Blaski i cienie pracy mózgu

O miłości, sztuce i pogoni za szczęściem

1 opinia

Autor:

Semir Zeki

Redakcja:

Andrzej Wróbel

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


16,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Spojrzenie na dzieła Dantego, Balzaka, Zoli, Manna i wielkich poetów Orientu, a także na rzeźby Michała Anioła i obrazy Cezanne'a oraz muzykę Wagnera z perspektywy nauk o mózgu. Fascynująca lektura z dziedziny neuroestetyki, nauki, której twórcą jest autor tej książki – Semir Zeki, światowej sławy neurofizjolog i wybitny badacz układu wzrokowego.


Opisując neurobiologiczne podstawy percepcji estetycznej, rozszerza swoje dotychczasowe rozważania ze sztuk plastycznych na muzykę, literaturę i filozofię. Jak pisze we wstępie: "Sztukę, miłość i piękno uważa się powszechnie za pojęcia abstrakcyjne, choć coraz więcej przemawia za tym, że nasze przeżycia w tych obszarach są bezpośrednio skorelowane z aktywnością wyspecjalizowanych części mózgu. [...] Czy możliwe, że zasadniczo takie samo podejście, czyli tworzenie pojęć, stosowane jest zarówno w prostej percepcji, jak i w matematyce, sztuce, muzyce i literaturze? Świadectwa pochodzące z powyższych dziedzin potwierdzają tę hipotezę. Istnieje zatem, co postaram się wykazać, ścisły związek między zwykłą percepcją z jednej strony a sztuką, pięknem, miłością i twórczością z drugiej".


Mózg ludzki to ewolucyjny triumf inżynierii neuronalnej. Nasza umiejętność zdobywania wiedzy o rzeczywistości, uogólniania doświadczeń i tworzenia w drodze abstrakcji syntetycznych pojęć nie ma w świecie przyrody sobie równych. Jest to kolejna publikacja pogłębiająca zrozumienie natury ludzkiej i zbliżająca nauki przyrodnicze do nauk humanistycznych.
Podstawowe założenie neuroestetyki brzmi: sztuki plastyczne muszą być na każdym etapie (planowania, tworzenia i oglądania) zgodne z prawami percepcji wzrokowej. Artystów można zatem porównać do badaczy mózgu, różniących się od nich jedynie tym, że w swoich poszukiwaniach posługują się odmiennym rodzajem metod.
Zapuszczając się na teren sztuki w poszukiwaniu wiedzy o mózgu, muszę ograniczyć się do przeanalizowania kilku przykładów. Wybrałem dzieła, które przetrwały próbę czasu. O samym akordzie tristanowskim napisano ponad tysiąc artykułów i książek. Dantologia rozwija się od stuleci, a podziw dla autora Boskiej Komedii stale wzrasta. Opowieści o Madżnunie i Lejli oraz Krysznie i Radsze nadal inspirują i poruszają miliony ludzi Wschodu. Dlaczego tak się dzieje? Na pewnym poziomie odpowiedź jest prosta: poezja Dantego jest piękna, tak jak piękna jest miłość Radhy i Kryszny, muzyka Wagnera i rzeźby Michała Anioła.
Dlaczego niektóre utwory zyskują trwałe miejsce w kulturze? Uważam, że artyści rzutują na swoje dzieła – powieści, symfonie czy obrazy – pewne style myślenia i odczuwania, które są wspólne wielu ludziom, ponieważ nasze mózgi, na swym podstawowym poziomie, działają według bardzo podobnych wzorów.
Ze Wstępu


Pozycja szczególnie cenna dla studentów psychologii, filozofii i neurobiologii, zwłaszcza specjalizujących się w dziedzinie kognitywistyki, oraz różnych kierunków humanistycznych, takich jak muzykologia i teoria literatury, a także uczelni artystycznych.


A look at the works of Dante, Balzac, Zola, Mann and the great poets of the Orient, as well as Michelangelo’s sculptures, Cezanne’s paintings, and Wagner’s music from a brain science perspective. The fascinating publication in the field of neuroesthetics. Describing the neurobiological foundations of aesthetic perception, the author extends the considerations from fine arts to music, literature and philosophy.


Rok wydania2012
Liczba stron238
KategoriaTeoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
TłumaczenieAnna Binder, Marek Binder
ISBN-13978-83-235-2696-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis ilustracji    9
  Do czytelnika    11
  Podziękowania    13
  Wstęp    15
  
  Część I. Mózg i abstrahowanie
  1. Abstrahowanie    23
  2. Mózg i jego pojęcia    35
  3. Dziedziczne pojęcia mózgowe    39
  4. Rozproszony układ zdobywania wiedzy    48
  5. Nabyte syntetyczne pojęcia mózgowe    55
  6. Syntetyczne pojęcia mózgowe a idee platońskie    59
  7. Twórczość i źródła doskonałości w mózgu    63
  
  Część II. Pojęcia mózgowe i wieloznaczność
  8. Wieloznaczność w mózgu i w sztuce    73
  9. Miejsca przetwarzania i percepcji w mózgu    76
  10. Od wiedzy jednoznacznej do wieloznacznej    84
  11. Wyższe poziomy wieloznaczności    98
  
  Część III. Nieosiągalne pojęcia mózgowe
  Wstęp    111
  12. Michał Anioł i non finito    112
  13. Paul Cézanne i niedokończenie    122
  14. Niedokończone dzieło sztuki w literaturze    131
  
  Część IV. Mózgowe pojęcia miłości
  Opowieść Arthura Rimbauda    143
  15. Mózgowe pojęcia miłości    144
  16. Neuronalne korelaty miłości    149
  17. Mózgowe pojęcia jedności i unicestwienia w miłości    163
  18. Sacrum i profanum    171
  19. Metamorfoza mózgowego pojęcia miłości u Dantego    184
  20. Wagner i Tristan i Izolda    196
  21. Tomasz Mann i Śmierć w Wenecji    207
  22. Neurobiologiczna analiza Kultury jako źródła cierpień Freuda    218
  
  Indeks nazwisk    229
  Indeks rzeczowy    232
RozwińZwiń