INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Ze względu na konwergencję mediów i głęboką mediatyzację edukacja medialna 3.0 włącza w obszar zainteresowania całą sferę technologiczną, która jest dla użytkownika niewidzialna (dane cyfrowe, algorytmy) i odnosi się do ukrytych, inteligentnych mechanizmów zarządzania jego aktywnością, zachowaniem, uwagą, treścią, informacją i wiedzą podczas korzystania z mediów oraz nowych technologii cyfrowych. Mechanizmy te wiążą się z dominującą władzą w sieciach komunikacji, jaką w XXI wieku posiadły korporacje nowomedialne dzięki przyjętemu modelowi biznesowemu, którego celem jest pomnażanie kapitału poprzez angażowanie konsumentów w oferowane przez nich produkty oraz kontrolowanie aktywności na podstawie dostarczanych przez nich danych i treści. Skutkiem tych mechanizmów są zjawiska szczegółowo omawiane w niniejszej publikacji, takie jak: platformizacja sieci, izomorfizm medialny, inwigilacja danych (dataveillance), kapitalizm nadzoru (surveillance capitalism), ale również różne formy propagandy komputacyjnej, w tym rozprzestrzenianie się fałszywych wiadomości (fake news).
„Książka Grzegorza Ptaszka to pozycja, która doskonale wpisuje się nie tylko w debaty prowadzone obecnie w ramach akademickiej refleksji nad mediami. Adresuje bowiem problemy, przed którymi staje cała współczesna, coraz częściej »wykalkulowana« sfera publiczna. Autor analizuje medialny ekosystem, w którym niematerialne czynniki ustanawiają infrastrukturę komunikacyjną podważającą ludzką sprawczość. Nie poprzestaje jednak na krytyce – buduje pozytywny model rozwoju kompetencji medialnych, które mogą nam pomóc w zachowaniu sprawczości i podmiotowości we współczesnej mediosferze”.
Z recenzji dr. hab. Mirosława Filiciaka, prof. USWPS
„Książka adresowana jest głównie do pracowników naukowych i studentów wszystkich kierunków związanych z mediami, edukacją medialną, komunikacją społeczną i pedagogiką ogólną. Ma ona szanse być bardzo ważną i pożądaną przez zainteresowanych czytelników pozycją na rynku wydawniczym. Z pewnością znajdzie swoje miejsce wśród istniejących prac poświęconych edukacji medialnej, tym bardziej że niezaprzeczalnym jej walorem jest aktualność”.
Z recenzji dr. hab. inż. Janusza Morbitzera, prof. Akademii WSB
Grzegorz Ptaszek – doktor, medioznawca i psycholog, pracownik Wydziału Humanistycznego AGH w Krakowie. Autor monografii Talk show. Szczerość na ekranie? (Warszawa 2007) oraz współredaktor kilku monografii zbiorowych i kilkudziesięciu artykułów poświęconych edukacji medialnej i różnym aspektom mediów, w tym: Media Literacy in Poland (wspólnie z Martą Łysik) i Measurement of Media Literacy Outcomes w The International Encyclopedia of Media Literacy (New York 2019) oraz Media Education 3.0: How Big Data, Algorithms, and AI Should Change Our Thinking about Media Education w: Handbook of Media Education Research (New York 2019). Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej oraz European Communication Research and Education Association (ECREA). Prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej (www.ptem.org.pl), ekspert Ministerstwa Edukacji Narodowej i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. W 2012 roku odbył staż naukowy na Fordham University w Nowym Jorku pod opieką prof. Paula Levinsona.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 356 |
Kategoria | Komunikacja społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-4586-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ I Środowisko mediów cyfrowych 19 | |
1. Technologia. Media. Zaangażowanie | 21 |
1.1. W kierunku nowego rozumienia pojęcia „media” | 21 |
1.2. Technologiczne i kulturowe projektowanie zaangażowania | 28 |
1.2.1. Zaangażowanie jako aktywność | 28 |
1.2.2. Projektowanie zaangażowania: afordancje, naturalne odwzorowanie i technologia perswazyjna | 34 |
1.2.3. Emotikony reakcji Facebooka jako przykład zaprojektowanego zaangażowania | 46 |
1.2.4. Aktywni obserwatorzy (active lurkers) | 52 |
1.2.5. Uczestnictwo jako głębszy rodzaj zaangażowania | 54 |
1.3. Podziały cyfrowego społeczeństwa: aktywni cyfrowi tubylcy i bierni cyfrowi imigranci? | 60 |
2. Danetyzacja i identyfikowalność | 71 |
2.1. Cyfrowe ślady, „żywe dane”, digital persona | 71 |
2.2. Ekstrakcja i łączenie danych – Big Data | 79 |
2.3. Uwikłani w algorytmy | 86 |
CZĘŚĆ II Od edukacji medialnej 1.0 do edukacji medialnej 2.0 | 99 |
3. Historia i główne zagadnienia edukacji medialnej | 101 |
3.1. Edukacja medialna – rys historyczny | 101 |
3.1.1. Rozwój edukacji medialnej na świecie (wybrane kraje) | 102 |
3.1.2. Rozwój edukacji medialnej w Polsce | 112 |
3.2. Wokół pojęcia „edukacja medialna” | 122 |
3.3. Edukacja medialna – główne podejścia | 128 |
4. Cele edukacji medialnej | 135 |
4.1. Kształcenie kompetencji medialnych (media literacy, media and information literacy) | 137 |
4.2. Kształcenie kompetencji cyfrowych (digital literacy, digital competence, digital skills) | 142 |
4.3. Relacja: kompetencje medialne – kompetencje cyfrowe | 152 |
CZĘŚĆ III Edukacja medialna 3.0. Zarys koncepcji i wybrane zagadnienia 157 | |
5. Edukacja medialna 3.0 – istota i założenia | 159 |
5.1. Edukacja medialna 1.0 i 2.0 | 159 |
5.2. Edukacja medialna 3.0 | 163 |
6. Władza korporacji nowomedialnych w sieciach komunikacyjnych | 167 |
6.1. Wielka Piątka Technologiczna | 167 |
6.2. Władza komunikacji a tworzenie się koncernów medialno‑technologicznych | 172 |
6.3. Zdolność programowania sieci komunikacyjnych jako źródło władzy | 177 |
6.4. Asymetria informacji, wyzysk i rozhamowanie norm społecznych jako przejawy władzy komunikacji | 180 |
7. Platformy medialne jako nowy typ organizacji medialnych – transformacja rynku medialnego | 185 |
7.1. Platformy medialne – charakterystyka | 185 |
7.2. Wpływ algorytmów na funkcjonowanie przemysłu mediów informacyjnych. Algorytmy jako instytucje oraz izomorfizm instytucjonalny | 191 |
7.3. Próby uregulowania działalności platform medialnych na rynku usług cyfrowych w Europie | 202 |
8. Dane jako informacja. Wykorzystanie danych w marketingu (data-driven marketing) i profilowanie konsumentów | 209 |
8.1. Marketing oparty na danych | 209 |
8.2. Profilowanie konsumentów | 212 |
9. Manipulacja treścią. Propaganda komputacyjna jako nowa forma dezinformacji online | 223 |
9.1. Boty społeczne | 225 |
9.2. Trolling internetowy | 231 |
9.3. Fałszywe wiadomości (fake news) | 234 |
9.4. Propaganda komputacyjna – skala zjawiska i polityka przeciwdziałania | 238 |
CZĘŚĆ IV Kluczowe kompetencje użytkownika w obszarze edukacji medialnej 3.0: zarządzanie prywatnością i krytyczne myślenie | 247 |
10. Zarządzanie prywatnością, czyli jak uchronić się przed śledzeniem danych online | 249 |
10.1. Paradoks, dylemat czy cynizm prywatności? | 251 |
10.2. „Nie bądź głupi – przejmij kontrolę nad własnymi danymi!” | 253 |
10.3. Szacowanie wartości prywatności | 256 |
10.4. Zarządzanie prywatnością w praktyce. Ochrona przed śledzeniem w sieci | 258 |
11. Krytyczne myślenie jako narzędzie demaskowania dezinformacji online | 269 |
11.1. Czym jest krytyczne myślenie? | 269 |
11.2. Krytyczne myślenie jako testowanie rzeczywistości | 273 |
11.3. Psychologia krytycznego myślenia w kontekście dezinformacji online | 276 |
11.4. Krytyczne myślenie w praktyce. Analiza warstwowa przekazu medialnego | 285 |
Zakończenie | 297 |
Bibliografia | 305 |
Dodatek dla edukatorów | 347 |
Spis tabel, schematów i wykresów | 351 |
Summary | 353 |