POLECAMY
Format:
pdf, ibuk
Publikacja, będąca próba połączenia refleksji teoretycznej i doświadczenia praktycznego autorek, stanowi kompendium wiedzy, które ukazuje warsztat pracy pedagoga w szerokim aspekcie podejmowanych przez niego zadań. Koncentrują się one wokół zagadnień związanych z pomocą psychologiczno-peagogiczną i wspomaganiem rozwoju ucznia w warunkach szkolnych. Autorki maja nadzieję, że książka przyczyni się do pogłębienia wiedzy niezbędnej w pracy czynnych zawodowo pedagogów, a studentom ułatwi przygotowanie się do pełnienia tej odpowiedzialnej roli w przyszłości. Pozycja ta może być również inspiracją dla wszystkich, którzy pragną wspierać dzieci i młodzież w ich rozwoju.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 168 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-858-6 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Pedagog szkolny w świetle prawa oświatowego 13 | |
1.1. Historia zawodu i warunki zatrudnienia | 13 |
1.2. Wymagane kwalifikacje pedagoga szkolnego | 16 |
1.3. Zadania pedagoga szkolnego | 17 |
1.4. Koncepcje pracy pedagoga | 24 |
1.5. Dokumentacja pedagoga szkolnego | 25 |
Rozdział II. Sylwetka pedagoga szkolnego | 29 |
2.1. Cechy osobowościowe pedagoga szkolnego | 29 |
2.2. Kompetencje pedagoga szkolnego | 32 |
2.3. Zasoby osobiste | 36 |
2.3.1. Obraz siebie, samoocena, samoakceptacja | 36 |
2.3.2. Styl radzenia sobie ze stresem | 38 |
2.3.3. Asertywność | 39 |
2.3.4. Poczucie kontroli, koherencji, samoskuteczności | 40 |
2.3.5. Styl życia | 42 |
2.4. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe | 44 |
Rozdział III. Pedagog szkolny w oczach innych. Oczekiwania wobec pedagoga szkolnego 45 | |
3.1. Pedagog szkolny w oczach uczniów, nauczycieli, rodziców | 46 |
3.2. Badania dotyczące wizerunku pedagoga | 48 |
3.3. Oczekiwania uczniów, rodziców i nauczycieli wobec pedagoga szkolnego w świetle badań własnych | 50 |
Rozdział IV. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz ich sytuacji szkolnej | 57 |
4.1. Określenie potrzeb i sytuacji szkolnej ucznia podstawa planowania działań profilaktycznych | 58 |
4.2. Identyfikacja czynników zaburzających zachowania dzieci i młodzieży | 59 |
4.3. Rozpoznanie przyczyn trudności dydaktycznych uczniów | 63 |
4.3.1. Analiza sytuacji ucznia z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych (SNO) | 64 |
4.3.2. Identyfikacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 66 |
4.4. Refleksje wokół działań diagnostycznych pedagoga szkolnego | 73 |
Rozdział V. Rola pedagoga szkolnego w profilaktyce szkolnej 75 | |
5.1. Ogólne założenia działań profilaktycznych | 75 |
5.2. Szkolny program profilaktyki | 81 |
5.2.1. Przepisy prawne | 82 |
5.2.2. Kontekst teoretyczny | 83 |
5.2.3. Projektowanie, realizacja i ewaluacja szkolnego programu profilaktyki | 84 |
5.3. Profesjonalne programy profilaktyczne | 86 |
5.3.1. Programy dla dzieci i młodzieży z grupy niskiego ryzyka | 86 |
5.3.2. Programy dla dzieci i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka | 89 |
5.3.3. Programy dla liderów młodzieżowych | 90 |
5.3.4. Programy edukacyjne dla nauczycieli rozwijające kompetencje wychowawcze | 91 |
5.4. Refleksje wokół działań pedagoga w zakresie szkolnej profilaktyki | 93 |
Rozdział VI. Działania interwencyjne i mediacyjne w pracy pedagoga szkolnego 95 | |
6.1. Sytuacje kryzysowe w szkole i interwencja kryzysowa | 96 |
6.2. Działania interwencyjne pedagoga szkolnego podejmowane wobec uczniów z zaburzeniami zachowania | 99 |
6.3. Współpraca z rodzicami w zakresie działań interwencyjnych | 101 |
6.4. Współpraca z policja, strażą miejska, kuratorami sadowymi | 106 |
6.5. Mediacje w pracy pedagoga szkolnego | 108 |
6.6. Refleksje wokół działań interwencyjnych i mediacyjnych pedagoga szkolnego | 114 |
Rozdział VII. Działania pedagoga szkolnego w zakresie wspierania uczniów w rozwoju emocjonalnym i społecznym | 117 |
7.1. Koncepcja resilience | 118 |
7.2. Pedagog szkolny jako tutor | 121 |
7.3. Przeciwdziałanie odrzuceniu rówieśniczemu dzieci i młodzieży | 122 |
7.4. Wspieranie w rozwoju uczniów zdolnych | 124 |
7.5. Refleksje wokół działań pedagoga wspierających ucznia w rozwoju emocjonalnym i społecznym | 129 |
Rozdział VIII. Działania pedagoga szkolnego w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej 131 | |
8.1. Socjoterapia jako metoda wspierająca działania pedagoga szkolnego w pracy z uczniem niedostosowanym i zagrożonym niedostosowaniem społecznym | 131 |
8.2. Praca z uczniem mającym trudności w nauce | 135 |
8.2.1. Praca z uczniem z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych | 136 |
8.2.2. Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się | 138 |
8.3. Refleksje wokół działań pedagoga szkolnego z zakresu terapii pedagogicznej i socjoterapii | 144 |
Zakończenie | 147 |
Bibliografia | 151 |