POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Wychowanie jest doświadczeniem każdego człowieka i każdy może być ekspertem od wychowania. W takiej sytuacji naukowe opracowanie na temat wychowania kościelnego jednym pomaga wyjaśnić wątpliwości, innym uzupełnić wiedzę na ten temat, a jeszcze innym umożliwia odkrycie nowych umiejętności pedagogicznych.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 419 |
Kategoria | Teologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego |
ISBN-13 | 978-83-7072-596-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WYKAZ SKRÓTÓW | 13 |
WPROWADZENIE | 17 |
ROZDZIAŁ I. Eklezjologia w świetle badań teologicznopastoralnych | 37 |
§ 1. Podstawy eklezjologii pastoralnej | 39 |
I. Trzy kierunki refleksji teologicznej | 41 |
1. Studium Słowa Bożego | 43 |
2. Studium człowieka | 44 |
3. Studium Kościoła | 47 |
II. Eklezjologia teoretyczna | 49 |
1. Nachylenie pastoralne teologii systematycznej | 51 |
2. Teoria eklezjalna (model teoretyczny) | 53 |
III. Eklezjologia praktyczna | 54 |
1. Dialog teorii i praktyki eklezjalnej | 55 |
2. Prakseologia pastoralna | 57 |
3. Pastoralna wiedza pozanaukowa | 58 |
§ 2. Teoria i praktyka w eklezjologii pastoralnej | 60 |
I. Model teoretyczny | 63 |
1. Model strukturalny | 65 |
2. Model funkcjonalny | 66 |
3. Modele prognostyczne – programy duszpasterskie | 70 |
II. Wiedza praktyczna | 75 |
1. Pierwszorzędny i drugorzędny cel Kościoła | 78 |
2. Abstrakcja i realizm działań kościelnych | 81 |
3. Odczytanie „znaków czasu” | 83 |
ROZDZIAŁ II . Znaczenie eklezjalne funkcji wychowawczej | 85 |
§ 1. Uwarunkowania funkcji wychowawczej Kościoła | 86 |
I. Wychowanie wpisane w religijną naturę człowieka | 88 |
II. Dymensje wychowania | 89 |
1. Wychowanie religijne | 90 |
2. Wychowanie chrześcijańskie | 91 |
3. Prawdziwe wychowanie katolickie | 92 |
4. Autonomia duszpasterstwa i wychowania | 93 |
III. Funkcja wychowawcza jako pedagogia wiary, miłości i nadziei | 95 |
IV. Największa jest miłość | 97 |
V. Prawda w funkcji wychowawczej | 98 |
1. Prawda absolutna w wychowaniu | 99 |
2. Neutralność zagrożeniem w procesie wychowania | 102 |
VI. Kultura duchowa | 105 |
1. Wykształcenie | 106 |
2. Wielkoduszność | 108 |
3. Miłość rodzicielska wzorem wielkoduszności | 109 |
§ 2. Eklezjalność funkcji wychowawczej | 110 |
I. Pedagogia kościelna jako interakcja wychowawcza | 113 |
1. Działanie wychowawców | 113 |
2. Wychowanie kościelne: od indywidualizacji do wspólnotowości | 116 |
3. Grupa w wychowaniu kościelnym | 118 |
4. Uwarunkowania wychowawcze działań wspólnotowych | 122 |
II. Wychowanie chrześcijańskie i życie codzienne | 123 |
1. Świadectwo życia chrześcijańskiego | 124 |
2. Świętość – pełnia życia chrześcijańskiego | 125 |
3. Integralna formacja do życia w jedności | 126 |
4. Natura i łaska w wychowaniu | 129 |
5. Powołanie | 132 |
6. Wychowanie jako rozwijanie w sobie ludzkich wartości i cnót | 135 |
ROZDZIAŁ III. Podmiotowe wymiary funkcji wychowawczej Kościoła | 137 |
§ 1. Świadectwo kapłańskie w funkcji wychowawczej | 138 |
I. Istota kapłańskiej posługi | 140 |
1. Duszpasterska misja | 141 |
2. Służba Kościołowi | 141 |
3. Współpraca z wiernymi świeckimi | 145 |
II. Opiekuńczy charakter kapłańskiej posługi | 146 |
1. Pomoc duchowa | 149 |
2. Kapłańska służba pojednaniu | 151 |
3. Świadectwo religijne | 153 |
4. Wychowywanie w wierze | 154 |
III. Kapłańska misja wychowawcza | 157 |
1. Podstawowe zadanie wychowawcze prezbitera | 160 |
2. Budowanie Kościoła | 161 |
3. Katechizacja duszpasterska | 163 |
4. Duszpasterstwo indywidualne | 164 |
§ 2. Integralna formacja duszpasterzy w wypełnieniu funkcji wychowawczej | 165 |
I. Formacja ludzka | 167 |
1. Cnoty przyrodzone w formacji kapłańskiej | 168 |
2. Miłość i wolność w formacji ludzkiej | 170 |
II. Formacja duchowa | 174 |
1. Słowo Boże | 175 |
2. Modlitwa | 178 |
3. Szukanie Chrystusa w ludziach | 179 |
III. Formacja intelektualna | 180 |
1. Zrozumienie wiary | 182 |
2. Studium filozofii | 184 |
3. Nauki o człowieku | 185 |
4. Środki społecznego przekazu | 186 |
III. Formacja duszpasterska | 187 |
1. Kościół jest tajemnicą | 188 |
2. Kościół jest komunią | 190 |
3. Kościół jest misją | 193 |
§ 3. Kapłan jako tutor w kościelnej funkcji wychowawczej | 194 |
I. Duszpasterstwo i opieka duchowa | 194 |
II. Parafia i szkoła pod opieką duchową kapłanów | 196 |
III. Opieka duchowa jako wychowanie w wierze | 197 |
1. Indywidualna droga czystości moralnej | 197 |
2. Wspólna droga Kościoła i chrześcijanina w ludzkim społeczeństwie | 200 |
III. Autonomia misji kapłańskiej i działalności wychowawczej | 202 |
IV. Zasady formacji seminaryjnej przyszłych tutorów | 205 |
1. Formacja duchowa tutora | 208 |
2. Formacja teologicznopastoralna opiekuna duchowego | 211 |
ROZDZIAŁ IV. Pastoralny wymiar eklezjalnej funkcji wychowawczej | 215 |
§ 1. Świadectwo słowa i życia w powołaniu chrześcijańskim | 217 |
I. Chrzest źródłem powołania chrześcijańskiego | 217 |
II. Permanentne wychowanie w wierze | 222 |
1. Proces ewangelizacji | 223 |
2. Nowa ewangelizacja | 236 |
3. Katechizacja | 238 |
III. Świadectwo życia chrześcijańskiego | 243 |
§ 2. Świętość w funkcji wychowawczej Kościoła | 246 |
I. Wzrastanie w świętości | 249 |
1. Miłość uświęcająca | 251 |
2. Duch Uświęciciel | 253 |
3. Dary Ducha Świętego | 254 |
4. Świętość w codzienności | 256 |
II. Zadanie uświęcania | 257 |
1. Wychowanie liturgiczne | 258 |
2. Bierzmowanie – sakrament dojrzałości chrześcijańskiej | 260 |
3. Eucharystia źródłem i szczytem życia chrześcijańskiego | 262 |
§ 3. Apostolstwo w służbie wychowania eklezjalnego | 268 |
I. Apostolstwo w perspektywie eklezjalnej | 271 |
1. Duszpasterstwo wypełnianiem misji zbawczej | 272 |
2. Apostolstwo realizacją Boskiego dzieła wychowawczego | 276 |
3. Pedagogika pastoralna jako pomoc dla apostolskiej działalności wychowawczej | 278 |
II. Misja apostolska w świecie | 282 |
1. Upodmiotowienie misji apostolskiej | 284 |
2. Kapłaństwo ochrzczonych | 286 |
III. Budowanie królestwa miłości w świecie | 287 |
1. Środki pomocne w przygotowaniu do apostołowania | 288 |
2. Królować znaczy służyć | 289 |
3. Człowieczeństwo ubogacone charyzmatami | 292 |
4. Świeccy w Kościele w Polsce | 294 |
ROZDZIAŁ V. Społeczne wymiary kościelnej funkcji wychowawczej | 299 |
§ 1. Rodzicielskie powołanie komunii małżeńskiej | 301 |
I. Rodzicielstwo fundamentem małżeństwa | 302 |
1. Godność małżeństwa sakramentalnego | 303 |
2. Blaski i cienie małżeństwa i rodziny | 304 |
II. Przygotowanie do małżeństwa i życia rodzinnego | 306 |
1. Trzy etapy przygotowania do małżeństwa i życia rodzinnego | 308 |
2. Przygotowanie do obrzędu ślubu | 311 |
3. Przysięga małżeńska | 312 |
4. Trwałość przysięgi małżeńskiej jako fundament rodzicielstwa | 313 |
III. Sakramentalne umocowanie małżeństwa | 315 |
1. Sakrament małżeństwa | 315 |
2. Miłość małżonków czynnym uczestnictwem w dziele Odkupienia | 316 |
IV. Życie jako wartość | 321 |
1. Rodzicielstwo – wzajemny dar osoby | 323 |
2. Macierzyństwo | 324 |
3. Ojcostwo | 326 |
§ 2. „Kościół domowy” – wspólnotą wychowującą | 329 |
I. Godność chrześcijańskiej rodziny | 330 |
1. Rodzina – komunia osób | 331 |
2. Rodzina – pierwotna wspólnota kościelna | 333 |
3. Rodzina uspołecznia człowieka | 336 |
II. Społeczny kryzys rodziny | 339 |
1. Trudności w rodzinie | 341 |
2. Zagrożone życie ludzkie | 342 |
III. Wychowawcza współpraca Kościoła i rodziny | 344 |
1. Duszpasterstwo rodzin | 345 |
2. Współdziałanie wychowawcze duszpasterzy i rodziców | 347 |
3. Miłość podstawowym motywem wychowania w rodzinie | 350 |
4. Wychowanie młodzieży jako zadanie rodzinno-kościelne | 352 |
§ 3. Eklezjalny wymiar wychowania w rodzinie | 356 |
I. Powołanie wychowawcze rodziny | 360 |
1. Zasada dobra wspólnego i pomocniczości w wychowaniu | 361 |
2. Wychowanie moralne | 364 |
3. Życie modlitewne rodziny | 367 |
4. Samowychowanie | 376 |
ZAKOŃCZENIE | 381 |
BIBLIOGRAFIA | 385 |