Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji

-20%

Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,92  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 31,92 zł  


31,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ze względu na konwergencję mediów i głęboką mediatyzację edukacja medialna 3.0 włącza w obszar zainteresowania całą sferę technologiczną, która jest dla użytkownika niewidzialna (dane cyfrowe, algorytmy) i odnosi się do ukrytych, inteligentnych mechanizmów zarządzania jego aktywnością, zachowaniem, uwagą, treścią, informacją i wiedzą podczas korzystania z mediów oraz nowych technologii cyfrowych. Mechanizmy te wiążą się z dominującą władzą w sieciach komunikacji, jaką w XXI wieku posiadły korporacje nowomedialne dzięki przyjętemu modelowi biznesowemu, którego celem jest pomnażanie kapitału poprzez angażowanie konsumentów w oferowane przez nich produkty oraz kontrolowanie aktywności na podstawie dostarczanych przez nich danych i treści. Skutkiem tych mechanizmów są zjawiska szczegółowo omawiane w niniejszej publikacji, takie jak: platformizacja sieci, izomorfizm medialny, inwigilacja danych (dataveillance), kapitalizm nadzoru (surveillance capitalism), ale również różne formy propagandy komputacyjnej, w tym rozprzestrzenianie się fałszywych wiadomości (fake news).


„Książka Grzegorza Ptaszka to pozycja, która doskonale wpisuje się nie tylko w debaty prowadzone obecnie w ramach akademickiej refleksji nad mediami. Adresuje bowiem problemy, przed którymi staje cała współczesna, coraz częściej »wykalkulowana« sfera publiczna. Autor analizuje medialny ekosystem, w którym niematerialne czynniki ustanawiają infrastrukturę komunikacyjną podważającą ludzką sprawczość. Nie poprzestaje jednak na krytyce – buduje pozytywny model rozwoju kompetencji medialnych, które mogą nam pomóc w zachowaniu sprawczości i podmiotowości we współczesnej mediosferze”.
Z recenzji dr. hab. Mirosława Filiciaka, prof. USWPS


„Książka adresowana jest głównie do pracowników naukowych i studentów wszystkich kierunków związanych z mediami, edukacją medialną, komunikacją społeczną i pedagogiką ogólną. Ma ona szanse być bardzo ważną i pożądaną przez zainteresowanych czytelników pozycją na rynku wydawniczym. Z pewnością znajdzie swoje miejsce wśród istniejących prac poświęconych edukacji medialnej, tym bardziej że niezaprzeczalnym jej walorem jest aktualność”.
Z recenzji dr. hab. inż. Janusza Morbitzera, prof. Akademii WSB


Grzegorz Ptaszek – doktor, medioznawca i psycholog, pracownik Wydziału Humanistycznego AGH w Krakowie. Autor monografii Talk show. Szczerość na ekranie? (Warszawa 2007) oraz współredaktor kilku monografii zbiorowych i kilkudziesięciu artykułów poświęconych edukacji medialnej i różnym aspektom mediów, w tym: Media Literacy in Poland (wspólnie z Martą Łysik) i Measurement of Media Literacy Outcomes w The International Encyclopedia of Media Literacy (New York 2019) oraz Media Education 3.0: How Big Data, Algorithms, and AI Should Change Our Thinking about Media Education w: Handbook of Media Education Research (New York 2019). Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej oraz European Communication Research and Education Association (ECREA). Prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej (www.ptem.org.pl), ekspert Ministerstwa Edukacji Narodowej i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. W 2012 roku odbył staż naukowy na Fordham University w Nowym Jorku pod opieką prof. Paula Levinsona.


Rok wydania2019
Liczba stron356
KategoriaKomunikacja społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-4586-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  CZĘŚĆ I Środowisko mediów cyfrowych 19
  1. Technologia. Media. Zaangażowanie     21
    1.1. W kierunku nowego rozumienia pojęcia „media”    21
    1.2. Technologiczne i kulturowe projektowanie zaangażowania    28
      1.2.1. Zaangażowanie jako aktywność    28
      1.2.2. Projektowanie zaangażowania: afordancje, naturalne odwzorowanie i technologia perswazyjna     34
      1.2.3. Emotikony reakcji Facebooka jako przykład zaprojektowanego zaangażowania    46
      1.2.4. Aktywni obserwatorzy (active lurkers)    52
      1.2.5. Uczestnictwo jako głębszy rodzaj zaangażowania     54
    1.3. Podziały cyfrowego społeczeństwa: aktywni cyfrowi tubylcy i bierni cyfrowi imigranci?     60
  2. Danetyzacja i identyfikowalność     71
    2.1. Cyfrowe ślady, „żywe dane”, digital persona    71
    2.2. Ekstrakcja i łączenie danych – Big Data     79
    2.3. Uwikłani w algorytmy     86
  CZĘŚĆ II Od edukacji medialnej 1.0 do edukacji medialnej 2.0    99
  3. Historia i główne zagadnienia edukacji medialnej    101
    3.1. Edukacja medialna – rys historyczny     101
      3.1.1. Rozwój edukacji medialnej na świecie (wybrane kraje)    102
      3.1.2. Rozwój edukacji medialnej w Polsce    112
    3.2. Wokół pojęcia „edukacja medialna”    122
    3.3. Edukacja medialna – główne podejścia     128
  4. Cele edukacji medialnej     135
    4.1. Kształcenie kompetencji medialnych (media literacy, media and information literacy)     137
    4.2. Kształcenie kompetencji cyfrowych (digital literacy, digital competence, digital skills)     142
    4.3. Relacja: kompetencje medialne – kompetencje cyfrowe    152
  CZĘŚĆ III Edukacja medialna 3.0. Zarys koncepcji i wybrane zagadnienia 157
  5. Edukacja medialna 3.0 – istota i założenia     159
    5.1. Edukacja medialna 1.0 i 2.0     159
    5.2. Edukacja medialna 3.0     163
  6. Władza korporacji nowomedialnych w sieciach komunikacyjnych     167
    6.1. Wielka Piątka Technologiczna     167
    6.2. Władza komunikacji a tworzenie się koncernów medialno‑technologicznych     172
    6.3. Zdolność programowania sieci komunikacyjnych jako źródło władzy     177
    6.4. Asymetria informacji, wyzysk i rozhamowanie norm społecznych jako przejawy władzy komunikacji     180
  7. Platformy medialne jako nowy typ organizacji medialnych – transformacja rynku medialnego    185
    7.1. Platformy medialne – charakterystyka    185
    7.2. Wpływ algorytmów na funkcjonowanie przemysłu mediów informacyjnych. Algorytmy jako instytucje oraz izomorfizm instytucjonalny     191
    7.3. Próby uregulowania działalności platform medialnych na rynku usług cyfrowych w Europie    202
  8. Dane jako informacja. Wykorzystanie danych w marketingu (data-driven marketing) i profilowanie konsumentów     209
    8.1. Marketing oparty na danych    209
    8.2. Profilowanie konsumentów     212
  9. Manipulacja treścią. Propaganda komputacyjna jako nowa forma dezinformacji online     223
    9.1. Boty społeczne    225
    9.2. Trolling internetowy     231
    9.3. Fałszywe wiadomości (fake news)    234
    9.4. Propaganda komputacyjna – skala zjawiska i polityka przeciwdziałania    238
  CZĘŚĆ IV Kluczowe kompetencje użytkownika w obszarze edukacji medialnej 3.0: zarządzanie prywatnością i krytyczne myślenie     247
  10. Zarządzanie prywatnością, czyli jak uchronić się przed śledzeniem danych online    249
    10.1. Paradoks, dylemat czy cynizm prywatności?     251
    10.2. „Nie bądź głupi – przejmij kontrolę nad własnymi danymi!”    253
    10.3. Szacowanie wartości prywatności    256
    10.4. Zarządzanie prywatnością w praktyce. Ochrona przed śledzeniem w sieci     258
  11. Krytyczne myślenie jako narzędzie demaskowania dezinformacji online     269
    11.1. Czym jest krytyczne myślenie?     269
    11.2. Krytyczne myślenie jako testowanie rzeczywistości    273
    11.3. Psychologia krytycznego myślenia w kontekście dezinformacji online    276
    11.4. Krytyczne myślenie w praktyce. Analiza warstwowa przekazu medialnego     285
  Zakończenie    297
  Bibliografia     305
  Dodatek dla edukatorów    347
  Spis tabel, schematów i wykresów     351
  Summary     353
RozwińZwiń