POLECAMY
-25%
Autor:
Wydawca:
Format:
Opracowanie stanowi wyjątkowa w polskim piśmiennictwie analizę dwóch najczęściej wykorzystywanych w praktyce administracyjnej przesłanek stwierdzenia nieważności decyzji.
W książce omówiono problematykę związaną ze wzruszaniem decyzji administracyjnych dotkniętych ciężkimi wadami o charakterze materialnoprawnym, w tym kwestie związane z trwałością decyzji administracyjnej oraz instytucja stwierdzenia nieważności decyzji.
Analizę tytułowych przesłanek stwierdzenia nieważności decyzji zamyka prezentacja koncepcji interpretacji pojęcia "decyzji administracyjnej wydanej bez podstawy prawnej" oraz "decyzji administracyjnej wydanej z rażącym naruszeniem prawa". Prowadzone rozważania mogą być pomocne przy rozwiązywaniu problemów pojawiających się na gruncie ogólnego postępowania administracyjnego.
Adresaci:
Opracowanie zainteresuje przedstawicieli nauki prawa administracyjnego i osoby mające do czynienia z praktyka administracyjna, a także studentów studiów prawniczych i administracyjnych.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 260 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-5382-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | |
str. | 11 |
Wstęp | |
str. | 15 |
Rozdział I | |
Trwałość decyzji administracyjnej wydanej w ogólnym postępowaniu administracyjnym bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa | |
str. | 17 |
1. Uwagi wstępne | |
str. | 17 |
2. Trwałość decyzji administracyjnej wydanej w ogólnym postępowaniu administracyjnym | |
str. | 20 |
2.1. Pojęcie ostateczności i prawomocności decyzji administracyjnej | |
str. | 20 |
2.2. Zasada trwałości decyzji administracyjnej | |
str. | 27 |
2.3. Tryby nadzwyczajne dotyczące decyzji wadliwych | |
str. | 30 |
3. Uwagi podsumowujące | |
str. | 34 |
Rozdział II | |
Nieważność decyzji administracyjnej | |
str. | 38 |
1. Uwagi wstępne | |
str. | 38 |
2. Instytucja nieważności decyzji administracyjnej | |
str. | 41 |
2.1. Zagadnienia ogólne | |
str. | 41 |
2.2. Rodzaje nieważności | |
str. | 42 |
2.3. Zagadnienie decyzji "nieistniejących" | |
str. | 44 |
2.4. Nieważność decyzji administracyjnej w świetle regulacji prawnych i poglądów doktryny | |
str. | 51 |
2.4.1. Nieważność decyzji administracyjnej na gruncie rozporządzenia Prezydenta RP z dnia 22 marca 1928 r. o postępowaniu administracyjnym | |
str. | 51 |
2.4.2 Nieważność decyzji administracyjnej na gruncie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego przed 1 września 1980 r. | |
str. | 54 |
2.4.3. Nieważność decyzji administracyjnej na gruncie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego po 1 września 1980 r. | |
str. | 55 |
2.5. Domniemanie ważności decyzji administracyjnej | |
str. | 58 |
3. Uwagi podsumowujące | |
str. | 60 |
Rozdział III | |
Warunki stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej | |
str. | 62 |
1. Zagadnienia ogólne | |
str. | 62 |
2. Decyzje objęte zakresem zastosowania instytucji stwierdzenia nieważności decyzji | |
str. | 63 |
3. Ograniczenia zakresu stosowania instytucji stwierdzenia nieważności decyzji | |
str. | 69 |
4. Uwagi podsumowujące | |
str. | 71 |
Rozdział IV | |
Przesłanki stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej | |
str. | 72 |
1. Uwagi wstępne | |
str. | 72 |
2. Przesłanki pozytywne | |
str. | 73 |
2.1. Typologia i podział przesłanek pozytywnych | |
str. | 73 |
2.2. Charakterystyka przesłanek pozytywnych | |
str. | 75 |
2.2.1. Wydanie decyzji z naruszeniem przepisów o właściwości (art. 156 § 1 pkt 1 k.p.a.) | |
str. | 75 |
2.2.2. Decyzja dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną (art. 156 § 1 pkt 3 k.p.a.) | |
str. | 77 |
2.2.3. Decyzja została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie (art. 156 § 1 pkt 4 k.p.a.) | |
str. | 79 |
2.2.4. Decyzja była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter trwały (art. 156 § 1 pkt 5 k.p.a.) | |
str. | 80 |
2.2.5. Decyzja w razie wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą (art. 156 § 1 pkt 6 k.p.a.) | |
str. | 83 |
2.2.6. Decyzja zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa (art. 156 § 1 pkt 7 k.p.a.) | |
str. | 84 |
3. Przesłanki negatywne | |
str. | 85 |
3.1. Redakcja art. 156 § 2 k.p.a. | |
str. | 85 |
3.2. Charakterystyka przesłanek negatywnych | |
str. | 86 |
3.2.1. Upływ terminu | |
str. | 86 |
3.2.2. Nieodwracalne skutki prawne | |
str. | 89 |
3.2.2.1. Zagadnienia ogólne dotyczące skutków prawnych decyzji | |
str. | 90 |
3.2.2.2. Pojęcie nieodwracalnych skutków prawnych. Tezy ogólne i szczegółowe | |
str. | 95 |
3.2.2.3. Przykłady skutków prawnych uznanych za nieodwracalne i odwracalne | |
str. | 103 |
4. Uwagi podsumowujące | |
str. | 112 |
Rozdział V | |
Wydanie decyzji administracyjnej bez jakiejkolwiek podstawy prawnej w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Analiza w aspekcie historycznym | |
str. | 115 |
1. Uwagi wstępne | |
str. | 115 |
2. Wykładnia przesłanki "wydanie decyzji bez jakiejkolwiek podstawy prawnej" | |
str. | 116 |
3. Uwagi podsumowujące | |
str. | 125 |
Rozdział VI | |
Wydanie decyzji administracyjnej bez podstawy prawnej w ogólnym postępowaniu administracyjnym | |
str. | 128 |
1. Zagadnienia ogólne dotyczące podstawy prawnej decyzji administracyjnej | |
str. | 128 |
1.1. Wprowadzenie | |
str. | 128 |
1.2. Zasada praworządności | |
str. | 129 |
2. Podstawa prawna decyzji administracyjnej | |
str. | 131 |
2.1. Ranga przepisów zawierających podstawę prawną do wydania decyzji administracyjnej | |
str. | 132 |
2.2. Przepisy prawne stanowiące podstawę prawną decyzji wydawanych w ogólnym postępowaniu administracyjnym | |
str. | 143 |
2.2.1. Przepisy prawa administracyjnego | |
str. | 143 |
2.2.2. Podstawa prawna a rodzaj decyzji administracyjnej | |
str. | 145 |
2.3. Sposób ujęcia podstawy prawnej decyzji administracyjnej w przepisach prawa | |
str. | 147 |
2.4. Moment ustalania podstawy prawnej do wydania decyzji administracyjnej | |
str. | 152 |
2.5. Skutki utraty mocy obowiązującej przez przepisy prawa stanowiące podstawę prawną do wydania decyzji administracyjnej po wydaniu decyzji | |
str. | 153 |
2.5.1. Utrata mocy obowiązującej aktu prawnego w drodze derogacji zwykłej | |
str. | 153 |
2.5.2. Utrata mocy obowiązującej aktu prawnego w drodze derogacji "trybunalskiej" | |
str. | 154 |
2.5.3. Utrata mocy obowiązującej aktu prawa miejscowego wskutek stwierdzenia nieważności | |
str. | 162 |
2.5.4. Zawężenie podstawy prawnej decyzji administracyjnej w aspekcie art. 153 p.p.s.a. | |
str. | 165 |
3. Wydanie decyzji administracyjnej bez podstawy prawnej | |
str. | 167 |
3.1. Problematyka niepowołania podstawy prawnej decyzji administracyjnej w treści decyzji | |
str. | 167 |
3.1.1 Obowiązek powołania podstawy prawnej decyzji. Uzasadnienie prawne decyzji administracyjnej | |
str. | 167 |
3.1.2. Skutki niepowołania podstawy prawnej decyzji | |
str. | 170 |
3.1.3. Sposób powołania podstawy prawnej decyzji | |
str. | 172 |
3.2. Przypadki kwalifikowane jako "wydanie decyzji administracyjnej bez podstawy prawnej" | |
str. | 174 |
3.2.1 Kryterium przypadków kwalifikowanych jako "wydanie decyzji administracyjnej bez podstawy prawnej" | |
str. | 174 |
3.2.2. Typologia przypadków kwalifikowanych jako "wydanie decyzji administracyjnej bez podstawy prawnej" | |
str. | 176 |
3.2.3. Uwagi dodatkowe | |
str. | 184 |
4. Wydanie decyzji bez podstawy prawnej w aspekcie procesu stosowania prawa i stosunku administracyjnoprawnego | |
str. | 186 |
Rozdział VII | |
Wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa w ogólnym postępowaniu administracyjnym | |
str. | 190 |
1. Uwagi wstępne | |
str. | 190 |
2. Wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa w świetle doktryny i orzecznictwa | |
str. | 191 |
2.1. Zagadnienia ogólne | |
str. | 191 |
2.2. Koncepcje znaczenia pojęcia "wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa" | |
str. | 192 |
2.2.1. Rażące naruszenie prawa jako oczywiste naruszenie prawa | |
str. | 192 |
2.2.2. Rażące naruszenie prawa jako naruszenie, którego skutki społeczno-gospodarcze są nie do zaakceptowania z punktu widzenia wymagań praworządności | |
str. | 194 |
2.2.3. Rażące naruszenie prawa jako naruszenie niestopniowalne | |
str. | 198 |
2.2.4. Inne koncepcje dotyczące wydania decyzji z rażącym naruszeniem prawa | |
str. | 199 |
2.3. Wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa a niewłaściwa wykładnia prawa | |
str. | 201 |
2.4. Wskazanie przepisów prawa administracyjnego, których naruszenie może być kwalifikowane jako "rażące" w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 2 in fine k.p.a. | |
str. | 205 |
3. Interpretacja pojęcia "decyzja administracyjna wydana z rażącym naruszeniem prawa" | |
str. | 208 |
3.1. Zagadnienia ogólne | |
str. | 208 |
3.2. Wykładnia zwrotu "rażące naruszenie prawa" | |
str. | 209 |
3.2.1. Wykładnia językowa | |
str. | 209 |
3.2.1.1. Wykładnia językowa pojęcia "rażący" | |
str. | 209 |
3.2.1.2. "Rażące naruszenie prawa" jako przesłanka instytucji reformationis in peius | |
str. | 211 |
3.2.1.3. Pojęcie "rażące naruszenie prawa" jako pojęcie "niedookreślone" lub "nieokreślone" | |
str. | 213 |
3.2.1.4. Znaczenie spójnika "lub" w art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. | |
str. | 216 |
3.2.2. Wykładnia systemowa | |
str. | 218 |
3.2.3 Wykładnia celowościowa. Ratio legis przepisu art. 156 § 1 k.p.a. | |
str. | 223 |
4. Proponowana koncepcja interpretacji zwrotu "wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa" | |
str. | 226 |
4.1. Uwagi wstępne | |
str. | 226 |
4.2. Kryterium wady | |
str. | 227 |
4.3. Przesłanki wstępne wydania decyzji z rażącym naruszeniem prawa | |
str. | 231 |
4.4. Przypadki wydania decyzji z rażącym naruszeniem prawa | |
str. | 235 |
4.5. "Rażące naruszenie prawa" a uznanie administracyjne | |
str. | 240 |
Wnioski końcowe | |
str. | 245 |
Bibliografia | |
str. | 249 |