Generalny akt administracyjny

Generalny akt administracyjny

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

85,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 70,55 zł  


85,00

w tym VAT

W monografii podjęty został problem wydawania przez organy administracji publicznej aktów administracyjnych o charakterze generalnym, dotyczących nie podmiotów indywidualnych, ale niezindywidualizowanych grup adresatów znajdujących się w konkretnej sytuacji. Taki charakter maja m.in.:


decyzje o rozwiązaniu zgromadzenia publicznego,
decyzje o przerwaniu imprezy masowej,
decyzje o wycofaniu z obrotu jakiegoś produktu leczniczego albo innego produktu, np. "dopalaczy" czy czeskiego alkoholu,
akty zakazujące wprowadzania do obrotu produktów finansowych przez banki i inne instytucje finansowe,
akty o zawieszeniu organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych,
akty o ewakuacji ludności, wprowadzające czasowe zakazy wstępu do lasów czy określające wykazy kąpielisk w każdym sezonie.


Autorzy dokonują analizy istoty generalnego aktu administracyjnego, jak również przedstawiają propozycje wyodrębnienia jego rodzajów, bazując na przeglądzie aktualnych uregulowań prawnych, stanowisku judykatury oraz doktryny.


Adresaci:


Omawiana problematyka powinna zainteresować nie tylko pracowników organów administracji rządowej i samorządowej wydających generalne akty administracyjne, ale także wszystkich tych, których akty te mogą dotyczyć, oraz prawników i pracowników naukowych.


Rok wydania2014
Liczba stron252
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-7025-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    13
  
  Wstęp | str.    17
  
  Rozdział    1
  Zagadnienia wprowadzające | str.    19
  
  Rozdział    2
  Retrospekcja historyczna i aktualne stanowisko polskiej doktryny oraz judykatury | str.    27
  
  1. Retrospekcja dotycząca stanowiska polskiej nauki prawa | str.    27
  
  2. Retrospekcja dotychczasowego stanowiska judykatury na temat generalnego aktu administracyjnego | str.    31
  
  3. Stanowisko panujące w doktrynie i judykaturze co do pojmowania aktu administracyjnego jako prawnej formy działania administracji publicznej | str.    37
  
  Rozdział    3
  Stan uregulowań prawnych oraz stanowisko doktryny i orzecznictwa innych krajów w kwestii generalnych aktów administracyjnych | str.    40
  
  1. W Niemczech | str.    40
  
  1.1. Legalna definicja generalnego aktu administracyjnego | str.    43
  
  1.2. Generalny akt administracyjny jako akt administracyjny | str.    44
  
  1.3. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych wyróżniane przez doktrynę niemiecką | str.    46
  
  1.3.1. Generalne akty administracyjne nakierowane na pewien krąg adresatów | str.    47
  
  1.3.2. Generalne akty administracyjne odnoszące się do rzeczy | str.    48
  
  1.3.3. Akty określające zasady korzystania z rzeczy publicznych powszechnego użytku | str.    51
  
  1.4. Problem rozgraniczenia generalnych aktów administracyjnych od indywidualnych aktów administracyjnych i od aktów normatywnych w świetle doktryny i judykatury niemieckiej | str.    54
  
  1.4.1. Kryteria rozgraniczenia | str.    54
  
  1.4.2. Znaczenie rozgraniczenia | str.    56
  
  1.5. Odrębności o charakterze procesowym pomiędzy indywidualnymi i generalnymi aktami administracyjnymi | str.    57
  
  2. W Austrii | str.    58
  
  3. W Szwajcarii | str.    59
  
  3.1. Ujęcie istoty generalnego aktu administracyjnego w nauce szwajcarskiej | str.    61
  
  3.2. Kryteria rozgraniczenia generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego i indywidualnego aktu administracyjnego | str.    63
  
  3.3. Typologia generalnych aktów administracyjnych | str.    63
  
  3.4. Problematyka proceduralna | str.    65
  
  3.4.1. Czynny udział stron | str.    65
  
  3.4.2. Sposób wprowadzania do obrotu | str.    66
  
  3.4.3. Zaskarżalność | str.    66
  
  4. We Francji | str.    67
  
  4.1. Ujęcie istoty generalnych aktów administracyjnych w doktrynie francuskiej | str.    68
  
  4.2. Kryteria odgraniczenia | str.    68
  
  4.3. Różnice formalne | str.    70
  
  4.3.1. Ogłaszanie | str.    70
  
  4.3.2. Wymogi odnoszące się do formy aktu reglamentacyjnego | str.    70
  
  4.4. Rodzaje | str.    70
  
  5. W Stanach Zjednoczonych | str.    70
  
  5.1. Kryteria rozgraniczające orzekanie w sprawach indywidualnych i wydawanie aktów regulacyjnych (generalnych) | str.    71
  
  5.2. Cechy charakterystyczne aktów regulacyjnych | str.    72
  
  5.3. Odmiany procedury rulemaking | str.    73
  
  5.4. Skuteczność aktów regulacyjnych | str.    74
  
  6. W Norwegii | str.    75
  
  6.1. Definicje | str.    75
  
  6.2. Procedura wydawania regulacji | str.    76
  
  6.3. Wymagania co do formy | str.    77
  
  6.4. Wprowadzanie aktów regulacyjnych do obrotu prawnego | str.    77
  
  6.5. Moc obowiązywania | str.    78
  
  7. W Australii | str.    78
  
  8. W Hiszpanii | str.    78
  
  8.1. Pierwsze rozwiązania prawne | str.    78
  
  8.2. Aktualne unormowanie | str.    79
  
  8.3. Ustalenia doktryny | str.    79
  
  8.4. Moc prawna aktów generalnych | str.    79
  
  9. W Grecji | str.    80
  
  9.1. Definicja aktu administracyjnego | str.    80
  
  9.2. Charakterystyka | str.    81
  
  9.3. Obowiązek publikacji | str.    81
  
  9.4. Korekta | str.    82
  
  9.5. Organy wydające akty regulacyjne | str.    82
  
  9.6. Moc wiążąca aktów regulacyjnych | str.    82
  
  10. W Portugalii | str.    82
  
  10.1. Legitymacja procesowa | str.    83
  
  10.2. Uzasadnienie projektu | str.    83
  
  10.3. Zasada wysłuchania | str.    83
  
  10.4. Istota aktu regulacyjnego | str.    83
  
  10.5. Przykład regulacji | str.    84
  
  11. We Włoszech | str.    84
  
  11.1. Uzasadnienie | str.    84
  
  11.2. Czynny udział zainteresowanych w postępowaniu | str.    85
  
  11.3. Stanowisko doktryny | str.    85
  
  12. W Estonii | str.    86
  
  12.1. Charakterystyka zarządzenia ogólnego | str.    86
  
  12.2. Publikacja i domniemanie trwałości | str.    86
  
  12.3. Nieważność zarządzenia ogólnego | str.    87
  
  13. Wnioski częściowe | str.    87
  
  Rozdział    4
  Istota generalnego aktu administracyjnego | str.    91
  
  1. Generalny akt administracyjny jako akt stosowania prawa | str.    92
  
  2. Odgraniczenie generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego | str.    100
  
  3. Odgraniczenie od indywidualnego aktu administracyjnego | str.    104
  
  4. Generalny akt administracyjny a problem zamkniętości systemu źródeł powszechnie obowiązującego prawa | str.    108
  
  5. Generalny akt administracyjny a zasada państwa prawnego | str.    109
  
  Rozdział    5
  Przegląd unormowań szczególnych. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych w prawie polskim | str.    114
  
  1. Przegląd unormowań szczegółowych | str.    114
  
  1.1. Prawo farmaceutyczne | str.    114
  
  1.2. Przepisy sanitarne | str.    119
  
  1.3. Prawo stanów i sytuacji nadzwyczajnych | str.    125
  
  1.4. Prawo porządku i bezpieczeństwa publicznego | str.    129
  
  1.5. Prawo regulacji działalności podmiotów gospodarczych | str.    134
  
  1.6. Prawo wodne | str.    139
  
  1.7. Prawo ochrony przyrody | str.    141
  
  1.8. Prawo o lasach | str.    141
  
  1.9. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami | str.    143
  
  1.10. Prawo drogowe | str.    145
  
  1.11. Prawo zagospodarowania przestrzeni | str.    146
  
  2. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych | str.    147
  
  2.1. Podział generalnych aktów administracyjnych na nakierowane bezpośrednio i pośrednio na pewną klasę adresatów | str.    147
  
  2.2. Podział aktów nakierowanych pośrednio na pewną klasę adresatów (aktów rzeczowych zwanych też przedmiotowymi) na nakierowane na rzeczy (przedmioty) oznaczone co do tożsamości oraz oznaczone co do gatunku | str.    148
  
  2.3. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy oznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status sprawny oraz na określające zasady korzystania z nich | str.    150
  
  2.4. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy nieoznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny oraz na określające warunki wytwarzania oraz wprowadzania ich do obrotu | str.    151
  
  2.5. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na nadanie statusu jakimś rzeczom oznaczonym co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny oraz na konstytutywne i deklaratoryjne | str.    151
  
  Rozdział    6
  Generalny akt administracyjny jako prawna forma działania administracji | str.    157
  
  1. Wprowadzenie | str.    157
  
  2. Sposób określenia adresata generalnego aktu administracyjnego | str.    159
  
  3. Wpływ konkretności sytuacji na formę generalnego aktu administracyjnego | str.    165
  
  3.1. Wpływ konkretności sytuacji na sposób formułowania treści osnowy generalnego aktu administracyjnego | str.    166
  
  3.2. Wpływ konkretności generalnego aktu administracyjnego na jego trwałość | str.    171
  
  4. Uzasadnienie faktyczne generalnego aktu administracyjnego | str.    176
  
  5. Problem formy generalnych aktów administracyjnych nieokreślanych przez ustawodawcę mianem decyzji | str.    182
  
  Rozdział    7
  Problematyka proceduralna związana z wydawaniem generalnych aktów administracyjnych | str.    187
  
  1. Problem trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str.    187
  
  1.1. Generalne akty administracyjne nazwane decyzjami | str.    187
  
  1.2. Generalne akty administracyjne objęte zakresem stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str.    188
  
  1.3. Generalne akty administracyjne ustawowo wyłączone z zakresu stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str.    189
  
  1.4. Generalne akty administracyjne wydawane poza procedurą określoną powszechnie obowiązującym prawem | str.    192
  
  2. Przykłady dotychczasowych fragmentarycznych uregulowań dotyczących trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych nazywanych przez ustawodawcę decyzjami albo decyzjami administracyjnymi | str.    193
  
  2.1. Tryb wydawania decyzji o wstrzymaniu obrotu określonych serii produktów leczniczych | str.    193
  
  2.2. Tryb wydawania decyzji o rozwiązaniu zgromadzenia | str.    198
  
  2.3. Tryb wydawania decyzji o przerwaniu imprezy masowej | str.    202
  
  3. Przykłady dotychczasowych uregulowań dotyczących wydawania generalnych aktów administracyjnych niepoddanych żadnej procedurze określonej powszechnie obowiązującym prawem | str.    203
  
  3.1. Wprowadzenie czasowego zakazu wstępu do lasu | str.    203
  
  3.2. Zawieszenie organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych | str.    204
  
  3.3. Tak zwane uchwały ostrożnościowe dotyczące sektora bankowego i instytucji finansowych | str.    205
  
  4. Implementacja generalnego aktu administracyjnego do kodeksu postępowania administracyjnego - zakres niezbędnych zmian | str.    206
  
  4.1. Modyfikacja zakresu stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str.    208
  
  4.2. Modyfikacja zasad ogólnych kodeksu | str.    209
  
  4.3. Modyfikacja trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str.    211
  
  4.4. Modyfikacja wszczęcia postępowania | str.    211
  
  4.5. Problem zachowania wymogów dotyczących postępowania dowodowo-wyjaśniającego | str.    212
  
  4.6. Modyfikacja przepisów dotyczących ustalania kręgu stron postępowań administracyjnych w odniesieniu do postępowań kończących się wydaniem generalnych aktów administracyjnych | str.    213
  
  4.7. Problem weryfikacji generalnych aktów administracyjnych w trybie zwykłym i w trybach nadzwyczajnych | str.    219
  
  4.8. "Terminy" w postępowaniu kończącym się wydaniem generalnego aktu administracyjnego | str.    221
  
  4.9. Sądowa kontrola generalnych aktów administracyjnych | str.    222
  
  4.10.Wykonalność generalnego aktu administracyjnego | str.    226
  
  5. Generalny akt administracyjny a kodeks dobrej administracji | str.    227
  
  6. Generalny akt administracyjny a postępowania masowe | str.    228
  
  7. Problem nazwy | str.    230
  
  Konkluzje | str.    233
  
  Bibliografia | str.    241
  
  Orzecznictwo | str.    249
RozwińZwiń