POLECAMY
-25%
Wydawca:
Format:
Książka nawiązuje do dorobku naukowego Mariana Zimmermanna. Autorzy poruszają w niej najważniejsze obecnie problemy prawa administracyjnego, odwołując się do tez stawianych przez tego wybitnego uczonego. Kwestie, które dostrzegane były przez niego już w dwudziestoleciu międzywojennym, pozostają wciąż aktualne.
W publikacji przedstawiono m.in. zagadnienia dotyczące:
kształtowania nowych prawnych form działania administracji,
stosowania uznania administracyjnego,
wybranych aspektów prawa materialnego, m.in. prawa wodnego, wywłaszczeniowego, kar i sankcji administracyjnych.
Artykuły zawarte w książce powstały na podstawie referatów wygłoszonych na konferencji, jaka odbyła się na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu z okazji 50. rocznicy śmierci Profesora Mariana Zimmermanna.
Adresaci:
Publikacja zainteresuje przedstawicieli nauki prawa administracyjnego.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 384 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8187-669-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wspomnienia Syna o Profesorze Marianie Zimmermannie | 13 |
Wspomnienia Pracowników Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki o Administracji UAM o Profesorze Marianie Zimmermannie | 27 |
Część pierwsza | |
Prawne formy działania administracji | |
Rozdział I | |
Zagadnienia prawa miejscowego | |
Marek Szewczyk | |
Normatywny charakter przepisów porządkowych | 35 |
1. Wprowadzenie | 35 |
2. Stanowisko doktryny | 38 |
3. Stanowisko judykatury | 39 |
4. Wątpliwości co do normatywności niektórych przepisów porządkowych | 40 |
5. Stanowisko teorii prawa w kwestii normatywności aktów prawnych | 43 |
6. Konkluzja | 46 |
Bibliografia | 46 |
Marta Kisielowska | |
Pojęcie terenowych przepisów prawnych i ich klasyfikacja w poglądach Profesora Mariana Zimmermanna a dzisiejsze koncepcje prawa miejscowego | 48 |
1. Pojęcie terenowych przepisów prawnych | 48 |
2. Klasyfikacja terenowych przepisów prawnych | 52 |
3. Relacja hierarchiczna pomiędzy aktami prawa miejscowego a rozporządzeniami | 55 |
4. Prawo do stanowienia przepisów miejscowych jako publiczne prawo podmiotowe | 58 |
5. Podział kompetencji do stanowienia aktów prawa miejscowego pomiędzy podmioty zdecentralizowane oraz podmioty administracji rządowej | 62 |
6. Podsumowanie | 63 |
Bibliografia | 64 |
Joanna Człowiekowska | |
Kompetencje prawodawcze terenowych organów administracji rządowej na tle poglądów Profesora Mariana Zimmermanna | 65 |
Bibliografia | 75 |
Adrian Misiejko | |
Dopuszczalność regulowania działalności w zakresie udostępniania hulajnóg elektrycznych za pomocą gminnych przepisów porządkowych | 77 |
1. Wprowadzenie | 77 |
2. Problemy gminnej wspólnoty samorządowej związane z systemami hulajnóg współdzielonych | 79 |
3. Gminne przepisy porządkowe w doktrynie i nowszym orzecznictwie | 82 |
3.1. W doktrynie | 82 |
3.2. W nowszym orzecznictwie | 84 |
4. Regulowanie zasad uruchamiania i eksploatowania systemów hulajnóg elektrycznych | 86 |
5. Podsumowanie | 91 |
Bibliografia | 92 |
Rozdział II | |
Zagadnienie uznania administracyjnego | |
Joanna Lemańska | |
Refleksja nad aktualnością poglądów Profesora Mariana Zimmermanna na temat „swobodnego uznania” | 95 |
Bibliografia | 110 |
Krystian Ziemski | |
Dyskrecjonalność a swobodne uznanie administracyjne w świetle koncepcji Profesora Mariana Zimmermanna | 111 |
Bibliografia | 124 |
Krystian Szpotański | |
Uznanie administracyjne jako element aktów planowania | 125 |
Bibliografia | 138 |
Rozdział III | |
Zagadnienia aktów tworzących sytuacje prawne dla obywateli | |
Ewa Skorczyńska | |
Kilka uwag na temat znaczenia wyodrębnienia „aktów tworzących sytuacje prawne dla obywateli” | 139 |
1. Wprowadzenie | 139 |
2. Przegląd orzecznictwa | 141 |
3. Refleksje końcowe | 145 |
Bibliografia | 148 |
Marlena Kruszyńska-Kośmicka | |
Problematyka generalnego aktu administracyjnego w świetle poglądów Profesora Mariana Zimmermanna | 149 |
1. Prawne formy działania administracji a rzeczowe akty administracyjne | 149 |
2. Akty administracyjne kreujące normy o charakterze generalno-konkretnym | 152 |
3. Klasyfikacja prawnych form działania administracji Profesora Mariana Zimmermanna | 154 |
4. Miejsce rzeczowego aktu administracyjnego w klasyfikacji prawnych form działania administracji | 155 |
5. Generalny akt administracyjny – postulaty de lege ferenda | 160 |
Bibliografia | 161 |
Ewa Szewczyk | |
Publikacja generalnych aktów administracyjnych na przykładzie produktów leczniczych wycofanych z obrotu | 163 |
1. Wprowadzenie | 163 |
2. Charakterystyka generalnego aktu administracyjnego | 164 |
3. Generalny akt administracyjny nakierowany na rzeczy oznaczone co do gatunku | 166 |
4. Generalny akt administracyjny a Kodeks postępowania administracyjnego | 167 |
5. Brak odpowiednich rozwiązań prawnych | 168 |
6. Procedura wydawania decyzji o wycofaniu leku z obrotu | 169 |
7. Doręczenia | 169 |
8. Ocena działań Głównego Inspektora Farmaceutycznego | 173 |
Bibliografia | 174 |
Część druga | |
Materialne prawo administracyjne | |
Rozdział IV | |
Zagadnienia prawa karno-administracyjnego | |
Dorota Dąbek | |
Sąd „właściwy” do orzekania o sankcjach administracyjnych – poglądy Profesora Mariana Zimmermanna a współczesne polskie sądy administracyjne | 177 |
1. Uwagi wstępne | 177 |
2. Sąd „właściwy” dla sankcji według Mariana Zimmermanna | 179 |
3. Prawo do sądu a sankcje administracyjne – refleksje współczesne | 183 |
4. Ograniczenia polskich sądów administracyjnych | 186 |
5. Instrumenty zapewniające właściwą realizację prawa do sądu w sprawach sankcji | 187 |
6. Podsumowanie | 192 |
Bibliografia | 194 |
Mariusz Kotulski | |
Prawo administracyjne karne | 195 |
Bibliografia | 216 |
Lucyna Staniszewska | |
Sankcja administracyjna jako skuteczny sposób zabezpieczenia wykonania aktu administracyjnego | 218 |
1. Wstęp | 218 |
2. Skuteczność sankcji administracyjnych | 225 |
3. Zasada proporcjonalności a skuteczność sankcji administracyjnych | 226 |
4. Egzekwowalność sankcji a ich skuteczność | 230 |
5. Skuteczność administracyjnych kar pieniężnych a nowe rozwiązania działu IVa k.p.a. | 232 |
6. Podsumowanie | 239 |
Bibliografia | 241 |
Aleksandra Puczko | |
Wymierzanie kar administracyjnych a luzy decyzyjne w działalności organów administracji publicznej (uwagi w oparciu o poglądy Profesora Mariana Zimmermanna) | 243 |
1. Uwagi wstępne | 243 |
2. Wymierzanie i miarkowanie kary administracyjnej | 249 |
3. Luzy decyzyjne i uznanie administracyjne w miarkowaniu sankcji administracyjnej | 252 |
4. Zakończenie | 258 |
Bibliografia | 259 |
Dorota Przeklasa | |
Pojęcie i istota sankcji administracyjnej w poglądach Profesora Mariana Zimmermanna oraz we współczesnym polskim prawie administracyjnym | 261 |
1. Uwagi wprowadzające | 262 |
2. Uwagi szczegółowe. Pojęcie i istota sankcji administracyjnej w doktrynie prawa administracyjnego | 265 |
3. Uwagi końcowe | 278 |
Bibliografia | 279 |
Rozdział V | |
Zagadnienia wywłaszczenia | |
Sławomir Pawłowski | |
Koncepcja wywłaszczenia według Profesora Mariana Zimmermanna a współczesne aspekty ekspropriacji na przykładzie wywłaszczenia pod park | 283 |
1. Wprowadzenie | 283 |
2. Wywłaszczenie. Deklaracja użyteczności publicznej, użyteczność publiczna, wyższa konieczność | 286 |
3. W kierunku celu publicznego | 288 |
4. Numerus clausus celów publicznych v. klauzula generalna | 292 |
5. Wnioski | 296 |
Bibliografia | 298 |
Mariusz Oleś | |
Wywłaszczenie a przejście na rzecz Skarbu Państwa prawa własności i niektórych innych praw do nieruchomości w oparciu o układy indemnizacyjne | 299 |
1. Wstęp | 299 |
2. Koncepcja wywłaszczenia in genere | 301 |
3. Wywłaszczenie in genere a nacjonalizacja | 305 |
4. Układy indemnizacyjne | 308 |
5. Przejście na rzecz Skarbu Państwa tytułu własności oraz uprawnień wynikających z wieczystego użytkowania lub ograniczonych praw rzeczowych na podstawie układów indemnizacyjnych (międzynarodowych umów o uregulowaniu roszczeń finansowych) | 311 |
Bibliografia | 317 |
Rozdział VI | |
Zagadnienia Prawa wodnego | |
Iwona Niżnik-Dobosz | |
Współczesne Prawo wodne wobec tez Profesora Mariana Zimmermanna | 319 |
1. Wprowadzenie | 319 |
2. Tworzenie prawa w tezach Mariana Zimmermanna i ich zastosowanie dla jakości procesu prawotwórczego | 320 |
3. Tezy Mariana Zimmermanna dotyczące wyodrębniania się regulacji kodeksowych i ich znaczenie dla oceny zasadności tworzenia ustaw wiodących | 323 |
4. Problemy budowania aparatu władz wodnych w ujęciu Mariana Zimmermanna | 326 |
5. Rozwiązania współczesnego ustroju władz wodnych wobec tez Mariana Zimmermanna | 328 |
6. Podsumowanie | 336 |
Bibliografia | 337 |
Maciej Kruś | |
Współpraca europejska przy stanowieniu planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza | 338 |
Bibliografia | 349 |
Rozdział VII | |
O racjonalnym prawodawstwie i potrzebach w zakresie wykładni | |
Wojciech Jakimowicz | |
O potrzebie wykładni doktrynalnej w prawie administracyjnym | 351 |
Bibliografia | 366 |
Bartosz Kołaczkowski | |
Refleksje o racjonalnym reformowaniu w kontekście Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz nowego modelu zarządzania publiczną uczelnią wyższą | 368 |
1. Wprowadzenie | 368 |
2. Zintegrowany System Kwalifikacji | 369 |
3. Nowy model zarządzania publiczną uczelnią wyższą | 378 |
4. Podsumowanie | 383 |
Bibliografia | 384 |