Autorskie prawa osobiste w obrocie prawnym

-24%

Autorskie prawa osobiste w obrocie prawnym

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

64,60  85,00

Format: pdf

Cena początkowa: 85,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 64,60 zł  


64,60

w tym VAT

W publikacji czytelnik znajdzie zasady udzielania i odwoływania zgody na ingerencje w dobra osobiste oraz sytuację osoby, która z niej korzysta. Autor w sposób nowatorski ujmuje kwestie z zakresu zarówno prawa autorskiego, jak i prawa cywilnego.
Monografia oprócz tego, że podkreśla znaczenie dla nauki prawa, porusza kwestie ważne dla praktyki obrotu, zwłaszcza w odniesieniu do umów dotyczących utworów użytkowych.
Szczególną uwagę poświęcono rozważaniom dotyczącym m.in.:


istoty więzi twórcy z utworem,
charakteru prawnego zgody jako czynności upoważniającej,
analizy statusu beneficjenta upoważnienia,
dopuszczalności odwołania zgody,
ochrony dóbr osobistych po śmierci twórcy.


W monografii wskazano także modelowe rozwiązania stosowane w obcych systemach prawnych w zakresie problematyki związanej z umowami obejmującymi kwestie autorskich praw osobistych, w tym m.in.:


model 1 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, nieograniczone w czasie, na tle uregulowań Francji, Hiszpanii oraz Chin;
model 2 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, wygasające wraz ze śmiercią twórcy, na tle uregulowań Słowacji i Japonii;
model 3 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, trwające ograniczony czas po śmierci twórcy, na tle uregulowań Australii, Belgii i Niemiec;
model 4 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, nieograniczone w czasie, na tle uregulowań Filipin;
model 5 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, wygasające wraz ze śmiercią twórcy, na tle uregulowań Holandii i USA;
model 6 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, trwające ograniczony czas po śmierci twórcy, na tle uregulowań Argentyny, Grecji i Wielkiej Brytanii;
model 7 „teoretyczny” – droit moral zbywalne, na tle uregulowań Szwajcarii i Luksemburga.


W publikacji omówiono również następujące zagadnienia:


naruszenie i zagrożenie autorskiego dobra lub prawa osobistego;
bezprawność naruszenia i domniemanie bezprawności;
okoliczności wyłączające bezprawność naruszenia;
zgoda jako działanie prawne podobne do czynności prawnej;
przesłanki skutecznego udzielenia zgody;
przesłanki skutecznego wykonania uprawnień beneficjenta;
umowy o wykonywanie autorskich praw osobistych;
zrzeczenie się wykonywania autorskich praw osobistych;
naruszenie autorskich dóbr lub praw osobistych jako naruszenie umowy;
interpretacja klauzul umownych dotyczących autorskich praw osobistych;
kumulatywna ochrona autorskich dóbr i praw osobistych – konstrukcja roszczeń;
konstrukcja prawna autorskich dóbr lub praw osobistych po śmierci twórcy;
śmierć twórcy i jej skutki dla czynności prawnych dokonanych z osobami trzecimi;
sytuacja prawna roszczeń majątkowych i niemajątkowych a śmierć twórcy.


Adresaci:Książka jest przeznaczona dla adwokatów, radców prawnych oraz sędziów. Będzie cennym źródłem wiedzy dla agencji aktorów, celebrytów, firm z branży mediów. Zainteresuje również pracowników naukowych oraz studentów prawa, administracji, dziennikarstwa i kulturoznawstwa.


Rok wydania2019
Liczba stron512
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8160-743-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    13
  
  Wstęp | str.    17
  
  Rozdział    1
  Rozwój ochrony niemajątkowych interesów twórców – zarys | str.    21
  1.1. Podstawy historyczne koncepcji ochrony praw osobistych twórców – zarys | str.    21
  1.2. Regulacja droit moral w polskich historycznych ustawach o prawie autorskim – zarys | str.    29
  
  Rozdział    2
  Ochrona droit moral na świecie | str.    33
  2.1. Droit moral w prawie międzynarodowym | str.    33
  2.1.1. Konwencja berneńska | str.    33
  2.1.2. Autorskie prawa osobiste w pozostałych traktatach międzynarodowych – zarys | str.    35
  2.1.3. Prawo Unii Europejskiej | str.    37
  2.2. Droit moral – modele ochrony w obcych porządkach prawnych | str.    39
  2.2.1. Wprowadzenie | str.    39
  2.2.2. Tabelaryczne modele ochrony droit moral | str.    48
  2.3. Model 1 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, nieograniczone w czasie | str.    56
  2.3.1. Francja | str.    56
  2.3.2. Hiszpania | str.    59
  2.3.3. Chiny | str.    61
  2.4. Model 2 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, wygasające wraz ze śmiercią twórcy | str.    62
  2.4.1. Słowacja | str.    62
  2.4.2. Japonia | str.    64
  2.5. Model 3 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, trwające ograniczony czas po śmierci twórcy | str.    65
  2.5.1. Australia | str.    65
  2.5.2. Belgia | str.    66
  2.5.3. Niemcy | str.    67
  2.6. Model 4 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, nieograniczone w czasie | str.    70
  2.6.1. Filipiny | str.    70
  2.7. Model 5 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, wygasające wraz ze śmiercią twórcy | str.    72
  2.7.1. Holandia | str.    72
  2.7.2. USA | str.    74
  2.8. Model 6 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, trwające ograniczony czas po śmierci twórcy | str.    77
  2.8.1. Argentyna | str.    77
  2.8.2. Grecja | str.    79
  2.8.3. Wielka Brytania | str.    80
  2.9. Model 7 „teoretyczny” – droit moral zbywalne | str.    83
  2.9.1. Szwajcaria | str.    83
  2.9.2. Luksemburg | str.    85
  
  Rozdział    3
  Charakterystyka autorskich praw osobistych w prawie polskim | str.    87
  3.1. Dobra osobiste i ich ochrona – zagadnienia ogólne | str.    87
  3.2. Autorskie dobra osobiste lub autorskie prawa osobiste | str.    93
  3.3. Autorskie dobra osobiste i dobra osobiste „powszechne” | str.    100
  3.4. Zakres podmiotowy autorskich praw osobistych | str.    107
  3.5. Zakres przedmiotowy autorskich praw osobistych | str.    117
  3.6. Rzeczywista, domniemana czy dorozumiana więź twórcy z utworem? | str.    121
  3.7. Niedopuszczalność zbycia lub zrzeczenia się autorskich dóbr czy praw osobistych? | str.    131
  
  Rozdział    4
  Naruszenie autorskich praw osobistych | str.    137
  4.1. Naruszenie, ingerencja, korzystanie – terminologia i zagadnienia ogólne | str.    137
  4.2. Naruszenie i zagrożenie autorskiego dobra lub prawa osobistego – pojęcie i konstrukcja | str.    140
  4.3. Bezprawność naruszenia i domniemanie bezprawności | str.    151
  4.4. Okoliczności wyłączające bezprawność naruszenia | str.    154
  4.4.1. Wprowadzenie | str.    154
  4.4.2. „Absolutny” zakres ochrony? | str. 155
  4.4.3. Czy każde wkroczenie w zakres praw lub dóbr osobistych stanowi ich naruszenie? | str.    160
  4.4.4. Działanie na podstawie prawa | str.    161
  4.4.5. Wykonywanie prawa podmiotowego | str.    164
  4.4.6. Działanie w interesie społecznym | str.    164
  4.4.7. Nadużycie prawa | str.    166
  4.4.8. Kontratypy | str.    168
  4.4.9. Działanie na własne ryzyko | str.    170
  
  Rozdział    5
  Zgoda na ingerencję w sferę autorskich dóbr osobistych | str.    173
  5.1. Kwalifikacja prawna zgody na ingerencję w sferę dóbr osobistych | str.    173
  5.1.1. Koncepcje objaśniające charakter prawny zgody na ingerencję w dobra osobiste – przegląd | str.    173
  5.1.2. Zgoda jako działanie prawne podobne do czynności prawnej | str.    181
  5.1.3. Zgoda jako czynność prawna zobowiązująca | str.    188
  5.1.4. Zgoda jako czynność prawna rozporządzająca | str.    192
  5.1.5. Zgoda jako czynność prawna upoważniająca | str.    198
  5.2. Przesłanki skutecznego udzielenia zgody | str.    210
  5.3. Sposób i forma udzielenia zgody | str.    211
  5.3.1. Adresat zgody | str.    212
  5.3.2. Sposób i forma udzielenia zgody | str.    220
  5.3.3. Treść zgody | str.    226
  5.4. Sytuacja prawna beneficjenta zgody | str.    230
  5.4.1. Wprowadzenie | str.    230
  5.4.2. Beneficjent jako podmiot uprawnień kształtujących | str.    234
  5.4.3. Przesłanki skutecznego wykonania uprawnień beneficjenta | str.    240
  5.4.4. Uprawnienia beneficjenta jako prawo podmiotowe? | str.    241
  5.4.5. Trwałość i przyczyny wygaśnięcia zgody | str.    253
  5.5. Odwołanie zgody | str.    255
  5.5.1. Odwołanie zgody jako realizacja prawa do ochrony dóbr osobistych | str.    255
  5.5.2. Zobowiązanie do nieodwoływania zgody | str.    265
  5.5.3. Zrzeczenie się uprawnienia do odwołania zgody | str.    276
  5.5.4. Sposób odwołania zgody | str.    277
  5.6. Wadliwość oświadczenia o udzieleniu zgody | str.    282
  5.7. Zgoda warunkowa lub z zastrzeżeniem terminu | str.    291
  
  Rozdział    6
  Wykonywanie autorskich praw osobistych | str.    295
  6.1. Wykonywanie autorskich praw osobistych – pojęcie | str.    295
  6.2. Umowy o wykonywanie autorskich praw osobistych – zagadnienia ogólne | str.    296
  6.3. Zobowiązanie do wykonywania lub niewykonywania autorskich praw osobistych | str.    297
  6.4. Upoważnienie osób trzecich do wykonywania autorskich praw osobistych | str.    304
  6.5. Zlecenie wykonywania autorskich praw osobistych | str.    308
  6.6. Zrzeczenie się wykonywania autorskich praw osobistych | str.    317
  
  Rozdział    7
  Autorskie prawa osobiste w relacjach kontraktowych | str.    327
  7.1. Ochrona autorskich praw osobistych w oparciu o stosunek umowny | str.    327
  7.1.1. Wprowadzenie | str.    327
  7.1.2. Ochrona istotnych interesów twórczych | str.    328
  7.1.3. Sprzeciw wobec publicznego udostępniania utworu | str.    333
  7.1.4. Naruszenie autorskich dóbr lub praw osobistych jako naruszenie umowy | str.    336
  7.1.5. Umowne prawo odstąpienia lub wypowiedzenia umowy | str.    341
  7.2. Interpretacja klauzul umownych dotyczących autorskich praw osobistych | str.    344
  7.2.1. Wprowadzenie | str.    344
  7.2.2. Umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe | str.    346
  7.2.3. Umowy licencyjne i inne umowy o korzystanie z autorskich praw majątkowych | str.    355
  7.2.4. Umowa o dzieło lub inna podobna umowa o świadczenie usług | str.    358
  
  Rozdział    8
  Katalog autorskich praw osobistych – przegląd | str.    361
  8.1. Prawo do autorstwa | str.    361
  8.2. Prawo do oznaczenia autorstwa | str.    370
  8.3. Prawo do integralności i prawo do nadzoru | str.    371
  8.4. Prawo do pierwszej publikacji | str.    375
  
  Rozdział    9
  Ochrona autorskich dóbr lub praw osobistych | str.    377
  9.1. Wprowadzenie | str.    377
  9.2. Kumulatywna ochrona autorskich dóbr i praw osobistych – konstrukcja roszczeń | str.    383
  9.3. Roszczenia niemajątkowe | str.    392
  9.3.1. Roszczenie o zaniechanie | str.    392
  9.3.2. Roszczenie o usunięcie skutków naruszenia | str.    394
  9.3.3. Dopuszczalność zbycia lub zrzeczenia się roszczeń niemajątkowych | str.    396
  9.3.4. Problem przedawnienia roszczeń niemajątkowych | str.    400
  9.4. Roszczenia majątkowe | str.    404
  9.4.1. Wprowadzenie | str.    404
  9.4.2. Roszczenie o zadośćuczynienie | str.    406
  9.4.3. Roszczenie o zapłatę na cel społeczny | str.    408
  9.4.4. Roszczenie o odszkodowanie | str.    409
  9.4.5. Zasady zbywania lub zrzeczenia się roszczeń majątkowych | str.    410
  9.4.6. Przedawnienie roszczeń majątkowych | str.    417
  
  Rozdział    10
  Autorskie dobra i prawa osobiste po śmierci twórcy | str.    427
  10.1. Wykonywanie autorskich praw osobistych po śmierci twórcy | str.    427
  10.1.1. Konstrukcja prawna autorskich dóbr lub praw osobistych po śmierci twórcy | str.    427
  10.1.2. Osoby uprawnione zgodnie z art. 78 pr. aut. Brak wyrażenia woli zmarłego twórcy | str.    433
  10.1.3. „Inna wola” zmarłego twórcy w rozumieniu art. 78 ust. 2–4 pr. aut. | str.    441
  10.1.4. Śmierć twórcy i jej skutki dla czynności prawnych dokonanych z osobami trzecimi | str.    450
  10.2. Ochrona autorskich dóbr lub praw osobistych po śmierci twórcy | str.    456
  10.2.1. Sytuacja prawna roszczeń majątkowych i niemajątkowych a śmierć twórcy | str.    456
  10.2.2. Legitymacja czynna do wytoczenia powództwa po śmierci twórcy | str.    460
  
  Uwagi końcowe | str.    465
  
  Bibliografia | str.    471
RozwińZwiń