POLECAMY
-25%
Autor:
Joanna Marszałek, Jacek Markowski, Anna Podolska, Ewelina Szatkowska, Dagmara Jaroszewska-Choraś, Anna Bober-Kotarbińska, Mariusz Szatkowski, Paula Chmielowska, Dominika Szumała, Joanna Kostrzewska, Małgorzata Węgrzak
Wydawca:
Format:
Publikacja omawia złożone aspekty prawa autorskiego w odniesieniu do różnych rodzajów twórczości. Przedstawia praktyczne rozwiązania i wskazówki dla osób zainteresowanych konkretnymi dziedzinami, takimi jak: film, muzyka, fotografia, programy komputerowe, folklor i kulinaria.
Z książki czytelnik dowie się:
- jakie znaczenie dla prawa autorskiego ma sztuczna inteligencja;
- czy projekt budowlany i zrealizowany na jego podstawie budynek to dwa osobne utwory architektoniczne;
- czym jest „prawo panoramy”;
- kto jest dysponentem praw do wizerunku osoby historycznej.
Istotny walor opracowania stanowią także ilustracje, dzięki którym łatwiej jest zrozumieć praktyczne problemy w stosowaniu prawa autorskiego.
Publikacja zainteresuje prawników praktyków, którzy mają do czynienia z omawianymi zagadnieniami podczas wykonywania swoich czynności zawodowych. Będzie także cenną lekturą dla pracowników naukowych oraz studentów prawa, dziennikarstwa i kierunków artystycznych.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 416 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8328-258-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Wspomnienie Kazimierza Wroczyńskiego, założyciela ZAiKS-u (1926 r.) | str. | 13 |
Wstęp (Ewelina Szatkowska) | str. | 15 |
Rozdział I | |
Utwór jako przedmiot prawa autorskiego. Zagadnienia podstawowe (Ewelina Szatkowska) | str. | 17 |
Rozdział II | |
Architektura a prawo autorskie (Joanna Kostrzewska) | str. | 31 |
1.Utwór architektoniczny | str. | 31 |
2.Czy utwór architektoniczny musi być utrwalony na nośniku materialnym? | str. | 33 |
3.Czy projekt budowlany i zrealizowany na jego podstawie budynek to dwa osobne utwory architektoniczne? | str. | 34 |
4.Czy utworem architektonicznym może być projekt budowlany niezgodny z wymogami prawa budowlanego? Czy twórcą utworu architektonicznego może być osoba nieposiadająca odpowiednich uprawnień budowlanych? | str. | 36 |
5.Czy utworem architektonicznym mogą być tak powtarzalne obiekty jak budynki z wielkiej płyty? | str. | 37 |
6.Czy za twórcę utworu architektonicznego należy każdorazowo uznać osobę wskazaną jako projektant na egzemplarzu projektu budowlanego? | str. | 38 |
7.Kto będzie uznany za twórcę utworu architektonicznego w przypadku projektu budowlanego sporządzonego przez architekta według koncepcji inwestora? | str. | 38 |
8.Czy inwestor (lub inny projektant) może dokonać zmian w projekcie bez zgody twórcy? | str. | 39 |
9.Czy inwestor może zburzyć obiekt będący utworem architektonicznym bez zgody jego twórcy? | str. | 40 |
Rozdział III | |
Fotografia a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska, Dagmara Jaroszewska-Choraś) | str. | 42 |
1.Fotografia i utwór fotograficzny | str. | 42 |
2.Twórczość zależna i inspiracja w fotografii | str. | 50 |
3.„Prawo panoramy”. Możliwość utrwalania i rozpowszechniania ujęć z przestrzeni publicznej | str. | 54 |
4.Fotografia reporterska oraz fotografia historyczna | str. | 56 |
5.Fotografia portretowa oraz prawo ochrony wizerunku | str. | 60 |
Rozdział IV | |
Filmy, seriale oraz kreacje aktorskie a prawo autorskie (Dominika Szumała) | str. | 63 |
1.Wprowadzenie | str. | 63 |
2.Cytat filmowy w popkulturze | str. | 63 |
3.Ochrona tytułu filmowego | str. | 66 |
4.Inspiracja filmem i serialem | str. | 66 |
5.Maska artystyczna i wizerunek postaci | str. | 68 |
6.Pomysł na serial | str. | 69 |
7.Ekranizacja, remake, serial na zagranicznej licencji, format telewizyjny | str. | 70 |
8.Spory o tantiemy do utworu audiowizualnego | str. | 73 |
Rozdział V | |
Postacie historyczne a prawo autorskie (Dominika Szumała) | str. | 76 |
1.Wprowadzenie | str. | 76 |
2.Wizerunek postaci historycznej | str. | 76 |
3.Zasady i formy ochrony wizerunku postaci historycznych | str. | 77 |
4.Wykorzystanie wizerunku postaci historycznych w filmach | str. | 81 |
5.Szczególne formy pośmiertnej ochrony wizerunku | str. | 85 |
Rozdział VI | |
Postacie fikcyjne a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. | 87 |
1.Wprowadzenie | str. | 87 |
2.Postać fikcyjna jako przedmiot prawa autorskiego | str. | 90 |
3.Postać fikcyjna a kreacja aktorska | str. | 92 |
4.Licencje oraz twórczość zależna i inspirowana postaciami fikcyjnymi | str. | 93 |
5.Parodia postaci fikcyjnych | str. | 96 |
6.Dozwolony użytek postaci fikcyjnych | str. | 97 |
Rozdział VII | |
Muzea a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. | 101 |
1.Wprowadzenie. Regulacje prawnoautorskie w muzeum | str. | 101 |
2.Status prawny eksponatów muzealnych i korzystanie ze zbiorów | str. | 104 |
3.Wystawa muzealna jako przedmiot prawa autorskiego. Ingerencja w treść wystawy oraz warunki ekspozycji obiektów | str. | 111 |
4.Twórczość pracownicza w muzeum | str. | 115 |
5.Prawne aspekty digitalizacji oraz komercyjne wykorzystanie dzieł sztuki | str. | 116 |
Rozdział VIII | |
Muzyka a prawo autorskie (Małgorzata Węgrzak) | str. | 120 |
1.Wprowadzenie | str. | 120 |
2.Pojęcie praw autorskich w muzyce | str. | 123 |
3.Twórczość zależna w muzyce | str. | 124 |
4.Utwór muzyczny – studium przypadku | str. | 126 |
5.Utwór muzyczny a sztuczna inteligencja (AI) | str. | 130 |
6.Uwagi końcowe | str. | 132 |
Rozdział IX | |
Moda a prawo autorskie (Dagmara Jaroszewska-Choraś) | str. | 133 |
1.Wprowadzenie | str. | 133 |
2.Pojęcie mody | str. | 134 |
3.Relacje pomiędzy prawem a modą w ujęciu historycznym | str. | 134 |
4.Granice inspiracji w modzie | str. | 135 |
5.Znaki towarowe w modzie | str. | 142 |
6.Przywłaszczenia kulturowe w modzie | str. | 146 |
Rozdział X | |
Folklor, wiedza tradycyjna, sztuka ludowa, rękodzieło a prawo autorskie (Joanna Marszałek) | str. | 148 |
1.Pojęcie folkloru i sztuki ludowej | str. | 148 |
2.Prawnoautorska ochrona folkloru | str. | 149 |
3.Ochrona folkloru na przykładzie wybranych państw | str. | 153 |
Rozdział XI | |
Kulinaria, przepisy a prawo autorskie (Dominika Szumała) | str. | 157 |
1.Wprowadzenie | str. | 157 |
2.Kulinaria jako procedury, metody i zasady działania | str. | 158 |
3.Ochrona przepisu kulinarnego | str. | 158 |
4.Wizualny aspekt potraw w prawie autorskim | str. | 161 |
5.Blogi kulinarne jako bazy danych oraz receptury jako know-how | str. | 162 |
6.Menu w świetle prawa autorskiego | str. | 163 |
7.Fotografia kulinarna | str. | 165 |
8.Wykorzystanie utworu lub wizerunku postaci przy tworzeniu produktów spożywczych | str. | 166 |
Rozdział XII | |
Wykłady, prezentacje a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. | 168 |
1.Wprowadzenie | str. | 168 |
2.Wykład jako przedmiot prawa autorskiego | str. | 169 |
3.Przygotowywanie prezentacji z uwzględnieniem zasad korzystania z utworów w celach dydaktycznych lub naukowych oraz prawa cytatu | str. | 174 |
4.Dozwolone korzystanie z wykładu | str. | 181 |
Rozdział XIII | |
Opinia prawna a prawo autorskie (Małgorzata Węgrzak) | str. | 183 |
1.Wprowadzenie | str. | 183 |
2.Opinia prawna jako przedmiot prawa autorskiego | str. | 184 |
3.Opinie prawne w orzecznictwie i poglądach doktryny | str. | 185 |
4.Opinie prawne jako dokumenty urzędowe | str. | 186 |
5.Uwagi końcowe | str. | 188 |
Rozdział XIV | |
Wyniki badań naukowych a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. | 190 |
1.Pracowniczy utwór naukowy | str. | 190 |
2.Badania naukowe jako przedmiot prawa autorskiego | str. | 191 |
3.Cywilnoprawna ochrona wyników badań naukowych | str. | 194 |
4.Utwór naukowy a wynik prac rozwojowych | str. | 195 |
5.Prawo do wyników badań naukowych w regulaminach wybranych uczelni wyższych | str. | 198 |
Rozdział XV | |
Badania archeologiczne a prawo autorskie (Paula Chmielowska) | str. | 203 |
1.Wprowadzenie | str. | 203 |
2.Zasady dokumentowania badań archeologicznych | str. | 205 |
3.Sprawozdanie z badań archeologicznych – utwór naukowy czy dokument urzędowy? | str. | 207 |
4.Twórcy zabytków i ich autorskie prawa osobiste | str. | 213 |
5.Uwagi końcowe | str. | 218 |
Rozdział XVI | |
Sztuczna inteligencja a prawo autorskie (Anna Bober-Kotarbińska) | str. | 219 |
1.Pojęcie SI i pojęcie UM | str. | 219 |
2.Czym jest sztuczna inteligencja? | str. | 220 |
3.Czym jest uczenie maszynowe? | str. | 221 |
4.Jakie znaczenie dla prawa autorskiego ma sztuczna inteligencja? | str. | 222 |
5.Przykłady wykorzystania SI w procesach generowania dzieł artystycznych | str. | 223 |
6.Wątpliwości i regulacje prawne | str. | 229 |
7.Wybrane regulacje krajowe i regionalne | str. | 232 |
8.Uwagi końcowe | str. | 235 |
Rozdział XVII | |
Gry komputerowe a prawo autorskie (Jacek Markowski) | str. | 237 |
1.Wprowadzenie | str. | 237 |
2.Plagiat jako forma naruszenia | str. | 239 |
3.Modyfikacja gier a prawo autorskie do gry komputerowej | str. | 245 |
4.Technologia blockchain i NFT a prawo autorskie do gier | str. | 247 |
5.Uwagi końcowe | str. | 249 |
Rozdział XVIII | |
Sport a prawo autorskie (Mariusz Szatkowski) | str. | 250 |
1.Wprowadzenie | str. | 250 |
2.Sport a prawo autorskie – przegląd zagadnień do analizy | str. | 252 |
3.Widowisko sportowe i relacja z niego jako przedmiot ochrony autorskoprawnej | str. | 253 |
4.Odzież i sprzęt sportowy a prawo autorskie | str. | 257 |
5.Projekty architektoniczne obiektów sportowych a prawo autorskie | str. | 259 |
6.Opracowania sportowe a prawo autorskie | str. | 262 |
7.Codzienna działalność klubów i organizacji sportowych a prawo autorskie | str. | 266 |
Rozdział XIX | |
E-sport a prawo autorskie (Jacek Markowski) | str. | 268 |
1.Wprowadzenie | str. | 268 |
2.Prawo autorskie w e-sporcie | str. | 269 |
3.Wizerunek e-sportowca | str. | 272 |
4.Pojęcie wizerunku w prawie polskim | str. | 273 |
5.Źródła ochrony wizerunku w prawie polskim | str. | 274 |
6.Prawo do wizerunku e-sportowca oraz formy eksploatacji wizerunku e-sportowca | str. | 276 |
7.Wizerunek małoletniego e-sportowca | str. | 277 |
8.Uwagi końcowe | str. | 278 |
Rozdział XX | |
Portale społecznościowe, blogi i vlogi a prawo autorskie (Anna Podolska) | str. | 279 |
1.Wprowadzenie | str. | 279 |
2.Digitalizacja utworów a prawa autorskie | str. | 283 |
3.Ochrona różnych form twórczości artystycznej w Internecie | str. | 286 |
4.Udostępnianie treści w sieci | str. | 288 |
5.Licencje Creative Commons | str. | 291 |
6.Środki ochrony i odpowiedzialność za naruszenia prawa w sieci | str. | 296 |
Rozdział XXI | |
Tatuaże a prawo autorskie (Joanna Marszałek) | str. | 301 |
1.Wprowadzenie | str. | 301 |
2.Tatuaż jako przedmiot prawa autorskiego | str. | 303 |
3.Wybrane spory dotyczące sztuki tatuowania | str. | 306 |
Rozdział XXII | |
Wytwory natury (i ich ujęcia), dzieła zwierząt a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. | 311 |
1.Spór o „chmury burzowe” w produkcji Stranger Things, czyli formy naturalne i ich ujęcia w prawie autorskim | str. | 311 |
2.Kompozycja z kwiatów jako przedmiot prawa autorskiego | str. | 314 |
3.Odmiany roślin w świetle prawa autorskiego | str. | 317 |
4.Status wytworów stworzonych przez zwierzęta | str. | 318 |
5.Uwagi końcowe | str. | 322 |
Literatura | str. | 323 |
Autorzy | str. | 335 |