INNE EBOOKI AUTORA
W niniejszej książce zajmuję się dychotomią, która jest jedną z najważniejszych w ontologii – dychotomią między zwykłymi przedmiotami bądź substancjami a różnymi atrybutami (tj. własnościami, rodzajami i relacjami), które z nimi kojarzymy. Moim celem jest wypracowanie prawidłowego filozoficznego opisu każdego członu tej dychotomii. Będę dowodził, że różne próby zrozumienia substancji lub atrybutów w kategoriach redukcyjnych zawodzą. Spróbuję wykazać, że mówienie o atrybutach jest tylko – mówieniem o atrybutach; i podobnie, mówienie o substancjach jest tylko – mówieniem o substancjach. Rezultatem jest to, co wielu uzna za dziwne połączenie stanowisk – platońskiej teorii atrybutów, w której atrybuty są powszechnikami czy wielorako egzemplifikowalnymi [multiply exemplifiable] bytami, których istnienie jest niezależne od „świata przepływu”, oraz arystotelesowskiej teorii substancji, w której substancje są podstawowymi jednościami nie dającymi się zredukować do bardziej fundamentalnych metafizycznie rodzajów rzeczy.
(fragment Przedmowy Autora)
Zdaniem Louxa, zadanie metafizyka jest relatywnie proste: przedstawić spójne i zgodne z przedfilozoficznymi intuicjami wyjaśnienie ontologicznej struktury świata danego nam w doświadczeniu. Rzeczywistość filozoficzna jest jednak nieco bardziej skomplikowana i pojęciu metafizyki od zarania jej dziejów towarzyszą poważne kontrowersje. Jak powszechnie wiadomo, sam termin zawdzięczamy Arystotelesowi i tytułowi jego słynnego traktatu, choć sam Arystoteles traktatu tego tak nie nazwał, a tytuł ma raczej związek z ułożeniem jego treści (po fizyce) niż z jego specyfiką przedmiotową. Niezależnie od autorskich intencji termin ten jednak zakorzenił się w europejskiej kulturze filozoficznej tak głęboko i mocno, że proponowane przez Arystotelesa w „Metafizyce” określenia tej dyscypliny, jako filozofii pierwszej lub teologii, albo niemal w ogóle nie są używane, albo też używane są w zupełnie innym znaczeniu. Jak przekonuje nas Loux, Arystotelesa w „Metafizyce” interesowały pierwsze przyczyny, co czyni z niej „dyscyplinę dotyczącą Boga”, czyli nieruchomego poruszyciela. Ale to wąskie, jak byśmy powiedzieli dzisiaj, teologiczne znaczenie metafizyki nie definiowało, zdaniem Arystotelesa, tej dziedziny w wystarczający sposób, ponieważ uważał on także, że jest to dyscyplina, która zajmuje się „bytem jako bytem”. W ten sposób metafizyka przestaje być wąską dziedziną nauki dotyczącą pierwszej przyczyny resp. pierwszych przyczyn, a staje się nauką uniwersalną w najbardziej ogólnym sensie: nauką „badającą wszystko, co istnieje”. Ale jest oczywiste, że tak pojmowana metafizyka może krzyżować się dziedzinowo z innymi naukami, które z definicji – jeśli ich wytworem ma być episteme – zajmują się raczej tym, co istnieje, a nie tym, co nie istnieje. Żeby zrozumieć specyfikę przedmiotu metafizyki, trzeba zatem koniecznie dookreślić, że zajmuje się ona bytami i próbuje określić własności bytów jako istniejących właśnie (a nie na przykład jako użytecznych, dobrych czy pięknych), i dlatego usiłuje „nie tylko zrozumieć pojęcie bytu, ale także najbardziej ogólne pojęcia, takie jak jedność czy tożsamość, różnica, podobieństwo czy brak podobieństwa, które stosują się do wszystkiego, co istnieje”. Jak metaforycznie, a zarazem doskonale precyzyjnie puentuje to Loux, zadanie, jakie stoi przed metafizykiem, da się wyrazić następująco: ma on narysować nam mapę struktury wszystkiego, co istnieje.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Metafizyka |
Wydawca | Marek Derewiecki |
Tłumaczenie | Tomasz Sieczkowski |
ISBN-13 | 978-83-66941-29-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Michael J. Loux i zadanie metafizyka – Tomasz Sieczkowski | 5 |
SUBSTANCJA I ATRYBUT | |
Przedmowa | 21 |
Część pierwsza: Atrybuty | 25 |
I. Zgodność atrybutów i problem powszechników | 27 |
1. Zgodność atrybutów: trzy interpretacje | 27 |
2. Zgodność atrybutów: natura sporu | 34 |
II. Orzekanie i powszechniki | 39 |
1. Realizm i orzekanie | 39 |
2. Rzekome kontrprzykłady do (I) | 42 |
3. Rzekome błędne koło zawarte w (I) | 51 |
4. (I) i regres w nieskończoność | 53 |
5. Odniesienie terminów orzecznikowych | 59 |
6. Prawdziwość dyskursu podmiotowo-orzecznikowego | 67 |
III. Podobieństwo i powszechniki | 77 |
1. Rzekoma niemożliwość wyeliminowania podobieństwa | 77 |
2. Rzekoma niepełność twierdzeń o podobieństwie | 81 |
3. Podstawa podobieństwa | 83 |
IV. Odniesienie abstrakcyjne i powszechniki | 89 |
1. Kwantyfikacja wyższego rzędu | 89 |
2. Abstrakcyjne terminy jednostkowe | 98 |
3. Skrajny nominalizm i abstrakcyjne terminy jednostkowe | 104 |
4. Nominalizm i abstrakcyjne terminy jednostkowe | 114 |
5. Metajęzykowa interpretacja abstrakcyjnych terminów jednostkowych | 120 |
6. Wniosek | 130 |
V. W stronę ontologii realistycznej | 133 |
1. Istnienie powszechników | 133 |
2. Powszechniki jako byty konieczne | 136 |
3. Więcej platonizmu | 143 |
4. Warunki tożsamości dla powszechników | 146 |
5. Ile powszechników istnieje? | 149 |
6. Wniosek | 150 |
Część druga: Substancje | 153 |
VI. Dwie teorie substancji | 155 |
1. Nagie substraty | 155 |
2. Wiązki, skupiska i zbiory | 162 |
3. Problemy związane z toerią wiązki: nowe spojrzenie na nagie substraty | 166 |
VII. Teoria wiązki | 171 |
1. Przygodność substancji | 171 |
2. Tożsamość i zmiana | 175 |
3. Dyskurs podmiotowo-orzecznikowy | 177 |
4. Tożsamość rzeczy nierozróżnialnych | 183 |
5. Rozwiązanie Russella | 189 |
VIII. Nagie substraty | 193 |
1. Postulowanie istnienia nagich substratów | 193 |
2. Empiryzm a nagie substraty | 197 |
3. Niespójność ontologii substratu | 201 |
4. Nagie substraty i własności istotowe | 203 |
5. Substraty zmodyfikowane a indywiduacja | 205 |
IX. W stronę substancjalnej teorii substancji | 209 |
1. Dylemat indywiduacji | 209 |
2. Substancje i ich rodzaje | 216 |
3. Substacjalna teoria substancji | 222 |
4. Esencjalizm | 225 |
5. Substancje i ich części | 231 |
6. Rodzaje i gatunki | 234 |
7. Indywidualne istoty | 238 |
Epilog | 242 |
Indeks nazwisk | 244 |
Indeks pojęć | 247 |