Brzmienie uczuć

Esej o emocjach muzycznych zawierający pełną wersję tekstu "Struny muszli"

1 opinia

Autor:

Peter Kivy

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,63  23,20

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,20 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,92 zł  


17,63

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Pierwszy polski przekład klasycznego dzieła XX-wiecznej estetyki muzyki Petera Kivy’ego "The Sound Sentiment" (1989), zawierającego oryginalną wersję "The Corded Shell" (1980) i wzbogaconego o dodatkowe rozdziały napisane w odpowiedzi na dyskusję, jaka toczyła się na temat emocjonalizmu.


Autor przedstawia ekspresję muzyczną oraz problemy związane z jej rozumieniem, odwołując się do filozofii, historii muzyki i muzykologii. Analizuje poglądy w spektrum emotywizmu muzycznego w sposób odpowiadający wymaganiom dyskursu filozoficznego. Omawiając przykłady muzyczne, prezentuje się jako słuchacz i miłośnik muzyki, któremu zależy na zachowaniu ścisłości i dążeniu do odkrycia roli, jaką pełnią emocje w estetyce muzycznej. Kivy proponuje stanowisko kognitywizmu emocjonalnego, które zakłada rozpoznawanie emocji w muzyce bez jednoczesnego wywoływania emocji w słuchaczu oraz bez przypisywania emocji kompozytorowi. Postulując podobieństwo między pewnymi elementami muzyki (np. konturem melodii) a cechami kulturowymi (np. gestami ludzkimi) związanymi z wyrażaniem emocji, wskazuje na różnicę między ekspresją jako wyrażaniem uczuć a szczególną ekspresywnością, którą można przypisać muzyce.


Publikacja Petera Kivy’ego zmieniła na zawsze dyskusję na temat muzyki i wskazała drogę następnym badaczom nie tylko w obszarze filozofii anglosaskiej, ale i w najszerzej pojętej światowej estetyce muzycznej i filozofii muzyki.


Z radością przyjęłam wiadomość o dokonaniu przekładu jednej z najważniejszych prac we współczesnej filozofii muzyki. To od tej książki rozpoczęła się światowa kariera amerykańskiego myśliciela Petera Kivy’ego, patrona muzycznego formalizmu, jednego z najbardziej prominentnych przedstawicieli filozofii analitycznej. Sam filozof wspominał, że gdy w 1976 roku jego kariera utknęła w martwym punkcie, postanowił zająć się fascynującą go barokową teorią emocji, wokół której zbudował projekt książki The Corded Shell, wydanej przez Princeton University Press w 1980 roku. I właśnie ta książka uczyniła z Kivy’ego jednego z najczęściej cytowanych filozofów sztuki. (Z recenzji dr hab. Anny Chęćki, prof. Uniwersytetu Gdańskiego)


*********


Sound Sentiment. An Essay on the Musical Emotions, including the complete text of The Corded Shell


The first Polish translation of Peter Kivy’s The Sound Sentiment (1989), a classic of the 20th century musical aesthetics, which contains the original version of The Corded Shell (1980) and additional chapters written in response to the debate concerning emotionalism. The author explores music expression and the problems related to its understanding, with reference to philosophy, history of music and musicology. Kivy advocates music cognitivism, which involves recognizing emotions in music without arousing emotions in the audience and without attributing emotions to the composer.


*********


Peter Kivy (1934-2017) – profesor Rutgers University, redaktor „Journal of Aesthetics and Art Criticism”, nagrodzony Deems Taylor Award of ASCAP za "The Corded Shell" autor ponad 30 książek z dziedziny filozofii sztuki, estetyki i filozofii muzyki, autorytet w dziedzinie współczesnej filozofii muzyki, filozof analityczny, miłośnik muzyki i literatury. W 2015 roku ukazała się w Polsce publikacja zatytułowana "Peter Kivy i jego filozofia muzyki", zawierająca tłumaczenie fragmentów różnych prac autora innych niż "The Corded Shell".


Dr hab. Małgorzata A. Szyszkowska (ORCID 0000-0003-1783-256X) – od roku 2019 roku adiunkt w Kolegium Nauk Humanistycznych i Języków Obcych Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.


Rok wydania2022
Liczba stron304
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaUniwersytet Warszawski
TłumaczenieJan Czarnecki, Mateusz Migut, Iwona Młoźniak, Małgorzata A. Szyszkowska
ISBN-13978-83-235-5688-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie (Joseph Margolis) IX
  Przedmowa do oryginalnego wydania „Th e Corded Shell” XIII
  Przedmowa do oryginalnego wydania „Th e Sound Sentiment” XVI
  
  CZĘŚĆ PIERWSZA
  Struny muszli
  Refleksje nad ekspresją muzyczną 1
   I. Paradoks opisu muzyki    3
   II. Ekspresja i ekspresywność    12
   III. Mówienie i śpiewanie    18
   IV. „Fizjologia” ekspresji muzycznej    29
   V. „Ikonografi a” ekspresji muzycznej    41
   VI. „Fizjonomia” ekspresji muzycznej    49
   VII. „Fizjonomia” ekspresji muzycznej: obrona    60
   VIII. Kontur i konwencja    74
   IX. Przekraczanie bariery kulturowej    90
   X. Ton, tekst i tytuł    102
   XI. Całe to piękno    121
   XII. Jak odbierać muzykę emocjonalnie (i zachować
   twarz)    141
  
  CZĘŚĆ DRUGA
  Słowo się rzekło…
  Dalsze refleksje na temat ekspresji muzycznej 159
   XIII. A jednak jest smutna…    160
   XIV. Problemy Newcomba    183
   XV. A jednak porusza…    215
   XVI. Formalizm i uczucia    239
  
  Słowo na temat tłumaczenia    268
  Podziękowania    271
  Bibliografia    272
  Indeks rzeczowy    278
  Indeks osób    281
RozwińZwiń