Tanatos w literaturze dziecięcej i jego pedagogiczny wymiar

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,08  22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,45 zł (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,27 zł  


19,08

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wśród wielu, często niejednoznacznych, odpowiedzi na pytanie, kim jest człowiek (które ma rudymentarny charakter dla pedagogiki), jedna jest jednoznaczna i wytyczająca granicę oddziaływań edukacyjnych – człowiek jest istotą śmiertelną. Świadomość własnej śmiertelności czyni człowieka istotą szczególną i wyjątkową, ponieważ ma on możliwość wybrania własnej drogi i realizowania swoich celów w obliczu skończonego czasu, jakim dysponuje. Taki punkt widzenia wskazuje na potrzebę podejmowania badań z zakresu tanatopedagogiki, stawiania trudnych, ale niezwykle ważnych pytań dotyczących w istocie sensu naszego życia. […] Celem podjętych badań jest poznanie i (z)rozumienie wymiarów obecności problematyki śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym.
Śmierć jako niezbywalna część ludzkiego życia powinna być w nim obecna świadomie. Skupienie się na literaturze wynika natomiast z uznania jej za jedno z podstawowych źródeł kontaktu z kulturą i stanowi ważny poznawczo środek oddziaływania edukacyjnego.
Ze Wstępu
Autorka podejmuje temat ciekawy poznawczo i ważny społecznie, a jednocześnie rzadko eksplorowany w ramach badań pedagogicznych. Obszerność i różnorodność analizowanego materiału oraz wielość prezentowanych postaw i sposobów podejścia do fenomenu końca życia czyni z tej monografii pracę wyjątkową.
Z recenzji prof. dr. hab. Stanisława Gałkowskiego


Rok wydania2020
Liczba stron320
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-037-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     11
  
  Rozdział I. Teoretyczne podstawy pracy    17
  1. Polisemiczny charakter śmierci     17
  1.1. Śmierć jako fakt biologiczny    18
  1.2. Ku osobowemu wymiarowi śmierci – fenomen mojej i twojej śmierci    29
  1.3. Śmierć we współczesnej kulturze – wybrane aspekty    39
  2. Geneza i kształtowanie się tanatopedagogiki    48
  2.1. Myśl tanatologiczna we współczesnej humanistyce    48
  2.2. Stan badań tanatopedagogicznych w Polsce     58
  2.3. Rozumienie zjawiska śmierci przez dzieci    72
  
  Rozdział II. Metodologia badań własnych    87
  1. Założenia teoretyczno-metodologiczne badań    87
  1.1. Czym jest tekst? Perspektywa hermeneutyczna    95
  1.2. Tekst i interpretacja w ujęciu Paula Ricoeura     98
  1.3. Świat tekstu i świat czytelnika w ujęciu Paula Ricoeura    103
  1.4. Narracja jako sposób rozumienia świata    111
  2. Ogólne założenia metody analizy treści    113
  2.1. Koncepcja badań własnych    119
  2.1.1. Wybór materiału badawczego oraz wybór jednostek analizy    120
  2.1.2. Wielokrotna lektura tekstów w celu opracowania kategorii analitycznych    126
  2.1.3. Konstruowanie klucza kategoryzacyjnego    127
  2.1.4. Definiowanie kategorii w kluczu    128
  
  Rozdział III. Zjawisko umierania i śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym    129
  1. Obraz umierania, śmierci i żałoby obecny w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym    129
  1.1. Śmierć jako element ludzkiej egzystencji    129
  1.1.1. Antropomorficzne obrazy śmierci    129
  1.1.2. Przyczyny śmierci    135
  1.1.3. Metaforyczne formy śmierci    141
  1.2. Śmierć jako element burzący egzystencję człowieka    154
  1.2.1. Dziecko wobec śmierci innego     154
  1.2.2. Dziecko wobec śmierci własnej    158
  1.3. Zewnętrzne oznaki żałoby i symbolika pogrzebów    165
  1.4. Podsumowanie    175
  2. Sposób przeżywania umierania, śmierci i żałoby w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym     186
  2.1. Dziecko wobec możliwej lub realnej sytuacji granicznej    186
  2.2. Świat zewnętrzny wobec przeżywających żałobę    198
  2.3. Proces wychodzenia z żałoby    202
  2.4. Podsumowanie    208
  3. Sposób przedstawiania wymiaru eschatologicznego śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym    216
  3.1. Zmarli w zaświatach    218
  3.2. Życie w pamięci i wierzeniach innych    224
  3.3. Sposoby „istnienia” po śmierci    228
  3.4. Nieobecność piekła w literaturze dla dzieci    230
  3.5. Rodzaje bytów pośmiertnych    231
  3.6. Podsumowanie    236
  4. Życie w obliczu śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym    245
  4.1. Finalizm ludzkiej egzystencji    245
  4.2. Życie jest silniejsze od śmierci     248
  4.3. Niepowtarzalność życia    256
  4.4. Życie i jego subiektywny wymiar    259
  4.5. Poszukiwanie sensu życia    263
  4.6. Wymiary obecności drugiej osoby    268
  4.7. Podsumowanie    272
  
  Zakończenie    277
  Bibliografia    283
  Aneks     299
RozwińZwiń