Mediacja w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym

Mediacja w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

85,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 70,55 zł  


85,00

w tym VAT

Monografia jest systemowym opracowaniem dotyczącym zastosowania mediacji w sprawach administracyjnych. Przedstawia nie tylko najważniejsze etapy rozwoju mediacji w systemie prawnym oraz możliwości jej zastosowania, lecz wskazuje także przyczyny braku szerszego wykorzystania mediacji w sprawach administracyjnych.


Książka zawiera analizę dogmatyczną przepisów o mediacji przed sądem administracyjnym, poglądów doktryny, orzecznictwa sądowego oraz dorobku Rady Europy w zakresie alternatywnych środków rozwiązywania sporów w sprawach administracyjnych (ADR). Przedstawia również doświadczenia wdrażania ADR w Niemczech.


Autor w sposób umiejętny łączy zagadnienia teoretyczne z praktyką stosowania prawa administracyjnego oraz polubownymi środkami rozwiązywania sporów.


Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest dla szerokiego kręgu odbiorców - sędziów sądów administracyjnych, urzędników administracji publicznej, adwokatów i radców prawnych, a także przedstawicieli środowisk naukowych i studentów.


Rok wydania2013
Liczba stron312
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-6090-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów
   str.    11
  
  Wstęp
   str.    15
  
  Rozdział I
  Uwagi wprowadzające
   str.    21
  
  1. Alternatywne środki rozwiązywania sporów - rozwój i charakterystyka
   str.    21
  
  1.1. Określenie alternatywnych środków rozwiązywania sporów
   str.    22
  
  1.2. Powstanie i rozwój instytucjonalny alternatywnych środków rozwiązywania sporów
   str.    25
  
  1.3. Klasyfikacje alternatywnych środków rozwiązywania sporów
   str.    29
  
  1.4. Mediacja
   str.    32
  
  1.5. Koncyliacja
   str.    38
  
  1.6. Arbitraż
   str.    40
  
  1.7. Środki hybrydowe
   str.    41
  
  2. Metody rozwiązywania konfliktów
   str.    42
  
  2.1. Konflikt a spór
   str.    42
  
  2.2. Istota alternatywnych środków rozwiązywania sporów
   str.    49
  
  2.3. Podstawy aksjologiczne i prakseologiczne
   str.    52
  
  2.4. Granice stosowania alternatywnych środków rozwiązywania sporów
   str.    58
  
  3. Specyfika prawa administracyjnego
   str.    61
  
  3.1. Charakter prawa administracyjnego
   str.    61
  
  3.2. Cechy postępowania administracyjnego i sądowej kontroli administracji
   str.    66
  
  3.3. Interes publiczny i prywatny, przeciwstawność oraz konieczność równoważenia
   str.    74
  
  3.4. Związanie administracji prawem
   str.    78
  
  4. Podsumowanie
   str.    81
  
  Rozdział II
  Środki polubownego rozwiązywania sporów między organami administracji i podmiotami prywatnymi - doświadczenia europejskie
   str.    84
  
  1. Prace Rady Europy dotyczące zastosowania alternatywnych środków rozwiązywania sporów w prawie i sądownictwie administracyjnym
   str.    84
  
  1.1. Charakter działań podejmowanych przez Radę Europy
   str.    84
  
  1.2. Zaangażowanie Rady Europy w zakresie prawa i sądownictwa administracyjnego
   str.    87
  
  1.3. Zaangażowanie Rady Europy w propagowanie alternatywnych środków rozwiązywania sporów
   str.    91
  
  1.4. Przebieg i rezultaty konferencji w Lizbonie
   str.    92
  
  1.5. Prace przygotowawcze poprzedzające przyjęcie projektu zalecenia Rec (2001)9
   str.    101
  
  2. Zalecenie Rec (2001)9 w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów między organami administracyjnymi a podmiotami prywatnymi
   str.    103
  
  2.1. Założenia zalecenia Rec (2001)9
   str.    103
  
  2.2. Poszczególne alternatywne środki rozwiązywania sporów między organami administracji a podmiotami prywatnymi zawarte w zaleceniu Rec (2001)9
   str.    107
  
  2.2.1. Konsultacje wewnętrzne (internal reviews)
   str.    107
  
  2.2.2. Koncyliacja
   str.    108
  
  2.2.3. Mediacja
   str.    110
  
  2.2.4. Ugoda (rozstrzygnięcie w drodze negocjacji)
   str.    112
  
  2.2.5. Arbitraż
   str.    112
  
  3. Ocena wdrożenia zalecenia Rec (2001)9
   str.    113
  
  3.1. Wytyczne do zalecenia Rec (2001)9
   str.    113
  
  3.2. Konferencja w Warszawie
   str.    118
  
  4. Alternatywne środki rozwiązywania sporów w sferze publicznej w praktyce niemieckiej
   str.    119
  
  4.1. Konsensualne formy rozstrzygania spraw administracyjnych na przykładzie umowy administracyjnej
   str.    119
  
  4.2. Możliwości wykorzystania mediacji w sprawach administracyjnych
   str.    122
  
  4.3. Sposób wprowadzania mediacji do sytemu prawnego
   str.    124
  
  4.4. Federalna ustawa o mediacji
   str.    126
  
  4.5. Zastosowanie mediacji do rozwiązywania sporów z administracją poza sprawami rozstrzyganymi w formie decyzji
   str.    129
  
  5. Podsumowanie
   str.    131
  
  Rozdział III
  Postępowanie mediacyjne w sądach administracyjnych
   str.    134
  
  1. Mediacja w zreformowanej procedurze sądowoadministracyjnej
   str.    134
  
  1.1. Przyczyny wprowadzenia mediacji
   str.    134
  
  1.2. Zakres stosowania mediacji
   str.    137
  
  2. Cele postępowania mediacyjnego i ich ocena przez doktrynę
   str.    139
  
  3. Przesłanki przeprowadzenia mediacji
   str.    142
  
  3.1. Wniosek uprawnionego podmiotu
   str.    142
  
  3.2. Skierowanie sprawy przez sąd
   str.    146
  
  4. Mediator i uczestnicy postępowania mediacyjnego w sprawach sądowoadministracyjnych
   str.    151
  
  4.1. Sędzia sprawozdawca
   str.    153
  
  4.2. Referendarz sądowy
   str.    157
  
  4.3. Uczestnicy mediacji
   str.    158
  
  4.4. Możliwość udziału pełnomocników
   str.    159
  
  5. Przebieg postępowania mediacyjnego
   str.    161
  
  5.1. Posiedzenie mediacyjne - charakter
   str.    161
  
  5.2. Przebieg posiedzenia mediacyjnego
   str.    162
  
  5.3. Dopuszczalność przeprowadzania dowodów
   str.    167
  
  5.4. Protokół mediacyjny
   str.    168
  
  5.5. Charakter uzgodnień poczynionych w trakcie mediacji
   str.    169
  
  6. Zakończenie mediacji i jego konsekwencje
   str.    171
  
  6.1. Nieosiągnięcie przez strony porozumienia
   str.    171
  
  6.2. Uzgodnienia mediacyjne i ich skutki
   str.    172
  
  6.3. Konsekwencje mediacji dla dalszego przebiegu sprawy sądowoadministracyjnej
   str.    175
  
  7. Mediacja a samokontrola organu - podobieństwa i różnice
   str.    178
  
  8. Doświadczenia stosowania mediacji w postępowaniu sądowoadministracyjnym
   str.    185
  
  9. Porównanie ze standardami mediacji oraz zaleceniem Rec (2001)9
   str.    188
  
  10. Podsumowanie
   str.    195
  
  Rozdział IV
  Polubowne metody rozwiązywania sporów w jurysdykcyjnym postępowaniu administracyjnym
   str.    198
  
  1. Uwarunkowania modelu jurysdykcyjnego postępowania administracyjnego
   str.    198
  
  1.1. Inkwizycyjne elementy postępowania administracyjnego
   str.    198
  
  1.2. Zasada praworządności
   str.    204
  
  1.3. Zasada prawdy obiektywnej
   str.    207
  
  1.4. Zasada uwzględniania interesu społecznego i słusznego interesu obywateli w toku postępowania administracyjnego
   str.    209
  
  1.5. Zasada zaufania uczestników postępowania do władzy publicznej
   str.    216
  
  1.6. Zasada czynnego udziału stron
   str.    219
  
  1.7. Zasada przekonywania
   str.    220
  
  1.8. Zasada ugodowego załatwiania spraw
   str.    222
  
  2. Możliwości zastosowania mediacji w postępowaniu administracyjnym
   str.    225
  
  3. Ugoda administracyjna
   str.    234
  
  4. Samokontrola organu i odwołanie w administracyjnym toku instancji
   str.    238
  
  5. Uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej na podstawie art. 154 i 155 k.p.a.
   str.    249
  
  6. Postępowanie wyjaśniające, w tym rozprawa administracyjna
   str.    256
  
  7. Uzgadnianie treści decyzji w poszczególnych dziedzinach prawa administracyjnego
   str.    264
  
  7.1. Programy dostosowawcze w prawie ochrony środowiska
   str.    264
  
  7.2. Decyzje zobowiązaniowe w prawie antymonopolowym
   str.    269
  
  7.3. Możliwości szerszego zastosowania negocjacyjnych metod ustalania treści decyzji
   str.    272
  
  8. Podsumowanie
   str.    274
  
  Zakończenie
   str.    277
  
  Orzecznictwo
   str.    287
  
  Bibliografia
   str.    293
RozwińZwiń