POLECAMY
Autor:
Grzegorz Suliński, Krzysztof Skotnicki, Andrzej Kidyba, Bogdan Dolnicki, Piotr Lisowski, Monika Augustyniak, Paweł Fajgielski, Anna Wierzbica, Elżbieta Ura, Joanna Jagoda, Paweł Chmielnicki, Ziemowit Cieślik, Mirosław Stec, Joanna Kielin-Maziarz, Irena Lipowicz, Anna Ostrowska, Ewa Olejniczak-Szałowska, Agnieszka Piskorz-Ryń, Roman Marchaj, Bożena Popowska, Bogusław Przywora, Radosław Mędrzycki, Joanna M. Salachna, Katarzyna Małysa-Sulińska
Wydawca:
Format:
Drugi tom Systemu Prawa Samorządu Terytorialnego prezentuje zagadnienia ustroju samorządu terytorialnego, w tym m.in.:
• wybory organów jednostek samorządu terytorialnego; referendum lokalne;
• organy samorządu terytorialnego i ich aparat pomocniczy – urzędy i jednostki pomocnicze;
• zespolenie w samorządzie terytorialnym;
• formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego, obszary metropolitalne;
• zadania jednostek samorządu terytorialnego;
• formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego, w tym bezpośrednią i pośrednią;
• zasoby (osobowe, majątkowe, finansowe, informacyjne) oraz mienie jednostek samorządu terytorialnego;
• źródła finansowania i komunalną gospodarkę finansową;
• działalność gospodarczą samorządu terytorialnego;
• zagadnienia dotyczące pracowników samorządowych.
W skład zespołu reakcyjnego i autorskiego wchodzą wybitni przedstawiciele praktyki oraz nauki, gwarantując najwyższy poziom merytoryczny oraz wysoki walor praktyczny publikacji.
Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla przedstawicieli zawodów prawniczych: adwokatów, radców prawnych obsługujących podstawowe jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, sędziów. Zainteresuje także pracowników samorządowych, radnych oraz przedstawicieli nauki prawa zainteresowanych omawianą tematyką.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 1060 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8286-903-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 15 |
Rozdział 1 | |
Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej i miejsce w nim samorządu terytorialnego | str. | 23 |
1.1. Ustrój państwa a ustrój terytorialny | str. | 26 |
1.1.1. Ustrój państwa i miejsce w nim ustroju terytorialnego | str. | 26 |
1.1.2. Ustrój terytorialny w polskich konstytucjach XX w. | str. | 28 |
1.1.3. Treść pojęcia ustroju terytorialnego | str. | 29 |
1.1.4. Zasady polskiego ustroju terytorialnego – wprowadzenie | str. | 30 |
1.2. Zasady pomocniczości i decentralizacji | str. | 31 |
1.2.1. Zasada pomocniczości (subsydiarności) – ideowe źródła i treść | str. | 31 |
1.2.2. Zasada decentralizacji | str. | 33 |
1.2.2.1. Konstytucyjne ujęcie i jego historia | str. | 33 |
1.2.2.2. Treść zasady decentralizacji | str. | 37 |
1.2.3. Zasada jednolitości (unitarności) | str. | 41 |
1.2.3.1. Pojęcie państwa jednolitego (unitarnego) | str. | 41 |
1.2.3.2. Państwo federalne i z regionami autonomicznymi | str. | 42 |
1.2.3.3. Podział władz w państwie jednolitym i federalnym | str. | 44 |
1.2.3.4. Przedstawiciel rządu w województwie – wojewoda i wojewódzka administracja rządowa | str. | 45 |
1.3. Zadania i kompetencje terytorialnych władz publicznych i ich organów – kryteria podziału | str. | 48 |
1.3.1. Uwagi wprowadzające | str. | 48 |
1.3.2. Administracja świadcząca | str. | 50 |
1.3.3. Administracja orzecznicza | str. | 52 |
1.3.4. Zadania własne i zlecone | str. | 54 |
1.3.5. Administracja rozwoju cywilizacyjnego | str. | 55 |
1.4. Podział terytorialny | str. | 57 |
1.4.1. Pojęcie | str. | 57 |
1.4.2. Zasadniczy podział terytorialny | str. | 58 |
1.4.3. Inne rodzaje podziałów | str. | 59 |
1.4.4. Kontekst historyczny | str. | 60 |
1.4.5. Kontekst prawnoporównawczy | str. | 61 |
1.4.6. Konstytucyjne unormowanie | str. | 63 |
1.4.7. Aktualny kształt podziału terytorialnego | str. | 66 |
1.4.8. Podział na województwa | str. | 66 |
1.4.9. Podział na jednostki NUTS | str. | 69 |
1.4.10. Podział na powiaty | str. | 70 |
1.4.11. Podział na gminy | str. | 72 |
Rozdział 2 | |
Referendum lokalne i wybory powszechne organów jednostek samorządu terytorialnego | str. | 73 |
2.1. Referendum lokalne | str. | 80 |
2.1.1. Uwagi ogólne | str. | 80 |
2.1.2. Podstawy prawne referendum lokalnego w Polsce | str. | 83 |
2.1.3. Prawo do udziału w referendum lokalnym a członkostwo wspólnoty samorządowej | str. | 89 |
2.1.4. Przedmiot referendum lokalnego | str. | 93 |
2.1.4.1. Referendum obligatoryjne | str. | 93 |
2.1.4.2. Referendum fakultatywne o charakterze rozstrzygającym (stanowczym) | str. | 95 |
2.1.4.3. Referendum konsultacyjne | str. | 108 |
2.1.5. Referendum lokalne a konsultacje społeczne (zastępowalność/konkurencyjność) | str. | 117 |
2.1.6. Inicjatywa referendalna. Weryfikacja wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum. Rozstrzygnięcie w sprawie przeprowadzenia referendum i jego weryfikacja | str. | 121 |
2.1.7. Procedura przeprowadzania referendum lokalnego. Ważność referendum, wynik referendum i jego skutki | str. | 134 |
2.1.8. Zakończenie | str. | 143 |
2.2. Wybory powszechne organów jednostek samorządu terytorialnego | str. | 144 |
2.2.1. Uwagi wprowadzające | str. | 144 |
2.2.2. Źródła samorządowego prawa wyborczego | str. | 144 |
2.2.3. Zasady samorządowego prawa wyborczego | str. | 148 |
2.2.4. Czynne prawo wyborcze i bierne prawo wyborcze | str. | 152 |
2.2.4.1. Czynne prawo wyborcze | str. | 152 |
2.2.4.2. Bierne prawo wyborcze | str. | 166 |
2.2.5. Administracja wyborcza | str. | 168 |
2.2.6. Zarządzenie wyborów i kalendarz wyborczy | str. | 178 |
2.2.7. Finansowanie wyborów | str. | 180 |
2.2.8. Ustalenie liczby radnych wybieranych do organów stanowiących j.s.t. | str. | 180 |
2.2.9. System wyborczy i okręgi wyborcze | str. | 181 |
2.2.10. Przebieg wyborów | str. | 184 |
2.2.10.1. Zgłaszanie i rejestracja list kandydatów | str. | 184 |
2.2.10.2. Kampania wyborcza i jej finansowanie | str. | 190 |
2.2.10.3. Obsadzanie mandatów bez głosowania | str. | 197 |
2.2.10.4. Głosowanie | str. | 198 |
2.2.10.5. Ustalanie wyników głosowania i wyborów | str. | 199 |
2.2.10.6. Protesty wyborcze i stwierdzanie ważności wyborów | str. | 202 |
2.2.11. Wygaśnięcie mandatu radnego | str. | 205 |
2.2.12. Wybory uzupełniające i przedterminowe | str. | 206 |
2.2.13. Niepołączalność mandatu radnego | str. | 208 |
2.2.14. Przepisy karne | str. | 210 |
2.2.15. Zakończenie | str. | 211 |
Rozdział 3 | |
Organy samorządu terytorialnego i ich aparat pomocniczy | str. | 213 |
3.1. Organy stanowiące | str. | 215 |
3.1.1. Źródła norm określających ustrój organów stanowiących | str. | 215 |
3.1.2. Funkcje organów stanowiących | str. | 225 |
3.1.3. Tryb pracy organów stanowiących | str. | 237 |
3.1.4. Formy działania organów stanowiących | str. | 240 |
3.1.5. Organy pomocnicze rad i sejmików | str. | 243 |
3.1.6. Organy uchwałodawcze w jednostkach pomocniczych gminy | str. | 248 |
3.2. Organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego i ich aparat pomocniczy | str. | 250 |
3.2.1. Uwagi ogólne | str. | 250 |
3.2.2. Wybór zarządu | str. | 251 |
3.2.3. Skład zarządu | str. | 254 |
3.2.4. Zadania organu wykonawczego | str. | 255 |
3.2.5. Pozycja ustrojowa oraz zadania starosty powiatu i marszałka województwa | str. | 259 |
3.2.6. Aparat pomocniczy organów wykonawczych | str. | 263 |
3.2.7. Sposoby wypowiadania się organów wykonawczych | str. | 268 |
3.2.7.1. Uwagi wstępne | str. | 268 |
3.2.7.2. Zarządzenia wójta | str. | 268 |
3.2.7.3. Uchwały zarządu | str. | 271 |
3.2.8. Ograniczenia wynikające z pełnienia funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz członkostwa w zarządzie jednostki samorządu terytorialnego | str. | 277 |
3.2.9. Odwołanie zarządu | str. | 287 |
3.2.10. Złożenie rezygnacji z członkostwa w zarządzie | str. | 298 |
Rozdział 4 | |
Zespolenie w samorządzie terytorialnym | str. | 300 |
4.1. Ustalenia terminologiczno-‑pojęciowe | str. | 303 |
4.2. Zespolenie w ramach powiatowej administracji zespolonej | str. | 313 |
4.2.1. Kilka kolejnych refleksji systemowych i terminologicznych | str. | 313 |
4.2.2. Kontekst zespolenia związanego ze zwierzchnictwem (w ramach powiatowej administracji zespolonej) | str. | 320 |
4.2.2.1. Przebieg rządowo-samorządowego zespolenia | str. | 320 |
4.2.2.2. Zwierzchnictwo starosty względem powiatowych służb, inspekcji i straży | str. | 335 |
4.2.2.3. Zespolenie w perspektywie organizacji i funkcjonowania komisji bezpieczeństwa i porządku | str. | 348 |
4.2.2.4. Zespolenie w perspektywie powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego | str. | 353 |
4.2.3. Samorządowy zakres powiatowej administracji zespolonej | str. | 354 |
4.3. Zespolenie w administracji samorządowej – kontekst art. 3 u.s.w. | str. | 358 |
4.4. Zespolenie w administracji samorządowej – przykłady instytucjonalizacji wspólnej obsługi i centrów usług społecznych | str. | 361 |
4.5. Podsumowanie i wnioski | str. | 365 |
Rozdział 5 | |
Formy współdziałania j.s.t. i obszary metropolitalne | str. | 371 |
5.1. Uwagi wstępne | str. | 375 |
5.2. Związki międzygminne, związki powiatów i związki powiatowo-‑gminne | str. | 379 |
5.2.1. Pojęcie, kontekst normatywny oraz rodzaje związków | str. | 379 |
5.2.2. Etapy tworzenia związku oraz materia statutowa – elementy | str. | 388 |
5.2.3. Organy związku i ich kompetencje | str. | 395 |
5.2.4. Wybrane aspekty z zakresu problematyki nadzorczej nad działalnością związku | str. | 402 |
5.3. Porozumienie – rodzaje i charakter prawny | str. | 404 |
5.4. Stowarzyszenia j.s.t. | str. | 408 |
5.4.1. Kontekst normatywny | str. | 408 |
5.4.2. Przesłanki tworzenia stowarzyszeń i ich charakter prawny. Elementy proceduralne | str. | 413 |
5.4.3. Statut – elementy | str. | 419 |
5.4.4. Organizacja i zadania | str. | 421 |
5.4.5. Kontrola i nadzór | str. | 423 |
5.5. Koncepcja obszarów metropolitalnych | str. | 425 |
5.5.1. Metropolia, obszar metropolitalny, aglomeracja – uwagi terminologiczne | str. | 425 |
5.5.2. Specyfika obszarów metropolitalnych | str. | 429 |
5.5.3. Rodzaje aglomeracji miejskich | str. | 430 |
5.5.4. Przegląd wybranych koncepcji zarządzania obszarami metropolitalnymi w Polsce | str. | 433 |
5.5.4.1. Wprowadzenie | str. | 433 |
5.5.4.2. Pierwsze koncepcje zarządzania obszarami metropolitalnymi | str. | 434 |
5.5.4.3. Funkcjonalna koncepcja zarządzania obszarami metropolitalnymi M. Kuleszy | str. | 436 |
5.5.4.4. Powiat metropolitalny Górnego Śląska i Zagłębia | str. | 437 |
5.5.4.5. Ustawa o związkach metropolitalnych z 9.10.2015 r. | str. | 439 |
5.5.4.6. Związek metropolitalny w województwie śląskim | str. | 441 |
5.5.4.6.1. Wprowadzenie | str. | 441 |
5.5.4.6.2. Podstawa prawna działania związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. | 442 |
5.5.4.6.3. Charakter prawny związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. | 446 |
5.5.4.6.4. Zadania związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. | 452 |
5.5.4.6.5. Organy związku metropolitalnego – rodzaje i funkcje | str. | 455 |
5.5.4.6.6. Materia statutowa związku | str. | 461 |
Rozdział 6 | |
Zadania samorządu terytorialnego | str. | 464 |
6.1. Zadania samorządu terytorialnego a zadania terenowej administracji rządowej | str. | 470 |
6.2. Podział zadań pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego | str. | 475 |
6.3. Pojęcia zakresu działania, zadań, właściwości oraz kompetencji | str. | 485 |
6.3.1. Uwaga wstępna | str. | 485 |
6.3.2. Zakres działania | str. | 485 |
6.3.3. Zadania | str. | 490 |
6.3.4. Właściwość | str. | 490 |
6.3.5. Kompetencja | str. | 495 |
6.4. Przedmiotowy podział zadań | str. | 498 |
6.4.1. Uwaga wstępna | str. | 498 |
6.4.2. Zadania własne a zadania zlecone w drodze ustawy | str. | 498 |
6.4.2.1. Zadania własne | str. | 498 |
6.4.2.2. Zadania zlecone w drodze ustawy | str. | 501 |
6.4.3. Zadania wynikające z ustaw a zadania wykonywane w drodze współdziałania | str. | 506 |
6.4.3.1. Zadania wykonywane na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej (porozumienie administracyjne) | str. | 506 |
6.4.3.2. Zadania wykonywane na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego (porozumienie komunalne) | str. | 510 |
6.5. Zadania obowiązkowe a zadania dobrowolne | str. | 514 |
6.6. Zadania o charakterze użyteczności publicznej a zadania wykonywane poza sferą użyteczności publicznej – charakterystyka pojęć podstawowych | str. | 518 |
6.7. Zasada wykonywania zadań publicznych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego w świetle przedmiotowego podziału zadań | str. | 527 |
6.8. Podmiotowy podział zadań samorządu terytorialnego | str. | 532 |
6.9. Zadania miasta na prawach powiatu | str. | 533 |
6.10. Zadania gmin o specjalnym statusie | str. | 540 |
6.10.1. Uwagi wprowadzające | str. | 540 |
6.10.2. Zadania miasta stołecznego Warszawy | str. | 541 |
6.10.3. Zadania gmin uzdrowiskowych i posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej | str. | 544 |
Rozdział 7 | |
Formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego | str. | 548 |
7.1. Realizacja zadań przez jednostki samorządu terytorialnego: kwestie pojęciowe | str. | 557 |
7.1.1. Formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego – przedmiot badań nauki prawa administracyjnego i nauki publicznego prawa gospodarczego | str. | 557 |
7.1.2. Formy działania a sposoby (metody) działań w świetle nauki prawa administracyjnego i nauki publicznego prawa gospodarczego | str. | 559 |
7.1.3. Zasady i formy wykonywania gospodarki komunalnej | str. | 565 |
7.1.3.1. Uwagi wstępne | str. | 565 |
7.1.3.2. Znaczenie pojęć zasad i form | str. | 566 |
7.1.4. Sposoby wykonywania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego | str. | 569 |
7.2. Podstawa wyboru sposobu i formy wykonywania zadania przez jednostkę samorządu terytorialnego | str. | 576 |
7.3. Jednostki organizacyjne | str. | 582 |
7.3.1. Pojęcie jednostki organizacyjnej | str. | 582 |
7.3.2. Kategorie jednostek organizacyjnych | str. | 587 |
7.3.3. Kontrowersje pojęciowe związane z jednostkami organizacyjnymi | str. | 591 |
7.4. Umowy zawierane przez jednostki samorządu terytorialnego: pojęcie, podstawy zawierania, typy (art. 3 u.g.k. i regulacja szczególna) | str. | 595 |
7.4.1. Prywatyzacja zadań publicznych – zagadnienia pojęciowe i uwarunkowania ustrojowe | str. | 595 |
7.4.2. Podstawy „powierzania wykonywania zadań”; samodzielność organizacyjna jednostek samorządu terytorialnego i determinacja prawna umownego powierzenia zadań | str. | 601 |
7.4.2.1. „Wolność działalności gospodarczej” a samodzielność organizacyjna jednostek samorządu terytorialnego | str. | 601 |
7.4.2.2. Działania organizatorskie jednostek samorządu terytorialnego poprzedzające wybór wykonawcy | str. | 605 |
7.4.2.3. Ustrojowe uwarunkowania zlecania wykonywania zadań własnych podmiotom zewnętrznym | str. | 607 |
7.4.3. Umowy w celu powierzenia wykonywania zadań | str. | 613 |
7.4.3.1. Publicznoprawne ramy umownego powierzania wykonywania zadań z zakresu gospodarki komunalnej; zasada związania administracji prawem i zasada swobody umów | str. | 613 |
7.4.3.2. Charakterystyka systemowa umów: zamówień publicznych; umów koncesji; umów o partnerstwie publiczno- prywatnym | str. | 621 |
7.4.3.2.1. Zagadnienia pojęciowe | str. | 621 |
7.4.3.2.2. Elementy regulacji ustaw wskazanych w art. 3 u.g.k., w szczególności Prawa zamówień publicznych, przemawiające za zastosowaniem tych umów do powierzania wykonywania zadań z zakresu gospodarki komunalnej. Podsumowanie | str. | 627 |
Rozdział 8 | |
Zasoby jednostek samorządu terytorialnego | str. | 639 |
8.1. Uwagi wprowadzające | str. | 644 |
8.2. Zasoby informacyjne samorządu terytorialnego | str. | 645 |
8.2.1. Zasoby informacyjne – zagadnienia podstawowe | str. | 645 |
8.2.2. Klasyfikacja zasobów informacyjnych samorządu terytorialnego | str. | 650 |
8.2.3. Procesy informacyjne realizowane przez samorząd terytorialny | str. | 662 |
8.2.4. Infrastruktura informacyjna administracji samorządowej | str. | 678 |
8.3. Zasoby majątkowe jednostek samorządu terytorialnego | str. | 680 |
8.3.1. Pojęcie mienia samorządowego | str. | 680 |
8.3.2. Pochodzenie mienia jednostek samorządu terytorialnego | str. | 687 |
8.3.3. Zasady zarządzania mieniem samorządowym | str. | 695 |
8.3.4. Reprezentacja jednostek samorządu terytorialnego w sprawach majątkowych | str. | 701 |
8.3.5. Sądowa ochrona samodzielności jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zarządzania mieniem | str. | 703 |
8.4. Zasoby terenowe jednostek samorządu terytorialnego | str. | 707 |
8.4.1. Terytorium jako element definiujący jednostkę samorządu terytorialnego a zasób jej nieruchomości | str. | 707 |
8.4.2. Gospodarowanie przez organy jednostki samorządu terytorialnego nieruchomościami niewchodzącymi w skład jej zasobu nieruchomości | str. | 708 |
8.4.2.1. Uwagi wprowadzające | str. | 708 |
8.4.2.2. Kształtowanie ładu przestrzennego | str. | 709 |
8.4.2.3. Kształtowanie krajobrazu | str. | 723 |
8.4.2.4. Rewitalizacja | str. | 728 |
8.4.3. Gospodarowanie przez organy jednostki samorządu terytorialnego nieruchomościami wchodzącymi w skład jej zasobu nieruchomości | str. | 736 |
8.4.3.1. Uwagi wprowadzające | str. | 736 |
8.4.3.2. Sprzedaż jako przykład czynności prawnej dotyczącej nieruchomości wchodzącej w skład zasobu nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego | str. | 739 |
8.4.3.3. Wycena jako przykład czynności faktycznej dotyczącej nieruchomości wchodzącej w skład zasobu nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego | str. | 744 |
Rozdział 9 | |
Źródła finansowania i zasady komunalnej gospodarki budżetowej | str. | 747 |
9.1. Uwagi wprowadzające | str. | 749 |
9.2. Źródła i zasady finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego | str. | 750 |
9.2.1. Konstytucyjne zasady finansowania oraz zasady wynikające z Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego | str. | 750 |
9.2.2. Ustawowo uszczegółowione źródła finansowania gmin, powiatów i województw samorządowych | str. | 756 |
9.2.3. Prawnofinansowe kategorie źródeł finansowania samorządów w perspektywie konstytucyjnej | str. | 761 |
9.3. Podstawowe zasady prowadzenia komunalnej gospodarki budżetowej | str. | 765 |
9.3.1. Zasady prowadzenia gospodarki budżetowej (finansowej) | str. | 765 |
9.3.2. Zasady budżetowe | str. | 767 |
9.4. Budżet jednostki samorządu terytorialnego i jego znaczenie. Kategorie wydatków samorządowych | str. | 771 |
9.4.1. Istota budżetu – definicja, elementy, zasada skorelowania wielkości budżetowych | str. | 771 |
9.4.2. Uchwała budżetowa jako forma autoryzacji budżetu – jej znaczenie oraz charakter prawny | str. | 773 |
9.4.3. Procedura budżetowa | str. | 777 |
9.4.4. Kategorie i rodzaje wydatków samorządowych – zarys | str. | 781 |
9.5. Budżet obywatelski i fundusz sołecki jako instytucje partycypacji społeczności lokalnej | str. | 783 |
9.5.1. Analiza porównawcza budżetu obywatelskiego i funduszu sołeckiego | str. | 783 |
9.5.2. Definicje i zakres stosowania | str. | 788 |
9.5.3. Procedury zgłaszania i wyboru zadań | str. | 790 |
9.5.4. Charakter prawny wydatków na realizację wybranych zadań | str. | 795 |
9.6. Budżetowe formy organizacyjne finansowania zadań samorządowych | str. | 796 |
9.6.1. Istota budżetowych form finansowania zadań samorządowych w kontekście zasady zupełności budżetu | str. | 796 |
9.6.2. Jednostka budżetowa jako podstawowa forma finansowania zadań samorządowych | str. | 799 |
9.6.3. Samorządowy zakład budżetowy jako formuła dla odpłatnej działalności samorządów | str. | 801 |
9.7. Szczególne znaczenie subwencji i dotacji w systemie budżetowym jednostek samorządu terytorialnego | str. | 803 |
9.7.1. Uwagi definicyjne i porównawcze | str. | 803 |
9.7.2. Subwencje w systemie finansowania samorządów | str. | 810 |
9.7.3. Dotacje jako kategoria dochodów oraz wydatków samorządowych | str. | 820 |
Rozdział 10 | |
Działalność gospodarcza samorządu terytorialnego | str. | 833 |
10.1. Uwagi wstępne | str. | 838 |
10.2. Uwagi historycznoprawne | str. | 844 |
10.3. Działalność gospodarcza samorządu terytorialnego z perspektywy Konstytucji RP z 2.04.1997 r. | str. | 852 |
10.4. Uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej przez gminę | str. | 860 |
10.4.1. Uwagi wstępne | str. | 860 |
10.4.2. Granice prowadzenia działalności gospodarczej – analiza na tle orzecznictwa sądowego | str. | 861 |
10.4.2.1. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego | str. | 861 |
10.4.2.2. Orzecznictwo Sądu Najwyższego i sądów powszechnych | str. | 865 |
10.4.2.3. Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego i sądów administracyjnych | str. | 871 |
10.4.3. Granice prowadzenie działalności gospodarczej przez gminę – analiza na tle piśmiennictwa | str. | 873 |
10.4.4. Uwagi końcowe | str. | 916 |
10.5. Działalność gospodarcza powiatu | str. | 919 |
10.5.1. Uwagi wstępne | str. | 919 |
10.5.2. Granice prowadzenia działalności gospodarczej przez powiat | str. | 920 |
10.5.3. Uwagi końcowe | str. | 928 |
10.6. Działalność gospodarcza województwa | str. | 929 |
10.6.1. Uwagi wstępne | str. | 929 |
10.6.2. Granice prowadzenia działalności gospodarczej przez województwo | str. | 930 |
10.6.3. Uwagi końcowe | str. | 940 |
10.7. Podsumowanie | str. | 940 |
Rozdział 11 | |
Pracownicy samorządowi | str. | 947 |
11.1. Uwagi wprowadzające | str. | 953 |
11.2. Kształtowanie się pozycji prawnej pracowników samorządowych | str. | 954 |
11.2.1. Pracownicy samorządowi w okresie międzywojnia | str. | 954 |
11.2.2. Koncepcje dotyczące określenia statusu pracowników samorządowych w związku z reaktywowaniem samorządu terytorialnego | str. | 965 |
11.2.3. Rozwiązania przyjęte w ustawie z 22.03.1990 r. o pracownikach samorządowych | str. | 969 |
11.2.4. Zmiany dotyczące pracowników samorządowych wprowadzone w związku z utworzeniem samorządu powiatowego i samorządu województwa | str. | 973 |
11.2.5. Uchwalenie ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych | str. | 976 |
11.3. Pojęcie pracownika samorządowego | str. | 979 |
11.3.1. Pracownik samorządowy pracownikiem administracji publicznej | str. | 979 |
11.3.2. Ustawowe określenie pracownika samorządowego | str. | 981 |
11.3.3. Kategorie pracowników samorządowych | str. | 983 |
11.3.4. Szczególne grupy pracowników samorządowych | str. | 984 |
11.3.5. Podmioty wykonujące czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników samorządowych | str. | 988 |
11.4. Nawiązywanie stosunku pracy z pracownikami samorządowymi | str. | 991 |
11.4.1. Konstytucyjne prawo dostępu do służby publicznej | str. | 991 |
11.4.2. Warunki zatrudnienia na stanowisku pracownika samorządowego | str. | 995 |
11.4.3. Nabór kandydatów | str. | 997 |
11.4.4. Służba przygotowawcza pracowników samorządowych | str. | 999 |
11.4.5. Nawiązanie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę | str. | 1001 |
11.4.6. Nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania | str. | 1003 |
11.4.7. Nawiązanie stosunku pracy na podstawie wyboru | str. | 1004 |
11.5. Przekształcenie stosunku pracy pracowników samorządowych | str. | 1008 |
11.5.1. Awans wewnętrzny | str. | 1008 |
11.5.2. Powierzenie wykonywania innej pracy | str. | 1010 |
11.5.3. Przeniesienie do pracy w innej jednostce | str. | 1011 |
11.5.4. Zawieszenie stosunku pracy | str. | 1014 |
11.6. Obowiązki i ograniczenia pracowników samorządowych | str. | 1015 |
11.6.1. Uwagi ogólne | str. | 1015 |
11.6.2. Obowiązki wynikające z ustawy o pracownikach samorządowych | str. | 1018 |
11.6.3. Wykonywanie poleceń służbowych | str. | 1022 |
11.6.4. Podleganie okresowej ocenie | str. | 1024 |
11.6.5. Zakaz podległości służbowej między osobami bliskimi | str. | 1026 |
11.6.6. Zakaz wykonywania zajęć sprzecznych z obowiązkami ustawowymi | str. | 1026 |
11.6.7. Składanie oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i o stanie majątkowym | str. | 1027 |
11.6.8. Obowiązki wynikające z Kodeksu pracy | str. | 1029 |
11.6.9. Obowiązki związane z wykonywaniem zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego | str. | 1030 |
11.7. Uprawnienia pracownicze pracowników samorządowych | str. | 1031 |
11.7.1. Uprawnienia ogólne | str. | 1031 |
11.7.2. Uprawnienia płacowe określone w ustawie o pracownikach samorządowych | str. | 1032 |
11.8. Odpowiedzialność prawna pracowników samorządowych | str. | 1035 |
11.8.1. Uwagi ogólne | str. | 1035 |
11.8.2. Odpowiedzialność „kodeksowa” | str. | 1036 |
11.8.3. Odpowiedzialność majątkowa za rażące naruszanie prawa | str. | 1039 |
11.8.4. Odpowiedzialność karna | str. | 1040 |
11.8.5. Dochodzenie roszczeń ze stosunku pracy pracowników samorządowych | str. | 1042 |
11.9. Ustanie stosunku pracy pracowników samorządowych | str. | 1043 |
11.9.1. Uwagi ogólne | str. | 1043 |
11.9.2. Ustanie stosunku pracy na podstawie wyboru | str. | 1044 |
11.9.3. Ustanie stosunku pracy na podstawie powołania | str. | 1046 |
11.9.4. Ustanie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę | str. | 1049 |
11.10. Podsumowanie | str. | 1049 |
Autorzy | str. | 1053 |