Sztuka ma znaczenie

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,97  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,95 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,97 zł  


16,97

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tom ofiarowujemy Panu Profesorowi Ryszardowi W. Kluszczyńskiemu jako Jego uczniowie i uczennice, współpracownicy i współpracownice, przyjaciele i przyjaciółki. Książka ta stanowi formę podziękowań za intelektualne stymulacje, motywacje do eksplorowania twórczych działań oraz nade wszystko za naukowe inspiracje, jakie Mu zawdzięczamy. Trudno bowiem znaleźć osobę badającą filmową awangardę, sztukę wideo, a szczególnie sztukę nowych mediów i kulturę cyfrową, która nie odnosiłaby się do zaproponowanych przez Profesora ujęć, konceptualnych schematów i teoretycznych konstruktów lub w inny sposób nie czerpała z Jego dorobku – bogatego i ważnego dla współczesnych dyskursów kulturoznawczych. Tematyczne zróżnicowanie publikacji dowodzi, iż analizy sztuki i kultury nowych mediów – jakkolwiek ustanawiają węzłowy i najbardziej doniosły obszar refleksji Profesora – nie wyczerpują Jego zainteresowań oraz poszukiwań badawczych.
Ze Wstępu
Sztuka ma znaczenie jest tomem o charakterze jubileuszowym, ale to przeznaczenie nie zdominowało konceptu całości publikacji, którą można określić jako bardzo interesującą, przekrojową lekturę na temat sztuki współczesnej. Niezwykle cenne jest to, iż książka stanowi wyraz nie tylko rozmaitych powinowactw intelektualnych z Profesorem Kluszczyńskim, lecz także ciekawy zapis aktualnego stanu polskich badań nad kulturą wizualną, audialną, literacką, audiowizualną, popularną. Znajdują się w niej bowiem teksty o różnej randze i różnorodnym charakterze, w których podejmowane są zagadnienia z rozmaitych kręgów szeroko pojętej sztuki. Autorzy dali wyraz swych zainteresowań, niejednokrotnie zbieżnych z pracami Profesora Kluszczyńskiego albo inspirowanych nimi, jak również zaprezentowali obecnie prowadzone przez siebie badania lub po prostu, w sposób niemal osobisty, spisali własne przemyślenia na tematy, które często nie znajdują swego miejsca w licznych publikacjach, a czasem czekają na odpowiedni moment, by ujrzeć światło dzienne.
Z recenzji dr hab. Barbary Kity, prof. UŚ


Rok wydania2020
Liczba stron478
KategoriaFilmoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-586-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  I. Obrazy na wolności    11
  
  Alicja Helman, Kino według Dimitri Kirsanoffa    13
  Kamil Jędrasiak, Zagadnienie rytmu w kinie awangardowym    31
  Małgorzata Jakubowska, Kino Godarda, czyli dwie lub trzy rzeczy, które o nim wiem     43
  Andrzej Pitrus, Iluzoryczne światło elektronicznego księżyca    57
  Karol Jóźwiak, Ewangelia Pasoliniego – między filmem a sztuką interaktywną    63
  
  II. Film    75
  
  Tomasz Kłys, Zaskakujący pean Trzeciej Rzeszy na cześć Powstania Listopadowego: o filmie Karla Hartla Ku wolności    77
  Konrad Klejsa, Pamięć lat nazizmu w zachodnioniemieckim kinie lat 1965–1982 – zarys problematyki    93
  Magdalena Saryusz-Wolska, Nikt nie woła Kazimierza Kutza – cztery płaszczyzny historii i filmu    115
  Kamila Żyto, Dyskretny urok burżuazji Luisa Buñuela – między dwoma paradygmatami sztuki    137
  Natasza Korczarowska, Dwa powroty Martina Guerre. Kino w perspektywie mikrohistorii    155
  
  III. Transformacje i transgresje    169
  
  Piotr Sitarski, Oliwki komisarza Maigret    171
  Ewa Ciszewska, Supermen czeskiej kultury – Jára Cimrman    185
  Katarzyna Prajzner, Mściciele zmieniają świat: o przemianach kina pod wpływem rewolucji cyfrowej    201
  Dagmara Rode, „You have a pussy, I have a dick.” Porno jako strategia (marketingowa) w przemyśle muzycznym – przypadek Pussy Rammsteina    215
  Blanka Brzozowska, „Playable city” albo historia pewnej kąpielowej kaczki. „Terapeutyczna” twórczość Florentijna Hofmana    231
  
  IV. Cyberkultura    245
  
  Piotr Celiński, Od pikseli do interaktywnej performatywności. Dynamika cyfrowej wizualności i obrazów    247
  Mirosław Filiciak, Między graczem a widzem. Niestabilne historie gier cyfrowych     259
  Maria B. Garda, Paweł Grabarczyk, Technologiczna wzniosłość demosceny    269
  Andrzej Radomski, Badanie świata obrazów (na przykładzie Gwiezdnych wojen)    281
  Jan Stasieńko, Ruch i posthumanizm – systemy motion capture w perspektywie historycznej    291
  
  V. Sztuka interaktywna    305
  
  Izabela Franckiewicz-Olczak, Między egalitaryzmem sztuki a elitaryzmem muzeum    307
  Antoni Porczak, Interaktywność użytkownicza    319
  Sidey Myoo, Wartości metafizyczne w sztuce elektronicznej    329
  Agnieszka Przybyszewska, Strach przed czytaniem. Koncepcja lektury jako przejażdżki w kontekście wybranych prac José Aburto Zolezziego    341
  Monika Górska-Olesińska, Trajektorie języka w bio-techno-logicznym świecie. „Ożywianie”    361
  Anna Nacher, Sztuka dźwięku – choreografia odmiennych stanów materialności     383
  Maciej Ożóg, Nadzór technologiczny i technologie nadzoru w twórczości Rafaela Lozano-Hemmera    395
  Ewa Wójtowicz, Rok 2000 jest tylko 16 lat stąd. Sztuka elektronicznej autostrady     417
  Paweł Sołodki, Narodziny, życie i śmierć dokumentu interaktywnego    429
  Marcin Składanek, Konwencjonalne algorytmy sztuki generatywnej    445
  Piotr Zawojski, Nowe media i sztuka nowych mediów w epoce postcyfrowej    461
RozwińZwiń