INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka poświęcona jest myśli Rousseau – myśliciela znanego, a jednak niedocenianego. Przedstawia kluczowe wątki jego myśli ześrodkowane wokół kwestii zła, historii i miejsca w niej jednostki, zarówno w odniesieniu do apokaliptycznej diagnozy kryzysu świata oświeceniowo-nowoczesnego, jak i rozwiązań emancypacyjnych. Wątki te zostały zaprezentowane w dwóch przenikających się planach. W planie ewolucji myśli Rousseau publikacja analizuje jej sprzeczności i trudności, by ukazać przejście od pism teoretycznych do pism autobiograficznych. W tym względzie stawia kilka tez. Po pierwsze przejście to ukazuje jako wyraz załamania się teoretycznej myśli Rousseau. Po drugie naznaczone obłędem Rousseau pisma autobiograficzne stanowią integralną część jego myśli filozoficznej w tej mierze, w jakiej wyciąga on w nich dramatyczne konsekwencje ze swej myśli teoretycznej i rozpoznaje jej porażkę: widzi w nich dzieło zależności i zniewolenia, które w projektach emancypacyjnych usiłował znieść na rzecz nowoczesnej zasady autonomii. Po trzecie pisma teoretyczne jawią się jako eksperymenty, świadome swych kruchych, hipotetycznych założeń. Po czwarte pisma autobiograficzne określają nową postawę wobec świata: samotniczy zwrot ku naturze. Rousseau przechodzi w nich od porządku eksperymentu do porządku marzenia. W drugim planie Rousseau zostaje ukazany jako myśliciel wykraczający poza ograniczenia epoki oświecenia i otwierający ją na świat nowoczesny. Rozpoznaje on dialektykę oświecenia, opisując zasadnicze problemy i bolączki nowoczesności, na które udziela nowoczesnej już odpowiedzi.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 336 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-830-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów cytowanych dzieł Rousseau | 7 |
Wstęp | 11 |
I. Zło oświeceniowej nowoczesności | 29 |
I.1. Krytyka oświecenia – rzeczywistość | 29 |
I.2. Krytyka oświecenia – myśl | 60 |
I.3. Rousseau a dialektyka oświecenia | 75 |
II. Zło historii a teodycea | 99 |
II.1. Problem teodycei. Poprzednicy | 116 |
II.2. Krytyka tradycyjnego chrześcijaństwa | 120 |
II.3. Chrześcijaństwo autentyczne | 128 |
II.4. Epistemologiczne podstawy deizmu | 134 |
II.5. Deizm etyczny a zło | 148 |
II.6. Kłopoty z genezą historii | 148 |
II.6.1. Genealogia moralno-woluntarystyczna | 149 |
II.6.2. Genealogia naturalistyczna | 154 |
II.7. Historia i perspektywy moralne | 160 |
II.8. Utracona szansa (wczesnej) historii – złoty wiek | 176 |
III. Emancypacja – wyjście z historii w obrębie historii. Wprowadzenie | 183 |
IV. Projekty emancypacyjne | 189 |
IV.1. Projekty polityczne | 192 |
IV.1.1. Projekt zachowawczy | 193 |
IV.1.2. Projekt maksymalistyczny – utopijny eksperyment | 196 |
IV.1.2.1. Trudności emancypacji politycznej – dialektyka, zależność, totalitaryzm | 206 |
IV.1.3. Zapośredniczenia historyczne – uwiarygodnienie | 220 |
IV.1.3.1. Wielki ustawodawca | 222 |
IV.1.3.2. Wychowanie obywatelskie | 224 |
IV.1.3.3. Religia obywatelska | 230 |
IV.1.4. Podsumowanie | 234 |
IV.2. Projekt pedagogiczny. Emil | 236 |
IV.2.1. Spór o Emila – pedagogika indywidualistyczna czy polityczna? | 239 |
IV.2.2. Trudności emancypacji pedagogicznej – dialektyka, zależność, kontrola | 250 |
IV.3. Porażka projektów emancypacyjnych i dialektyka historii | 256 |
V. Ucieczka z historii – „patologiczna” krytyka projektów emancypacyjnych | 261 |
V.1. Zakwestionowanie cnoty racjonalnej | 267 |
V.2. Poza historią – samotniczy zwrot ku naturze | 281 |
V.3. Marzenie upadłe | 283 |
VI. Ogólne podsumowanie | 291 |
Zakończenie | 317 |
Bibliografia | 329 |