POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W publikacji podjęto zagadnienie wojskowej kariery zawodowej w doświadczeniach kobiet – żołnierek korpusu oficerskiego Wojska Polskiego. W przekonaniu autorki jest ono istotne zarówno w wymiarze społecznym, jak i naukowym. Społeczne znaczenie tematu wpisuje się w szerszy kontekst procesu przemian kulturowych w obszarze ról płciowych. Z jednej strony oznacza stopniowe porzucanie przekonań o deterministycznym wpływie płci na wybory edukacyjne i zawodowe. Z drugiej wskazuje na wciąż obecny tradycjonalizm założeń związanych z zakresem powinności wpisujących się w pojęcie męskości i kobiecości. Odzwierciedla to m.in. specyfika podziału sfery zawodowej na sfeminizowaną i zmaskulinizowaną. O potrzebie naukowej eksploracji zjawiska świadczy niewielka liczba publikacji i badań poświęconych obecności kobiet w przestrzeni militarnej. Z powyższych względów autorka przyjęła jakościowy wgląd w obszar doświadczeń zawodowych kobiet korpusu oficerskiego Wojska Polskiego za szansę wzbogacenia dotychczasowej wiedzy. Świadczy o tym również przyjęta w pracy perspektywa socjopedagogiczna, która pozwala na rekonstrukcję wojskowej kariery zawodowej i analizę procesów jej konstruowania w ujęciu złożonych doświadczeń socjalizacyjnych, edukacyjnych i zawodowych.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 348 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3782-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział 1. Praca i kariera zawodowa kobiet | 15 |
1.1. Założenia teoretyczne i definicje podstawowych pojęć | 15 |
1.1.1. Koncepcje płci i jej znaczenie w badaniach społecznych | 17 |
1.1.2. Od pracy kobiet do kariery zawodowej kobiet | 26 |
1.2. Kobieta i kariera w perspektywie badań pedagogicznych oraz kontrowersje wokół roli zawodowej kobiet | 45 |
Rozdział 2. Czynniki społeczne i indywidualne a rozwój kariery zawodowej kobiet 51 | |
2.1. Doświadczenia socjalizacyjne | 51 |
2.1.1. Rodzinna socjalizacja do ról związanych z płcią | 65 |
2.1.2. Socjalizacja rodzajowa w przestrzeni edukacyjnej | 69 |
2.1.3. Mass media i kulturowe wizerunki kobiecości | 73 |
2.2. Życie prywatne kobiet kariery | 76 |
Rozdział 3. Kariery zawodowe kobiet w wojsku – dynamika dostępu w kontekście historycznymi współczesnym | 82 |
3.1. Wojsko i hegemoniczna męskość | 82 |
3.2. Wojsko jako organizacja pracy (mężczyzn i kobiet) | 85 |
3.3. Historia dostępu kobiet do służby i kariery wojskowej – prawne regulacje | 100 |
3.4. Kryteria organizacyjne regulujące przebieg kariery wojskowej | 109 |
3.5. Znaczenie edukacji w dostępie do kariery w Wojsku Polskim | 120 |
Rozdział 4. Założenia metodologiczne badań własnych | 133 |
4.1. Przedmiot badań | 135 |
4.2. Cel badań | 136 |
4.3. Problemy badawcze | 137 |
4.4. Charakterystyka metody badawczej | 137 |
4.5. Dobór rozmówczyń, sposób organizacji badań | 140 |
Rozdział 5. Doświadczenia socjalizacyjne i edukacyjne badanych kobiet | 149 |
5.1. Doświadczenia socjalizacyjne | 149 |
5.1.1. Przestrzeń socjalizacji w kontekście przyszłej roli zawodowej | 154 |
5.1.1.1. Socjalizacja w grupie rówieśniczej – płeć dzieciństwa | 154 |
5.1.1.2. Socjalizacja na osiedlu wojskowym – normalizacja doświadczeń | 157 |
5.1.1.3. Socjalizacja w środowisku wiejskim – konstruowanie własnej wyjątkowości | 158 |
5.2. Doświadczenia edukacyjne | 161 |
5.2.1. Aspiracje edukacyjne | 161 |
5.2.2. Zainteresowania | 165 |
5.2.3. Mobilność | 168 |
Rozdział 6. Konstruowanie kariery w percepcji badanych – doświadczenia okresu służby kandydackiej 171 | |
6.1. Motywy wyboru zawodu żołnierki | 171 |
6.1.1. Motywy instrumentalne | 171 |
6.1.2. Motywy autoteliczne | 174 |
6.2. Reakcje rodziny i znajomych | 177 |
6.3. Trudności i bariery w byciu studentką uczelni wojskowej | 179 |
6.3.1. Okres unitarny jako jedno z najtrudniejszych doświadczeń | 181 |
6.3.2. Relacje z kobietami | 185 |
6.3.3. Relacje z mężczyznami (studenci, kadra naukowa, dowódcza) | 189 |
Rozdział 7. Konstruowanie kariery w percepcji badanych – doświadczenia okresu służby zawodowej | 204 |
7.1. Adaptacja do roli zawodowej żołnierki | 204 |
7.2. Specyfika zawodowej służby wojskowej | 219 |
7.3. Żołnierskość w doświadczeniu badanych | 223 |
7.3.1. Definicja żołnierza | 223 |
7.3.2. Definicja żołnierki | 227 |
7.3.2.1. Stosunek wobec ciała i seksualności | 238 |
7.3.2.2. Stosunek wobec służby i roli zawodowej | 245 |
7.3.2.3. Stosunek wobec innych żołnierek | 247 |
Rozdział 8. Znaczenia nadawane pojęciu kariery | 253 |
8.1. Definicja wojskowej kariery zawodowej w rozumieniu badanych | 253 |
8.1.1. Poczucie kariery wsparte nagrodą zewnętrzną (awansem) – ujęcie mieszane | 253 |
8.1.1.1. Kariera jako wewnętrzne spełnienie | 254 |
8.1.1.2. Kariera jako rozwój kompetencji | 255 |
8.1.1.3. Kariera jako równoważenie ról rodzinnych i zawodowych | 256 |
8.1.1.4. Kariera jako wyjście poza schemat „karierowicza” | 256 |
8.1.2. Klasyczne ujęcie kariery | 257 |
8.1.2.1. Kariera jako awans na wyższy stopień | 257 |
8.1.2.2. Kariera jako mobilność „na ścieżce dowódczej” | 258 |
8.1.2.3. Kariera jako splot okoliczności związanych z awansem | 259 |
8.2. Kariera własna w percepcji badanych | 262 |
8.2.1. „Zwrot ku karierze” | 262 |
8.2.1.1. Narracja typu: „Nadal robię karierę” | 263 |
8.2.1.2. Narracja typu: „Myślę, że zrobiłam karierę” | 263 |
8.2.1.3. Narracja typu: „Zaczynam robić karierę” | 264 |
8.2.1.4. Narracja typu: „Jeszcze nie robię kariery” | 265 |
8.2.2. „Odwrót od kariery” | 266 |
8.2.2.1. Narracja typu: „Chcę robić to, co lubię. Nie jestem zainteresowana karierą” | 266 |
8.2.2.2. Narracja typu: „W tej jednostce nie zrobię kariery” | 267 |
8.2.2.3. Narracja typu: „Nie spełniam standardów związanych z karierą” | 267 |
Rozdział 9. Doświadczenie kariery w odniesieniu do znaczeń nadawanych własnej płci | 269 |
9.1. Kariera zawodowa a płeć | 269 |
9.1.1. Stereotyp w obszarze predyspozycji (szklane ściany) – kariera kobiet vs ścieżka dowódcza | 270 |
9.1.2. Stereotyp w obszarze kompetencji (szklany sufit) – kariera kobiet vs wiedza i umiejętności | 274 |
9.1.3. Autostereotyp protekcji – kobieca seksualność vs rozwój kariery | 275 |
9.1.4. Obniżenie aspiracji – kariera kobiet vs macierzyństwo | 277 |
9.2. Aspiracje zawodowe żołnierek | 279 |
Rozdział 10. Czynniki społeczne i kulturowe oraz psychologiczne w procesie konstruowania kariery 284 | |
10.1. Czynniki utrudniające rozwój kariery | 285 |
10.1.1. Bezpośrednie bariery doświadczane w procesie konstruowania kariery | 286 |
10.1.1.1. Szklany sufit i szklane ściany | 286 |
10.1.1.2. Macierzyństwo jako obszar dyskryminacji i wykluczenia w dostępie do kariery | 290 |
10.1.1.3. Macierzyństwo jako czynnik utrudniający rozwój kariery | 290 |
10.1.1.4. Rodzina vs wymóg mobilności jako czynnik utrudniający rozwój kariery | 297 |
10.1.2. Pośrednie bariery doświadczane w procesie konstruowania kariery | 299 |
10.1.2.1. Klimat pracy w świetle stereotypów płci | 299 |
10.2. Czynniki wspomagające rozwój kariery | 302 |
10.2.1. Wewnętrzne uwarunkowania kariery | 302 |
10.2.2. Uwarunkowania kariery – ujęcie mieszane | 306 |
10.2.3. Zewnętrzne uwarunkowania kariery | 308 |
10.2.4. Związek uczuciowy jako pośrednia forma wpływu wspomagającego proces konstruowania kariery | 309 |
Podsumowanie badań własnych | 315 |
Zakończenie | 323 |
Bibliografia | 327 |
Spis wykresów | 346 |
Summary. Women’s Experience of their Military Careers. A Socio-pedagogical Study | 347 |