Szczerość

O wyłanianiu się nowoczesnego porządku komunikacyjnego

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,86  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


13,86

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Proces przejścia od rytualnej koncepcji komunikacji do komunikacji opartej na szczerości. Autorka łączy opis przeobrażeń kultury europejskiej z analizą przemian polskiej praktyki epistolograficznej w XVIII i na początku XIX wieku. Analizując m.in. Wyznania Jana Jakuba Rousseau, powinowactwa między sentymentalizmem a jakobińskim terrorem, zmiany we wzorach listów kondolencyjnych w listownikach, konflikt między zwierzeniami a wzajemną kontrolą w korespondencji filomatów czy sposoby wyrażania uczuć w kręgu rodzinnym Juliusza Słowackiego, stara się odtworzyć in statu nascendi napięcia i paradoksy konstytutywne dla porządku nowoczesnego.


The process of moving on from a ritual concept of communication to communication based on sincerity. A description of the transformations of European culture, coupled with an analysis of the changes taking place in Polish epistolographic practices in the 17th century and in the beginning of the 18th century, among others, using the example of the Confessions of Jean-Jacques Rousseau.


Rok wydania2020
Liczba stron458
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3583-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  CZĘŚĆ I
  Wprowadzenie    13
  Wytyczone trakty, zagmatwane ścieżki    14
  Wśród krajowców    18
  Problem praktyki    19
  Przewodnicy i przyjaciele    22
  
  Rozdział 1. Konceptualizacje szczerości we współczesnej refleksji humanistycznej    24
  Szczerość jako termin krytyczny    25
  Ogród, który czasem przypomina zarośnięty las    27
  Ranking szczerości    30
  Prawda ja w teatrze życia społecznego    32
  Punkty przecięć    35
  Szczerość a teoria aktów mowy    37
  Językowe gry w szczerość    40
  Teoria emotywów    44
  Pochwała rytuału    49
  Od ekspresji do performance    51
  
  Rozdział 2. Szczerość jako cnota moralna    54
  Społeczna inżynieria naturalnej przejrzystości    57
  Wątpliwości    62
  Słuchając harmonii sfer    64
  Cnota z początku metaforyczna    68
  Kwestia „smaku” do psalmów    70
  Myślące posągi, milczący papier, odczarowany świat    76
  Sztuka wrażliwości    82
  „Jesteśmy tak przyzwyczajeni grać komedię wobec drugich, iż w końcu gramy komedię wobec samych siebie”    84
  „Ludzie słabi nie mogą być szczerzy”    88
  O tej, która miała tyle siły, by całkowicie pójść za własnym rozumem    93
  
  Rozdział 3. Szczerość jako założenie komunikacyjne    96
  „Wir” czy „pustynia” świata?    98
  Jak przemawia serce    100
  Dwie koncepcje komunikacji    105
  Jak gdyby propozycja    109
  Polityczne pożytki z autoanalizy    113
  Dwór, salon, „wielki świat”    117
  Jak działać mową    118
  „By cię wysłuchano, musisz być słuchany z przyjemnością”    123
  Mowa i zewnętrzność jako znak    127
  Sztuka intelektualnej polifonii    131
  Pęta intelektualnej polifonii    137
  „Prawda zrodzona czystym przypadkiem, jak grzyb na łące, jest nic niewarta”    138
  „Platon nie przypomina prawdy, a kwestią tutaj jest prawda”    140
  Prywatny spór, przyjaciele, wielbiciele    144
  Prawdomówność Hume’a, szczerość Rousseau    147
  Co nie śniło się filozofom    149
  Sekretny lęk Louisy Stewart    151
  Krwawa jednomyślność serc    155
  Ostoja szczerości    159
  
  Rozdział 4. Strategia szczerości w Wyznaniach Jana Jakuba Rousseau    163
  „Chodzi tu przecież o mój portret, a nie o jakąś książkę”    166
  Powiedzieć wszystko    169
  Dziewięć lat później    175
  „Labirynt ciemny i bagnisty”. O wstydzie    178
  Czego pismo nie przedstawia    185
  Dowód ostateczny    189
  
  CZĘŚĆ II
  Wprowadzenie. „Inny rytm przemian”    195
  Wśród innych krajowców    200
  Powszechna wszystkich przeciw wszystkim deklamacja    204
  Sarmacki teatr życia publicznego    208
  Od ‘szczerego szalbierza’ do ‘wylania serca’    213
  
  Rozdział 1. Przemiany założeń komunikacyjnych w listownikach polskich z XVIII i początku XIX wieku    220
  O metodzie, czyli zakreślenie horyzontu    224
  Książka jest mówcą    228
  Model listu, model relacji    231
  Chrześcijański stoicyzm formularny    234
  Śmierć z miłości z folwarkiem w tle    236
  Płeć, retoryka, ból    239
  „Na przykład dany szkolnej młodzi”    243
  Jak wprosić się w sąsiedzką przyjaźń    245
  Społeczna dialektyka rozpaczy i troski    248
  Sztuka życia w piśmie    254
  „Walka o unowocześnienie języka polskiego”?    257
  Bez słów hardych    260
  Od przykładów użyć do reguł    265
  Dla wszystkich, czyli dla aspirujących    270
  Sztuka naturalności    272
  Pisać, co podda myśl i czułość    275
  Miara przyzwoitości    277
  „Koperczaki”, „dramdzie”, treść    280
  Szczery panegiryk    283
  Nie ze zwyczaju, lecz chęci najgorliwszej    286
  Piśmienne współprzeżywanie    288
  Reguły przyzwoitości listowej    291
  Potrzeba rozwagi    294
  Siła wyznania    298
  
  Rozdział 2. Tajność związku, szczerość serc. Strategie szczerości w korespondencji filomatów    302
  „Przyślę… lub nie…”    305
  Między teorią a praktyką    309
  „Sam przed sobą spowiadam się w szczerości”    312
  „Dobrze urodzeni” „bezpłaszczowi”, czyli opowieść
  dziewiętnastowieczna (wariacja studencka)    318
  Być jak bursztyn przezroczystym    320
  Szkody odkryte po czasie    323
  Cukierki i głaski    327
  Wallenrodyzm stosowany    330
  Tajemnica korespondencji (dla wybranych)    334
  Prawda otwarta, która u drugich gubi    338
  Co wykracza poza wyznanie    343
  Siła „obiektywnej” prawdy (starannie ukryta)    345
  Laboratorium serca    348
  „Piszę do ciebie, jak czuję”    352
  Pragmatyczne założenie równości    356
  „Chociaż się osobiście nie znamy…”    359
  Narodziny realizmu psychologicznego?    361
  
  Rozdział 3. Sentymentalizm i paradoksy szczerości: krąg korespondencyjny rodziny Juliusza Słowackiego    364
  „Nie jestem tego przekonania, co wszyscy i co tu na to robić?”    367
  O awansie społecznym… nieco inaczej    372
  Kłopoty z majorem    374
  „Nie mogę rozdystyngować moich uczuć”    377
  Jak przeżywać spleeny (z uwzględnieniem różnic
  genderowych)    379
  Miła melancholia    382
  Przyjemność i kompulsja    385
  Jak przechowywać listy sentymentalne    389
  Towarzyskie rozkosze wspólnego milczenia    392
  Paryskie Wilno, genewski Krzemieniec    398
  Szczęście krótkie, ale prawdziwe    404
  Między codziennością a otchłanią    406
  Bezlitosność    412
  Dobry ton    415
  Szczerość i wytwarzanie intymności    419
  „Delikatna scena” na dwa głosy    423
  Poza ekspresję    427
  
  Zakończenie    429
  Bibliografia    432
  Indeks nazwisk    447
  Indeks rzeczowy    454
RozwińZwiń