POLECAMY
Format:
ibuk
Książka wyrasta z przekonania o niesłuszności nagminnej krytyki edukacji. Autorka sugeruje, że docenienie szkoły może inspirować do podejmowania późniejszych prób zmiany kształcenia na lepsze. Dezaprobata raczej konserwuje dawne przyzwyczajenia niż wspiera w szukaniu nowych rozwiązań.
Badaczka przekonuje, że konsekwencji jednostronnych i przez to niebezpiecznych sądów doświadczamy w procesie kolejnych reform. Przygląda się kierunkom zmian w najnowszych podręcznikach polonistycznych i zestawia je z uwagami czynionymi już w latach 90. XX wieku. Prezentuje materiały wywiedzione wprost z praktyki. Porównuje edukację w Polsce i szkole międzynarodowej. Opisuje działania inspirowane przez historyka, nauczycielki plastyki i przedsiębiorczości, a także efekty lekcji języka polskiego i przedmiotu nazwanego oblicza współczesnej kultury. Wiele z analizowanych propozycji miało miejsce w latach 2018/2019 oraz 2019/2020. Bohaterami większości tekstów są uczennice i uczniowie, a w centrum uwagi usytuowane są ich szkolne teksty.
Metodyczny konkret nie tylko służy oglądowi edukacyjnej rzeczywistości. Umożliwia jej zdecydowanie bardziej panoramiczne obrazowanie, osadzenie na tle dawniejszej i współczesnej myśli metodycznej. Dokumentację tegoż stanowią przywoływane prace dotyczące rozmaitych opcji dydaktycznych. Różnice między nimi otwierają przed szkołą sferę wolności, zapewniając nauczycielkom i nauczycielom wybór najbliższej im koncepcji.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 190 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3830-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Po stronie uczniów, nauczycieli i dydaktyków | 9 |
Część I W POLSCE I NA ŚWIECIE | 17 |
O roli uniwersyteckich mistrzów, dydaktyce i świecie wartości | 19 |
Polonistyczny regres albo zawężanie uczniowskiej i nauczycielskiej swobody | 31 |
Jeden uczeń, dwie szkoły – refleksje o edukacji w Polsce i poza jej granicami | 49 |
Część II SZKOLNA WSPÓLNOTA DYDAKTYCZNA | 67 |
„Zakryte – odkryte”, o związkach akademickich praktyk badawczych i szkolnych doświadczeniach poznawania nie tylko lokalności | 69 |
Stare obrazy i nowe fotografie a dydaktyczne ożywianie także kulturowego archiwum | 93 |
„Kulturowe DNA” – permanentna zmiana i polonistyczne praktyki inicjacyjne | 125 |
Zdaniem uczniów – od starożytnych wzorców osobowych do „obrony polityczności edukacji polonistycznej” | 135 |
Jak Wokulski dotarł do Poznania? Uczniowskie odkrywanie Lalki nie tylko w trakcie pandemii | 151 |
Krótkie wprawki pisarskie, czyli coś więcej niż praktyczna stylistyka | 163 |
Zakończenie. Uczniowskie postscriptum | 177 |
Nota bibliograficzna | 181 |
Indeks osobowy | 183 |
Summary. Appreciating School. Didactic Theory and Methodological Practice | 189 |