Psychologia tremy

Teoria i praktyka

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

64,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 32,00 zł  


64,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

[Czuję] wyjątkowo przykry stan, tę okropną nie do opisania mękę, zwaną tremą. Odbiera ona nie tylko odwagę, ale i pozbawia sił – istna męczarnia.
Ignacy Jan Paderewski


Praca zawodowego muzyka jest jednym z najbardziej złożonych rodzajów działalności. Podstawą sukcesu są tu wieloletnie codzienne ćwiczenia, wymagające dużego wysiłku fizycznego i psychicznego. Można powiedzieć, że występ publiczny jest „wierzchołkiem góry lodowej” w życiu muzyka, na którym za każdym razem ważą się losy muzyka-wykonawcy i muzyka-osoby. Jeśli muzyk pozytywnie ocenia obie te sfery, owocuje to poczuciem dobrostanu psychicznego, co stwarza dobre warunki do dalszego twórczego rozwoju. Dlatego już sama myśl o możliwości niepowodzenia wzbudza lęk, który doprowadzić może do dezorganizacji procesu gry i radykalnego spadku jakości wykonania.
Zjawisko tremy z pewnością znane jest każdej osobie występującej publicznie, doświadczamy tego uczucia w najważniejszych dla nas momentach życiowych. Dla większości zawodów problem tremy nie jest tak istotny ze względu na to, że występy publiczne są w nich zjawiskiem okazjonalnym. Natomiast w zawodach artystycznych, wykonawczych umiejętność radzenia sobie z tremą jest często czynnikiem decydującym o możliwości wykonywania zawodu.
Julia Kaleńska-Rodzaj, doktor psychologii, psycholog-praktyk i zawodowy muzyk, poszukuje naukowych odpowiedzi na pytania: Czym jest trema? Czy jest wyłącznie zjawiskiem negatywnym, przeszkodą, którą należałoby usunąć z drogi, by występ był udany? Autorka eksploruje możliwości interpretacji tremy jako stanu podwyższonego pobudzenia, jako lęku społecznego oraz jako emocji złożonej. Dzieli się własnymi doświadczeniami wyniesionymi z pracy psychologicznej z muzykami: dwa ostatnie rozdziały książki mają praktyczny charakter − poświęcone są radzeniu sobie z tremą oraz optymalnemu przygotowaniu się wykonawcy do występu publicznego. Choć książka napisana jest głównie z myślą o muzykach – wykonawcach i pedagogach, to zaprezentowane w niej techniki mogą pomóc każdemu z nas w regulacji emocji podczas ważnych wydarzeń życiowych.


Mamy do czynienia z książką na wskroś nowoczesną, która dostarcza gotowych narzędzi do zrozumienia zjawiska tremy jako fenomenu umysłowego.
Z recenzji dr. hab. Kamila Imbira, prof. UW


Autorka wykazała się erudycją i w ciekawy sposób oraz dobrym językiem pomaga zrozumieć czytelnikowi psychologiczne mechanizmy tremy muzyków.
Z recenzji dr hab. Agaty Błachnio, prof. KUL


Rok wydania2022
Liczba stron260
KategoriaPsychologia osobowości
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-22084-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp IX
  CZĘŚĆ I. Zjawisko tremy w opisach muzyków i psychologów muzyki 1
  Rozdział 1. Doświadczanie tremy    3
    1.1. Trema w opisach doświadczeń znanych muzyków    4
    1.2. Trema w opisach doświadczeń młodych muzyków    7
    1.3. Trema jako specyficzny problem wykonawstwa muzycznego    9
    1.4. Psychologiczne definicje tremy    13
    1.5. Podsumowanie: porządkowanie terminologii – pobudzenie, stres, lęk, strach, trema    18
  CZĘŚĆ II. Trema z perspektywy psychologii sportu    21
  Rozdział 2. Trema jako wzrost pobudzenia    23
    2.1. Optymalny stan koncertowy    23
    2.2. Mechanizmy wyjaśniające powstawanie tremy – poziom pobudzenia a jakość wykonania    26
      2.2.1. Modele uwzględniające dynamikę czasową    27
      2.2.2. Teorie uwzględniające kontekst społeczny i trudność zadania    31
      Motywacyjne źródła efektu facylitacji społecznej    33
      2.2.3. Struktura temperamentu: wyjaśnienie z obszaru różnic indywidualnych    36
      Temperament a pobudzenie    37
      Temperament a efektywne działanie na scenie    38
      2.2.4. Teorie uwzględniające ocenę poznawczą pobudzenia    42
    2.3. Podsumowanie: pobudzenie jako nieodłączny element występowania    46
  CZĘŚĆ III. Trema z perspektywy psychologii klinicznej 49
  Rozdział 3. Trema jako lęk    51
    3.1. Perspektywa kliniczna: triada objawów lęku    52
      3.1.1. Objawy fizjologiczne    53
      3.1.2. Objawy behawioralne    55
      3.1.3. Objawy poznawcze    59
    3.2. Podsumowanie: współwystępowanie objawów    64
  Rozdział 4. Cechy zwiększające podatność na tremę    65
    4.1. Czynniki osobowościowe    65
      4.1.1. Neurotyczność, ekstrawersja i introwersja    66
      4.1.2. Lęk jako cecha i lęk jako stan    69
    4.2. Czynniki moderujące: wiek i płeć    72
    4.3. Czynniki motywacyjne    75
      4.3.1. Poczucie własnej skuteczności    75
      4.3.2. Samoocena i perfekcjonizm    80
    4.4. Podsumowanie: rozwojowy schemat powiązań    84
  Rozdział 5. Trema jako lęk społeczny    87
    5.1. Trema a lęk społeczny: podobieństwa i różnice    89
    5.2. Trema a inne zaburzenia kliniczne    91
    5.3. Wieloczynnikowe modele wyjaśniające występowanie tremy    94
      5.3.1. Teoria i model tremy Alberta LeBlanca    94
      5.3.2. Model tremy Iouli Papageorgi, Susan Hallam i Grahama Welcha    98
      5.3.3. Model tremy Dianny Kenny    101
    5.4. Podsumowanie: profilaktyka lęku scenicznego (tremy)    104
  CZĘŚĆ IV. Trema z perspektywy psychologii emocji    105
  Rozdział 6. Trema jako złożone zjawisko emocjonalne    107
    6.1. Emocje przedkoncertowe z perspektywy psychologii emocji    107
      6.1.1. Emocje przedkoncertowe – proste czy złożone?    107
      6.1.2. Dlaczego rozpoznawanie i precyzyjne nazywanie emocji jest tak ważne?    111
      6.1.3. Zanim powstanie emocja: przekonania na temat emocji a rodzaj doświadczanych stanów emocjonalnych    114
    6.2. Poszerzenie perspektywy: wyjście poza lęk    117
    6.3. Trema jako złożony stan emocjonalny: wnioski z badań własnych    120
      6.3.1. Różnorodność emocji przedkoncertowych    122
      6.3.2. Struktura emocji przedkoncertowych – profile emocjonalne    122
      6.3.3. Emocje przedkoncertowe: przyczyny i konsekwencje    125
      6.3.4. Wnioski z badań i implikacje praktyczne    126
    6.4. Optymalny stan koncertowy i optymalne emocje. Korzyści z ujmowania tremy jako złożonego stanu emocjonalnego    128
      6.4.1. Pozytywna interpretacja wzrostu pobudzenia    128
      6.4.2. Nazywanie i akceptacja różnorodnych emocji    129
      6.4.3. Integracja doświadczanych emocji – „moja trema”    135
    6.5. Podsumowanie: trema z perspektywy psychologii emocji    136
  CZĘŚĆ V. Radzenie sobie z tremą – regulacja emocji przedkoncertowych    139
  Rozdział 7. Radzenie sobie z tremą – zastosowanie teorii w praktyce    141
    7.1. Ryzykowne strategie radzenia sobie z tremą    145
      7.1.1. Beta-blokery    145
      7.1.2. Maratony ćwiczeniowe    148
    7.2. Adaptacyjne strategie radzenia sobie z tremą demobilizującą    155
      7.2.1. Procesy poznawcze: techniki zarządzania uwagą i myśleniem    158
      Uwaga    158
      Styl myślenia    162
      7.2.2. Reakcja emocjonalna: techniki regulacji pobudzenia    169
      7.2.3. Oswojenie się z sytuacją: techniki stopniowanej ekspozycji i wizualizacji    175
    7.3. Podsumowanie: plan psychologicznego przygotowania się do występu    180
  Rozdział 8. Psychologiczne przygotowanie wykonawcy do występu publicznego    183
    8.1. Budowanie tożsamości artysty – poczucie sensu    184
    8.2. Wspierające środowisko – poczucie wspólnoty    189
    8.3. Rozwijanie umiejętności dbania o kondycję psychiczną i fizyczną – poczucie skuteczności    193
    8.4. Podsumowanie: dobrostan psychiczny muzyka    198
  Bibliografia    201
  Indeks rzeczowy    229
  Indeks nazwisk    235
  O Autorce    243
RozwińZwiń