POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Drugi tom Europejskiego kina gatunków stanowi kontynuację pionierskiej publikacji z 2017 roku. Jego redaktorzy podjęli się odważnej próby zaprezentowania wielu niezwykle interesujących i dotychczas bardzo rzadko opisywanych gatunków filmowych, takich jak poliziotteschi, macaroni combat, peplum czy ballada filmowa. Większość omówionych w niniejszej książce fenomenów pozwala postawić pod znakiem zapytania klasyczne kategorie filmowej rozrywki i komercji, które zazwyczaj przeciwstawia się konwencjom i typologizacjom spod znaku kina autorskiego i artystycznego. Za sprawą analiz poszczególnych badaczy – zarówno profesjonalnych filmoznawców, jak i doświadczonych entuzjastów popularnej sztuki filmowej – gatunkowe produkcje autorów takich jak Mario Bava, Jean Rollin, Lars von Trier, Just Jaeckin czy Sergio Sollima jawią się jako skarbce wiedzy historycznej, nośniki istotnych kontekstów kultury europejskiej oraz źródła inspiracji dla współczesnych filmowców na całym świecie. „Autorzy prac wywodzą się z różnych środowisk, co pozwala podkreślić skomplikowaną naturę sposobów funkcjonowania kina gatunków w Europie, ale także zapoznać się z różnorakimi perspektywami analitycznymi i interpretacyjnymi, które nie zawsze i z niejakim trudem mają okazję pojawiać się w filmoznawczym obiegu akademickim (…). Ten zbiór tekstów jest pracą, która – choć na różne sposoby – zainteresuje zarówno filmoznawców, jak i pasjonatów kina. To lektura, która uświadamia, że debata o filmie toczy się nie tylko w Akademii, lecz również w innych obszarach specjalistycznej komunikacji i ma ona walor poznawczy, którego nie można nie docenić”. Z recenzji dr hab. Barbary Gizy, prof. USWPS
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 412 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-7090-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PIOTR KLETOWSKI, MACIEJ PEPLINSKI Słowo wstępne do tomu drugiego | 7 |
GRZEGORZ FORTUNA JR. Zjawisko włoskiego kina gatunkowego jako fenomenu produkcyjnego | 13 |
ALEKSANDRA IDCZAK Między Autorem a Gatunkiem. Europejskie kino arthouse’owe wobec konwencji gatunkowych | 25 |
MARCIN ZEMBRZUSKI Peplum. Antyk w Krainie Czarów | 49 |
RAFAŁ CHRIST Cena sprawiedliwości – fenomen polizioteshi | 69 |
JAKUB HACZEK Macaroni combat, czyli wojna w stylu włoskim | 89 |
MAREK LYSZCZYNA Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego - złota era francuskiego kina płaszcza i szpady | 111 |
PATRYCJUSZ PAJĄK Słowacka ballada fi lmowa na przestrzeni lat | 129 |
ROBERT DUDZIŃSKI Dziki Zachód nad Wisłą. Westerny Polski Ludowej | 149 |
PIOTR KORCZYŃSKI Jeździec znikąd? Nie – z Bojszowów. Western śląski Józefa Kłyka | 181 |
MACIEJ PEPLINSKI Wzlot, orbitowanie i upadek. Filmowa fantastyka naukowa w Niemieckiej Republice Demokratycznej | 197 |
MAGDALENA KAMIŃSKA Duchy polskie w teatrze wampirów. Peerelowski horror telewizyjny | 217 |
MICHAŁ WOLSKI Pieriestrojka w Straży Nocnej. Przemiany współczesnego rosyjskiego filmu wampirycznego | 235 |
BARTŁOMIEJ PASZYLK Potwory Lovecrafta pożerają Europę, czyli hiszpańska robota Briana Yuzny i Stuarta Gordona | 259 |
KONRAD SZLENDAK Schwytani w ekstazie, czyli na tropie pionierów europejskiego kina erotycznego | 271 |
JAKUB SKURTYS Niejaki Jean Rollin: gatunek w służbie wyobraźni | 295 |
PIOTR KLETOWSKI Kobiece ciało jako azyl – o egzy-erotycznym kinie Waleriana Borowczyka | 317 |
RAFAŁ KOSCHANY „Kino gatunków jest nie do przyjęcia”. Lars von Trier i jego niedogmatyczna genologia | 333 |
Bibliografia | 351 |
Filmografia | 367 |
Noty autorskie | 389 |
Indeks nazwisk | 395 |