Dialogiczna koncepcja prawa

Dialogiczna koncepcja prawa

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

102,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 102,00 zł  


102,00

w tym VAT

Opracowanie przedstawia propozycję nowego ujęcia prawa – odwołującego się do klasycznej filozofii dialogu oraz myśli Levinasa. Autorka zrekonstruowała i poddała interpretacji dwa znaczenia dialogu:


znaczenie ugruntowane w greckim dia-logosie oraz
znaczenie dialogu rozumianego jako istotna relacja międzyludzka.


Oba stanowią podstawę rozważań nad bliskością i odmiennością hermeneutycznego, komunikacyjnego i dialogicznego ujmowania prawa, które przenosi nas na grunt jednego z najbardziej palących problemów filozoficznoprawnych, mianowicie relacji między etyką i prawem. Prawo w tej perspektywie jest porządkiem zapośredniczającym relację etyczną, porządkiem, który tę relację zmienia i sprowadza na inny poziom. Przyjęty przez autorkę pryzmat pozwala na tworzenie koncepcji prawa komplementarnej wobec obszarów dociekań nad prawem wywodzących się z nurtu komunikacyjnego i hermeneutycznego.
Adresaci:Publikacja jest przeznaczona dla prawników naukowo zajmujących się teorią i filozofią prawa, filozofów specjalizujących się w myśli politycznej i społecznej, etyków, fenomenologów. Zainteresuje także prawników praktyków, którzy poszukują głębszego zakorzenienia prawa i wywodzą z tej wiedzy konsekwencje dla praktyki. Będzie stanowić cenną lekturę uzupełniającą dla studentów prawa i filozofii oraz doktorantów.


Rok wydania2019
Liczba stron404
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8160-793-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie | str.    13
  
  Część pierwsza
  Rekonstrukcyjno-krytyczna analiza filozoficznych źródeł dialogicznej koncepcji prawa
  
  Rozdział I
  Zapośredniczenie. Prekoncepcja dialogu. Korelacja | str.    33
  1. Wstępna refleksja nad pojęciem zapośredniczenia | str.    33
  2. Analiza pojęcia zapośredniczenia w filozofii Hegla | str.    37
  2.1. Założenia ontologiczne i epistemologiczne | str.    37
  2.2. Pojęcie zapośredniczenia w dialektycznej teorii świadomości | str.    39
  2.3. „Człowiek jest rozmową, która go od wewnątrz buduje” | str.    48
  2.4. Pojęcie zapośredniczenia w Heglowskich Zasadach filozofii prawa (Kilka relewantnych ustaleń na temat prawa dokonanych przez Hegla) | str.    50
  2.5. Konkluzje | str.    52
  3. Feuerbacha prekoncepcja dialogu | str.    52
  4. Pojęcie korelacji w późnej myśli Cohena. Inny (Reah) | str.    56
  
  Rozdział II
  Rekonstrukcja i interpretacja dwu znaczeń dialogu | str.    61
  1. Dialog jako rozmowa oraz dialog w ujęciu ontologicznym i etycznym | str.    61
  1.1. Zagadnienie dialogu w europejskiej myśli filozoficznej – identyfikacja problemu | str.    61
  1.2. Dialog jako rozmowa | str.    65
  1.2.1. Uwagi wstępne | str.    65
  1.2.2. Dialektyka rozmowy | str.    69
  1.2.3. Wnioski | str.    75
  1.3. Dialog jako relacja dialogiczna | str.    76
  2. Filozofia dialogu jako egzystencjalizm żydowski | str.    87
  2.1. Egzystencjalistyczny charakter filozofii dialogu | str.    87
  2.2. Źródłowość judaizmu dla filozofii dialogu | str.    91
  3. Rosenzweigowski i Buberowski model dialogu | str.    95
  3.1. Franz Rosenzweig – kierunek: poza ontologię! | str.    95
  3.2. Buberowski model dialogu | str.    104
  3.2.1. Dialog inspirowany chasydyzmem i filozofią życia | str.    104
  3.2.2. Zasada antropiczna – centralna kategoria filozofii dialogu | str.    107
  3.2.3. Między bezpośredniością a zapośredniczeniem | str.    122
  4. Człowiek jako istota dramatyczna | str.    123
  5. Symetria jako cecha konstytutywna dialogu Buberowskiego a asymetryczność spotkania w ujęciu Levinasowskim | str.    129
  6. Metaforyka filozofii dialogu i inne aspekty języka dialogistów | str.    134
  
  Rozdział III
  Europejska tradycja filozoficzna ujmowania podmiotowości a podmiotowość na gruncie filozofii dialogu i myśli Levinasa (uchwycenie przełomu dialogicznego) | str.    140
  1. Filozoficzna tradycja ujmowania podmiotowości | str.    140
  1.1. Indywiduacja Kartezjańskiego cogito | str.    141
  1.2. Intensyfikacja indywidualności i wolności – monada | str.    142
  1.3. Podmiotowość i inność w znaczeniu Kantowskim | str.    144
  1.4. Fichte – konstytucja intersubiektywności | str.    146
  1.5. Intersubiektywność sztuki rozumienia według Schleiermachera | str.    147
  1.6. Ja transcendentalne w filozofii Husserla. Koncepcja intersubiektywności. Konstytuowanie innego jako monady | str.    149
  1.7. Hermeneutyka fenomenologiczno -egzystencjalna Martina Heideggera | str.    151
  1.8. Podmiot dialogu psychoanalitycznego | str.    156
  2. Podmiotowość na gruncie filozofii dialogu | str.    158
  3. Fluktuacje pojęcia podmiotowości w filozofii Emmanuela Levinasa | str.    160
  4. Poza dekonstrukcję podmiotu – podmiot po zwrocie dialogicznym | str.    169
  
  Rozdział IV
  Etyczność dialogu | str.    175
  1. Tytułem wstępu: o wcielaniu zasady dialogicznej przez Martina Bubera | str.    175
  2. Etyczny charakter relacji międzyludzkich – etyka oparta na wrażliwości | str.    178
  2.1. „Etyka już sama przez się jest pewną optyką...” | str.    178
  2.2. Relacja, która ma naturę mowy | str.    185
  2.3. Twarz Innego | str.    189
  2.4. Wrażliwość | str.    198
  2.5. Odradek | str.    202
  3. Jeśli twarz jest medium komunikacji... – przeciw wojnie i przemocy | str.    204
  4. Dialog w świetle etyki troski | str.    212
  4.1. Logos i eros w symbolice jaźni – kilka słów wprowadzenia | str.    212
  4.2. Etyka oparta na trosce. Ku etycznemu podmiotowi relacyjnemu | str.    213
  
  Rozdział V
  Fenomenologiczne podstawy konstruowania dialogicznej koncepcji prawa | str.    219
  1. Uwagi wprowadzające | str.    219
  2. Wyznaczenie nowych horyzontów fenomenologii. Metoda fenomenologiczna i jej przemiany dokonane przez Heideggera i Levinasa | str.    222
  2.1. Heideggera ezystencjalne horyzonty fenomenologii | str.    222
  2.2. Transformacja fenomenologii dokonana przez Levinasa | str.    234
  
  Część druga
  Dialogiczny sposób pojmowania prawa
  
  Rozdział I
  O komunikacyjnym i hermeneutycznym pojmowaniu prawa w odniesieniu do pojęcia dialogu jako rozmowy | str.    247
  1. Prawo jako rezultat procesu komunikacyjnego | str.    248
  1.1. Znaczenie koncepcji komunikacji społecznej Jürgena Habermasa | str.    248
  1.1.1. Językowe zapośredniczenie relacji komunikacyjnej | str.    248
  1.1.2. Poznać rzeczywistość społeczną dogłębnie | str.    252
  1.1.3. Konsensus osiągany komunikacyjnie | str.    254
  1.2. Zakotwiczenie prawa w dyskursie | str.    256
  2. Prawo jako rezultat procesu rozumienia | str.    258
  2.1. Uwagi wstępne | str.    258
  2.2. Dialogiczne aspekty hermeneutyki Hansa -Georga Gadamera | str.    262
  2.2.1. Rozumienie jako wymiar bycia | str.    262
  2.2.2. Hermeneutyka jako sztuka pytania | str.    267
  2.2.3. Pozostaje wciąż kwestią „kim jestem Ja i kim jesteś Ty”? | str.    271
  2.3. Zakotwiczenie prawa w dialogu interpretacyjnym | str.    272
  2.4. Rozmowa hermeneutyczna z perspektywy filozofii dialogu | str.    277
  
  Rozdział II
  O dialogicznym sposobie pojmowania prawa w odniesieniu do pojęcia dialogu jako więzi międzyludzkiej / relacji etycznej | str.    282
  1. Filozoficzne pytania o naturę i sens prawa / pytanie ontologiczne, teleologiczne i etyczne | str.    282
  2. Relacyjność jako punkt wyjścia dla dialogicznej koncepcji prawa – aspekt mowy i języka | str.    285
  2.1. Uwagi wstępne | str.    285
  2.2. Relacyjność mowy | str.    287
  3. Logocentryczny i symetryczny charakter relacji prawnej | str.    290
  4. Dialogiczny przełom w stawianiu problemu: prawo a etyka | str.    296
  4.1. Wybrane wątki sporu: prawo a etyka | str.    296
  4.2. Prawo jako korekta naniesiona na stosunek etyczny | str.    301
  
  Rozdział III
  Przyczynek do dialogicznej filozofii polityki | str.    306
  1. Polityczna sfera życia – uwagi wstępne | str.    306
  2. Relacyjność jako filozoficznopolityczny problem badawczy | str.    309
  2.1. Dialogiczność wspólnoty politycznej | str.    309
  2.2. Relacyjna tożsamość uczestnika „sieci rozmów” a dialogiczne „żywe odniesienie” | str.    312
  3. Polityka dialogiczna wobec polityki deliberatywnej | str.    315
  3.1. Deliberatywny zwrot w teorii demokracji | str.    315
  3.2. Kohabitacja polityczna. Analiza etycznie ujętej relacyjności z płaszczyzny filozoficznopolitycznej | str.    319
  3.3. Normatywne neutralizowanie różnic (postulat demokracji deliberatywnej) | str.    322
  3.4. Znaczenie różnicy w życiu społeczeństw. W stronę radykalnego pluralizmu (postulat demokracji dialogicznej) | str.    324
  4. Życie z Innym. Polityka segregacji/ polityka gościnności. Głos w dyskusji nad imigracją | str.    326
  5. Dialog w przestrzeni społecznej – wybrane myśli Józefa Tischnera | str.    330
  
  Rozdział IV
  Sprawiedliwość dialogiczna | str.    333
  1. Filozoficzna tradycja a oryginalność Levinasowskiego ujęcia sprawiedliwości | str.    333
  1.1. Sprawiedliwość jako porządek ontologiczno -polityczny (prawny) i jako etyczny wyraz relacji | str.    333
  1.2. Zasada rządząca relacjami społecznymi według Paula Ricoeura | str.    336
  1.3. Filozofiaczna tradycja ujmowania sprawiedliwości w perspektywie stanowiska Levinasa | str.    337
  2. Sprawiedliwość proceduralna / sprawiedliwość deliberatywna oparta na uznaniu / sprawiedliwość dialogiczna | str.    341
  
  Zakończenie
  Obszary dalszych badań nad dialogiczną koncepcją prawa. Kilka słów post scriptum | str.    355
  
  Bibliografia | str.    359
  
  Indeks osobowy | str.    385
  
  Indeks rzeczowy | str.    393
RozwińZwiń