INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Praca pokazuje, jak przez pryzmat pewnej koncepcji czasowości i kultury naukowej możemy badać naukę, rozumieć jej wytwory, uczestniczyć w sposób świadomy i odpowiedzialny w świecie, który nauka eksploruje i współtworzy. Autorka czerpie inspiracje z wędrówek między dyscyplinami i stylami myślowymi, nieraz odwołując się do orientacji odległych od tradycyjnego formatu humanistyki jako nauki. I to stanowi wartość tej trudnej książki; chodzi zarówno o metaforykę i konceptualizacje, jak też świadomie erudycyjną heterodoksję – sięganie do tak wielu kontekstów, tropów, wynajdowanie nieoczekiwanych korelacji, aby pełniej opowiedzieć o przedmiocie badań, ale też o sobie jako współczesnym badaczu-humaniście (historyku, filozofie, akademiku, człowieku poznającym i reflektującym) Nielinearność, meandryczność i wielostronność narracji; napięcie między metaforą, paradoksem, ironią i racjonalnością cały czas towarzyszą lekturze rozprawy. Lektura zaś przypomina podróż, która wzburza na początku zdziwienie i niepewność, a na końcu już nic nie jest takie samo, bo przebyta droga i czas spędzony nad tą książką zmieniają też czytelnika. Także dlatego, że ważną jej stroną jest wymiar etyczny, przypominając to, co często się pomija w odniesieniu do nauki – że być w świecie to być wobec innych, zwłaszcza w sytuacji wyboru, zaś każdy wybór, zwłaszcza moralny, ma charakter twórczy i przynosi zmianę. [Z recenzji prof. dra hab. Huberta Łaszkiewicza]
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 342 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-9191-2 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Usytuowania dyskursywne | 31 |
Metodologia soi-disant | 33 |
O teorii nauki, która przesunęła znaczenia | 42 |
Wierność kulturze | 67 |
Rozdział II. Konteksty rozproszone | 87 |
Topos demona w kulturze naukowej | 90 |
Apofatyczność obcości | 104 |
Aksjologia nauki historii | 120 |
Rozdział III. Strony z lekkim przemieszczeniem znaczeń | 139 |
Europejskość jako sytuacja | 140 |
Enkyklios paideia w doświadczeniu miejsca | 160 |
Sprzeciw, czyli antyTINA | 177 |
Rozdział IV. Tropy rozszerzeń | 191 |
Postulat oświeceniowy | 191 |
Koncept historiae magistrae – reaktywacja | 219 |
O praktykowaniu historii w sferze public humanities | 235 |
Rozdział V. Kultura naukowa w dyskursie humanistycznym | 251 |
Humanistyka cyfrowa jako metaorientacja współczesnych badań humanistycznych | 253 |
Dyskurs rozszerzony w trybie kontrfaktycznym | 270 |
Rekonstrukcja. W stronę eksperymentalizmu | 291 |
Zakończenie | 303 |
Dodatek | 319 |
Bibliografia | 321 |
Summary | 337 |