Lekcja (nie)obecności

Lekcja (nie)obecności

Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej

1 opinia

Wydawca:

Universitas

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 14,11 zł  


17,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jak uczyć patriotyzmu, który jest „oparty na odpowiedzialności za wspólnotę, niewykluczający nikogo, krytyczny wobec historii i zachowujący szacunek dla dziedzictwa przodków” (Jerzy Nikitorowicz)? Gdzie we współczesnej edukacji polonistycznej znaleźć miejsce dla dziedzictwa polsko-żydowskiego jako znaczącego elementu polskości? Czy w trudnej sytuacji społeczno-politycznej Europy i świata w XXI wieku odrabiamy lekcję daną nam przez historię w wieku XX?


Niniejsza książka to swoista kontynuacja rozpoznań poczynionych przez autorkę w poprzedniej rozprawie, odnosząca się do kulturowej teorii narodu jako bardziej inkluzyjnej niż teoria etniczna.


Doświadczenia Agnieszki Kani z realizacji projektów edukacyjnych (także międzynarodowych) i twórcze podejście do osiągnięć dydaktyki zagranicznej (głównie amerykańskiej) zaowocowały szczególnie obficie w tych fragmentach książki, które wprowadzają praktyczną wizję edukacji na wskroś humanistycznej, budującej wizerunek człowieka zdolnego wznieść się ponad identyfikację narodową. Fundamentem takiej edukacji Autorka czyni – dostępne wszak uczniom i afirmowane przez nich – przeświadczenie o naturalnej, przyrodzonej nam wszystkim różnorodności, odmienności ludzi. Kluczowe dla tej filozofii edukacji jest rozpoznanie, że kategoria „inności” dotyczy w pierwszym rzędzie nas samych, a jej świadomość pozwala na otwarcie się na drugiego człowieka i pozbycie się lęku.


Witold Bobiński


SPIS TREŚCI


• Wprowadzenie


OD TOŻSAMOŚCI „NARODOWEJ” DO „KULTUROWEJ”


• Tożsamość narodowa a tożsamość kulturowa


• Tożsamość wielokulturowa w praktyce


• „Inni” to przede wszystkim my


• Polska – ojczyzna Polaków i Żydów?


• Wyzwania wielokulturowości dzisiaj


DZIEDZICTWA POLSKO-ŻYDOWSKIEGO NA LEKCJI OBECNOŚĆ OBOWIĄZKOWA


• Palimpsest?


• „Zło bierze się z gadania” lub… z milczenia. Językowy obraz relacji polsko-żydowskich i jego konsekwencje dla współczesności


• Kultura żydowska i relacje z innością w młodszych klasach szkoły podstawowej


• W poszukiwaniu inspiracji


• Edukacja pozalekcyjna


HOLOKAUST A EDUKACJA NA MIARĘ XXI WIEKU


• Jak rzucić wieniec zielony na grób wykopany w powietrzu? O sposobach „zapisywania Zagłady” i nowej „bibliotece Shoah”


• Jak uczyć o Holokauście?


• Ogniska poglądów. Propozycja amerykańska w polskiej wersji


• Casus Sprawiedliwych, czyli praca wychowawcza


• Na czym polega i jaką ma wartość „rozmowa w milczeniu”. Opowiadania Idy Fink


• Film Biegnij, chłopcze, biegnij, czyli łagodne wprowadzenie w temat


• W stronę edukacji globalnej


PROBLEMY POLSKIEJ PAMIĘCI ZBIOROWEJ


• Co i jak pamiętają Polacy, a o czym pamiętać nie chcą


• Na pozornym marginesie. Powojenna wizja historii


• Dziedzictwo polsko-żydowskie – więcej pytań niż odpowiedzi


• Współcześni Polacy wobec „obcych”


• Podsumowanie, czyli lekcja (nie) do odrobienia?


• Aneks


Karen Shawn, Ogniska poglądów. O paleniu książek przez nazistów w 1933 roku, przeł. Marianna Szumal, red. i adapt. Agnieszka Kania


Marianna Szumal, „Ogniska poglądów”. Przygotowanie uczniów szkoły podstawowej do odbioru tekstów na temat Holokaustu. Eksperyment dydaktyczny


Małgorzata Kulik, Klaudia Mucha, „To wszystko jest antysemicką legendą…”. Przełamując stereotyp Żyda


• Bibliografia i omawiane pozycje literackie (wybór)


• Indeks nazwisk


Rok wydania2017
Liczba stron212
KategoriaEdukacja
WydawcaUniversitas
ISBN-13978-83-242-3244-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje