INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Proces przejścia od rytualnej koncepcji komunikacji do komunikacji opartej na szczerości. Autorka łączy opis przeobrażeń kultury europejskiej z analizą przemian polskiej praktyki epistolograficznej w XVIII i na początku XIX wieku. Analizując m.in. Wyznania Jana Jakuba Rousseau, powinowactwa między sentymentalizmem a jakobińskim terrorem, zmiany we wzorach listów kondolencyjnych w listownikach, konflikt między zwierzeniami a wzajemną kontrolą w korespondencji filomatów czy sposoby wyrażania uczuć w kręgu rodzinnym Juliusza Słowackiego, stara się odtworzyć in statu nascendi napięcia i paradoksy konstytutywne dla porządku nowoczesnego.
The process of moving on from a ritual concept of communication to communication based on sincerity. A description of the transformations of European culture, coupled with an analysis of the changes taking place in Polish epistolographic practices in the 17th century and in the beginning of the 18th century, among others, using the example of the Confessions of Jean-Jacques Rousseau.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 458 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3583-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
CZĘŚĆ I | |
Wprowadzenie | 13 |
Wytyczone trakty, zagmatwane ścieżki | 14 |
Wśród krajowców | 18 |
Problem praktyki | 19 |
Przewodnicy i przyjaciele | 22 |
Rozdział 1. Konceptualizacje szczerości we współczesnej refleksji humanistycznej | 24 |
Szczerość jako termin krytyczny | 25 |
Ogród, który czasem przypomina zarośnięty las | 27 |
Ranking szczerości | 30 |
Prawda ja w teatrze życia społecznego | 32 |
Punkty przecięć | 35 |
Szczerość a teoria aktów mowy | 37 |
Językowe gry w szczerość | 40 |
Teoria emotywów | 44 |
Pochwała rytuału | 49 |
Od ekspresji do performance | 51 |
Rozdział 2. Szczerość jako cnota moralna | 54 |
Społeczna inżynieria naturalnej przejrzystości | 57 |
Wątpliwości | 62 |
Słuchając harmonii sfer | 64 |
Cnota z początku metaforyczna | 68 |
Kwestia „smaku” do psalmów | 70 |
Myślące posągi, milczący papier, odczarowany świat | 76 |
Sztuka wrażliwości | 82 |
„Jesteśmy tak przyzwyczajeni grać komedię wobec drugich, iż w końcu gramy komedię wobec samych siebie” | 84 |
„Ludzie słabi nie mogą być szczerzy” | 88 |
O tej, która miała tyle siły, by całkowicie pójść za własnym rozumem | 93 |
Rozdział 3. Szczerość jako założenie komunikacyjne | 96 |
„Wir” czy „pustynia” świata? | 98 |
Jak przemawia serce | 100 |
Dwie koncepcje komunikacji | 105 |
Jak gdyby propozycja | 109 |
Polityczne pożytki z autoanalizy | 113 |
Dwór, salon, „wielki świat” | 117 |
Jak działać mową | 118 |
„By cię wysłuchano, musisz być słuchany z przyjemnością” | 123 |
Mowa i zewnętrzność jako znak | 127 |
Sztuka intelektualnej polifonii | 131 |
Pęta intelektualnej polifonii | 137 |
„Prawda zrodzona czystym przypadkiem, jak grzyb na łące, jest nic niewarta” | 138 |
„Platon nie przypomina prawdy, a kwestią tutaj jest prawda” | 140 |
Prywatny spór, przyjaciele, wielbiciele | 144 |
Prawdomówność Hume’a, szczerość Rousseau | 147 |
Co nie śniło się filozofom | 149 |
Sekretny lęk Louisy Stewart | 151 |
Krwawa jednomyślność serc | 155 |
Ostoja szczerości | 159 |
Rozdział 4. Strategia szczerości w Wyznaniach Jana Jakuba Rousseau | 163 |
„Chodzi tu przecież o mój portret, a nie o jakąś książkę” | 166 |
Powiedzieć wszystko | 169 |
Dziewięć lat później | 175 |
„Labirynt ciemny i bagnisty”. O wstydzie | 178 |
Czego pismo nie przedstawia | 185 |
Dowód ostateczny | 189 |
CZĘŚĆ II | |
Wprowadzenie. „Inny rytm przemian” | 195 |
Wśród innych krajowców | 200 |
Powszechna wszystkich przeciw wszystkim deklamacja | 204 |
Sarmacki teatr życia publicznego | 208 |
Od ‘szczerego szalbierza’ do ‘wylania serca’ | 213 |
Rozdział 1. Przemiany założeń komunikacyjnych w listownikach polskich z XVIII i początku XIX wieku | 220 |
O metodzie, czyli zakreślenie horyzontu | 224 |
Książka jest mówcą | 228 |
Model listu, model relacji | 231 |
Chrześcijański stoicyzm formularny | 234 |
Śmierć z miłości z folwarkiem w tle | 236 |
Płeć, retoryka, ból | 239 |
„Na przykład dany szkolnej młodzi” | 243 |
Jak wprosić się w sąsiedzką przyjaźń | 245 |
Społeczna dialektyka rozpaczy i troski | 248 |
Sztuka życia w piśmie | 254 |
„Walka o unowocześnienie języka polskiego”? | 257 |
Bez słów hardych | 260 |
Od przykładów użyć do reguł | 265 |
Dla wszystkich, czyli dla aspirujących | 270 |
Sztuka naturalności | 272 |
Pisać, co podda myśl i czułość | 275 |
Miara przyzwoitości | 277 |
„Koperczaki”, „dramdzie”, treść | 280 |
Szczery panegiryk | 283 |
Nie ze zwyczaju, lecz chęci najgorliwszej | 286 |
Piśmienne współprzeżywanie | 288 |
Reguły przyzwoitości listowej | 291 |
Potrzeba rozwagi | 294 |
Siła wyznania | 298 |
Rozdział 2. Tajność związku, szczerość serc. Strategie szczerości w korespondencji filomatów | 302 |
„Przyślę… lub nie…” | 305 |
Między teorią a praktyką | 309 |
„Sam przed sobą spowiadam się w szczerości” | 312 |
„Dobrze urodzeni” „bezpłaszczowi”, czyli opowieść | |
dziewiętnastowieczna (wariacja studencka) | 318 |
Być jak bursztyn przezroczystym | 320 |
Szkody odkryte po czasie | 323 |
Cukierki i głaski | 327 |
Wallenrodyzm stosowany | 330 |
Tajemnica korespondencji (dla wybranych) | 334 |
Prawda otwarta, która u drugich gubi | 338 |
Co wykracza poza wyznanie | 343 |
Siła „obiektywnej” prawdy (starannie ukryta) | 345 |
Laboratorium serca | 348 |
„Piszę do ciebie, jak czuję” | 352 |
Pragmatyczne założenie równości | 356 |
„Chociaż się osobiście nie znamy…” | 359 |
Narodziny realizmu psychologicznego? | 361 |
Rozdział 3. Sentymentalizm i paradoksy szczerości: krąg korespondencyjny rodziny Juliusza Słowackiego | 364 |
„Nie jestem tego przekonania, co wszyscy i co tu na to robić?” | 367 |
O awansie społecznym… nieco inaczej | 372 |
Kłopoty z majorem | 374 |
„Nie mogę rozdystyngować moich uczuć” | 377 |
Jak przeżywać spleeny (z uwzględnieniem różnic | |
genderowych) | 379 |
Miła melancholia | 382 |
Przyjemność i kompulsja | 385 |
Jak przechowywać listy sentymentalne | 389 |
Towarzyskie rozkosze wspólnego milczenia | 392 |
Paryskie Wilno, genewski Krzemieniec | 398 |
Szczęście krótkie, ale prawdziwe | 404 |
Między codziennością a otchłanią | 406 |
Bezlitosność | 412 |
Dobry ton | 415 |
Szczerość i wytwarzanie intymności | 419 |
„Delikatna scena” na dwa głosy | 423 |
Poza ekspresję | 427 |
Zakończenie | 429 |
Bibliografia | 432 |
Indeks nazwisk | 447 |
Indeks rzeczowy | 454 |