POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tom ofiarowujemy Panu Profesorowi Ryszardowi W. Kluszczyńskiemu jako Jego uczniowie i uczennice, współpracownicy i współpracownice, przyjaciele i przyjaciółki. Książka ta stanowi formę podziękowań za intelektualne stymulacje, motywacje do eksplorowania twórczych działań oraz nade wszystko za naukowe inspiracje, jakie Mu zawdzięczamy. Trudno bowiem znaleźć osobę badającą filmową awangardę, sztukę wideo, a szczególnie sztukę nowych mediów i kulturę cyfrową, która nie odnosiłaby się do zaproponowanych przez Profesora ujęć, konceptualnych schematów i teoretycznych konstruktów lub w inny sposób nie czerpała z Jego dorobku – bogatego i ważnego dla współczesnych dyskursów kulturoznawczych. Tematyczne zróżnicowanie publikacji dowodzi, iż analizy sztuki i kultury nowych mediów – jakkolwiek ustanawiają węzłowy i najbardziej doniosły obszar refleksji Profesora – nie wyczerpują Jego zainteresowań oraz poszukiwań badawczych.
Ze Wstępu
Sztuka ma znaczenie jest tomem o charakterze jubileuszowym, ale to przeznaczenie nie zdominowało konceptu całości publikacji, którą można określić jako bardzo interesującą, przekrojową lekturę na temat sztuki współczesnej. Niezwykle cenne jest to, iż książka stanowi wyraz nie tylko rozmaitych powinowactw intelektualnych z Profesorem Kluszczyńskim, lecz także ciekawy zapis aktualnego stanu polskich badań nad kulturą wizualną, audialną, literacką, audiowizualną, popularną. Znajdują się w niej bowiem teksty o różnej randze i różnorodnym charakterze, w których podejmowane są zagadnienia z rozmaitych kręgów szeroko pojętej sztuki. Autorzy dali wyraz swych zainteresowań, niejednokrotnie zbieżnych z pracami Profesora Kluszczyńskiego albo inspirowanych nimi, jak również zaprezentowali obecnie prowadzone przez siebie badania lub po prostu, w sposób niemal osobisty, spisali własne przemyślenia na tematy, które często nie znajdują swego miejsca w licznych publikacjach, a czasem czekają na odpowiedni moment, by ujrzeć światło dzienne.
Z recenzji dr hab. Barbary Kity, prof. UŚ
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 478 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-586-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Obrazy na wolności | 11 |
Alicja Helman, Kino według Dimitri Kirsanoffa | 13 |
Kamil Jędrasiak, Zagadnienie rytmu w kinie awangardowym | 31 |
Małgorzata Jakubowska, Kino Godarda, czyli dwie lub trzy rzeczy, które o nim wiem | 43 |
Andrzej Pitrus, Iluzoryczne światło elektronicznego księżyca | 57 |
Karol Jóźwiak, Ewangelia Pasoliniego – między filmem a sztuką interaktywną | 63 |
II. Film | 75 |
Tomasz Kłys, Zaskakujący pean Trzeciej Rzeszy na cześć Powstania Listopadowego: o filmie Karla Hartla Ku wolności | 77 |
Konrad Klejsa, Pamięć lat nazizmu w zachodnioniemieckim kinie lat 1965–1982 – zarys problematyki | 93 |
Magdalena Saryusz-Wolska, Nikt nie woła Kazimierza Kutza – cztery płaszczyzny historii i filmu | 115 |
Kamila Żyto, Dyskretny urok burżuazji Luisa Buñuela – między dwoma paradygmatami sztuki | 137 |
Natasza Korczarowska, Dwa powroty Martina Guerre. Kino w perspektywie mikrohistorii | 155 |
III. Transformacje i transgresje | 169 |
Piotr Sitarski, Oliwki komisarza Maigret | 171 |
Ewa Ciszewska, Supermen czeskiej kultury – Jára Cimrman | 185 |
Katarzyna Prajzner, Mściciele zmieniają świat: o przemianach kina pod wpływem rewolucji cyfrowej | 201 |
Dagmara Rode, „You have a pussy, I have a dick.” Porno jako strategia (marketingowa) w przemyśle muzycznym – przypadek Pussy Rammsteina | 215 |
Blanka Brzozowska, „Playable city” albo historia pewnej kąpielowej kaczki. „Terapeutyczna” twórczość Florentijna Hofmana | 231 |
IV. Cyberkultura | 245 |
Piotr Celiński, Od pikseli do interaktywnej performatywności. Dynamika cyfrowej wizualności i obrazów | 247 |
Mirosław Filiciak, Między graczem a widzem. Niestabilne historie gier cyfrowych | 259 |
Maria B. Garda, Paweł Grabarczyk, Technologiczna wzniosłość demosceny | 269 |
Andrzej Radomski, Badanie świata obrazów (na przykładzie Gwiezdnych wojen) | 281 |
Jan Stasieńko, Ruch i posthumanizm – systemy motion capture w perspektywie historycznej | 291 |
V. Sztuka interaktywna | 305 |
Izabela Franckiewicz-Olczak, Między egalitaryzmem sztuki a elitaryzmem muzeum | 307 |
Antoni Porczak, Interaktywność użytkownicza | 319 |
Sidey Myoo, Wartości metafizyczne w sztuce elektronicznej | 329 |
Agnieszka Przybyszewska, Strach przed czytaniem. Koncepcja lektury jako przejażdżki w kontekście wybranych prac José Aburto Zolezziego | 341 |
Monika Górska-Olesińska, Trajektorie języka w bio-techno-logicznym świecie. „Ożywianie” | 361 |
Anna Nacher, Sztuka dźwięku – choreografia odmiennych stanów materialności | 383 |
Maciej Ożóg, Nadzór technologiczny i technologie nadzoru w twórczości Rafaela Lozano-Hemmera | 395 |
Ewa Wójtowicz, Rok 2000 jest tylko 16 lat stąd. Sztuka elektronicznej autostrady | 417 |
Paweł Sołodki, Narodziny, życie i śmierć dokumentu interaktywnego | 429 |
Marcin Składanek, Konwencjonalne algorytmy sztuki generatywnej | 445 |
Piotr Zawojski, Nowe media i sztuka nowych mediów w epoce postcyfrowej | 461 |