POLECAMY
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
W książce oddanej w Państwa ręce pochyliliśmy się nad filmami odrzuconymi, niechcianymi i zbędnymi, które wystarczyło poddać recyklingowi, by odkryć istne wysypisko znaczeń. Recykling ten nie równał się jednak prostemu zatarciu granic między kulturą niską a wysoką – interesowała nas przede wszystkim sama dynamika procesów inkluzji i ekskluzji, pozornie niewinna, a w rzeczywistości polityczna, ustalająca kanony oraz kształtująca wyobrażenia widzów nie tylko o kinie, lecz także rzeczywistości. Przeciwstawiając się akademickim resentymentom za kanonem, uprawiamy semiotykę śmieci, w ramach której hegemonię estetyki zastąpiliśmy krytycyzmem innego rodzaju, opierającym się na diagnozie zjawisk społecznych, politycznych czy kulturowych. Dlatego też w niniejszej publikacji Alain Resnais sąsiaduje z Lloydem Kaufmanem, niszowe kino meksykańskie z filmami studia The Asylum, zaś ostrze krytyki skupia się na Hollywood, a nie na Bollywood.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Film |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-9526-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Kaja Łuczyńska, Marta Stańczyk — Wstęp, czyli jak przestaliśmy się martwić i pokochaliśmy „śmieci” | 9 |
Podziękowania | 11 |
(WY)TWÓRCA: REMAKE | 13 |
Jan Sławiński — Psychopaci lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych w pierwszej dekadzie XXI wieku | 17 |
Mateusz Katner — Między quality tv a telenowelą. O kolumbijskiej wersji Breaking Bad | 29 |
Kamila Kowalczyk — Baśń współczesna – baśń zepsuta? O filmowych adaptacjach baśni na przykładzie mockbusterów wytwórni The Asylum | 41 |
Jakub Izdebski — Prześmiewczy romans wytwórni Troma z kinem superbohaterskim | 55 |
WIDZ: ODBIÓR | 67 |
Grzegorz Fortuna jr — King Bruce Lee karate mistrz. Recepcja filmów sztuk walki w PRL-u | 71 |
Alicja Mazurkiewicz — Demaskując superbohaterów | 83 |
Kamil Kalbarczyk — Zabłąkany podróżnik w czasie. Kocham cię, kocham cię Alaina Resnais | 95 |
Bolesław Racięski — Demony postępu. Alucarda, córa ciemności Juana Lópeza Moctezumy | 109 |
Blanka Katarzyna Dżugaj — Masala movie – kicz czy oblicze klasyki? O międzykulturowej percepcji indyjskiej kinematografii komercyjnej | 121 |
Barbara Szczekała — Upadek rodu Lubiczów. Klan jako antysaga polskiej rodziny | 133 |
KRYTYK: IDEOLOGIA 145 | |
Marta Stańczyk — Siostrzeństwo, girl power i kluby pierwszych żon – feminist revenge comedy | 149 |
Mateusz Góra — Herosi z plastiku. Amerykańskie komedie gejowskie ostatnich piętnastu lat | 161 |
Kamila Kołacz — Gra bicepsów Arnolda Schwarzeneggera i Sylvestra Stallone’a. Sposoby eksploatacji męskiego ciała w filmach z udziałem gwiazd kina akcji lat osiemdziesiątych XX wieku | 173 |
Kaja Łuczyńska — Nieproszona miłość i nierozsądna nienawiść – wizerunki Rosjan w amerykańskim kinie lat czterdziestych | 187 |
Joanna Łuniewicz, Mateusz Ciołkowski — Rewolucja bez klasy | 197 |
Fryderyk Kwiatkowski — Templariusze są wśród nas? Ezoteryczne obrazy historii w kinie popularnym | 207 |
Bibliografia | 217 |
Indeks nazwisk | 229 |
Indeks filmów i seriali | 239 |
Noty biograficzne | 247 |