POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Wśród wielu, często niejednoznacznych, odpowiedzi na pytanie, kim jest człowiek (które ma rudymentarny charakter dla pedagogiki), jedna jest jednoznaczna i wytyczająca granicę oddziaływań edukacyjnych – człowiek jest istotą śmiertelną. Świadomość własnej śmiertelności czyni człowieka istotą szczególną i wyjątkową, ponieważ ma on możliwość wybrania własnej drogi i realizowania swoich celów w obliczu skończonego czasu, jakim dysponuje. Taki punkt widzenia wskazuje na potrzebę podejmowania badań z zakresu tanatopedagogiki, stawiania trudnych, ale niezwykle ważnych pytań dotyczących w istocie sensu naszego życia. […] Celem podjętych badań jest poznanie i (z)rozumienie wymiarów obecności problematyki śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym.
Śmierć jako niezbywalna część ludzkiego życia powinna być w nim obecna świadomie. Skupienie się na literaturze wynika natomiast z uznania jej za jedno z podstawowych źródeł kontaktu z kulturą i stanowi ważny poznawczo środek oddziaływania edukacyjnego.
Ze Wstępu
Autorka podejmuje temat ciekawy poznawczo i ważny społecznie, a jednocześnie rzadko eksplorowany w ramach badań pedagogicznych. Obszerność i różnorodność analizowanego materiału oraz wielość prezentowanych postaw i sposobów podejścia do fenomenu końca życia czyni z tej monografii pracę wyjątkową.
Z recenzji prof. dr. hab. Stanisława Gałkowskiego
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 320 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-037-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział I. Teoretyczne podstawy pracy | 17 |
1. Polisemiczny charakter śmierci | 17 |
1.1. Śmierć jako fakt biologiczny | 18 |
1.2. Ku osobowemu wymiarowi śmierci – fenomen mojej i twojej śmierci | 29 |
1.3. Śmierć we współczesnej kulturze – wybrane aspekty | 39 |
2. Geneza i kształtowanie się tanatopedagogiki | 48 |
2.1. Myśl tanatologiczna we współczesnej humanistyce | 48 |
2.2. Stan badań tanatopedagogicznych w Polsce | 58 |
2.3. Rozumienie zjawiska śmierci przez dzieci | 72 |
Rozdział II. Metodologia badań własnych | 87 |
1. Założenia teoretyczno-metodologiczne badań | 87 |
1.1. Czym jest tekst? Perspektywa hermeneutyczna | 95 |
1.2. Tekst i interpretacja w ujęciu Paula Ricoeura | 98 |
1.3. Świat tekstu i świat czytelnika w ujęciu Paula Ricoeura | 103 |
1.4. Narracja jako sposób rozumienia świata | 111 |
2. Ogólne założenia metody analizy treści | 113 |
2.1. Koncepcja badań własnych | 119 |
2.1.1. Wybór materiału badawczego oraz wybór jednostek analizy | 120 |
2.1.2. Wielokrotna lektura tekstów w celu opracowania kategorii analitycznych | 126 |
2.1.3. Konstruowanie klucza kategoryzacyjnego | 127 |
2.1.4. Definiowanie kategorii w kluczu | 128 |
Rozdział III. Zjawisko umierania i śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym | 129 |
1. Obraz umierania, śmierci i żałoby obecny w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym | 129 |
1.1. Śmierć jako element ludzkiej egzystencji | 129 |
1.1.1. Antropomorficzne obrazy śmierci | 129 |
1.1.2. Przyczyny śmierci | 135 |
1.1.3. Metaforyczne formy śmierci | 141 |
1.2. Śmierć jako element burzący egzystencję człowieka | 154 |
1.2.1. Dziecko wobec śmierci innego | 154 |
1.2.2. Dziecko wobec śmierci własnej | 158 |
1.3. Zewnętrzne oznaki żałoby i symbolika pogrzebów | 165 |
1.4. Podsumowanie | 175 |
2. Sposób przeżywania umierania, śmierci i żałoby w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym | 186 |
2.1. Dziecko wobec możliwej lub realnej sytuacji granicznej | 186 |
2.2. Świat zewnętrzny wobec przeżywających żałobę | 198 |
2.3. Proces wychodzenia z żałoby | 202 |
2.4. Podsumowanie | 208 |
3. Sposób przedstawiania wymiaru eschatologicznego śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym | 216 |
3.1. Zmarli w zaświatach | 218 |
3.2. Życie w pamięci i wierzeniach innych | 224 |
3.3. Sposoby „istnienia” po śmierci | 228 |
3.4. Nieobecność piekła w literaturze dla dzieci | 230 |
3.5. Rodzaje bytów pośmiertnych | 231 |
3.6. Podsumowanie | 236 |
4. Życie w obliczu śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym | 245 |
4.1. Finalizm ludzkiej egzystencji | 245 |
4.2. Życie jest silniejsze od śmierci | 248 |
4.3. Niepowtarzalność życia | 256 |
4.4. Życie i jego subiektywny wymiar | 259 |
4.5. Poszukiwanie sensu życia | 263 |
4.6. Wymiary obecności drugiej osoby | 268 |
4.7. Podsumowanie | 272 |
Zakończenie | 277 |
Bibliografia | 283 |
Aneks | 299 |