Prawo autorskie w praktyce

-25%

RODZAJ DOSTĘPU

63,00  84,00

Format: pdf

Cena początkowa: 84,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 63,00 zł  


63,00

w tym VAT

Publikacja omawia złożone aspekty prawa autorskiego w odniesieniu do różnych rodzajów twórczości. Przedstawia praktyczne rozwiązania i wskazówki dla osób zainteresowanych konkretnymi dziedzinami, takimi jak: film, muzyka, fotografia, programy komputerowe, folklor i kulinaria.


Z książki czytelnik dowie się:
- jakie znaczenie dla prawa autorskiego ma sztuczna inteligencja;
- czy projekt budowlany i zrealizowany na jego podstawie budynek to dwa osobne utwory architektoniczne;
- czym jest „prawo panoramy”;
- kto jest dysponentem praw do wizerunku osoby historycznej.


Istotny walor opracowania stanowią także ilustracje, dzięki którym łatwiej jest zrozu­mieć praktyczne problemy w stosowaniu prawa autorskiego.


Publikacja zainteresuje prawników praktyków, którzy mają do czynienia z omawianymi zagadnieniami podczas wykonywania swoich czynności zawodowych. Będzie także cenną lekturą dla pracowników naukowych oraz studentów prawa, dziennikarstwa i kierunków artystycznych.


Rok wydania2023
Liczba stron416
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8328-258-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    11
  Wspomnienie Kazimierza Wroczyńskiego, założyciela ZAiKS-u (1926 r.) | str.    13
  Wstęp (Ewelina Szatkowska) | str.    15
   
  Rozdział I
  Utwór jako przedmiot prawa autorskiego. Zagadnienia podstawowe (Ewelina Szatkowska) | str.    17
   
  Rozdział II
  Architektura a prawo autorskie (Joanna Kostrzewska) | str.    31
  1.Utwór architektoniczny | str.    31
  2.Czy utwór architektoniczny musi być utrwalony na nośniku materialnym? | str.    33
  3.Czy projekt budowlany i zrealizowany na jego podstawie budynek to dwa osobne utwory architektoniczne? | str.    34
  4.Czy utworem architektonicznym może być projekt budowlany niezgodny z wymogami prawa budowlanego? Czy twórcą utworu architektonicznego może być osoba nieposiadająca odpowiednich uprawnień budowlanych? | str.    36
  5.Czy utworem architektonicznym mogą być tak powtarzalne obiekty jak budynki z wielkiej płyty? | str.    37
  6.Czy za twórcę utworu architektonicznego należy każdorazowo uznać osobę wskazaną jako projektant na egzemplarzu projektu budowlanego? | str.    38
  7.Kto będzie uznany za twórcę utworu architektonicznego w przypadku projektu budowlanego sporządzonego przez architekta według koncepcji inwestora? | str.    38
  8.Czy inwestor (lub inny projektant) może dokonać zmian w projekcie bez zgody twórcy? | str.    39
  9.Czy inwestor może zburzyć obiekt będący utworem architektonicznym bez zgody jego twórcy? | str.    40
   
  Rozdział III
  Fotografia a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska, Dagmara Jaroszewska-Choraś) | str.    42
  1.Fotografia i utwór fotograficzny | str.    42
  2.Twórczość zależna i inspiracja w fotografii | str.    50
  3.„Prawo panoramy”. Możliwość utrwalania i rozpowszechniania ujęć z przestrzeni publicznej | str.    54
  4.Fotografia reporterska oraz fotografia historyczna | str.    56
  5.Fotografia portretowa oraz prawo ochrony wizerunku | str.    60
   
  Rozdział IV
  Filmy, seriale oraz kreacje aktorskie a prawo autorskie (Dominika Szumała) | str.    63
  1.Wprowadzenie | str.    63
  2.Cytat filmowy w popkulturze | str.    63
  3.Ochrona tytułu filmowego | str.    66
  4.Inspiracja filmem i serialem | str.    66
  5.Maska artystyczna i wizerunek postaci | str.    68
  6.Pomysł na serial | str.    69
  7.Ekranizacja, remake, serial na zagranicznej licencji, format telewizyjny | str.    70
  8.Spory o tantiemy do utworu audiowizualnego | str.    73
   
  Rozdział V
  Postacie historyczne a prawo autorskie (Dominika Szumała) | str.    76
  1.Wprowadzenie | str.    76
  2.Wizerunek postaci historycznej | str.    76
  3.Zasady i formy ochrony wizerunku postaci historycznych | str.    77
  4.Wykorzystanie wizerunku postaci historycznych w filmach | str.    81
  5.Szczególne formy pośmiertnej ochrony wizerunku | str.    85
   
  Rozdział VI
  Postacie fikcyjne a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str.    87
  1.Wprowadzenie | str.    87
  2.Postać fikcyjna jako przedmiot prawa autorskiego | str.    90
  3.Postać fikcyjna a kreacja aktorska | str.    92
  4.Licencje oraz twórczość zależna i inspirowana postaciami fikcyjnymi | str.    93
  5.Parodia postaci fikcyjnych | str.    96
  6.Dozwolony użytek postaci fikcyjnych | str.    97
   
  Rozdział VII
  Muzea a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str.    101
  1.Wprowadzenie. Regulacje prawnoautorskie w muzeum | str.    101
  2.Status prawny eksponatów muzealnych i korzystanie ze zbiorów | str.    104
  3.Wystawa muzealna jako przedmiot prawa autorskiego. Ingerencja w treść wystawy oraz warunki ekspozycji obiektów | str.    111
  4.Twórczość pracownicza w muzeum | str.    115
  5.Prawne aspekty digitalizacji oraz komercyjne wykorzystanie dzieł sztuki | str.    116
   
  Rozdział VIII
  Muzyka a prawo autorskie (Małgorzata Węgrzak) | str.    120
  1.Wprowadzenie | str.    120
  2.Pojęcie praw autorskich w muzyce | str.    123
  3.Twórczość zależna w muzyce | str.    124
  4.Utwór muzyczny – studium przypadku | str.    126
  5.Utwór muzyczny a sztuczna inteligencja (AI) | str.    130
  6.Uwagi końcowe | str.    132
   
  Rozdział IX
  Moda a prawo autorskie (Dagmara Jaroszewska-Choraś) | str.    133
  1.Wprowadzenie | str.    133
  2.Pojęcie mody | str.    134
  3.Relacje pomiędzy prawem a modą w ujęciu historycznym | str.    134
  4.Granice inspiracji w modzie | str.    135
  5.Znaki towarowe w modzie | str.    142
  6.Przywłaszczenia kulturowe w modzie | str.    146
   
  Rozdział X
  Folklor, wiedza tradycyjna, sztuka ludowa, rękodzieło a prawo autorskie (Joanna Marszałek) | str.    148
  1.Pojęcie folkloru i sztuki ludowej | str.    148
  2.Prawnoautorska ochrona folkloru | str.    149
  3.Ochrona folkloru na przykładzie wybranych państw | str.    153
   
  Rozdział XI
  Kulinaria, przepisy a prawo autorskie (Dominika Szumała) | str.    157
  1.Wprowadzenie | str.    157
  2.Kulinaria jako procedury, metody i zasady działania | str.    158
  3.Ochrona przepisu kulinarnego | str.    158
  4.Wizualny aspekt potraw w prawie autorskim | str.    161
  5.Blogi kulinarne jako bazy danych oraz receptury jako know-how | str.    162
  6.Menu w świetle prawa autorskiego | str.    163
  7.Fotografia kulinarna | str.    165
  8.Wykorzystanie utworu lub wizerunku postaci przy tworzeniu produktów spożywczych | str.    166
   
  Rozdział XII
  Wykłady, prezentacje a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str.    168
  1.Wprowadzenie | str.    168
  2.Wykład jako przedmiot prawa autorskiego | str.    169
  3.Przygotowywanie prezentacji z uwzględnieniem zasad korzystania z utworów w celach dydaktycznych lub naukowych oraz prawa cytatu | str.    174
  4.Dozwolone korzystanie z wykładu | str.    181
   
  Rozdział XIII
  Opinia prawna a prawo autorskie (Małgorzata Węgrzak) | str.    183
  1.Wprowadzenie | str.    183
  2.Opinia prawna jako przedmiot prawa autorskiego | str.    184
  3.Opinie prawne w orzecznictwie i poglądach doktryny | str.    185
  4.Opinie prawne jako dokumenty urzędowe | str.    186
  5.Uwagi końcowe | str.    188
   
  Rozdział XIV
  Wyniki badań naukowych a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str.    190
  1.Pracowniczy utwór naukowy | str.    190
  2.Badania naukowe jako przedmiot prawa autorskiego | str.    191
  3.Cywilnoprawna ochrona wyników badań naukowych | str.    194
  4.Utwór naukowy a wynik prac rozwojowych | str.    195
  5.Prawo do wyników badań naukowych w regulaminach wybranych uczelni wyższych | str.    198
   
  Rozdział XV
  Badania archeologiczne a prawo autorskie (Paula Chmielowska) | str.    203
  1.Wprowadzenie | str.    203
  2.Zasady dokumentowania badań archeologicznych | str.    205
  3.Sprawozdanie z badań archeologicznych – utwór naukowy czy dokument urzędowy? | str.    207
  4.Twórcy zabytków i ich autorskie prawa osobiste | str.    213
  5.Uwagi końcowe | str.    218
  Rozdział XVI
  Sztuczna inteligencja a prawo autorskie (Anna Bober-Kotarbińska) | str.    219
  1.Pojęcie SI i pojęcie UM | str.    219
  2.Czym jest sztuczna inteligencja? | str.    220
  3.Czym jest uczenie maszynowe? | str.    221
  4.Jakie znaczenie dla prawa autorskiego ma sztuczna inteligencja? | str.    222
  5.Przykłady wykorzystania SI w procesach generowania dzieł artystycznych | str.    223
  6.Wątpliwości i regulacje prawne | str.    229
  7.Wybrane regulacje krajowe i regionalne | str.    232
  8.Uwagi końcowe | str.    235
   
  Rozdział XVII
  Gry komputerowe a prawo autorskie (Jacek Markowski) | str.    237
  1.Wprowadzenie | str.    237
  2.Plagiat jako forma naruszenia | str.    239
  3.Modyfikacja gier a prawo autorskie do gry komputerowej | str.    245
  4.Technologia blockchain i NFT a prawo autorskie do gier | str.    247
  5.Uwagi końcowe | str.    249
   
  Rozdział XVIII
  Sport a prawo autorskie (Mariusz Szatkowski) | str.    250
  1.Wprowadzenie | str.    250
  2.Sport a prawo autorskie – przegląd zagadnień do analizy | str.    252
  3.Widowisko sportowe i relacja z niego jako przedmiot ochrony autorskoprawnej | str.    253
  4.Odzież i sprzęt sportowy a prawo autorskie | str.    257
  5.Projekty architektoniczne obiektów sportowych a prawo autorskie | str.    259
  6.Opracowania sportowe a prawo autorskie | str.    262
  7.Codzienna działalność klubów i organizacji sportowych a prawo autorskie | str.    266
   
  Rozdział XIX
  E-sport a prawo autorskie (Jacek Markowski) | str.    268
  1.Wprowadzenie | str.    268
  2.Prawo autorskie w e-sporcie | str.    269
  3.Wizerunek e-sportowca | str.    272
  4.Pojęcie wizerunku w prawie polskim | str.    273
  5.Źródła ochrony wizerunku w prawie polskim | str.    274
  6.Prawo do wizerunku e-sportowca oraz formy eksploatacji wizerunku e-sportowca | str.    276
  7.Wizerunek małoletniego e-sportowca | str.    277
  8.Uwagi końcowe | str.    278
   
  Rozdział XX
  Portale społecznościowe, blogi i vlogi a prawo autorskie (Anna Podolska) | str.    279
  1.Wprowadzenie | str.    279
  2.Digitalizacja utworów a prawa autorskie | str.    283
  3.Ochrona różnych form twórczości artystycznej w Internecie | str.    286
  4.Udostępnianie treści w sieci | str.    288
  5.Licencje Creative Commons | str.    291
  6.Środki ochrony i odpowiedzialność za naruszenia prawa w sieci | str.    296
   
  Rozdział XXI
  Tatuaże a prawo autorskie (Joanna Marszałek) | str.    301
  1.Wprowadzenie | str.    301
  2.Tatuaż jako przedmiot prawa autorskiego | str.    303
  3.Wybrane spory dotyczące sztuki tatuowania | str.    306
   
  Rozdział XXII
  Wytwory natury (i ich ujęcia), dzieła zwierząt a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str.    311
  1.Spór o „chmury burzowe” w produkcji Stranger Things, czyli formy naturalne i ich ujęcia w prawie autorskim | str.    311
  2.Kompozycja z kwiatów jako przedmiot prawa autorskiego | str.    314
  3.Odmiany roślin w świetle prawa autorskiego | str.    317
  4.Status wytworów stworzonych przez zwierzęta | str.    318
  5.Uwagi końcowe | str.    322
  Literatura | str.    323
  Autorzy | str.    335
RozwińZwiń