Wydanie decyzji administracyjnej bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa w ogólnym postępowaniu administracyjnym

-25%

Wydanie decyzji administracyjnej bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa w ogólnym postępowaniu administracyjnym

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

63,75  85,00

Format: pdf

Cena początkowa: 85,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 63,75 zł  


63,75

w tym VAT

Opracowanie stanowi wyjątkowa w polskim piśmiennictwie analizę dwóch najczęściej wykorzystywanych w praktyce administracyjnej przesłanek stwierdzenia nieważności decyzji.


W książce omówiono problematykę związaną ze wzruszaniem decyzji administracyjnych dotkniętych ciężkimi wadami o charakterze materialnoprawnym, w tym kwestie związane z trwałością decyzji administracyjnej oraz instytucja stwierdzenia nieważności decyzji.


Analizę tytułowych przesłanek stwierdzenia nieważności decyzji zamyka prezentacja koncepcji interpretacji pojęcia "decyzji administracyjnej wydanej bez podstawy prawnej" oraz "decyzji administracyjnej wydanej z rażącym naruszeniem prawa". Prowadzone rozważania mogą być pomocne przy rozwiązywaniu problemów pojawiających się na gruncie ogólnego postępowania administracyjnego.


Adresaci:


Opracowanie zainteresuje przedstawicieli nauki prawa administracyjnego i osoby mające do czynienia z praktyka administracyjna, a także studentów studiów prawniczych i administracyjnych.


Rok wydania2013
Liczba stron260
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-5382-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów
   str.    11
  
  Wstęp
   str.    15
  
  Rozdział I
  Trwałość decyzji administracyjnej wydanej w ogólnym postępowaniu administracyjnym bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa
   str.    17
  
  1. Uwagi wstępne
   str.    17
  
  2. Trwałość decyzji administracyjnej wydanej w ogólnym postępowaniu administracyjnym
   str.    20
  
  2.1. Pojęcie ostateczności i prawomocności decyzji administracyjnej
   str.    20
  
  2.2. Zasada trwałości decyzji administracyjnej
   str.    27
  
  2.3. Tryby nadzwyczajne dotyczące decyzji wadliwych
   str.    30
  
  3. Uwagi podsumowujące
   str.    34
  
  Rozdział II
  Nieważność decyzji administracyjnej
   str.    38
  
  1. Uwagi wstępne
   str.    38
  
  2. Instytucja nieważności decyzji administracyjnej
   str.    41
  
  2.1. Zagadnienia ogólne
   str.    41
  
  2.2. Rodzaje nieważności
   str.    42
  
  2.3. Zagadnienie decyzji "nieistniejących"
   str.    44
  
  2.4. Nieważność decyzji administracyjnej w świetle regulacji prawnych i poglądów doktryny
   str.    51
  
  2.4.1. Nieważność decyzji administracyjnej na gruncie rozporządzenia Prezydenta RP z dnia 22 marca 1928 r. o postępowaniu administracyjnym
   str.    51
  
  2.4.2 Nieważność decyzji administracyjnej na gruncie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego przed 1 września 1980 r.
   str.    54
  
  2.4.3. Nieważność decyzji administracyjnej na gruncie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego po 1 września 1980 r.
   str.    55
  
  2.5. Domniemanie ważności decyzji administracyjnej
   str.    58
  
  3. Uwagi podsumowujące
   str.    60
  
  Rozdział III
  Warunki stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej
   str.    62
  
  1. Zagadnienia ogólne
   str.    62
  
  2. Decyzje objęte zakresem zastosowania instytucji stwierdzenia nieważności decyzji
   str.    63
  
  3. Ograniczenia zakresu stosowania instytucji stwierdzenia nieważności decyzji
   str.    69
  
  4. Uwagi podsumowujące
   str.    71
  
  Rozdział IV
  Przesłanki stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej
   str.    72
  
  1. Uwagi wstępne
   str.    72
  
  2. Przesłanki pozytywne
   str.    73
  
  2.1. Typologia i podział przesłanek pozytywnych
   str.    73
  
  2.2. Charakterystyka przesłanek pozytywnych
   str.    75
  
  2.2.1. Wydanie decyzji z naruszeniem przepisów o właściwości (art. 156 § 1 pkt 1 k.p.a.)
   str.    75
  
  2.2.2. Decyzja dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną (art. 156 § 1 pkt 3 k.p.a.)
   str.    77
  
  2.2.3. Decyzja została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie (art. 156 § 1 pkt 4 k.p.a.)
   str.    79
  
  2.2.4. Decyzja była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter trwały (art. 156 § 1 pkt 5 k.p.a.)
   str.    80
  
  2.2.5. Decyzja w razie wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą (art. 156 § 1 pkt 6 k.p.a.)
   str.    83
  
  2.2.6. Decyzja zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa (art. 156 § 1 pkt 7 k.p.a.)
   str.    84
  
  3. Przesłanki negatywne
   str.    85
  
  3.1. Redakcja art. 156 § 2 k.p.a.
   str.    85
  
  3.2. Charakterystyka przesłanek negatywnych
   str.    86
  
  3.2.1. Upływ terminu
   str.    86
  
  3.2.2. Nieodwracalne skutki prawne
   str.    89
  
  3.2.2.1. Zagadnienia ogólne dotyczące skutków prawnych decyzji
   str.    90
  
  3.2.2.2. Pojęcie nieodwracalnych skutków prawnych. Tezy ogólne i szczegółowe
   str.    95
  
  3.2.2.3. Przykłady skutków prawnych uznanych za nieodwracalne i odwracalne
   str.    103
  
  4. Uwagi podsumowujące
   str.    112
  
  Rozdział V
  Wydanie decyzji administracyjnej bez jakiejkolwiek podstawy prawnej w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Analiza w aspekcie historycznym
   str.    115
  
  1. Uwagi wstępne
   str.    115
  
  2. Wykładnia przesłanki "wydanie decyzji bez jakiejkolwiek podstawy prawnej"
   str.    116
  
  3. Uwagi podsumowujące
   str.    125
  
  Rozdział VI
  Wydanie decyzji administracyjnej bez podstawy prawnej w ogólnym postępowaniu administracyjnym
   str.    128
  
  1. Zagadnienia ogólne dotyczące podstawy prawnej decyzji administracyjnej
   str.    128
  
  1.1. Wprowadzenie
   str.    128
  
  1.2. Zasada praworządności
   str.    129
  
  2. Podstawa prawna decyzji administracyjnej
   str.    131
  
  2.1. Ranga przepisów zawierających podstawę prawną do wydania decyzji administracyjnej
   str.    132
  
  2.2. Przepisy prawne stanowiące podstawę prawną decyzji wydawanych w ogólnym postępowaniu administracyjnym
   str.    143
  
  2.2.1. Przepisy prawa administracyjnego
   str.    143
  
  2.2.2. Podstawa prawna a rodzaj decyzji administracyjnej
   str.    145
  
  2.3. Sposób ujęcia podstawy prawnej decyzji administracyjnej w przepisach prawa
   str.    147
  
  2.4. Moment ustalania podstawy prawnej do wydania decyzji administracyjnej
   str.    152
  
  2.5. Skutki utraty mocy obowiązującej przez przepisy prawa stanowiące podstawę prawną do wydania decyzji administracyjnej po wydaniu decyzji
   str.    153
  
  2.5.1. Utrata mocy obowiązującej aktu prawnego w drodze derogacji zwykłej
   str.    153
  
  2.5.2. Utrata mocy obowiązującej aktu prawnego w drodze derogacji "trybunalskiej"
   str.    154
  
  2.5.3. Utrata mocy obowiązującej aktu prawa miejscowego wskutek stwierdzenia nieważności
   str.    162
  
  2.5.4. Zawężenie podstawy prawnej decyzji administracyjnej w aspekcie art. 153 p.p.s.a.
   str.    165
  
  3. Wydanie decyzji administracyjnej bez podstawy prawnej
   str.    167
  
  3.1. Problematyka niepowołania podstawy prawnej decyzji administracyjnej w treści decyzji
   str.    167
  
  3.1.1 Obowiązek powołania podstawy prawnej decyzji. Uzasadnienie prawne decyzji administracyjnej
   str.    167
  
  3.1.2. Skutki niepowołania podstawy prawnej decyzji
   str.    170
  
  3.1.3. Sposób powołania podstawy prawnej decyzji
   str.    172
  
  3.2. Przypadki kwalifikowane jako "wydanie decyzji administracyjnej bez podstawy prawnej"
   str.    174
  
  3.2.1 Kryterium przypadków kwalifikowanych jako "wydanie decyzji administracyjnej bez podstawy prawnej"
   str.    174
  
  3.2.2. Typologia przypadków kwalifikowanych jako "wydanie decyzji administracyjnej bez podstawy prawnej"
   str.    176
  
  3.2.3. Uwagi dodatkowe
   str.    184
  
  4. Wydanie decyzji bez podstawy prawnej w aspekcie procesu stosowania prawa i stosunku administracyjnoprawnego
   str.    186
  
  Rozdział VII
  Wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa w ogólnym postępowaniu administracyjnym
   str.    190
  
  1. Uwagi wstępne
   str.    190
  
  2. Wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa w świetle doktryny i orzecznictwa
   str.    191
  
  2.1. Zagadnienia ogólne
   str.    191
  
  2.2. Koncepcje znaczenia pojęcia "wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa"
   str.    192
  
  2.2.1. Rażące naruszenie prawa jako oczywiste naruszenie prawa
   str.    192
  
  2.2.2. Rażące naruszenie prawa jako naruszenie, którego skutki społeczno-gospodarcze są nie do zaakceptowania z punktu widzenia wymagań praworządności
   str.    194
  
  2.2.3. Rażące naruszenie prawa jako naruszenie niestopniowalne
   str.    198
  
  2.2.4. Inne koncepcje dotyczące wydania decyzji z rażącym naruszeniem prawa
   str.    199
  
  2.3. Wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa a niewłaściwa wykładnia prawa
   str.    201
  
  2.4. Wskazanie przepisów prawa administracyjnego, których naruszenie może być kwalifikowane jako "rażące" w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 2 in fine k.p.a.
   str.    205
  
  3. Interpretacja pojęcia "decyzja administracyjna wydana z rażącym naruszeniem prawa"
   str.    208
  
  3.1. Zagadnienia ogólne
   str.    208
  
  3.2. Wykładnia zwrotu "rażące naruszenie prawa"
   str.    209
  
  3.2.1. Wykładnia językowa
   str.    209
  
  3.2.1.1. Wykładnia językowa pojęcia "rażący"
   str.    209
  
  3.2.1.2. "Rażące naruszenie prawa" jako przesłanka instytucji reformationis in peius
   str.    211
  
  3.2.1.3. Pojęcie "rażące naruszenie prawa" jako pojęcie "niedookreślone" lub "nieokreślone"
   str.    213
  
  3.2.1.4. Znaczenie spójnika "lub" w art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a.
   str.    216
  
  3.2.2. Wykładnia systemowa
   str.    218
  
  3.2.3 Wykładnia celowościowa. Ratio legis przepisu art. 156 § 1 k.p.a.
   str.    223
  
  4. Proponowana koncepcja interpretacji zwrotu "wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa"
   str.    226
  
  4.1. Uwagi wstępne
   str.    226
  
  4.2. Kryterium wady
   str.    227
  
  4.3. Przesłanki wstępne wydania decyzji z rażącym naruszeniem prawa
   str.    231
  
  4.4. Przypadki wydania decyzji z rażącym naruszeniem prawa
   str.    235
  
  4.5. "Rażące naruszenie prawa" a uznanie administracyjne
   str.    240
  
  Wnioski końcowe
   str.    245
  
  Bibliografia
   str.    249
RozwińZwiń