Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 31,50 zł  


31,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja, będąca próba połączenia refleksji teoretycznej i doświadczenia praktycznego autorek, stanowi kompendium wiedzy, które ukazuje warsztat pracy pedagoga w szerokim aspekcie podejmowanych przez niego zadań. Koncentrują się one wokół zagadnień związanych z pomocą psychologiczno-peagogiczną i wspomaganiem rozwoju ucznia w warunkach szkolnych. Autorki maja nadzieję, że książka przyczyni się do pogłębienia wiedzy niezbędnej w pracy czynnych zawodowo pedagogów, a studentom ułatwi przygotowanie się do pełnienia tej odpowiedzialnej roli w przyszłości. Pozycja ta może być również inspiracją dla wszystkich, którzy pragną wspierać dzieci i młodzież w ich rozwoju.


Rok wydania2016
Liczba stron168
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-858-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Rozdział I. Pedagog szkolny w świetle prawa oświatowego 13
    1.1. Historia zawodu i warunki zatrudnienia    13
    1.2. Wymagane kwalifikacje pedagoga szkolnego    16
    1.3. Zadania pedagoga szkolnego    17
    1.4. Koncepcje pracy pedagoga    24
    1.5. Dokumentacja pedagoga szkolnego    25
  
  Rozdział II. Sylwetka pedagoga szkolnego    29
    2.1. Cechy osobowościowe pedagoga szkolnego    29
    2.2. Kompetencje pedagoga szkolnego    32
    2.3. Zasoby osobiste    36
      2.3.1. Obraz siebie, samoocena, samoakceptacja    36
      2.3.2. Styl radzenia sobie ze stresem    38
      2.3.3. Asertywność    39
      2.3.4. Poczucie kontroli, koherencji, samoskuteczności    40
      2.3.5. Styl życia    42
    2.4. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe    44
  
  Rozdział III. Pedagog szkolny w oczach innych. Oczekiwania wobec pedagoga szkolnego 45
    3.1. Pedagog szkolny w oczach uczniów, nauczycieli, rodziców    46
    3.2. Badania dotyczące wizerunku pedagoga    48
    3.3. Oczekiwania uczniów, rodziców i nauczycieli wobec pedagoga szkolnego w świetle badań własnych     50
  
  Rozdział IV. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz ich sytuacji szkolnej    57
    4.1. Określenie potrzeb i sytuacji szkolnej ucznia podstawa planowania działań profilaktycznych    58
    4.2. Identyfikacja czynników zaburzających zachowania dzieci i młodzieży    59
    4.3. Rozpoznanie przyczyn trudności dydaktycznych uczniów    63
      4.3.1. Analiza sytuacji ucznia z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych (SNO)    64
      4.3.2. Identyfikacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi    66
    4.4. Refleksje wokół działań diagnostycznych pedagoga szkolnego    73
  
  Rozdział V. Rola pedagoga szkolnego w profilaktyce szkolnej 75
    5.1. Ogólne założenia działań profilaktycznych    75
    5.2. Szkolny program profilaktyki    81
      5.2.1. Przepisy prawne    82
      5.2.2. Kontekst teoretyczny    83
      5.2.3. Projektowanie, realizacja i ewaluacja szkolnego programu profilaktyki    84
    5.3. Profesjonalne programy profilaktyczne    86
      5.3.1. Programy dla dzieci i młodzieży z grupy niskiego ryzyka    86
      5.3.2. Programy dla dzieci i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka    89
      5.3.3. Programy dla liderów młodzieżowych    90
      5.3.4. Programy edukacyjne dla nauczycieli rozwijające kompetencje wychowawcze    91
    5.4. Refleksje wokół działań pedagoga w zakresie szkolnej profilaktyki    93
  
  Rozdział VI. Działania interwencyjne i mediacyjne w pracy pedagoga szkolnego 95
    6.1. Sytuacje kryzysowe w szkole i interwencja kryzysowa    96
    6.2. Działania interwencyjne pedagoga szkolnego podejmowane wobec uczniów z zaburzeniami zachowania     99
    6.3. Współpraca z rodzicami w zakresie działań interwencyjnych    101
    6.4. Współpraca z policja, strażą miejska, kuratorami sadowymi    106
    6.5. Mediacje w pracy pedagoga szkolnego    108
    6.6. Refleksje wokół działań interwencyjnych i mediacyjnych pedagoga szkolnego    114
  
  Rozdział VII. Działania pedagoga szkolnego w zakresie wspierania uczniów w rozwoju emocjonalnym i społecznym    117
    7.1. Koncepcja resilience    118
    7.2. Pedagog szkolny jako tutor    121
    7.3. Przeciwdziałanie odrzuceniu rówieśniczemu dzieci i młodzieży    122
    7.4. Wspieranie w rozwoju uczniów zdolnych    124
    7.5. Refleksje wokół działań pedagoga wspierających ucznia w rozwoju emocjonalnym i społecznym    129
  
  Rozdział VIII. Działania pedagoga szkolnego w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej 131
    8.1. Socjoterapia jako metoda wspierająca działania pedagoga szkolnego w pracy z uczniem niedostosowanym i zagrożonym niedostosowaniem społecznym    131
    8.2. Praca z uczniem mającym trudności w nauce    135
      8.2.1. Praca z uczniem z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych    136
      8.2.2. Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się    138
    8.3. Refleksje wokół działań pedagoga szkolnego z zakresu terapii pedagogicznej i socjoterapii    144
  Zakończenie     147
  Bibliografia     151
RozwińZwiń