POLECAMY
Redakcja:
Aleksandra Boroń, Justyna Gulczyńska, Magdalena Barańska, Mikołaj Brenk, Anna Mańkowska, Konrad Nowak-Kluczyński
Format:
ibuk
Książka pod tytułem Polonia i Polacy zagranicą: kulturowe i edukacyjne obszary badań i doświadczeń jest rezultatem zainteresowań i pasji zarówno badawczych, jak i dydaktycznych autorów tekstów. Jej celem jest ukazanie osiągnięć oraz kierunków badań nad Polonią i Polakami za granicą, a także doświadczeń kulturowo-tożsamościowych i edukacyjnych Polaków mieszkających poza granicami kraju. Poszczególne jej rozdziały wpisują się w nurt badań historycznych, pedagogiki porównawczej oraz badań o kulturze, a prezentowane teksty podejmują wielowątkowe, aktualne dla problematyki związanej z Polonią problemy umiejscawiając je w globalnych i lokalnych ramach społeczno-kulturowej rzeczywistości.
W pracy wyodrębniono cztery części, spośród których trzy prezentują rozprawy ukazujące problematykę Polonii i Polaków za granicą w różnych jej odsłonach. Czwarta część natomiast przedstawia doświadczenia autorów, którzy mieszkając w różnych częściach świata, uczestniczą, a często sami są inicjatorami różnorodnych przedsięwzięć i aktywności podejmowanych tam przez Polaków.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 404 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3857-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo okolicznościowe | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
I. POLONIA I POLACY ZA GRANICĄ – PERSPEKTYWA HISTORYCZNA | 15 |
Krzysztof Ratajczak Zagraniczna edukacja książąt z dynastii piastowskiej | 17 |
Agnieszka Wałęga U źródeł badań nad edukacją polskich emigrantów doby zaborów – postulaty i dorobek badawczy Antoniego Karbowiaka (1856–1919) | 35 |
Justyna Gulczyńska Macierz Polska w Ameryce jako przykład budowania tożsamości młodzieży polskiej za Oceanem na przełomie XIX i XX wieku | 49 |
Aleksander Bogolubow Działalność Polaków w partii bolszewickiej w Piatigorsku w okresie rewolucji październikowej (1917) i wojny domowej (1918–1920) w Rosji | 67 |
Mikołaj Brenk Działalność poznańskiego oddziału Towarzystwa Łączności z Polonią Zagraniczną „Polonia” (1983–1990) | 79 |
Jarosław Korczak Emigracja Polaków do Australii. Konteksty historyczne i edukacyjne | 91 |
Ligia Henczel Józef F. Michałowski – emigrant, bibliofil, strażnik polskiej nauki i kultury w Rzymie | 109 |
Konrad Nowak-Kluczyński Oblicza migracji zewnętrznych Polaków w Unii Europejskiej po 1 maja 2004 roku | 133 |
II. POLONIA I POLACY ZA GRANICĄ – KULTUROWO-EDUKACYJNE PRZESTRZENIE TOŻSAMOŚCI, JĘZYKA I POLITYKI OŚWIATOWEJ | 157 |
Zbyszko Melosik Globalizacja, amerykanizacja i procesy (glo)kalizacji. Konteksty i kontrowersje | 159 |
Agnieszka Gromkowska-Melosik Elitarne szkolnictwo średnie w Szwajcarii i systemy globalnej stratyfikacji | 173 |
Tomasz Gmerek Edukacja dwujęzyczna i jej zastosowanie w polityce oświatowej – wybrane konteksty teoretyczne | 193 |
Kinga Kuszak Zmiany w systemie pojęciowo-leksykalnym języka polskiego wyzwaniem dla Polaków mieszkających poza granicami kraju | 211 |
Inetta Nowosad, Hanna Malik Nauczanie języka polskiego w Niemczech. Przykład Brandenburgii | 225 |
Aleksandra Boroń Polonia portugalska i procesy (re)konstrukcji kulturowej tożsamości | 241 |
Marta Łuczak Przemiany tożsamości jednostki w sytuacji migracji | 253 |
III. POLONIA I POLACY ZA GRANICĄ – KULTUROWO-EDUKACYJNE PRZESTRZENIE AKTYWNOŚCI I DOŚWIADCZEŃ | 263 |
Iwona Grodź Polscy artyści filmowi za granicą… Przykład reżysera Pawła Pawlikowskiego | 265 |
Izabella Kust Refleksje polskiego nauczyciela z perspektywy niemieckiego systemu kształcenia dualnego | 285 |
Anna Kubacka Sytuacja oświatowa dzieci polskich mieszkających w Irlandii – wprowadzenie do problematyki | 309 |
Michalina Kasprzak, Ewa Hojna Szkoły polskie w Katalonii (Hiszpania) jako przykład kreatywnej edukacji | 327 |
Magdalena Barańska, Anna Mańkowska Wielokulturowe doradztwo edukacyjno-zawodowe. Stan obecny, wyzwania i perspektywy | 337 |
IV. POLONIA I POLACY ZA GRANICĄ – KOMUNIKATY Z BADAŃ, NOTY, SPRAWOZDANIA | 351 |
Grażyna Gramza Jak odnaleźć się w holenderskim systemie edukacji? Projekt „Mentor” jako przykład pomocy polskim uczniom i rodzicom w Holandii | 353 |
Agnieszka Steur Jak pokłócić się z mężem Holendrem? Czyli spory w dwujęzycznym domu | 365 |
Joanna Rachwał Dwukulturowość osób polskiego pochodzenia urodzonych w Wielkiej Brytanii w latach 1945–1980 | 371 |
Dorota Hrycak-Krzyżanowska Wykorzystanie elementów popkultury w procesie nauczania języka polskiego i budowaniu wielokulturowej tożsamości polskiej młodzieży wychowywanej w Wielkiej Brytanii | 379 |
Hieronim Kaczmarek OP Kulturotwórcza, integracyjna i edukacyjna funkcja parafii katolickiej na przykładzie Polskiej Parafii w Pradze | 391 |
Helena Sołtys Działalność Zrzeszenia Nauczycieli Polskich w Ameryce | 399 |
Summary (Polish Diaspora and Poles Abroad. Cultural and Educational Areas of Research and Experience) | 403 |