INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Reformy systemów szkolnictwa wyższego w Polsce i innych krajach zmieniają logikę funkcjonowania instytucji akademickich. Można wskazać trzy filary tych zmian, upodabniających w powszechnym odczuciu uniwersytety do korporacji. Są to: profesjonalizacja procesów zarządzania uczelniami, rosnące znaczenie trzeciej misji uniwersytetu oraz menedżerskie struktury władzy.
W monografii podjęta została próba konfrontacji struktur zarządzania i nadzoru nad korporacjami, stosowanych od wielu lat w świecie biznesu i sprawdzonych w praktyce, z nowymi rozwiązaniami wprowadzanymi do akademickiego środowiska instytucjonalnego. Wielowątkowe rozważania stały się podstawą do sformułowania konkluzji, że możliwa jest koegzystencja dwóch pozornie sprzecznych idei kryjących się pod pojęciami „uniwersytetu Humboldta” i „uniwersytetu korporacyjnego” – jeżeli zastosować złagodzoną wersję menedżeryzmu, w jej zhumanizowanej, neokolegialnej formie. Taki kierunek zmian w instytucjach szkolnictwa wyższego wymaga zredefiniowania struktur władzy i metod zarządzania uniwersytetem, przy jednoczesnym utrzymaniu tradycyjnych norm i wartości akademickich. Zreformowany uniwersytet powinien być organizacją, która będzie skuteczna i efektywna, ale jednocześnie utrzyma równowagę między odpowiedzialnością kierownictwa a współuczestnictwem akademickim. Uniwersytet, zachowując walor „racjonalności instytucjonalnej”, pozostanie dla tych na zewnątrz i dla tych wewnątrz legitymizowaną wersją instytucji akademickiej.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 470 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-123-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział 1. Governance w uniwersytecie | 23 |
1.1. Wprowadzenie | 23 |
1.2. Czym jest governance? | 24 |
1.3. Academic governance jako ład akademicki | 30 |
1.4. Zewnętrzny i wewnętrzny ład akademicki | 33 |
1.5. Typologie ładu akademickiego | 42 |
1.5.1. Typologia Baldridge’a | 42 |
1.5.2. Model Clarka | 45 |
1.5.3. Typologia Brauna-Merriena | 50 |
1.5.4. Typologia McNaya | 53 |
1.5.5. Typologia Olsena | 56 |
1.5.6. Typologia Dobbinsa, Knilla, Vögtle | 60 |
1.5.7. Typologia Capano | 65 |
1.5.8. Typologia Whitleya | 68 |
1.6. Ewolucja ładu akademickiego – od uniwersytetu Humboldta do uniwersytetu korporacyjnego | 72 |
1.7. Podsumowanie | 78 |
Rozdział 2. Ład akademicki z perspektywy nowego zarządzania publicznego | 81 |
2.1. Wprowadzenie | 81 |
2.2. „Rządzenie bez rządu” jako paradygmat zarządzania publicznego | 82 |
2.3. Menedżeryzm jako implementacja nowego zarządzania publicznego w sektorze szkolnictwa wyższego | 88 |
2.4. Prorynkowa transformacja uniwersytetu | 93 |
2.5. Czy uniwersytet korporacyjny może być wciąż uniwersytetem? | 102 |
2.6. Alternatywne koncepcje zarządzania sektorem publicznym i sterowania sektorem szkolnictwa wyższego | 117 |
2.6.1. Współzarządzanie publiczne | 117 |
2.6.2. Neoweberyzm | 119 |
2.7. Podsumowanie | 120 |
Rozdział 3. Teorie ładu akademickiego | 123 |
3.1. Wprowadzenie | 123 |
3.2. Teoria agencji | 125 |
3.2.1. Problem agencji w relacjach wewnątrzkorporacyjnych | 125 |
3.2.2. Problem agencji w sektorze szkolnictwa wyższego | 126 |
3.3. Teoria służebności | 131 |
3.3.1. Altruizm stewarda versus oportunizm agenta | 131 |
3.3.2. Uniwersytet jako „dobry steward” zasobów publicznych | 132 |
3.4. Teoria interesariuszy | 134 |
3.4.1. Organizacja jako koalicja grup interesów | 134 |
3.4.2. Trzecia misja uniwersytetu z perspektywy teorii interesariuszy | 135 |
3.5. Teoria zasobowa | 139 |
3.5.1. Kontrola nad zasobami jako mechanizm alokacji władzy | 139 |
3.5.2. Autonomia uniwersytetu a zależność od zasobów | 141 |
3.6. Teoria neoinstytucjonalna | 145 |
3.6.1. Wpływ środowiska instytucjonalnego na organizacje | 145 |
3.6.2. Uniwersytety jako „organizacja instytucjonalna” | 152 |
3.7. Teoria uwarunkowań kulturowych | 156 |
3.7.1. Wpływ kultury na instytucje ładu społecznego | 156 |
3.7.2. Kultura a tożsamość instytucjonalna uniwersytetu | 159 |
3.8. Teoria cybernetyczna | 164 |
3.8.1. Cybernetyczna koncepcja sterowania organizacjami | 164 |
3.8.2. Uniwersytet cybernetyczny | 165 |
3.9. Teoria polityczna | 167 |
3.9.1. Państwo jako kreator instytucji ładu publicznego | 167 |
3.9.2. Rola uniwersytetów w procesach kreowania publicznego ładu instytucjonalnego | 168 |
3.10. Teorie ładu akademickiego a teorie ładu korporacyjnego | 169 |
3.11. Podsumowanie | 174 |
Rozdział 4. Instytucje ładu akademickiego | 175 |
4.1. Wprowadzenie | 175 |
4.2. Organy władzy uczelni | 176 |
4.2.1. Organy jednoosobowe | 177 |
4.2.2. Organy kolegialne | 179 |
4.2.3. Organy nadzorczo-doradcze | 184 |
4.3. Kodeksy dobrych praktyk akademickich | 190 |
4.4. Polityka wynagradzania | 199 |
4.5. Transparentność uniwersytetów | 215 |
4.6. Rankingi akademickie | 224 |
4.7. Interesariusze | 244 |
4.8. Instytucje w narodowych systemach ładu akademickiego | 251 |
4.8.1. Holandia – system napoleoński | 252 |
4.8.2. Finlandia – system Humboldtowski | 258 |
4.8.3. Australia – system anglosaski | 264 |
4.9. Instytucje w systemach ładu akademickiego i ładu korporacyjnego | 275 |
4.10. Podsumowanie | 278 |
Rozdział 5. Doskonałość jako akademicki wymiar dokonań uniwersytetów | 281 |
5.1. Wprowadzenie | 281 |
5.2. Doskonałość akademicka a misje uczelni publicznych | 283 |
5.3. Doskonałość akademicka – jak mierzyć dokonania uniwersytetu? | 285 |
5.3.1. Perspektywy pomiaru dokonań uniwersytetów | 285 |
5.3.2. Skuteczność | 289 |
5.3.3. Efektywność | 290 |
5.3.4. Efektywność zasobowa | 294 |
5.3.5. Efektywność instytucjonalna | 296 |
5.4. Metody oceny doskonałości akademickiej | 298 |
5.4.1. Bibliometria w ocenie dokonań naukowych | 298 |
5.4.2. Uniwersytet światowej klasy z perspektywy rankingów akademickich | 308 |
5.4.3. Doskonałość akademicka a zarządzanie strategiczne uczelniami | 324 |
5.4.4. Data Envelopment Analysis | 331 |
5.4.5. Stochastyczna analiza graniczna | 337 |
5.5. Dokonania uniwersytetu w świetle teorii ładu akademickiego | 342 |
5.6. Podsumowanie | 346 |
Rozdział 6. Ład akademicki a reforma systemu szkolnictwa wyższego w Polsce | 349 |
6.1. Wprowadzenie | 349 |
6.2. Reformy ładu akademickiego | 352 |
6.3. Kierunki zmian instytucjonalnych struktur władz uniwersytetów | 356 |
6.3.1. „Twardy” menedżeryzm | 356 |
6.3.2. „Miękki” menedżeryzm | 364 |
6.4. Ewolucja logiki instytucjonalnej w Ustawie 2.0 – propozycje reform | 371 |
6.4.1. Reformy z perspektywy teorii ładu akademickiego | 371 |
6.4.2. Instytucje ładu akademickiego w reformowanym systemie szkolnictwa wyższego | 381 |
6.4.3. Doskonałość akademicka | 392 |
6.5. Uniwersytet w nowym środowisku instytucjonalnym – wyniki badań | 395 |
6.5.1. Struktury władzy w zreformowanym uniwersytecie | 395 |
6.5.2. Rada uczelni jako nowy organ władzy | 396 |
6.5.3. Wydział w strukturach władzy uczelni | 398 |
6.6. Podsumowanie | 409 |
Zakończenie | 413 |
Bibliografia | 419 |
Spis tabel | 467 |
Spis rysunków | 469 |