    74
  Rozdział V. Miejsce polskiego języka migowego w doświadczeniach osób niesłyszących, ich rodziców i rehabilitantów. Badania własne    79
    5.1. Miejsce polskiego języka migowego w doświadczeniach osób niesłyszących    79
    5.2. Miejsce polskiego języka migowego w doświadczeniach młodych dorosłych z implantem ślimakowym     119
    5.3. Miejsce polskiego języka migowego w doświadczeniach rodziców i rehabilitantów    127
  Rozdział 6. Przykłady dobrych praktyk    147
    6.1. Projekty edukacyjne i innowacje pedagogiczne    147
    6.2. Programy i projekty społeczne     158
  Zakończenie     163
  Bibliografia    167
  Spis ilustracji    177
  Summary (Polish Sign Language in the Experiences of People with Hearing Impairment, their Parents and Rehabilitators)     179
RozwińZwiń