System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom 2. Ustrój samorządu terytorialnego

RODZAJ DOSTĘPU

212,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 212,00 zł  


212,00

w tym VAT

Drugi tom Systemu Prawa Samorządu Terytorialnego prezentuje zagadnienia ustroju samorządu terytorialnego, w tym m.in.:
• wybory organów jednostek samorządu terytorialnego; referendum lokalne;
• organy samorządu terytorialnego i ich aparat pomocniczy – urzędy i jednostki pomocnicze;
• zespolenie w samorządzie terytorialnym;
• formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego, obszary metropolitalne;
• zadania jednostek samorządu terytorialnego;
• formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego, w tym bezpośrednią i pośrednią;
• zasoby (osobowe, majątkowe, finansowe, informacyjne) oraz mienie jednostek samorządu terytorialnego;
• źródła finansowania i komunalną gospodarkę finansową;
• działalność gospodarczą samorządu terytorialnego;
• zagadnienia dotyczące pracowników samorządowych.


W skład zespołu reakcyjnego i autorskiego wchodzą wybitni przedstawiciele praktyki oraz nauki, gwarantując najwyższy poziom merytoryczny oraz wysoki walor praktyczny publikacji.


Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla przedstawicieli zawodów prawniczych: adwokatów, radców prawnych obsługujących podstawowe jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, sędziów. Zainteresuje także pracowników samorządowych, radnych oraz przedstawicieli nauki prawa zainteresowanych omawianą tematyką.


Rok wydania2022
Liczba stron1060
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8286-903-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów  | str.    15
  Rozdział 1
  Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej i miejsce w nim samorządu terytorialnego  | str.    23
  1.1.     Ustrój państwa a ustrój terytorialny  | str.    26
  1.1.1.    Ustrój państwa i miejsce w nim ustroju terytorialnego  | str.    26
  1.1.2.    Ustrój terytorialny w polskich konstytucjach XX w.  | str.    28
  1.1.3.    Treść pojęcia ustroju terytorialnego  | str.    29
  1.1.4.    Zasady polskiego ustroju terytorialnego – wprowadzenie  | str.    30
  1.2.     Zasady pomocniczości i decentralizacji  | str.    31
  1.2.1.    Zasada pomocniczości (subsydiarności) – ideowe źródła i treść  | str.    31
  1.2.2.    Zasada decentralizacji  | str.    33
  1.2.2.1.    Konstytucyjne ujęcie i jego historia  | str.    33
  1.2.2.2.    Treść zasady decentralizacji  | str.    37
  1.2.3.    Zasada jednolitości (unitarności)  | str.    41
  1.2.3.1.    Pojęcie państwa jednolitego (unitarnego)  | str.    41
  1.2.3.2.    Państwo federalne i z regionami autonomicznymi  | str.    42
  1.2.3.3.    Podział władz w państwie jednolitym i federalnym  | str.    44
  1.2.3.4.    Przedstawiciel rządu w województwie – wojewoda i wojewódzka administracja rządowa  | str.    45
  1.3.     Zadania i kompetencje terytorialnych władz publicznych i ich organów – kryteria podziału  | str.    48
  1.3.1.    Uwagi wprowadzające  | str.    48
  1.3.2.    Administracja świadcząca  | str.    50
  1.3.3.    Administracja orzecznicza  | str.    52
  1.3.4.    Zadania własne i zlecone  | str.    54
  1.3.5.    Administracja rozwoju cywilizacyjnego  | str.    55
  1.4.     Podział terytorialny  | str.    57
  1.4.1.    Pojęcie  | str.    57
  1.4.2.    Zasadniczy podział terytorialny  | str.    58
  1.4.3.    Inne rodzaje podziałów  | str.    59
  1.4.4.    Kontekst historyczny  | str.    60
  1.4.5.    Kontekst prawnoporównawczy  | str.    61
  1.4.6.    Konstytucyjne unormowanie  | str.    63
  1.4.7.    Aktualny kształt podziału terytorialnego  | str.    66
  1.4.8.    Podział na województwa  | str.    66
  1.4.9.    Podział na jednostki NUTS  | str.    69
  1.4.10.   Podział na powiaty  | str.    70
  1.4.11.   Podział na gminy  | str.    72
  Rozdział 2
  Referendum lokalne i wybory powszechne organów jednostek samorządu terytorialnego  | str.    73
  2.1.     Referendum lokalne  | str.    80
  2.1.1.    Uwagi ogólne  | str.    80
  2.1.2.    Podstawy prawne referendum lokalnego w Polsce  | str.    83
  2.1.3.    Prawo do udziału w referendum lokalnym a członkostwo wspólnoty samorządowej  | str.    89
  2.1.4.    Przedmiot referendum lokalnego  | str.    93
  2.1.4.1.    Referendum obligatoryjne  | str.    93
  2.1.4.2.    Referendum fakultatywne o charakterze rozstrzygającym (stanowczym)  | str.    95
  2.1.4.3.    Referendum konsultacyjne  | str.    108
  2.1.5.    Referendum lokalne a konsultacje społeczne (zastępowalność/konkurencyjność)  | str.    117
  2.1.6.    Inicjatywa referendalna. Weryfikacja wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum. Rozstrzygnięcie w sprawie przeprowadzenia referendum i jego weryfikacja  | str.    121
  2.1.7.    Procedura przeprowadzania referendum lokalnego. Ważność referendum, wynik referendum i jego skutki  | str.    134
  2.1.8.    Zakończenie  | str.    143
  2.2.     Wybory powszechne organów jednostek samorządu terytorialnego  | str.    144
  2.2.1.    Uwagi wprowadzające  | str.    144
  2.2.2.    Źródła samorządowego prawa wyborczego  | str.    144
  2.2.3.    Zasady samorządowego prawa wyborczego  | str.    148
  2.2.4.    Czynne prawo wyborcze i bierne prawo wyborcze  | str.    152
  2.2.4.1.    Czynne prawo wyborcze  | str.    152
  2.2.4.2.    Bierne prawo wyborcze  | str.    166
  2.2.5.    Administracja wyborcza  | str.    168
  2.2.6.    Zarządzenie wyborów i kalendarz wyborczy  | str.    178
  2.2.7.    Finansowanie wyborów  | str.    180
  2.2.8.    Ustalenie liczby radnych wybieranych do organów stanowiących j.s.t.  | str.    180
  2.2.9.    System wyborczy i okręgi wyborcze  | str.    181
  2.2.10.   Przebieg wyborów  | str.    184
  2.2.10.1.   Zgłaszanie i rejestracja list kandydatów  | str.    184
  2.2.10.2.   Kampania wyborcza i jej finansowanie  | str.    190
  2.2.10.3.   Obsadzanie mandatów bez głosowania  | str.    197
  2.2.10.4.   Głosowanie  | str.    198
  2.2.10.5.   Ustalanie wyników głosowania i wyborów  | str.    199
  2.2.10.6.   Protesty wyborcze i stwierdzanie ważności wyborów  | str.    202
  2.2.11.   Wygaśnięcie mandatu radnego  | str.    205
  2.2.12.   Wybory uzupełniające i przedterminowe  | str.    206
  2.2.13.   Niepołączalność mandatu radnego  | str.    208
  2.2.14.   Przepisy karne  | str.    210
  2.2.15.   Zakończenie  | str.    211
  Rozdział 3
  Organy samorządu terytorialnego i ich aparat pomocniczy  | str.    213
  3.1.     Organy stanowiące  | str.    215
  3.1.1.    Źródła norm określających ustrój organów stanowiących  | str.    215
  3.1.2.    Funkcje organów stanowiących  | str.    225
  3.1.3.    Tryb pracy organów stanowiących  | str.    237
  3.1.4.    Formy działania organów stanowiących  | str.    240
  3.1.5.    Organy pomocnicze rad i sejmików  | str.    243
  3.1.6.    Organy uchwałodawcze w jednostkach pomocniczych gminy  | str.    248
  3.2.     Organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego i ich aparat pomocniczy  | str.    250
  3.2.1.    Uwagi ogólne  | str.    250
  3.2.2.    Wybór zarządu  | str.    251
  3.2.3.    Skład zarządu  | str.    254
  3.2.4.    Zadania organu wykonawczego  | str.    255
  3.2.5.    Pozycja ustrojowa oraz zadania starosty powiatu i marszałka województwa  | str.    259
  3.2.6.    Aparat pomocniczy organów wykonawczych  | str.    263
  3.2.7.    Sposoby wypowiadania się organów wykonawczych  | str.    268
  3.2.7.1.    Uwagi wstępne  | str.    268
  3.2.7.2.    Zarządzenia wójta  | str.    268
  3.2.7.3.    Uchwały zarządu  | str.    271
  3.2.8.    Ograniczenia wynikające z pełnienia funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz członkostwa w zarządzie jednostki samorządu terytorialnego  | str.    277
  3.2.9.    Odwołanie zarządu  | str.    287
  3.2.10.   Złożenie rezygnacji z członkostwa w zarządzie  | str.    298
  Rozdział 4
  Zespolenie w samorządzie terytorialnym  | str.    300
  4.1.     Ustalenia terminologiczno-‑pojęciowe  | str.    303
  4.2.     Zespolenie w ramach powiatowej administracji zespolonej  | str.    313
  4.2.1.    Kilka kolejnych refleksji systemowych i terminologicznych  | str.    313
  4.2.2.    Kontekst zespolenia związanego ze zwierzchnictwem (w ramach powiatowej administracji zespolonej)  | str.    320
  4.2.2.1.    Przebieg rządowo-samorządowego zespolenia  | str.    320
  4.2.2.2.    Zwierzchnictwo starosty względem powiatowych służb, inspekcji i straży  | str.    335
  4.2.2.3.    Zespolenie w perspektywie organizacji i funkcjonowania komisji bezpieczeństwa i porządku  | str.    348
  4.2.2.4.    Zespolenie w perspektywie powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego  | str.    353
  4.2.3.    Samorządowy zakres powiatowej administracji zespolonej  | str.    354
  4.3.     Zespolenie w administracji samorządowej – kontekst art. 3 u.s.w.  | str.    358
  4.4.     Zespolenie w administracji samorządowej – przykłady instytucjonalizacji wspólnej obsługi i centrów usług społecznych  | str.    361
  4.5.     Podsumowanie i wnioski  | str.    365
  Rozdział 5
  Formy współdziałania j.s.t. i obszary metropolitalne  | str.    371
  5.1.     Uwagi wstępne  | str.    375
  5.2.     Związki międzygminne, związki powiatów i związki powiatowo-‑gminne  | str.    379
  5.2.1.    Pojęcie, kontekst normatywny oraz rodzaje związków  | str.    379
  5.2.2.    Etapy tworzenia związku oraz materia statutowa – elementy  | str.    388
  5.2.3.    Organy związku i ich kompetencje  | str.    395
  5.2.4.    Wybrane aspekty z zakresu problematyki nadzorczej nad działalnością związku  | str.    402
  5.3.     Porozumienie – rodzaje i charakter prawny  | str.    404
  5.4.     Stowarzyszenia j.s.t.  | str.    408
  5.4.1.    Kontekst normatywny  | str.    408
  5.4.2.    Przesłanki tworzenia stowarzyszeń i ich charakter prawny. Elementy proceduralne  | str.    413
  5.4.3.    Statut – elementy  | str.    419
  5.4.4.    Organizacja i zadania  | str.    421
  5.4.5.    Kontrola i nadzór  | str.    423
  5.5.     Koncepcja obszarów metropolitalnych  | str.    425
  5.5.1.    Metropolia, obszar metropolitalny, aglomeracja – uwagi terminologiczne  | str.    425
  5.5.2.    Specyfika obszarów metropolitalnych  | str.    429
  5.5.3.    Rodzaje aglomeracji miejskich  | str.    430
  5.5.4.    Przegląd wybranych koncepcji zarządzania obszarami metropolitalnymi w Polsce  | str.    433
  5.5.4.1.    Wprowadzenie  | str.    433
  5.5.4.2.    Pierwsze koncepcje zarządzania obszarami metropolitalnymi  | str.    434
  5.5.4.3.    Funkcjonalna koncepcja zarządzania obszarami metropolitalnymi M. Kuleszy  | str.    436
  5.5.4.4.    Powiat metropolitalny Górnego Śląska i Zagłębia  | str.    437
  5.5.4.5.    Ustawa o związkach metropolitalnych z 9.10.2015 r.  | str.    439
  5.5.4.6.    Związek metropolitalny w województwie śląskim  | str.    441
  5.5.4.6.1.   Wprowadzenie  | str.    441
  5.5.4.6.2.   Podstawa prawna działania związku metropolitalnego w województwie śląskim  | str.    442
  5.5.4.6.3.   Charakter prawny związku metropolitalnego w województwie śląskim  | str.    446
  5.5.4.6.4.   Zadania związku metropolitalnego w województwie śląskim  | str.    452
  5.5.4.6.5.   Organy związku metropolitalnego – rodzaje i funkcje  | str.    455
  5.5.4.6.6.   Materia statutowa związku  | str.    461
  Rozdział 6
  Zadania samorządu terytorialnego  | str.    464
  6.1.     Zadania samorządu terytorialnego a zadania terenowej administracji rządowej  | str.    470
  6.2.     Podział zadań pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego  | str.    475
  6.3.     Pojęcia zakresu działania, zadań, właściwości oraz kompetencji  | str.    485
  6.3.1.    Uwaga wstępna  | str.    485
  6.3.2.    Zakres działania  | str.    485
  6.3.3.    Zadania  | str.    490
  6.3.4.    Właściwość  | str.    490
  6.3.5.    Kompetencja  | str.    495
  6.4.     Przedmiotowy podział zadań  | str.    498
  6.4.1.    Uwaga wstępna  | str.    498
  6.4.2.    Zadania własne a zadania zlecone w drodze ustawy  | str.    498
  6.4.2.1.    Zadania własne  | str.    498
  6.4.2.2.    Zadania zlecone w drodze ustawy  | str.    501
  6.4.3.    Zadania wynikające z ustaw a zadania wykonywane w drodze współdziałania  | str.    506
  6.4.3.1.    Zadania wykonywane na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej (porozumienie administracyjne)  | str.    506
  6.4.3.2.    Zadania wykonywane na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego (porozumienie komunalne)  | str.    510
  6.5.     Zadania obowiązkowe a zadania dobrowolne  | str.    514
  6.6.     Zadania o charakterze użyteczności publicznej a zadania wykonywane poza sferą użyteczności publicznej – charakterystyka pojęć podstawowych  | str.    518
  6.7.     Zasada wykonywania zadań publicznych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego w świetle przedmiotowego podziału zadań  | str.    527
  6.8.     Podmiotowy podział zadań samorządu terytorialnego  | str.    532
  6.9.     Zadania miasta na prawach powiatu  | str.    533
  6.10.   Zadania gmin o specjalnym statusie  | str.    540
  6.10.1.   Uwagi wprowadzające  | str.    540
  6.10.2.   Zadania miasta stołecznego Warszawy  | str.    541
  6.10.3.   Zadania gmin uzdrowiskowych i posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej  | str.    544
  Rozdział 7
  Formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego  | str.    548
  7.1.     Realizacja zadań przez jednostki samorządu terytorialnego: kwestie pojęciowe  | str.    557
  7.1.1.    Formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego – przedmiot badań nauki prawa administracyjnego i nauki publicznego prawa gospodarczego  | str.    557
  7.1.2.    Formy działania a sposoby (metody) działań w świetle nauki prawa administracyjnego i nauki publicznego prawa gospodarczego  | str.    559
  7.1.3.    Zasady i formy wykonywania gospodarki komunalnej  | str.    565
  7.1.3.1.    Uwagi wstępne  | str.    565
  7.1.3.2.    Znaczenie pojęć zasad i form  | str.    566
  7.1.4.    Sposoby wykonywania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego  | str.    569
  7.2.     Podstawa wyboru sposobu i formy wykonywania zadania przez jednostkę samorządu terytorialnego  | str.    576
  7.3.     Jednostki organizacyjne  | str.    582
  7.3.1.    Pojęcie jednostki organizacyjnej  | str.    582
  7.3.2.    Kategorie jednostek organizacyjnych  | str.    587
  7.3.3.    Kontrowersje pojęciowe związane z jednostkami organizacyjnymi  | str.    591
  7.4.     Umowy zawierane przez jednostki samorządu terytorialnego: pojęcie, podstawy zawierania, typy (art. 3 u.g.k. i regulacja szczególna)  | str.    595
  7.4.1.    Prywatyzacja zadań publicznych – zagadnienia pojęciowe i uwarunkowania ustrojowe  | str.    595
  7.4.2.    Podstawy „powierzania wykonywania zadań”; samodzielność organizacyjna jednostek samorządu terytorialnego i determinacja prawna umownego powierzenia zadań  | str.    601
  7.4.2.1.    „Wolność działalności gospodarczej” a samodzielność organizacyjna jednostek samorządu terytorialnego  | str.    601
  7.4.2.2.    Działania organizatorskie jednostek samorządu terytorialnego poprzedzające wybór wykonawcy  | str.    605
  7.4.2.3.    Ustrojowe uwarunkowania zlecania wykonywania zadań własnych podmiotom zewnętrznym  | str.    607
  7.4.3.    Umowy w celu powierzenia wykonywania zadań  | str.    613
  7.4.3.1.    Publicznoprawne ramy umownego powierzania wykonywania zadań z zakresu gospodarki komunalnej; zasada związania administracji prawem i zasada swobody umów  | str.    613
  7.4.3.2.    Charakterystyka systemowa umów: zamówień publicznych; umów koncesji; umów o partnerstwie publiczno- prywatnym  | str.    621
  7.4.3.2.1.   Zagadnienia pojęciowe  | str.    621
  7.4.3.2.2.   Elementy regulacji ustaw wskazanych w art. 3 u.g.k., w szczególności Prawa zamówień publicznych, przemawiające za zastosowaniem tych umów do powierzania wykonywania zadań z zakresu gospodarki komunalnej. Podsumowanie  | str.    627
  Rozdział 8
  Zasoby jednostek samorządu terytorialnego  | str.    639
  8.1.     Uwagi wprowadzające  | str.    644
  8.2.     Zasoby informacyjne samorządu terytorialnego  | str.    645
  8.2.1.    Zasoby informacyjne – zagadnienia podstawowe  | str.    645
  8.2.2.    Klasyfikacja zasobów informacyjnych samorządu terytorialnego  | str.    650
  8.2.3.    Procesy informacyjne realizowane przez samorząd terytorialny  | str.    662
  8.2.4.    Infrastruktura informacyjna administracji samorządowej  | str.    678
  8.3.     Zasoby majątkowe jednostek samorządu terytorialnego  | str.    680
  8.3.1.    Pojęcie mienia samorządowego  | str.    680
  8.3.2.    Pochodzenie mienia jednostek samorządu terytorialnego  | str.    687
  8.3.3.    Zasady zarządzania mieniem samorządowym  | str.    695
  8.3.4.    Reprezentacja jednostek samorządu terytorialnego w sprawach majątkowych  | str.    701
  8.3.5.    Sądowa ochrona samodzielności jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zarządzania mieniem  | str.    703
  8.4.     Zasoby terenowe jednostek samorządu terytorialnego  | str.    707
  8.4.1.    Terytorium jako element definiujący jednostkę samorządu terytorialnego a zasób jej nieruchomości  | str.    707
  8.4.2.    Gospodarowanie przez organy jednostki samorządu terytorialnego nieruchomościami niewchodzącymi w skład jej zasobu nieruchomości  | str.    708
  8.4.2.1.    Uwagi wprowadzające  | str.    708
  8.4.2.2.    Kształtowanie ładu przestrzennego  | str.    709
  8.4.2.3.    Kształtowanie krajobrazu  | str.    723
  8.4.2.4.    Rewitalizacja  | str.    728
  8.4.3.    Gospodarowanie przez organy jednostki samorządu terytorialnego nieruchomościami wchodzącymi w skład jej zasobu nieruchomości  | str.    736
  8.4.3.1.    Uwagi wprowadzające  | str.    736
  8.4.3.2.    Sprzedaż jako przykład czynności prawnej dotyczącej nieruchomości wchodzącej w skład zasobu nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego  | str.    739
  8.4.3.3.    Wycena jako przykład czynności faktycznej dotyczącej nieruchomości wchodzącej w skład zasobu nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego  | str.    744
  Rozdział 9
  Źródła finansowania i zasady komunalnej gospodarki budżetowej  | str.    747
  9.1.     Uwagi wprowadzające  | str.    749
  9.2.     Źródła i zasady finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego  | str.    750
  9.2.1.    Konstytucyjne zasady finansowania oraz zasady wynikające z Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego  | str.    750
  9.2.2.    Ustawowo uszczegółowione źródła finansowania gmin, powiatów i województw samorządowych  | str.    756
  9.2.3.    Prawnofinansowe kategorie źródeł finansowania samorządów w perspektywie konstytucyjnej  | str.    761
  9.3.     Podstawowe zasady prowadzenia komunalnej gospodarki budżetowej  | str.    765
  9.3.1.    Zasady prowadzenia gospodarki budżetowej (finansowej)  | str.    765
  9.3.2.    Zasady budżetowe  | str.    767
  9.4.     Budżet jednostki samorządu terytorialnego i jego znaczenie. Kategorie wydatków samorządowych  | str.    771
  9.4.1.    Istota budżetu – definicja, elementy, zasada skorelowania wielkości budżetowych  | str.    771
  9.4.2.    Uchwała budżetowa jako forma autoryzacji budżetu – jej znaczenie oraz charakter prawny  | str.    773
  9.4.3.    Procedura budżetowa  | str.    777
  9.4.4.    Kategorie i rodzaje wydatków samorządowych – zarys  | str.    781
  9.5.     Budżet obywatelski i fundusz sołecki jako instytucje partycypacji społeczności lokalnej  | str.    783
  9.5.1.    Analiza porównawcza budżetu obywatelskiego i funduszu sołeckiego  | str.    783
  9.5.2.    Definicje i zakres stosowania  | str.    788
  9.5.3.    Procedury zgłaszania i wyboru zadań  | str.    790
  9.5.4.    Charakter prawny wydatków na realizację wybranych zadań  | str.    795
  9.6.     Budżetowe formy organizacyjne finansowania zadań samorządowych  | str.    796
  9.6.1.    Istota budżetowych form finansowania zadań samorządowych w kontekście zasady zupełności budżetu  | str.    796
  9.6.2.    Jednostka budżetowa jako podstawowa forma finansowania zadań samorządowych  | str.    799
  9.6.3.    Samorządowy zakład budżetowy jako formuła dla odpłatnej działalności samorządów  | str.    801
  9.7.     Szczególne znaczenie subwencji i dotacji w systemie budżetowym jednostek samorządu terytorialnego  | str.    803
  9.7.1.    Uwagi definicyjne i porównawcze  | str.    803
  9.7.2.    Subwencje w systemie finansowania samorządów  | str.    810
  9.7.3.    Dotacje jako kategoria dochodów oraz wydatków samorządowych  | str.    820
  Rozdział 10
  Działalność gospodarcza samorządu terytorialnego  | str.    833
  10.1.   Uwagi wstępne  | str.    838
  10.2.   Uwagi historycznoprawne  | str.    844
  10.3.   Działalność gospodarcza samorządu terytorialnego z perspektywy Konstytucji RP z 2.04.1997 r.  | str.    852
  10.4.   Uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej przez gminę  | str.    860
  10.4.1.   Uwagi wstępne  | str.    860
  10.4.2.   Granice prowadzenia działalności gospodarczej – analiza na tle orzecznictwa sądowego  | str.    861
  10.4.2.1.   Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego  | str.    861
  10.4.2.2.   Orzecznictwo Sądu Najwyższego i sądów powszechnych  | str.    865
  10.4.2.3.   Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego i sądów administracyjnych  | str.    871
  10.4.3.   Granice prowadzenie działalności gospodarczej przez gminę – analiza na tle piśmiennictwa  | str.    873
  10.4.4.   Uwagi końcowe  | str.    916
  10.5.   Działalność gospodarcza powiatu  | str.    919
  10.5.1.   Uwagi wstępne  | str.    919
  10.5.2.   Granice prowadzenia działalności gospodarczej przez powiat  | str.    920
  10.5.3.   Uwagi końcowe  | str.    928
  10.6.   Działalność gospodarcza województwa  | str.    929
  10.6.1.   Uwagi wstępne  | str.    929
  10.6.2.   Granice prowadzenia działalności gospodarczej przez województwo  | str.    930
  10.6.3.   Uwagi końcowe  | str.    940
  10.7.   Podsumowanie  | str.    940
  Rozdział 11
  Pracownicy samorządowi  | str.    947
  11.1.   Uwagi wprowadzające  | str.    953
  11.2.   Kształtowanie się pozycji prawnej pracowników samorządowych  | str.    954
  11.2.1.   Pracownicy samorządowi w okresie międzywojnia  | str.    954
  11.2.2.   Koncepcje dotyczące określenia statusu pracowników samorządowych w związku z reaktywowaniem samorządu terytorialnego  | str.    965
  11.2.3.   Rozwiązania przyjęte w ustawie z 22.03.1990 r. o pracownikach samorządowych  | str.    969
  11.2.4.   Zmiany dotyczące pracowników samorządowych wprowadzone w związku z utworzeniem samorządu powiatowego i samorządu województwa  | str.    973
  11.2.5.   Uchwalenie ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych  | str.    976
  11.3.   Pojęcie pracownika samorządowego  | str.    979
  11.3.1.   Pracownik samorządowy pracownikiem administracji publicznej  | str.    979
  11.3.2.   Ustawowe określenie pracownika samorządowego  | str.    981
  11.3.3.   Kategorie pracowników samorządowych  | str.    983
  11.3.4.   Szczególne grupy pracowników samorządowych  | str.    984
  11.3.5.   Podmioty wykonujące czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników samorządowych  | str.    988
  11.4.   Nawiązywanie stosunku pracy z pracownikami samorządowymi  | str.    991
  11.4.1.   Konstytucyjne prawo dostępu do służby publicznej  | str.    991
  11.4.2.   Warunki zatrudnienia na stanowisku pracownika samorządowego  | str.    995
  11.4.3.   Nabór kandydatów  | str.    997
  11.4.4.   Służba przygotowawcza pracowników samorządowych  | str.    999
  11.4.5.   Nawiązanie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę  | str.    1001
  11.4.6.   Nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania  | str.    1003
  11.4.7.   Nawiązanie stosunku pracy na podstawie wyboru  | str.    1004
  11.5.   Przekształcenie stosunku pracy pracowników samorządowych  | str.    1008
  11.5.1.   Awans wewnętrzny  | str.    1008
  11.5.2.   Powierzenie wykonywania innej pracy  | str.    1010
  11.5.3.   Przeniesienie do pracy w innej jednostce  | str.    1011
  11.5.4.   Zawieszenie stosunku pracy  | str.    1014
  11.6.   Obowiązki i ograniczenia pracowników samorządowych  | str.    1015
  11.6.1.   Uwagi ogólne  | str.    1015
  11.6.2.   Obowiązki wynikające z ustawy o pracownikach samorządowych  | str.    1018
  11.6.3.   Wykonywanie poleceń służbowych  | str.    1022
  11.6.4.   Podleganie okresowej ocenie  | str.    1024
  11.6.5.   Zakaz podległości służbowej między osobami bliskimi  | str.    1026
  11.6.6.   Zakaz wykonywania zajęć sprzecznych z obowiązkami ustawowymi  | str.    1026
  11.6.7.   Składanie oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i o stanie majątkowym  | str.    1027
  11.6.8.   Obowiązki wynikające z Kodeksu pracy  | str.    1029
  11.6.9.   Obowiązki związane z wykonywaniem zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego  | str.    1030
  11.7.   Uprawnienia pracownicze pracowników samorządowych  | str.    1031
  11.7.1.   Uprawnienia ogólne  | str.    1031
  11.7.2.   Uprawnienia płacowe określone w ustawie o pracownikach samorządowych  | str.    1032
  11.8.   Odpowiedzialność prawna pracowników samorządowych  | str.    1035
  11.8.1.   Uwagi ogólne  | str.    1035
  11.8.2.   Odpowiedzialność „kodeksowa”  | str.    1036
  11.8.3.   Odpowiedzialność majątkowa za rażące naruszanie prawa  | str.    1039
  11.8.4.   Odpowiedzialność karna  | str.    1040
  11.8.5.   Dochodzenie roszczeń ze stosunku pracy pracowników samorządowych  | str.    1042
  11.9.   Ustanie stosunku pracy pracowników samorządowych  | str.    1043
  11.9.1.   Uwagi ogólne  | str.    1043
  11.9.2.   Ustanie stosunku pracy na podstawie wyboru  | str.    1044
  11.9.3.   Ustanie stosunku pracy na podstawie powołania  | str.    1046
  11.9.4.   Ustanie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę  | str.    1049
  11.10. Podsumowanie  | str.    1049
  Autorzy  | str.    1053
RozwińZwiń