Sokrates Ksenofonta

Sokrates Ksenofonta

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

35,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 35,70 zł  


35,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Oceniając rozprawę, należy podkreślić rzetelne podejście Autorki, bogactwo zebranego materiału, umiejętność ukazania kontekstu historyczno-teoretycznego opisywanych poglądów, ich ciekawą analizę, a wreszcie niestronienie od porównywania ich z poglądami Sokratesa Platońskiego. Ważne jest tu także to, że Autorce udaje się ukazać pewne aspekty poglądów Ksenofontowego Sokratesa, które mogły niepokoić jego współobywateli i stać się przyczyną wysunięcia oskarżenia. Udaje się zatem obronić testimonium Ksenofonta przed zarzutami krytyków o idealizowanie wizerunku Sokratesa i brak wiarygodności. Osiągnięty został tym samym główny cel pracy: rehabilitacja pism sokratycznych Ksenofonta, postawienie ich na równi z dialogami Platona. [Z recenzji dr. hab. Przemysława Paczkowskiego, prof. UR]


Rok wydania2017
Liczba stron264
KategoriaStarożytność
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-941-5
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     11
  Dlaczego Ksenofont?     11
  Porządek rozważań     18
  Metoda     22
  
  Rozdział pierwszy: Sokrates na Tle historii Aten 23
    1.1. Rodzice Sokratesa     23
      1.1.1. Arystydes a Sokrates     28
    1.2. Czasy dzieciństwa i młodości Sokratesa     30
    1.3. Myrto i Ksantypa     35
    1.4. Udział Sokratesa w wojnie peloponeskiej     38
    1.5. Sokrates w życiu publicznym Aten     45
      1.5.1. Wyrocznia delficka     46
      1.5.2. Proces strategów     48
      1.5.3. Rządy Trzydziestu     50
    1.6. Sokrates a polityka i politycy     53
  
  Rozdział drugi: Rok 399 – proces Sokratesa    63
    2.1. Procedura     63
    2.2. Skład sędziowski     65
    2.3. Oskarżyciele     67
      2.3.1. Meletos     68
      2.3.2. Anytos     70
      2.3.3. Lykon     73
    2.4. Oskarżenie     73
      2.4.1. ἀδικεῖ Σωκράτης οὓς μὲν ἡ πόλις νομίζει θεοὺς οὐ νομίζων     75
      2.4.2. ἕτερα δὲ καινὰ δαιμόνια εἰσϕέρων     78
      2.4.3. ἀδικεῖ δὲ καὶ τοὺς νέους διαφθείρων    83
        2.4.3.1. Alkibiades     87
        2.4.3.2. Kritiasz     90
        2.4.3.3. Charmides     93
  
  Rozdział trzeci: Koncepcja Boga i religijność Sokratesa 95
    3.1. Tradycyjna koncepcja boga     95
    3.2. Krytyka antropomorfizmu w wybranych dziełach literatury greckiej     98
    3.3. Koncepcja bóstwa u wybranych filozofów przyrody     102
    3.4 Sokratejska koncepcja Boga     109
      3.4.1. theoi – theos – to theion     114
      3.4.2. Bóg jako Opatrzność     118
      3.4.3. Bóg jako Rozum     123
    3.5. Sokrates a tradycyjna pobożność grecka     126
    3.6. Daimonion     136
  
  Rozdział czwarty: antropologia Sokratesa 145
    4.1. Dusza (psyche)     145
    4.2. Cel człowieka     151
      4.2.1. Enkrateia (ἐγκράτεια)     153
      4.2.2. Uzewnętrznienie przymiotów duszy     157
  
  Rozdział piąty: Etyka Sokratesa    159
    5.1. Cnota (arete)     159
      5.1.1. Intelektualizm etyczny     164
    5.2. Pożytek (opheleia)     165
    5.3. W drodze do cnoty     173
      5.3.1. Miłość (eros)     173
      5.3.2. Przyjaźń (philia)     176
    5.4. Sprawiedliwość (to dikaion)     183
  
  Rozdział szósty: Działalność wychowawcza Sokratesa    189
    6.1. Krąg słuchaczy Sokratesa     189
    6.2. Etapy sokratejskiej edukacji     193
    6.3. Treści edukacji sokratejskiej     202
  
  Rozdział siódmy: Dialektyka Sokratesa 209
    7.1 Zarys dialektyki sokratejskiej     209
    7.2. Indukcja     227
    7.3. Definicje     230
  
  Zakończenie     237
  Antystenes z Aten     242
  Arystyp z Cyreny     244
  Euklides z Megary     245
  Fedon z Elidy     246
  Platon     247
  Ksenofont     250
  Wykaz skrótów     253
  Bibliografia     255
RozwińZwiń