Polonia i Polacy za granicą – kulturowe i edukacyjne obszary badań i doświadczeń

Polonia i Polacy za granicą – kulturowe i edukacyjne obszary badań i doświadczeń

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka pod tytułem Polonia i Polacy zagranicą: kulturowe i edukacyjne obszary badań i doświadczeń jest rezultatem zainteresowań i pasji zarówno badawczych, jak i dydaktycznych autorów tekstów. Jej celem jest ukazanie osiągnięć oraz kierunków badań nad Polonią i Polakami za granicą, a także doświadczeń kulturowo-tożsamościowych i edukacyjnych Polaków mieszkających poza granicami kraju. Poszczególne jej rozdziały wpisują się w nurt badań historycznych, pedagogiki porównawczej oraz badań o kulturze, a prezentowane teksty podejmują wielowątkowe, aktualne dla problematyki związanej z Polonią problemy umiejscawiając je w globalnych i lokalnych ramach społeczno-kulturowej rzeczywistości.
W pracy wyodrębniono cztery części, spośród których trzy prezentują rozprawy ukazujące problematykę Polonii i Polaków za granicą w różnych jej odsłonach. Czwarta część natomiast przedstawia doświadczenia autorów, którzy mieszkając w różnych częściach świata, uczestniczą, a często sami są inicjatorami różnorodnych przedsięwzięć i aktywności podejmowanych tam przez Polaków.


Rok wydania2020
Liczba stron404
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3857-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo okolicznościowe    9
  Wprowadzenie    11
  I. POLONIA I POLACY ZA GRANICĄ – PERSPEKTYWA HISTORYCZNA    15
  Krzysztof Ratajczak Zagraniczna edukacja książąt z dynastii piastowskiej    17
  Agnieszka Wałęga U źródeł badań nad edukacją polskich emigrantów doby zaborów – postulaty i dorobek badawczy Antoniego Karbowiaka (1856–1919)    35
  Justyna Gulczyńska Macierz Polska w Ameryce jako przykład budowania tożsamości młodzieży polskiej za Oceanem na przełomie XIX i XX wieku    49
  Aleksander Bogolubow Działalność Polaków w partii bolszewickiej w Piatigorsku w okresie rewolucji październikowej (1917) i wojny domowej (1918–1920) w Rosji    67
  Mikołaj Brenk Działalność poznańskiego oddziału Towarzystwa Łączności z Polonią Zagraniczną „Polonia” (1983–1990)    79
  Jarosław Korczak Emigracja Polaków do Australii. Konteksty historyczne i edukacyjne    91
  Ligia Henczel Józef F. Michałowski – emigrant, bibliofil, strażnik polskiej nauki i kultury w Rzymie    109
  Konrad Nowak-Kluczyński Oblicza migracji zewnętrznych Polaków w Unii Europejskiej po 1 maja 2004 roku    133
  II. POLONIA I POLACY ZA GRANICĄ – KULTUROWO-EDUKACYJNE PRZESTRZENIE TOŻSAMOŚCI, JĘZYKA I POLITYKI OŚWIATOWEJ    157
  Zbyszko Melosik Globalizacja, amerykanizacja i procesy (glo)kalizacji. Konteksty i kontrowersje    159
  Agnieszka Gromkowska-Melosik Elitarne szkolnictwo średnie w Szwajcarii i systemy globalnej stratyfikacji    173
  Tomasz Gmerek Edukacja dwujęzyczna i jej zastosowanie w polityce oświatowej – wybrane konteksty teoretyczne    193
  Kinga Kuszak Zmiany w systemie pojęciowo-leksykalnym języka polskiego wyzwaniem dla Polaków mieszkających poza granicami kraju    211
  Inetta Nowosad, Hanna Malik Nauczanie języka polskiego w Niemczech. Przykład Brandenburgii    225
  Aleksandra Boroń Polonia portugalska i procesy (re)konstrukcji kulturowej tożsamości    241
  Marta Łuczak Przemiany tożsamości jednostki w sytuacji migracji    253
  III. POLONIA I POLACY ZA GRANICĄ – KULTUROWO-EDUKACYJNE PRZESTRZENIE AKTYWNOŚCI I DOŚWIADCZEŃ    263
  Iwona Grodź Polscy artyści filmowi za granicą… Przykład reżysera Pawła Pawlikowskiego    265
  Izabella Kust Refleksje polskiego nauczyciela z perspektywy niemieckiego systemu kształcenia dualnego    285
  Anna Kubacka Sytuacja oświatowa dzieci polskich mieszkających w Irlandii – wprowadzenie do problematyki    309
  Michalina Kasprzak, Ewa Hojna Szkoły polskie w Katalonii (Hiszpania) jako przykład kreatywnej edukacji    327
  Magdalena Barańska, Anna Mańkowska Wielokulturowe doradztwo edukacyjno-zawodowe. Stan obecny, wyzwania i perspektywy    337
  IV. POLONIA I POLACY ZA GRANICĄ – KOMUNIKATY Z BADAŃ, NOTY, SPRAWOZDANIA    351
  Grażyna Gramza Jak odnaleźć się w holenderskim systemie edukacji? Projekt „Mentor” jako przykład pomocy polskim uczniom i rodzicom w Holandii    353
  Agnieszka Steur Jak pokłócić się z mężem Holendrem? Czyli spory w dwujęzycznym domu    365
  Joanna Rachwał Dwukulturowość osób polskiego pochodzenia urodzonych w Wielkiej Brytanii w latach 1945–1980    371
  Dorota Hrycak-Krzyżanowska Wykorzystanie elementów popkultury w procesie nauczania języka polskiego i budowaniu wielokulturowej tożsamości polskiej młodzieży wychowywanej w Wielkiej Brytanii    379
  Hieronim Kaczmarek OP Kulturotwórcza, integracyjna i edukacyjna funkcja parafii katolickiej na przykładzie Polskiej Parafii w Pradze    391
  Helena Sołtys Działalność Zrzeszenia Nauczycieli Polskich w Ameryce    399
  Summary (Polish Diaspora and Poles Abroad. Cultural and Educational Areas of Research and Experience)    403
RozwińZwiń